Решение по дело №2327/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1043
Дата: 2 август 2019 г. (в сила от 29 октомври 2019 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20192120202327
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2019 г.

Съдържание на акта

                                                            

 

                                                             РЕШЕНИЕ

                                       номер 1043, 02.08.2019г., град Бургас

                                                        

                                                  В ИМЕТО НА НАРОДА

           Бургаският районен съд,  осми наказателен състав,

на  шестнадесети  юли, две хиляди и деветнадесета година,

в публичното заседание в следния състав :

                                                                                    Председател :    Петя   Георгиева

                                                                         

Секретар : Зл. К.

Прокурор : ………………….

като разгледа докладваното от съдия Петя Георгиева наказателно административен характер дело номер 2327 по описа на съда за 2019 година за да се произнесе  взе предвид следното :

 

        Производството по делото е образувано по повод жалбата на В.Х.В. с ЕГН ********** с постоянен адрес на местоживеене *** против наказателно постановление № 19-0769-001524/ 15.05.2019г., издадено от началник група към ОД на МВР-Бургас, Сектор „Пътна полиция“, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева, лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца и в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение  на жалбоподателя  

 

 

 

са отнети 10 контролни точки. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност и необоснованост, като се иска отмяна на обжалваното постановление.

     Жалбата е депозирана в преклузивния седемдневен срок за обжалване от легитимирано лице и е допустима.

     Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното :

     На 05.01.2019г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че на същата дата 05.01.2019г. около 09,40 часа  в гр.Бургас, ул.“Янко Комитов“ до кръстовище с бул.“Тракия“ е управлявал лек автомобил „Рено Лагуна“ с рег.№ А****НК в нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, като автомобилът е бил със служебно прекратена регистрация на 28.11.2018г..

     При съставяне на акта жалбоподателят не е направил възражения. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не е депозирал писмени възражения.

     Административнонаказващият орган е приел фактическите констатации за доказани  и е издал обжалваното постановление, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложил на жалбоподателя административно наказание глоба в размер на 200 лева, лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 месеца и в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение  на жалбоподателя  

 

 

 

са отнети 10 контролни точки.

     При съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на обжалваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Актът и постановлението са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното наказателно постановление, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до порочност на административнонаказателното производство.

    Разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП в актуалната към деянието редакция предвижда, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата.

   Нарушението по същество не се оспорва от жалбоподателя и се установява по безспорен начин от показанията на свидетеля Х.Х. и приложената докладна записка до началника на Сектор „ПП“ при ОД на МВР-Бургас от 11.04.2019г.. От показанията на свидетеля  Х. става ясно, че същият е установил нарушението лично, в присъствието на колегата си Кр. М., чрез справка с ОДЧ-25. Моторното превозно средство управлявано от жалбоподателя е било със служебно прекратена регистрация на основание чл.143, ал.15 от ЗДвП. Посочената разпоредба предвижда, че с отбелязване в автоматизираната информационна система, служебно се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство, поради което в разглеждания случай е ирелевантно дали процесното пътно превозно средство е било надлежно регистрирано от продавача преди покупко-продажбата. Деянието правилно е квалифицирано, като нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, като за извършването му жалбоподателят е санкциониран от административно-наказващия орган на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. 

   Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на други такива нарушения, поради което института на чл.28 от ЗАНН  в случая е неприложим.

   Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП предвижда, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.   

  По отношение на наложените административни наказания, за извършеното нарушение по  чл.140, ал.1 от ЗДвП, съдът намира, че при определянето на техния размер, административнонаказващият орган се е съобразил с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗАНН, отчитайки в достатъчна степен обстоятелствата, при които е извършено нарушението, неговата тежест, мотивите на нарушителя, като е даден превес на смекчаващите обстоятелства.

    Съгласно чл.157, ал.3 от ЗДвП  министърът на вътрешните работи определя с наредба първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. Отнемането на контролните точки за нарушението по чл.175, ал.3 от ЗДвП е извършено на основание чл.6, ал.1, т.5 от тази наредба който предвижда, че за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер на водачът следва да се отнемат 10 контролни точки.

  Предвид гореизложените съображения Бургаският районен съд счете обжалваното постановление за законосъобразно и обосновано, поради което на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН

                                                                Р Е Ш И  :

       ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-0769-001524/ 15.05.2019г., издадено от началник група към ОД на МВР-Бургас, Сектор „Пътна полиция“, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП на В.Х.В. с ЕГН ********** с постоянен адрес на местоживеене ***  е наложено административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева, лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 /шест/ месеца и в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение  на жалбоподателя  

 

 

 

са отнети 10 /десет/ контролни точки.

 

        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр.Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                             

                                                                                                 Председател: / п /

 

 

 

            Вярно с оригинала!

            Секретар: М.К.