Решение по дело №5587/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 63
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 1 февруари 2020 г.)
Съдия: Росица Георгиева Шкодрова
Дело: 20193110205587
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер 63                                  Град Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

     Районен съд                               ХХIХ състав

     На 16.01.                                 Година 2020

     В публично заседание в следния състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ШКОДРОВА

 

     СЕКРЕТАР: ИСКРЕНА ИВАНОВА

ПРОКУРОР: РЕНГИНАР МУСОВА

     като разгледа докладваното от съдията

АНД № 5587 по описа за 2019 година

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПРИЗНАВА ПОДСЪДИМИЯ Р.Г.Н. - роден на *** г. в гр.Карнобат, живущ ***, български гражданин, средно образование, работи, неосъждан, ЕГН **********

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ: на 02.11.2018г. в гр.Варна при управление на МПС-микробус „Ивеко" с рег.№ ***,нарушил правилата за движение по пътищата,а именно: Чл.6,ал.1,т.1 от ЗДвП: „Участниците в движението: съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка"; Чл. 31 ал. 1 от ПП на ЗДвП: „За регулиране движението на пътните превозни средства на кръстовища, пешеходни пътеки, стеснени и други участъци от пътя се използват светофари с по 3 светещи полета, с които се подават немигащи светлинни сигнали с червен, жълт и зелен цвят на светлината" и Чл.31 ал.7 т.1 от ПП на ЗДвП:"Светлинните сигнали имат следното значение: 1. червена светлина -означава "Преминаването е забранено". Водачите на пътни превозни средства не трябва да преминават "стоп-линията" или, ако няма такава, да преминават линията, на която е поставен светофарът", и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на Е.Й.А., изразяваща се в счупване на лявата ключица, обусловило трайно затруднение на движението на горен ляв крайник за период от 1-1,5 месеца - престъпление по чл.343,ал.1,б."б",вр.чл.342,ал.1 от НК, поради което и на основание чл. 78А ал.1 от НК го ОСВОБОЖДАВА от НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и му налага административно наказание ГЛОБА в размер на ХИЛЯДА ЛЕВА.

 

ОСЪЖДА ПОДСЪДИМИЯ Р.Г.Н. да заплати направените по делото разноски в размер  на 540,21 лв. в полза на Държавата, по сметка на ОД-МВР-Варна.

 

Вещественото доказателство по делото – 1 бр. диск – DVD-R с номер 05-01-000931, приложен в кориците на делото на лист 91 следва да остане по делото.

 

     РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване или протест пред ВОС в 15 дн. срок от днес.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:


 

ПРОТОКОЛ

 

 

Година 2020                               град Варна

Варненски районен съд                    ХХХVIІІ  състав

На 16.01                                 Година 2020

 

В публично съдебно заседание в следния състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСИЦА ШКОДРОВА

  

 

СЕКРЕТАР: ИСКРЕНА ИВАНОВА

ПРОКУРОР: РЕНГИНАР МУСОВА

като разгледа докладваното от Председателя

НОХД № 5587 по описа за 2019 година.

 

Съдът, като взе предвид обществената опасност на деянието и дееца, както вида и размера на наложеното наказание намира, че спрямо подсъдимия взетата мярка за неотклонение следва да се потвърди, поради което и  на осн. чл.309 ал.1 НПК

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПОТВЪРЖДАВА мярката за неотклонение по отношение на подс. Р.Г.Н. - "ПОДПИСКА".

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване и протест пред ВОС в 7-дневен срок от днес.

 

 

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ:

             

 

     СЕКРЕТАР:

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕТО ПО НОХД № 5587/2019г. НА ВРС - 38 СЪСТАВ

 

 

Срещу обвиняемия Р.Г.Н. е образувано и водено досъдебно производство и впоследствие прокурор при ВРП е внесъл в съда обвинителен акт за извършено  престъпление по чл.343б ал.1 б.”б” пр.ІІ от НК за това, че на 02.11.2018г. в гр.Варна при управление на МПС-микробус „Ивеко" с рег.№ ***,нарушил правилата за движение по пътищата,а именно:Чл.6,ал.1,т.1 от ЗДвП: „Участниците в движението: съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка";Чл. 31 ал. 1 от ПП на ЗДвП : „За регулиране движението на пътните превозни средства на кръстовища, пешеходни пътеки, стеснени и други участъци от пътя се използват светофари с по 3 светещи полета, с които се подават немигащи светлинни сигнали с червен, жълт и зелен цвят на светлината" и Чл.37 1 ал.7 т.1 от ПП на ЗДвП:"Светлинните сигнали имат следното значение: 1. червена светлина -означава "Преминаването е забранено". Водачите на пътни превозни средства не трябва да преминават "стоп-линията" или, ако няма такава, да преминават линията, на която е поставен светофарът", по непредпазливост причинил средна телесна повреда на Е.Й.А.,изразяваща се в счупване на лявата ключица,обусловило трайно затруднение на движението на горен ляв крайник за период от 1-1,5 месеца.

 

Съдът, като е взел предвид, че са налице предпоставките за насрочване на делото по реда на глава ХХVІІІ от НПК, в разпоредително заседание е насрочил делото по този ред.

 

В с.з. обвиняемия признава вината си. Изразява съжаление за извършеното и се извинява н а пострадалата.

В последната си дума сочи, че за да упражнява професията си му е необходим автомобил. Моли съда да не го лишава от право да управлява МПС.

Пострадалата от деянието е желае наказателното производство да продължи.

Представител на прокуратурата моли съда да признае обвиняемия за виновен и да го освободи от наказателна отговорност, като му наложи административни наказания глоба и лишаване от право да управлява МПС около минималния размер.

Защитника на обв. Н. моли съда да отчете установените по делото смекчаващи отговорността обстоятелства и да определи наказанието глоба в минимален размер. Моли съда да не налага наказание лишаване от право да управлява МПС.

 

От събраните по делото гласни и писмени доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

 

Обв. Н. е правоспособен водач на МПС, като към месец 11.2018г.  работел като полицейски служител към ОДМВР гр.Бургас и заемал младши изпълнителска длъжност „СТРАШИ ПОЛИЦАИ" в група 02 при сектор „Специализирани полицейски сили" към отдел „Охранителна полиция"-ОДМВР Бургас.

По силата на Заповед УРИ №251з-4426/31.10.2018г. на Директора на ОДМВР гр.Бургас обв. Н. бил командирован в гр.Варна за подпомагане служителите на 05 РУ-ОДМВР гр.Варна.

По силата на т.4 от Заповедта обв. Н. бил определен като водач на служебен автобус „Ивеко" модел „Дейли" с рег.№***, собственост на Дирекция „УССД" - МВР.

На 02.11.2018г. около 07,00ч. обв.Н. управлявал служебния микробус, обозначен с полицейски надписи и снабден с буркани в посока от КК „Св.Св.Константин и Елена" гр.Варна към Летище - Варна. В служебния микробус се придвижвали и полицейските служители -  свидетелилте т.а.я., к.я.и., с.п.й., и.к.а., с.т.т., в.к.б.и и.е.г.. Служебният полицейски микробус не бил с включена светлинна и звукова сигнализация.

В същото време св.А. управлявала служебен автомобил „Опел комбо" с рег.№***, като се движела по ул."Антим I" в посока ул."Шипка", придвижвайки се в средна лента, посока направо. Управляваният от св.А. автомобил бил първи по ред в колоната. В лявата страна на св.А. имало позициониран микробус, престроен за завиване на ляво. В дясната й страна също имало спрял автомобил, изчакващ включване на разрешителен сигнал.Зад автомобила, управляван от св.А.,в крайна лява лента, зад два микробуса, на около 50 метра от кръстовището,бил престроен патрулен автомобил „Киа" с рег.№СВ 7655 КВ, снабден със система за видеонаблюдение и аудиозапис, в който се намирали полицейски служители – св. Г. К. П. и св. К. Б. Е.

След като светнал зелен разрешителен сигнал на светофарната уредба на ул."Антим I" за преминаване през кръстовището, св.А. потеглила с автомобила си, като се придвижвала със скорост около 18 км./ч.

В същото време по дясна лента за движение на бул.„Мария Луиза",в посока Летище Варна се придвижвал управляваният от обв. Н. микробус. В момента на преминаването на полицейският микробус през кръстовището на бул."Мария Луиза" с ул."Антим І', светофарната уредба, монтирана на бул."Мария Луиза", предназначена за регулиране на движението на автомобилите, в посоката на движение на обв. Н. била с включен червен забранителен сигнал за премиване. Въпреки това, обв. Н. продължил движението си. При това настъпил удар в лявата част на навлезлият вече в кръстовището на бул."Мария Луиза" и ул."Антим І',лек автомобил „Опел Комбо" с рег.№***, управляван от страна на св.А.. От силата на удара микробус „Ивеко" продължил с аварийно спиране до излизането си от кръстовището, като избутал в същата посока и лек автомобил „Опел Комбо", който бил установен позициониран с десните си гуми върху тротоара на бул."Мария Луиза", в посока Катедрален храм, като задна лява гума била установена на отстояние 10 м. от ориентир 1 и 1,40 м. в ляво ,задна дясна гума - на 09,50м. от ор.1 върху десния ръб на пътното платно върху тротоара ,предна лява гума на 13 м. от ор.1 и 0,50м.,предна дясна гума на 13,30м. от ор.1 и на 0,70м. в дясно от десния ръб,върху тротоара.

Видно от заключението на съдебно медицинската експертиза, в резултат на ПТП Е.Й.А. е получила счупване на лявата ключица, мозъчно сътресение, травматичен оток в лява тилно слепоочна област на главата ,ожулване по лявата ушна мида, кръвонасядания по долните крайници.Описаните травматични увреждания са резултати на удари с или върху твръди тъпи предмети и биха могли да се получат при ПТП. Счупването на лявата ключица е обусловило трайно затруднение на движението на левия горен крайник за период от около 1-1,5 месеца,при благоприятно протичане на оздравителния процес.Останалите травматични увреждания в своята съвкупност обуславят временно разстройство на здравето неопасно за живота.В представените свидетелски показания не се установяват категорични данни,че пострадалата непосредствено след претърпяното ПТП е изпаднала в безсъзнателно състояние,което в едно с мозъчното сътресение да обуслови разстройство на здравето,временно опасно за живота.Липсата на спомен за част от случилото се би могла да се дължи на преживените болка,стрес или степенно стеснение на съзнанието,което определя временно разстройство на здравето,неопасно за живота.

От заключението на изготвената видеотехническа експертиза /л.71-л.79/ се установява, след извършения преглед на 1 бр. диск - DVD -R „maxell" с ръкописно изписан черен надпис „819р-25904/13.11.2018г. - ДП № 154/2018г. на ОСлО при ОП Варна с № 05-01-000931", че съдържа 1 бр. папка с надпис „СВ7655КВ 2018W 11.02", съдържаща 16 бр. видеофайлове,записани във формат МР4 формат.Видеофайловете са цифров презапис от оригиналните файлове,записани върху твърдия диск на видеоохранителната система. Не се установили следи от манипулация/намеса върху записаната информация/. Експортирани са избрани снимкови кадри от движението на автомобилите,обработили се с цел повишаване на информационната им стойност,и са подредени в хронологичен ред.Белият микробус навлиза в кръстовището след 01,38 секунди след светване на зеления сигнал на светофара,насочен към заснемащото устройство.

В хода на разследването е назначена и съдебно автотехническа експертиза /л.80-л.87/, като видно от заключението на същата,на 02.11.2018г. около 07,30ч. в гр.Варна,на кръстовището на бул."Мария Луиза" и ул."Антим I" е настъпило ПТП между лек автомобил „Опел Комбо" с рег.№ ***,управляван от Е.Й.А.,***,посока ЖП гара,в средна пътна лента,след потегляне,навлизане в кръстовището при зелен сигнал на светофарната уредба с достигната скорост от около 18км./ч. е била блъсната от навлизащ на червен сигнал микробус „Ивеко" с рег.№ ***,управляван от Р.Г.Н. със скорост около 53км./ч.,движещ се в посока центъра на града по бул."Мария Луиза",в дясна лента от три възможни.Съприкосновението между двата автомобила настъпило на средна лента за движение на микробуса,при предприетото отклонение за избягване на удара и средна лента за движение на автомобила,около средата на кръстовището.В резултат на удара пътнически микробус „Ивеко" е продължил с аварийно спиране движението си до излизане от кръстовището по крива линия в посока на предходното си движение,като е избутал в същата и лекия автомобил „Опел Комбо".Експертизата е приела в заключението си,че скоростта на движение на пътнически микробус „Ивеко" била около 53 км./ч.,а на лек автомобил „Опел Комбо" около 18 км./ч.От техническа гледна точка основната причина за настъпилото ПТП е неспазване на сигналите на светофарната уредба от страна на водача на пътническия микробус.

Изложената фактическа обстановка се установява безспорно от събрания в хода на разследването доказателствен материал, а именно: оглед на местопроизшествие, показания на свидетели, обяснения на обвиняем, съдебно медицинска експертиза, видеотехническа експертиза,  авто-техническа експертиза и др.

   

С оглед гореизложеното, съдът прие, че обв. Н. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.343 ал.1 б."б" пр.ІІ от НК, тъй като на02.11.2018г. в гр.Варна при управление на МПС-микробус „Ивеко" с рег.№ ***,нарушил правилата за движение по пътищата,а именно:Чл.6,ал.1,т.1 от ЗДвП: „Участниците в движението: съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка";Чл. 31 ал. 1 от ПП на ЗДвП : „За регулиране движението на пътните превозни средства на кръстовища, пешеходни пътеки, стеснени и други участъци от пътя се използват светофари с по 3 светещи полета, с които се подават немигащи светлинни сигнали с червен, жълт и зелен цвят на светлината" и Чл.31 ал.7 т.1 от ПП на ЗДвП:"Светлинните сигнали имат следното значение: 1. червена светлина -означава "Преминаването е забранено". Водачите на пътни превозни средства не трябва да преминават "стоп-линията" или, ако няма такава, да преминават линията, на която е поставен светофарът", по непредпазливост причинил средна телесна повреда на Е.Й.А.,изразяваща се в счупване на лявата ключица,обусловило трайно затруднение на движението на горен ляв крайник за период от 1-1,5 месеца.

 

От обективна страна - изпълнителното деяние се осъществява чрез действие - обв. е управлявал МПС в нарушение на изискванията на ЗДП- Чл.6 т.1 от ЗДвП; чл. 31 ал.1 от ППЗДвП и чл.31 ал.7  т.1 от ППЗДвП. 

Субект - пълнолетно вменяемо физическо лице.

От субективна страна - обв. е действал при условията на непредпазливост, същия не е съзнавал обществено-опасния характер на деянието, не е предвиждал настъпването на обществено-опасните последици и не целял тяхното настъпване, но е бил длъжен да предвиди, че нарушавайки правилата за движение- Чл.6 т.1 от ЗДвП; чл. 31 ал.1 от ППЗДвП и чл.31 ал.7  т.1 от ППЗДвП  ще предизвика съставомерния резултат.

Субективни причини - незачитане на установения в страната ред.

Съдът взе предвид, че за престъплението по горепосочения член се предвижда наказание лишаване от свобода до три години или пробация, обв. Н. е с чисто съдебно минало, с деянието не са причинени щети и е задължително приложението на чл.78А от НК.

Едновременно с това, за да определи размера на наказанието, което следва да се наложи на обвиняемия, съдът отчете сравнително невисоката степен на обществена опасност на деянието, добросъвестното поведение на обвиняемия на досъдебното производство, изразеното критично отношение към извършеното, добрите характеристични данни  както и факта, че във връзка с изпълнение на трудовите задължения на обвиняемия се налага той да управлява превозно средство – автомобил и налагането на наказанието лишаване от право да управлява МПС би го лишило от работа, съответно от доходи за издръжка.

Изложеното дава основание да бъде наложено наказание глоба в минимален размер и да не бъде налагано наказание лишаване от право да управлява МПС.

 

Поради това и на осн. чл.78А от НК съдът наложи на обвиняемия административно наказание - ГЛОБА В РАЗМЕР НА 1000 ЛЕВА.

 

Съдът възложи на обв. Н. направените по делото разноски.

 

Водим от горното , съдът постанови решението си

 

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: