Решение по дело №210/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 юли 2022 г. (в сила от 4 юли 2022 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20227160700210
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 122

гр. Перник, 04.07.2022 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд-Перник, в публично съдебно заседание, проведено на десети юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Слава Георгиева

 

при съдебния секретар Емилия Владимирова, като разгледа докладваното от съдия Слава Георгиева административно дело № 210 по описа за 2022 година на Административен съд-Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на П.С.Н., с адрес: *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1158-000273 от 30.04.2022 година, издадена от Н.В.Н. - мл. автоконтрольор при ОД на МВР- Перник, Сектор „Пътна полиция“, с която на основание чл. 171, т. 2, б. “м“ от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка „временно спиране от движение на моторно превозно средство за срок от 3 месеца“.

В жалбата се сочи, че жалбоподателят не е извършил никакво нарушение на ЗДвП, а евентуално такова може да е извършено от М.П.. Иска съда да отмени заповедта като незаконосъобразна.

 В проведено на 10.06.2022 година съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован се явява лично. Поддържа жалбата и иска да се уважи.  

  Ответникът по жалбата-Н.В.Н., мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Перник, редовно призован не се явява и не изпраща представител в проведеното на 10.06.2022 година съдебно заседание.

         Административен съд-Перник, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 1 от ГПК, във вр.с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По фактите:

На 30.04.2022 година Р.С.Е.,  командир на отделение при ОД на МВР-Перник, Сектор „Пътна полиция“, в присъствието на свидетеля Н.В.Н. е съставил Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 615609 /лист 12/ на М.Н.П., за това, че на 30.04.2022 година в 19:00 часа в гр. Перник, ул. „Петко Каравелов“ в посока на движение от ул. „Кракра“ към ул. „Г.С.Раковски“ управлява лек автомобил Ауди ****, с рег. ****, собственост на П.Н. ***, като пред Хотел „Струма“ и след това пред бл. 6 не използва пътя отворен за обществено ползване в съответствие с неговото предназначение за превоз на хора и товари, като извършва демонстративни маневри, изразяващи се в умишлено форсиране на двигателя на автомобила, с приплъзване на задните колела и поднасяне в ляво и в дясно по посоката му на движение, с което създава опасност за останалите участници в движението. Съставеният АУАН е за констатирано нарушение на разпоредбата на чл. 104б, т. 2 от ЗДвП.

Въз основа на съставения АУАН са иззети като доказателства Контролен Талон ****и СР на МПС ****.

         Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1158-000273 от 30.04.2022 година, издадена от Н.В.Н. - мл. автоконтрольор към ОД на МВР-Перник, Сектор „Пътна полиция“ на основание чл. 171, т. 2, б. “м“ е наложена принудителна административна мярка „временно спиране от движение на моторно превозно средство за срок от 3 месеца“, тъй като П.С.Н. с ЕГН: **********, като собственик на лек автомобил Ауди ****, с рег. ****е предоставил управлението на автомобила на водача Р.Н.П., който е извършил нарушение на разпоредбата на чл. 104б,  т. 2 от ЗДвП.

От Справка за собственост по данни на МПС /лист 27/ е видно, че процесният лек автомобил е собственост  П.С.Н..

         Със Заповед № 313з-362 от 28.02.2022г. /лист 32/, издадена от Директора на  ОД на МВР-Перник, на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР са  определени лицата, които да издават принудителни административни мерки по реда на Глава шеста от ЗДвП, съобразно тяхната компетентност, между които лица в т. 1.8 са младши автоконтрольорите от сектор „ПП“ при ОД на МВР-Перник.

От Удостоверение  УРИ № 313р-8774 от 03.06.2022 година /лист 33/ е  видно, че издателят на заповедта заема длъжност младши автоконтрольор  към  сектор „ПП“ при ОД на МВР-Перник.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд-Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка на законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на основание чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

По допустимостта:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от страна с активна процесуална легитимация, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол акт и е депозирана пред компетентния съд. Същата е процесуално допустима и ще се разгледа по същество.

 Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

          Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт-Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, издадена по реда на чл. 171, т. 2, б. “м“ от ЗДвП.

Заповедта за прилагане на принудителната административна мярка е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. В конкретния случай със Заповед № 313з-362 от 28.02.2022 година директорът на ОД на МВР-Перник е оправомощил полицейските инспектори, командирите на отделения и младшите автоконтрольори от сектор “ПП“ в отдел „ОП“ при ОД на МВР-Перник да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по реда на Глава шеста от ЗДвП. От Удостоверение № УРИ 313р-8774 от 03.06.2022 година /лист 33/ е видно, че към датата на издаване на ЗППАМ, Н.В.Н. е изпълнявал длъжността мл. автоконтрольор към ОД на МВР – Перник, Сектор „Пътна полиция“. Следователно  заповедта за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен административен орган и не са налице основания за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Заповедта за прилагане на принудителната административна мярка е в писменна форма и съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 59, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. Мотивирана е, като мотиви има изложени и в съставения Акт за установяване на административно нарушение, на който се позовава.  Не са налице основания за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

При издаване на оспорената заповед не са допуснати нарушения на административно-производствените правила, които да се преценят за  съществени и само на това основание същата да се отмени в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

Съдът намира, че така оспорената заповед не е издадена в нарушение на материалния закон. Обосновавайки се с констатациите в съставения АУАН, административният орган е приел, че са налице предпоставките на чл. 171, т. 2, б. “м“ от ЗДвП за налагане на принудителна административна мярка, а именно временно спиране от движение на моторно превозно средство за срок от 3 месеца, за това, че жалбоподателят, в качеството му на собственик на процесния лек автомобил е предоставил същият за управление на водач, който е нарушил разпоредбата на чл. 104Б,т. 2 от ЗДвП, а именно използва пътищата отворени за обществено ползване за други цели, а не в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.

         В конкретният случай формално са изпълнени всички предпоставки за прилагане на мярката, защото законодателят е предвидил временно спиране от движение на пътното превозно средство, в случай, че собственик допуска, организира или предоставя управление на моторно превозно средство на лице за участие в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за обществено ползване, или ги ползва за други цели, освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари. Двата елемента на фактическия състав на мярката са: неправомерно управление на моторно превозно средство от собственик или от  трето  лице по някои от посочените начини  и адресатът на мярката да е собственик на управляваното МПС. В случая тези предпоставки са налице, а аргументите на настоящият съдебен състав в този случай са следните: на първо място, от представената по делото административна преписка и по-конкретно, от приложената Справка за собственост по идентификация на МПС /лист 27/ се установява по безспорен начин, че именно жалбоподателят се явява собственик на процесното МПС. На следващо място същият е предоставил за управление автомобил, който е негова собственост, като това също е безспорен факт и не се отрича от него в депозираната пред съда жалба. Налице е неправомерно управление на МПС от водача, изразяващо се в използване на  пътя не по предназначение за превоз на хора и товари, посредством извършване на демонстративни маневри, за което е съставен АУАН. Предоставянето на автомобила на водача, явяващ се нарушител, като сочената от него цел за това е да отиде и закупи автомобилни части и аксесоари се приема за защитна теза, недоказана в хода на съдебното производство. От тази гл.т., съдът трябва да отбележи, че ПАМ като вид държавна принуда не е наказание, поради което и въпросът за наличието на вина не е в основата на хипотезата на приложимата нормативна разпоредба. Предвид различният вид принуда, ПАМ се разграничава от наказанието, наложено с наказателно постановление за същото деяние, тя е самостоятелен вид държавна принуда, която се реализира от органа при наличие на нормативно предвидени предпоставки, а сред тях не е наличието на виновно поведение на адресата. Вината, би била задължителен елемент, но от състава на административнонаказателната отговорност, какъвто облаче не е настоящият случай. В тази насока доводите на жалбоподателят, че не той е извършител на нарушението и че не е налице влязло в сила наказателно постановление за извършеното нарушение са неоснователни.

 Адресат на мярката по чл. 171, т. 2, б.“м“ от ЗДвП може да бъде само лице, изрично визирано в правната норма, т.е. субектът по отношение, на който законодателят изрично е посочил, че може да се прилага предвидената в разпоредбата ПАМ и това е собственикът на МПС, а в случая жалбоподателят.  Макар и конституционно гарантирано, правото на лична собственост би могло да бъде законодателно ограничено по изключение, в случаите, когато следва да бъдат охранени особено важни обществени интереси, каквито без съмнение са осигуряването на безопасността на движение по пътищата и животът и здравето на останалите участници в движението. Възможността за ограничаване на правото на собственост и правото на свободно придвижване е залегнал в чл. 17, ал. 5 и чл. 35, ал. 1 от КРБ и е приложима, когато следва да бъдат защитени националната сигурност, народното здраве, правата и свободите на други граждани, респективно да бъдат задоволени особено важни държавни или обществени интереси. Следователно законодателно установения превес на обществените интереси спрямо личните в определени случаи не е израз на несъразмерност, а е функция на действащия правов ред. Поради това, при наличие на такъв случая личният интерес на собственика няма приоритет спрямо обществения, тъй като последният несъмнено е с по-висок интензитет, а съразмерността винаги следва да се съобразява с основната цел на закона.

   Въз основа на това, прилагайки принудителна административна мярка по смисъла на чл. 171, т. 2, б. „м“ от ЗДвП, административният орган е издал един индивидуален административен акт, който отговаря на целта на закона, а именно да се осигури безопасността на движението, което предполага незабавни фактически и правни действия. Временното спиране от движението на МПС препятства възможността да се управлява МПС по пътищата, респ. възможността да бъде извършено ново и/или повторно нарушение с него. Срокът на мярката е постановен в съответствие на предвидения в закона – три месеца. За административния орган не съществува оперативна самостоятелност за определяне на продължителността на мярката, тъй като срокът е изрично посочен в чл. 171, т. 2, б. „м“ от ЗДвП.  Следователно административният орган действа в условията на обвързана компетентност и при установяване на фактическите основания, които са визирани в хипотезата на правната норма, като няма право на избор или преценка за налагането на мярката,  а е длъжен да издаде заповед с указаното в закона съдържание, както е сторил и в конкретния случай.

В хода на съдебното производство не са ангажирани от страна на жалбоподателя доказателства, които да се противопоставят и съответно подложат на съмнение направените от страна на административния орган констатации, въз основа на които са направени съответните правни изводи. С оглед на всичко изложено се приема, че обжалваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административно производствените правила и в съответствие с материално правните разпоредби и с целта на закона е правилна и законосъобразна. Подадената жалба ще се отхвърли като неоснователна.

Относно разноските:

При този изход на спора ответната страна има право на разноски. До приключване на съдебното дирене искане за присъждане не е заявено, поради което не се следва произнасяне.

         Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

         ОТХВЪРЛЯ жалба на П.С.Н., с ЕГН: **********, с адрес: *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1158-000273 от  30.04.2022 година, издадена от Н.В.Н.- мл. автоконтрольор при ОД на МВР-Перник, Сектор „Пътна полиция“, с която на основание чл. 171, т. 2, б. “м“ от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка „временно спиране от движение на моторно превозно средство за срок от 3 месеца“.  

         РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно  чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

 

 

                                                                                     Съдия:/п/