Решение по дело №99/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 396
Дата: 10 декември 2021 г. (в сила от 30 декември 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700099
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

396

гр. Добрич, 10.12.2021 г.

 

В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

          Добричкият административен съд, ІV състав в публично заседание на десети ноември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                               СЪДИЯ:  ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при участието на секретаря Мария Михалева разгледа докладваното от съдия Т. Милева административно дело № 99 по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията, във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „АКБ АКТИВ“ АД, представлявано от управителя З.Г.Д., подадена чрез адв. М. П. - ДАК срещу заповед №115/11.02.2021 г. на Кмета на Община гр. Каварна с която на осн. чл.195, ал.4 и ал. 5 и 196, ал.3 от ЗУТ е разпоредено на дружеството, да поправи за своя сметка обект: сграда за търговия с идент.35064.501.2322.3 по КККР на гр. Каварна, представляваща бивш ресторант „Чайка“, находящ се в Крайбрежна зона, гр. Каварна и да я въведе във вид отговарящ на изискванията на чл.169, ал.1 и ал.3 от ЗУТ. Определен е двумесечен срок за доброволно изпълнение.Посочено е, че при неизпълнение на заповедта, ще бъде наложена глоба на собственика.

В жалбата се твърди, че заповедта е нищожна, поради противоречие с материалния закон и незаконосъобразна. Релевират се доводи, че фактическата обстановка, описана в заповедта не отговаря на действителната такава. Сочи се, че е нарушено правото на защита на жалбоподателя. Излагат се и подробни съображения, че са допуснати и съществени нарушения на регламентираните в ЗУТ специални административно-производствени правила и на общите такива по АПК, които са довели до ограничаване правата на оспорващия. Твърди се, че сградата не е опасна за живота и здравето на гражданите, не е застрашена от самосрутване и не се създават условия за пожари. Същата според оспорващия е в добро общо състояние. Моли се да се отмени заповедта. В хода по същество се навеждат същите доводи, които са посочени и в жалбата, като страната се позовава и на съдебно-техническата експертиза. Моли се да бъдат присъдени сторените по делото съдебно-деловодни разноски.

 Ответникът по жалбата, кметът на Община гр. Каварна, чрез процесуалния си представител юрисконсулт  счита жалбата за неоснователна. Твърди, че оспорената заповед е правилна и законосъобразна, издадена при наличие на всички предвидени в чл.196 от ЗУТ предпоставки и при спазване на процесуалните правила. Пледира отхвърляне на жалбата и юриск. възнаграждение.

Административен съд гр.Добрич, след като прецени събраните по делото доказателства във връзка с твърденията на страните, намира за установено следното:

Съгл. нот.акт №119, том ІІ, рег. №1707, дело 289 от 03.08.2012 г. „АКБ АКТИВ“ АД е собственик на имот: 1285/1804 кв.м., с идент. №35064.501.2322 по КККР на гр. Каварна, целият с площ от 1804 кмв.м., ведно с построената в него сграда с идент. №35064.501.2322.3 със ЗП 404 кв.м., предназначение сграда за търговия, находяща се на Крайбрежна зона, ул. „Черноморска“ гр. Каварна. Част от поземления имот е собственост на община Каварна, съгл. Акт №5740 за частна общинска собственост от 05.02.2018 г.

В Искане, вх. №АБ-30-18/15.07.2020 г., подадено до Кмета на община Каварна от управителя на „РОЯЛ КОУВ“ ЕООД, Валентин Николов, който е съсобственик на съседния имот а е посочено, че сградата находяща се в съседното УПИ /бивш ресторант Чайка“/ е в лошо техническо състояние и е опасна за здравето и живота на гражданите и гостите на гр. Каварна. В същото се сочи, че ламарините по покривите, калкани и атики са откъснати от покривната конструкция и вятъра ги отнася из района.  

По така подаденото заявление, кметът със Заповед е назначил Комисия по чл.196 от ЗУТ, която на 21.07.2020  г. е извършила проверка на място за установяване състоянието на сградата. В изготвения протокол на комисията е посочено, че в района на плажа има сграда с идент. 35064.501.2322.3 по КККР на гр. Каварна, която не се поддържа в добър вид, създава опасност за здравето и живота на летуващите, с което е нарушен чл.195, ал.1 от ЗУТ. Изрично е описано в какво се крие опасността за преминаващите в близост, вкл. и за плажната ивица лица.

За постъпилото искане от собственика на съседния имот и за изготвения протокол е уведомен оспорващия с писмо с изх. №АБ-30-18.001/31.07.2020 г., като изрично е дадена възможност за изразяване на становище по направените в протокола констатации. Видно от приложените доказателства, процесното писмо е получено на 26.08.2020 г. Няма данни за подадено становище.

Въз основа на протокола на комисията, кметът на община гр.Каварна издава оспорената заповед  №115/11.02.2021 г., с която на осн. чл.195, ал.4 и ал. 5 и 196, ал.3 от ЗУТ е разпоредено на дружеството, да поправи за своя сметка обект: сграда за търговия с идент.35064.501.2322.3 по КККР на гр. Каварна, представляващо бивш ресторант „Чайка“, находящ се в Крайбрежна зона, гр. Каварна и да я въведе във вид отговарящ на изискванията на чл.169, ал.1 и ал.3 от ЗУТ. Заповедта е връчена на 17.02.2021 г.

За изясняване на спора от фактическа страна по делото е назначена съдебно-техническа експертиза. Видно от заключението на вещото лице, което е извършило оглед на място, във връзка с поставените му задачи, то посочва, че в източната част покривната конструкция е започнала да се разрушава и има опасност в даден момент да се откъсне поредния лист ламарина от покрива. Проблем са и счупените витрини на втория и третия етаж, като един по-силен вятър може да ги доразруши и да паднат парчета стъкло. Вещото лице посочва, че освен по покривната конструкция, се наблюдават повреди и по стоманобетонната конструкция – разрушено бетонно покритие и корозирала армировка. Според специалиста е наложително да бъде извършен ремонт на покривната конструкция, като при необходимост следва да се подменят винтовете или да се поставят нови, като е необходимо и възстановяване борда по източната фасада, както и в южната част на северната фасада. Вещото лице описва подробно проблемите на сградата и опасностите от нея. Експертизата е приета от съда като неоспорена от страните.

          По делото като свидетели бяха разпитани участниците в проверката на обекта С.И. Г., М.В. П. и Р.Ц.Ц.. И тримата свидетели потвърждават установеното на място, а именно, че сградата в имота не се стопанисва от години, има счупени стъкла, липсващи ламарини, свободен достъп до имота и повреди вътре в същия.

        Според свидетелката Г., назад във времето, също е имало подадени сигнали, те са извършвали проверки, но дружеството не е реагирало. Свидетеля заявява, че сградата е опасна, тъй като покрай нея преминават плажуващите на плажа на гр. Каварна и има предпоставки за инциденти.

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по реда на съдебното административно обжалване. Заповедта е съобщена на оспорващият на 17.02.2021 г., като жалбата е подадена на 02.03.2021 г., т.е. в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ. Оспорващият е непосредствен адресат на оспорения административен акт, поради което има правен интерес от оспорването му.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

          Оспорената заповед е издадена от компетентен по смисъла на чл. 195, ал. 4 и, ал. 5 от ЗУТ орган – Кмета на община Каварна, въз основа на констативен протокол, съставен от длъжностни лица от Общинска администрация - Каварна, определени с нарочна заповед по реда на чл. 196 от ЗУТ. Спазена е и формата на издаване - писмена. При постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административно- производствените правила. Правилно е приложен материалния закон, като е налице и съответствие с целта на закона.

Еднопосочно се установява по делото, че е спазена разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от ЗУТ, като е предоставена възможност на страните в административното производство /страни и в настоящото/ да бъдат изслушани, в т.ч. да депозират писмени становища, от която възможност не се е възползвал оспорващия. Установените от комисията фактически обстоятелства в нарочно съставения Констативен протокол от 21.07.2020 г. не само, че не са оборени в рамките на висящото съдебно производство с надлежни доказателства от оспорващият, но дори напротив, изцяло се подкрепят и от заключението на изслушаната съдебно- техническа експертиза, според която също се установява, че сградата е опасна за живота и здравето на преминаващите покрай нея.

С нормата на чл. 195, ал. 4 от ЗУТ законодателят е предвидил случаите, в които обекти, по смисъла на чл. 1 от същата разпоредба, не се поддържат в добро състояние, както и при възникване на обстоятелствата по ал. 3 на чл. 195 ЗУТ /аварии или други обстоятелства, застрашаващи обект с увреждане или разрушаване/, кметът на общината да издаде заповед, с която да задължи собственика/ собствениците да извършат в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване. От наличните по делото доказателства - Констативен протокол и експертно заключение е видно, че сграда  не е опасна от самосрутване, а само по отношение на съществуващия покрив и стъклата е констатирана необходимост от извършване на ремонтни и възстановителни работи, каквито са разпоредени с оспорения акт.

Всъщност жалбоподателя не оспорва констатациите, направени от ответната страна а единствено се позовава, че това са вандалски прояви и той не следва да носи отговорност за тях. Дори и да са налице такива вандалски прояви, то те са налице, тъй като сградата е неохранявана, необезопасена е, и всеки може да влезе в нея, което пък може да доведе до пострадването на лицата, които влизат в нея.

Изложеното показва, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с изискванията и целта на материалния закон и при спазване на процесуалните правила, поради което и подадената против нея жалба ще следва да се отхвърли.

При този изход на делото, и според правилата на чл. 143, ал. 3 и, ал. 4 от АПК вр. чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, оспорващият дължи сторените по делото разноски на ответника - за юрисконсултско възнаграждение. Съобразно чл. 78, ал. 8 от ГПК, в случаи като процесния, се присъжда юрисконсултско възнаграждение в размер, определен от съда, който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ /ЗПП/. Посоченият текст на чл. 37 от ЗПП пък препраща към Наредбата за заплащането на правната помощ, приета от МС, в чийто чл. 24, е предвидено - по административни дела /без значение от вида им/ възнаграждението за една инстанция да е в размер - от 100 до 200 лв. При това положение и доколкото се претендира възнаграждение в минимален размер, следва да се определи за юриск. възнаграждение в размер на 100 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Добрич, ІV състав

 

РЕШИ:

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АКБ АКТИВ“ АД, представлявано от управителя З.Г.Д. срещу Заповед №115/11.02.2021 г. на Кмета на Община гр. Каварна

          ОСЪЖДА „АКБ АКТИВ“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. София, ***, представлявано от З.Г.Д. ***, сторените по делото с разноски в размер на 100 /Сто/ лева.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

                                                  СЪДИЯ: