Определение по дело №598/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 октомври 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20207240700598
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  361

 

 гр.Стара Загора, 09.10.2020г.

 

 

   Старозагорският административен съд, VIII състав, в закрито заседание на девети октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при участието на секретаря......................................................, като разгледа адм.д. № 598 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с приложението на чл.52 от ЗС.

 

Образувано е по жалба на Р.Г.Х.-Г. *** срещу Предписание №5/14.07.2020г., издадено от Заместник-кмет на Община Казанлък. С предписанието административния орган е предписал следното: да се премахне/премести 1 бр. орех, намиращ се в УПИ III-169 в землище на гр.Шипка. Засадени на разстояние по малко от 1,5 метра от дворищно регулационната линия. Насаждението следва да бъде на отстояние не по-малко от 1,5 метра от границите на съседния имот, поради това, че същите представляват високи дървета по смисъла на чл.52 от Закона за собствеността. Определен е срок до 31.09.2020г. Посочено е, че при неизпълнение на предписанието ще бъде наложена санкция по ЗАНН. В предписанието е посочено, че същото е издадено във връзка с констативен протокол от извършена проверка на 23.06.2020г. от специалист „Битови отпадъци“.

 

От съдържанието на констативния протокол се установява, че проверката е извършена във връзка с „подадено искане“, а при проверката е установено, че в двора на ул. „Комсомолска“ 3 има 1 орехово дърво, което е на по-малко от 50 см от къщата на съседния имот, намиращ се на ул. „Комсомолска“ 1. Посочено е, че дървото е високо и клоните му са в покрива на съседната къща и го рушат, а кореновата система подкопава основаните на къщата и прилежащата към нея стопанска постройка и нанасят материални щети. По тези причини трябва да се предприемат действия за отсичане на дървото.

 

В жалбата е релевиран довод за незаконосъобразност на предписанието – постановено в противоречие с материалния закон, при съществени процесуални нарушения и необоснованост, като е формулиран петитум с искане съда да го прогласи за нищожно или алтернативно да го отмени. Претендират се и разноски по делото.

 

Ответникът не взема становище по основателността на жалбата.

 

Настоящият съдебен състав, като анализира съдържанието на оспореното предписание и съобрази предмета на спора с легалната дефиниция за административен акт, дадена в чл.21, ал.1 – 5 от АПК, намира оспорването за недопустимо, тъй като същото е лишено от предмет.

 

За да се квалифицира едно волеизявление като административен акт според дадената в чл.21 от АПК легална дефиниция, то следва да е установено кумулативно наличието на посочените в цитираната правна норма предпоставки, а именно: властнистническо волеизявление на административен орган, или друг овластен със закон орган или организация, т.е. овластен от закона субект да прави властнически волеизявления; актът да има външна насоченост, т.е. да има адресат; с него да се създават права или да възникват задължения, или непосредствено да засяга права, свободи и законни интереси на този адресат.

 

Безспорно кметът на общината (в случая Заместник-кмета по инфраструктура, строителство, екология и транспорт, съгласно Заповед №24/08.01.2020г. на Кмета на Община Казанлък) е административен орган, натоварен от специалната разпоредба на чл.52 от ЗС със съответната компетентност да осъществява контрол върху спазването на въведените с нея правила, според които не се позволява да се посаждат дървета до имота на съседа на по-малко разстояние от 3 метра за високите дървета, 1,5 метра за средните и 1 метър за ниските. Съседът може да иска разрешение от кмета на общината, района или кметството да бъдат отсечени клоните на дърветата, които се простират над неговия имот, и корените, които преминават в неговия имот. По същия ред той може да иска да бъдат преместени дърветата, които са посадени на по-близки разстояния от посочените по-горе.

 

Конкретният случай попада в хипотезата на последното предложение, според което съседът може да поиска издаване на разрешение от кмета на общината да бъдат преместени дърветата, които са посадени на по-малко разстояние от 3 метра за високите дървета, 1,5 метра за средните и 1 метър за ниските.

 

В никакъв случай обаче процесното писмо, съдържащо в първата си част предписание, а във втората – уведомление не може да се дефинира като административен акт по чл.52 от ЗС.

 

Анализът на съдържанието му показа, че то не съдържа властническо волеизявление – особено съществена предпоставка, липсата на която неминуемо го изключва от хипотезата на 21, ал.1 от АПК. Волеизявлението е с препоръчителен характер и не може да произведе като правен резултат последиците на акта по чл.52 от ЗС в правната сфера на жалбоподателката. Такива биха възникнали едва след издаване на разрешение от кмета на общината, обективирано в заповед или в друга писмена форма, с което и се вменява задължение за осъществяване на действията по преместване на дървесната растителност по реда на чл.52 от ЗС (в този смисъл Опр.№11436/15.09.2011г. по адм. дело №10864/2011г. на ВАС, III отд.). Жалбоподателката може да защити правата си, като оспори констатациите на вече издадения по посочения по-горе ред административен акт пред компетентния съд.

 

След като е така, то на оспореното пред настоящия съд предписание не може да се придаде императивен характер, то не може да има обвързващо адресата действие, а неизпълнението му не би могло да произведе негативни, увреждащи правната сфера на същия адресат последици.

 

Съобразно изложеното съдът счита, че разглежданото Предписание №5/14.07.2020г., издадено от Заместник-кмет на Община Казанлък не представлява индивидуален административен акт предвид легалната дефиниция, дадена в 21 от АПК, а обективира единствено действие по издаването му.

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Р.Г.Х.-Г. *** срещу Предписание №5/14.07.2020г., издадено от Заместник-кмет на Община Казанлък.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №598/2020г. по описа на Административен съд Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му, чрез Административен съд Стара Загора, пред Върховен административен съд.

 

 

 

                                                                          СЪДИЯ: