Решение по дело №262/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 46
Дата: 6 февруари 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20227160700262
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                 46

 

гр. Перник, 06.02.2023 г.

 

  В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, първи касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и пети януари две хиляди двадесет и трета  година в състав:

 

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                         ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

                                                                       АНТОНИЯ АТАНАСОВА-АЛЕКСОВА                                                                                    

 

при секретаря Е. В.** и с участието на прокурор А.А.** от Окръжна прокуратура – П.**, като разгледа докладваното от съдия Гоцова КАНД № 262 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).           

    Образувано е по касационна жалба на Директора на Регионална дирекция „**“ – гр. С./** против Решение № 24/10.10.2022г., постановено по АНД № 66/2022 година по описа на Районен съд - Б.**, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 42-0001008 от 20.04.2022 г., издадено от Директор на РД „**“ гр. С.**, с което на П.К.М., ЕГН **********, е наложена "Глоба" в размер на 2 000 лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/ за извършено административно нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 5 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси и леки автомобили (Наредба № 2/2002 г.), издадена от министъра на транспорта и съобщенията. 

Касаторът твърди, че постановеното съдебно решение е неправилно и незаконосъобразно, както постановено в нарушение на материалния закон. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени решението, предмет на касационна проверка, и потвърди наказателното постановление.

В проведеното съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява, не изпраща процесуален представител.

Ответникът по касационната жалба, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Процесуалният представител на ответника по касационната жалба адвокат Г. Б.** от АК – П.** представя писмено становище, с което моли съда да остави в сила решението на районния съд, като правилно и законосъобразно. Претендира присъждане на разноски в размер на 500 лв. адвокатско възнаграждение съгласно списък.  

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Перник дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага на касационния съд да остави в сила решението на Районен съд – Б.** като правилно и законосъобразно.

Настоящият касационен състав, на основание чл. 218 от АПК, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди доводите в жалбата и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието със закона на обжалваното решение, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, и срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е допустима за разглеждане.

По същество съдът намира касационната жалба неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 218, ал. 1 и ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН предмет на касационна проверка са само посочените в жалбата пороци на решението. За валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон съдът следи и служебно.

 Първоинстанционният съд правилно и въз основа на събраните писмени и гласни доказателства е установил фактическата страна на спора. Приел е, че административнонаказаното лице в качеството си на водач на автобус на автобус "***" с рег. № **, собственост на „**“ ООД извършва превоз на пътници по редовна линия гр. П. – с. Н.** – гр. Б.** с удостоверение на ППС за обществен превоз на пътници № 029130 към лиценз № **, валиден до 04.04.2025 г. като в момента на проверката на 09.03.2022г. около 12.35ч. е без  маршрутно разписание, заверено със свеж печат от общината възложител, Община Б.**. На водача е бил съставен АУАН за извършено административно нарушение на нормата на чл. 40, ал.1, т.5 от Наредба № 2/2002 г., издадена от министъра на транспорта и съобщенията. Въз основа на съставения акт за установяване на административното нарушение /АУАН/ е издадено процесното наказателно постановление /НП/, с което на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за осъществен състав на административно нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 5 от Наредба № 2/2002 г. на МТС е наложено административно наказание "глоба" в размер на 2000 лв. /две хиляди лева/ .

 От правна страна първоинстанционният съд е приел, че неправилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на водача на автобуса по реда на чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП, тъй като в случая изпълнителното деяние е непредставянето на маршрутно разписание в момента на проверката, поради което следва да намери приложение санкционната норма на  чл. 93, ал. 2 от ЗАвтП. Несъответствието в текстовото описание на нарушението и посочената санкционна норма е посочено като основание за отмяна на наказателното постановление.

 Съобразно чл. 218 от АПК касационната инстанция дължи произнасяне само относно наведените в жалбата касационни оплаквания, като следи служебно за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. Съдът намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо.

Съобразно чл. 220 от АПК касационната инстанция възприема установената от Районен съд Б.** фактическа обстановка, която напълно кореспондира на събраните по делото доказателства.

При правилно установената от районния съд фактическа обстановка, настоящата инстанция приема, че съдът е достигнал до правилни правни изводи поради следното:

 Производството по установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания е строго формално и следва да се развива по правилата и реда, определен в ЗАНН. Административнонаказващият орган е длъжен не само да опише подробно, ясно и пълно от фактическа страна установеното нарушение и да посочи доказателствата в негова подкрепа, но и да приложи съответната му административнонаказателна разпоредба. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата, които го потвърждават и законовите разпоредби, не могат да бъдат извличани от съда по пътя на формалната или правна логика. Съдебният контрол е контрол за законосъобразност на атакуваното НП. Съдът проверява само дали правилно е приложен материалният и процесуалният закон от наказващия орган и при тази проверка е недопустимо да се отстраняват допуснатите от него нарушения в НП или едва в съдебното решение да се излагат доводи, с които се тълкува, допълва или поправя неговата воля.

 В настоящия случай в съставения акт за установяване на административното нарушение /АУАН/, както и в издаденото НП при описание на нарушението от фактическа страна е посочено, че по време на проверката водача на автобуса не е представил на контролните органи маршрутно разписание, което се изисква съгласно нормата на чл. 40, ал.1, т. 5 от Наредба № 2/15.03.2002г. на МТС. И в двата акта, изпълнителното деяние на нарушението е описано по следния начин: "в момента на проверката е без  маршрутно разписание". Не са използвани думите "без издадено", следователно е визирано нарушението неносене на документ (копие на маршрутно разписание), а не липсата (неиздаването) на такъв.

Непредставянето при проверка и липсата на изискващите се по Наредба № 2/15.03.2002 г. документи са деяния, съставомерни по два отделни текста на чл. 93 от ЗАвтП, като за нарушение на чл. 40, ал. 1, т. 5 от Наредба № 2/15.03.2002 г. изразяващо се в непредставяне на изискуемите документи, приложима е ал. 2 на чл. 93 от ЗАвП, а не приложената от административнонаказващия орган ал. 1 на цитираната норма. Посоченото по-горе обосновава порочност на обжалваното НП, тъй като не е направена адекватна квалификация на нарушението, ако такова е било извършено и на правното основание за административното санкциониране на нарушителя, каквото задължение по закон има административно-наказващият орган. Така допуснатото нарушение е неотстраним на този етап от въззивното производство, тъй като извън компетенциите на настоящата инстанция е както преквалифицирането на нарушението, така и приложението на друга санкционна норма.

 С оглед изхода на делото основателна се явява претенцията на процесуалния представител на ответника за присъждане на сторените по делото разноски пред касационната инстанция. Искането е направено своевременно, а по делото са налице доказателства за действителното им заплащане в размер на 500 лева за адвокатско възнаграждение. Последното е доказано с представения договор за правна защита и съдействие, като не е направено възражение за прекомерност. Ето защо, искането за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като Изпълнителна агенция "**“ - ЮЛ на бюджетна издръжка към МТС, съгласно чл. 2, ал. 3 от ЗАвП следва да бъде осъдена да заплати на ответника сторените по делото разноски в размер на 500. 00 лева, представляващи договорено и заплатено в брой адвокатско възнаграждение за процесуално представителство пред касационната инстанция.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, I касационен състав на Административен съд – Перник,

 

 

                                                    Р   Е   Ш   И:

 

    ОСТАВЯ В СИЛА съдебно решение № 24 от 10.10.2022г., постановено по АНД № 66 по описа за 2022 година на Районен съд Б.**.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция "**“ да заплати на П.К.М., ЕГН **********, с адрес *** сумата в размер на 500. 00 /петстотин/ лева, представляваща сторени по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

ЧЛЕНОВЕ: /П/    /П/