Определение по дело №369/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1336
Дата: 18 октомври 2023 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20237220700369
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 1336

 

гр. Сливен, 18. 10. 2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на осемнадесети октомври, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 369 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 9б и чл. 4, ал. 1 – 5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Образувано е по жалба, подадена от Й.Т.К. с ЕГН: **********,***– адвокатска кантора, против Акт за установяване на задължения /АУЗ/ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № АУ001551-1 от 18.07.2023 г., издаден от инспектор в Дирекция „Местни данъци и такси“ /МДТ/ при Община Сливен, в частта, с която на Й.Т.К. са установени задължения за такси за битови отпадъци /ТБО/ за периода 2018 г. – 2022 г.

Съдът, след като прецени съдържащите се в административната преписка документи, счита жалбата за недопустима по следните съображения:

Предмет на образуваното съдебно производство е АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № АУ001551-1 от 18.07.2023 г., издаден от инспектор в Дирекция МДТ при Община Сливен, с който, на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 1, ал. 2, чл. 4, ал. 1 - 5, чл. 9 и чл. 9б от ЗМДТ, на Й.Т.К. са установени задължения за ТБО за периода 2018 г. – 2022 г.

Съгласно чл. 9б във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, установяването на местните такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, който ред е приложим и за обжалването на издадените във връзка с установяване на задължения за местни такси актове. Съгласно чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите. В настоящия случай се касае за АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК. Следователно, относимият по ДОПК ред е този, предвиден в чл. 107, ал. 4 от ДОПК, съгласно който АУЗ може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред Директора на териториалната дирекция. По аргумент от чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, правомощията на териториален директор на НАП се упражняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община. Следователно, именно ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община е компетентния орган, който по реда на административния контрол следва да разгледа и да се произнесе по жалбата срещу АУЗ. По делото има данни, че АУЗ е обжалван от Й.Т.К. по административен ред пред ръководителя на звеното за местни приходи в Община Сливен – Директора на Дирекция МДТ при Община Сливен, като жалбата е с Вх. № 158 от 07.09.2023 г. по описа на Община Сливен.

Разпоредбата на чл. 156, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК, приложима на основание чл. 144 от ДОПК при обжалване и на други актове по реда на ДОПК, какъвто е процесният АУЗ, предвижда, че актът не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Обжалването на АУЗ по административен ред представлява абсолютна процесуална предпоставка за съдебното оспорване на акта и то само в обжалваната по административен ред и потвърдена от решаващия орган част.

По подадената от Й.Т.К. жалба против АУЗ с Вх. № 158 от 07.09.2023 г. по описа на Община Сливен, няма данни за произнасяне от Директора на Дирекция МДТ при Община Сливен, който следва да се произнесе по жалбата в 60-дневен срок от получаването й /чл. 155, ал. 1 от ДОПК/. С оглед входящия номер на жалбата, срокът, в който Директорът на Дирекция МДТ при Община Сливен следва да се произнесе по нея, изтича на 06.11.2023 г.

С оглед на гореизложеното, съдебното оспорване се явява недопустимо- липсват данни за произнасяне на компетентния за това административен орган– Директора на Дирекция МДТ при Община Сливен, за което произнасяне към днешна дата не е изтекъл предвиденият в закона срок.

По изложените съображения, процесната жалба е недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство – да се прекрати. Тъй като е предявено оспорване и по административен ред на АУЗ, жалбата не следва да се изпраща по подведомственост на административния орган.

            Воден от гореизложеното, Административен съд – Сливен

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Й.Т.К. с ЕГН: **********,***– адвокатска кантора, подадена против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № АУ001551-1 от 18.07.2023 г., издаден от инспектор в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен, в частта, с която на Й.Т.К. са установени задължения за такси за битови отпадъци за периода 2018 г. – 2022 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 369 / 2023 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: