Решение по дело №690/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 82
Дата: 8 март 2021 г. (в сила от 30 март 2021 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700690
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                             08.03.2021г.                   град Стара Загора

    

   В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

           

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на втори март през две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

 

                                                                                               СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА       

 

при секретар   Минка Петкова                                                                            

и с участието на прокурор

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 690 по описа за 2020г.,  за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

    Образувано е по жалба, подадена от П.Д.С. с адрес *** срещу отказ за издаване на свидетелство за управление на МПС, обективиран в Писмо рег. № 122800-26807/ 26.10.2020 г. на началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, извършен във връзка със Заявление вх. № 11969 от 14.10.2020 г., подадено от П.С.. Жалбоподатят твърди незаконосъобразност на оспорения отказ, като издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби на закона – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК. Обосновава оплакванията си като сочи, че с подаването на заявлението е попълнил съответната декларация по чл. 13, т. 6 от Наредба № I-157/ 01.10.2002 г. на МВР за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, в която е посочил че мястото на обичайното му пребиваване не е в друга държава, а в България. Счита, че административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, като не е дадена възможност на заявителя да изрази становището си по случая. Твърди, че не му е указано кои изискуеми документи не са приложени към заявлението с предоставяне на срок за отстраняване на нередовностите. Сочи, че от месец юни 2020 година  пребивава на територията на РБ и посещението му в чужбина било инцидентно. С тези доводи от съда се иска да отмени оспорения отказ на началника на сектор "ПП" при ОД на МВР – Стара Загора, претендира присъждане на разноски. В хода на делото жалбоподателят, чрез пълномощника си по делото, поддържа оспорването с направените искания, по доводите развити в жалбата и допълнителни аргументи, изложени в хода на устните състезания.

Ответникът – началникът на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, редовно призован, не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Със заявление вх. № 11969 от 14.10.2020 година жалбоподателят е поискал му бъде издадено СМПМС. Към заявлението са приложени свидетелство за завършено средно образование, удостоверение за здравословното състояние на водача / кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС от 14.10.2020 година, декларация от 14.10.2200 година, от която  е вино, че жалбоподателят декларирал, че не притежава СУМПС, издадено от държава – членка на ЕС   и че е установил обичайното си пребиваване в РБ по смисъла на §6,т.46 от ДР на ЗДвП. Той е посочил адреса -  гр. Стара Заора, ул. „***” № 51, ет.5, ап.14. С  писмо изх.№1228р-12102/14.10.2020г. началникът  на сектор „ПП“ към ОД на МВР  гр. Стара Загора е поискал от началника на Първо РУ Стара Загора да бъде извършена проверка за обичайното пребиваване на лицето в РБ и дали същият  живее на адрес гр. Стара Загора,  ул.”***“ № 51, ет.5 ,ап. 14. От докладна записка УРИ 1959р-22676 от 20.10.2020 година се установява, че на 19.10.2020 година е извършена проверка относно обичайното пребиваване на лицето  и е установено, че на посоченият по-горе адрес-  гр. Стара Заора, ул. „***” № 51, ет.5,ап.14 се е намирало бивше общежитие „Чавдар“. От няколко година сградата е необитаема, като от 2-3 години  й се извършва ремонт, които продължава и до сега. Установено е, че С. има посочен настоящ адрес ***. От направената справка било установено, че С. бил напуснал РБ на 22.09.2020 година през ГКПП Видин Дунав мост.

  Производството по подаденото заявление е приключило с издаването на Писмо рег. № 1228-26807/ 26.10.2020 г. на началника на сектор "ПП" при ОД на МВР – Стара Загора обективиращо оспорения в настоящото производство отказ за издаване СУМПС. В самото писмо е посочено, че отказът е извършен във връзка със Заявление вх. № 11969/ 14.10.2020 г., подадено от П.С.. Като правно основание за постановяването му е посочено, че издаване на СУМПС на заявителя би било в противоречие с разпоредбата на чл. 151, ал. 1 от ЗДвП и Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 20.12.2006 г. относно свидетелства за управление на превозни средства. От фактическа страна издателят му се е позовал на получени при извършена проверка данни, че адресът на обичайно пребиваване на заявителя по смисъла на § 6, т. 46 от ДР на ЗДвП, не е в Република България, а в Р Германия. Жалбата е подадена на съда на 10.11.2020  година, а писмото е получено на 28.10.2020 година.

Жалбоподателят  представи удостоверение за настоящ адрес, една  епикриза. Бе извършена и справка за задграничните пътувания на лицето, обективиран в писмо рег.№ 328200-1588 от 28.01.2021 година на Главна дирекция „Гранична полиция”.

От събраните по делото гласни доказателства чрез разпит на свидетеля И. Радев се установи, че П. от няколко години работи в Германия, от месец юни 2020 година се е прибирал в РБ. Той е излизал след тази дата няколко пъти да прибере майка си. Сега той живее при него от месец 11. 2020 година. Дъщерята на П. е в РБ. В момента той не работи, но ходи от време на време в Северна България да помага на баща си.

 При така установеното от фактическа страна, съдът като взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Жалбата, е подадена срещу подлежащ на оспорване акт, като оспореното писмо освен уведомителен характер, съдържа изричен отказ във връзка с отправено искане за издаване на свидетелство за управление на МПС. С това си съдържание писмото обективира издаването на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК и като такова подлежи на съдебен контрол. Оспорването е извършено от надлежна страна, и съобразно изложеното по-горе, е процесуално допустимо, а разгледана по същество е основателно.

 След извършена на основание чл. 168, ал. 1 от АПК проверка съдът установи, че оспореният отказ е издаден от компетентен орган – началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, в кръга на нормативно установените с чл. 4, ал. 1 от Наредба № I-157/ 01.10.2002 г. на МВР функции. Отказът е издаден в предвидената писмена форма, като независимо от наименованието на документа в който е обективиран, същият на практика съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, вкл. изложение на фактическите и правни основания за издаването му. Липсва ясно отграничена разпоредителна част, но фразата "поради което не следва да Ви се издава българско СУПМПС, тъй като горното би било в нарушение на чл. 151, ал. 5 от ЗДвП и Директива 2006/126/ЕО" достатъчно ясно изразява волята на административния орган да бъде отказано признаването на заявеното право. В акта липсва указание пред кой орган и в какъв срок може да бъде оспорен, но това в случая е без значение, доколкото жалбата срещу него е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Съгласно чл. 159, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, условията и редът за издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство се определят от министъра на вътрешните работи. С Наредба № I-157 от 01.10.2002 г., министърът на вътрешните работи е определил условията и реда за издаване на свидетелство за управление на МПС, като в чл. 12, ал. 1, т. 5 от горната наредба е предвидено СУМПС да се издава и при подмяна поради изтичане срока на валидност.

Към заявлението от 14.10.2020 г., жалбоподателят е приложил документите, изискуеми съгласно чл. 15, ал. 2, вр. с чл. 13, ал. 1, т. 1, 3 и 6 от Наредба № I-157/ 01.10.2002 г. на МВР, като в декларацията по чл. 13, ал. 1, т. 6 от Наредбата е посочила като свой постоянен адрес и адрес на който е установила обичайното си пребиваване гр. Стара Загора, ул. „***” № 51, ет.5, ап. 14, както и че не притежава СУМПС, издадено от държава-членка на ЕС. Установяването на обичайното пребиваване на заявителя е въведено като необходимо с оглед разпоредбата на чл. 151, ал. 5 от ЗДвП, съгласно която СУМПС да се издава на лица, които са установили обичайното си пребиване в Република България, за което обстоятелство те подписват декларация. Изискването СУМПС да се издава и подновява от държавата-членка по обичайното пребиване на лицата се съдържа и в чл. 7, § 1, б. "д" от Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20.12.2006 г. относно свидетелствата за управление на превозни средства. Съобразно данните, събрани в коментираната по-горе процедура, чието начало е поставено през месец 08.2020 г. и допълнително установените такива, административният орган е счел, че именно това изискване не е изпълнено по отношение на П.С.. За обосноваване на този си извод той се е позовал на първо място на обстоятелството на изготвена доклада записка и извършената справка за задгранични пътувания, от която е видно, че на 22.09.2020 година  лицето е напуснало територията на РБ.

  Справката за задгранични пътувания обаче не може да претендира за пълнота, доколкото касае пътувания в ЕС, при които както напускането, така и завръщането на територията на България, не подлежат на задължителна регистрация. Впрочем следва да се отбележи, че ответникът  не твърди наличието на адрес в чужбина на С..

Подадената от С. декларация по чл. 13, ал. 1, т. 6 от Наредба № I-157/ 01.10.2002 г. на МВР, в която като адрес на обичайно пребиваване е посочен този в гр. Стара Загора. Вярно е, че това съдържание на декларацията имплицитно се оспорва от ответника, предвид мотивите му в обжалвания акт /изрично оспорване не е заявено по реда на чл. 193 от ГПК/, но предвид обсъдените по-горе доказателства съдът намира, че то не бе оборено в настоящото производство. Обратно, наличния по делото доказателствен материал сочи за вярност на декларираните от С. данни, а редица от заявените в оспорения отказ обстоятелства останаха изцяло недоказани в настоящото производство. Безспорно налице са доказателства, че жалбоподателят е  живял в Германия, но от месец юни 2020 година пребивава на територията на РБ. Не е коментирал и факта, че лицето има настоящ адрес на територията на РБ, а според чл.94, ал.1 от ЗГР това е адресът на който лицето живее. На последно място, административният орган изцяло е пренебрегнал втората част от дефиницията на чл. 12 от Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, която независимо от мястото на местоживеене и трудови връзки, при определяне на мястото на обичайното пребиваване отдава приоритет на мястото на личните връзки, при условие, че лицето редовно се връща там. В случая са налице данни за редовно връщане през последните 7 последователни месеца на жалбоподателя в България, индикация че това е мястото на личните му връзки, представлява и извършената регистрация на настоящ адрес.

 Като краен извод от изложеното по-горе съдът намира, че административният орган не е събрал годни доказателства, че обичайното пребиваване на П.С. е извън Република България. Не е налице надлежно установяване, че заявилото исканата административна услуга лице, е с обичайно пребиваване извън България и по-конкретно в Р Германия, т. е. че не е изпълнено изискването на чл. 151, ал. 5 от ЗДвП, респ. на чл. 7, § 1, б. "д" от Директива 2006/126/ЕО. При това положение настоящият състав намира, че в хода на административното производство от началника на сектор "ПП" при ОД на МВР – Стара Загора е допуснато нарушение на административнопроизводствените правила, като не са спазени изискванията на чл. 35 и чл. 36 от АПК. Въпросното нарушение в случая е съществено, доколкото недопускането му е могло да повлияе върху съдържанието на акта и да доведе издателя му до изводи, различни от формираните. Същото е обусловило и постановяването на обжалвания административен акт в нарушение на материалния закон.

 Не са установени по безспорен начин обстоятелства, различни от декларираните от жалбоподателя пред началника на сектор "ПП" при ОД на МВР – Стара Загора, вкл. относно мястото на обичайно пребиваване. При подаването на Заявление вх. № 11969/ 14.10.2020 г. С. е представил документите по чл. 13, ал. 1, т. 1, 3 и 6 от Наредба № I-157/ 01.10.2002 г. на МВР, изискуеми и при подмяната на СУМПС, по силата на чл. 15, ал. 2 от същата наредба. По този начин от заявителя са били изпълнени всички нормативно установени материалноправни предпоставки за исканата от него издаване на СУМПС, което прави незаконосъобразен постановения отказ от ответника в настоящото производство. Същият следва да бъде отменен и тъй като естеството на спора не позволява решаването му по същество, преписката следва да се изпрати на началника на сектор "ПП" при ОД на МВР – Стара Загора, който да се произнесе по заявление Заявление вх. № 11969/ 14.10.2020г. подадено от П.Д.С.,  като се съобрази и с тълкуването на закона, дадено в мотивите на настоящото решение.

 При този изход на спора и своевременно заявеното искане, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, административният орган следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените разноски по делото, в размер общо на 310, 00 лв., от които 10, 00 лв. внесена държавна такса и 300, 00 лв. изплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат, съгласно договор за правна защита и съдействие от 04.12.2020 година.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

                                     Р  Е  Ш  И:

ОТМЕНЯ по жалба на П.Д.С. с адрес ***  отказ за  издаване на свидетелство за управление на МПС, обективиран в Писмо рег. № 122800-26807/ 26.10.2020 г. на началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора.

ИЗПРАЩА делото като преписка на началника на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора за произнасяне по Заявление вх. № 11969/ 14.10.2020 г. подадено от П.Д.С., при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадено в мотивите на настоящото решение

 ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Стара Загора Търново да заплати на П.Д.С. разноски по делото в размер на 310, 00 /триста и десет/ лева.

 Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

                                                                         СЪДИЯ: