ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1336
гр. Сливен, 18. 10. 2023 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в закрито
заседание на осемнадесети октомври, две хиляди двадесет и трета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:
ГАЛЯ ИВАНОВА
Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 369 по описа на съда
за 2023 г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 156 и сл. от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 144 от ДОПК,
във връзка с чл. 9б и чл. 4, ал. 1 – 5 от Закона за местните данъци и такси
/ЗМДТ/.
Образувано е по жалба, подадена от Й.Т.К. с ЕГН: **********,***–
адвокатска кантора, против Акт за установяване на задължения /АУЗ/ по чл. 107,
ал. 3 от ДОПК № АУ001551-1 от 18.07.2023 г., издаден от инспектор в Дирекция
„Местни данъци и такси“ /МДТ/ при Община Сливен, в частта, с която на Й.Т.К. са
установени задължения за такси за битови отпадъци /ТБО/ за периода 2018 г. –
2022 г.
Съдът, след като прецени съдържащите се в
административната преписка документи, счита жалбата за недопустима по следните
съображения:
Предмет на образуваното съдебно производство е АУЗ по
чл. 107, ал. 3 от ДОПК № АУ001551-1 от 18.07.2023 г., издаден от инспектор в
Дирекция МДТ при Община Сливен, с който, на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК
във връзка с чл. 1, ал. 2, чл. 4, ал. 1 - 5, чл. 9 и чл. 9б от ЗМДТ, на Й.Т.К.
са установени задължения за ТБО за периода 2018 г. – 2022 г.
Съгласно чл. 9б във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ,
установяването на местните такси се извършва от служители на общинската
администрация по реда на ДОПК, който ред е приложим и за обжалването на
издадените във връзка с установяване на задължения за местни такси актове.
Съгласно чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, служителите на общинската администрация имат
правата и задълженията на органи по приходите. В настоящия случай се касае за АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК. Следователно, относимият по ДОПК ред е този, предвиден в чл. 107, ал. 4
от ДОПК, съгласно който АУЗ може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването
му пред Директора на териториалната дирекция. По аргумент от чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ,
правомощията на териториален директор на НАП се упражняват от ръководителя на
звеното за местни приходи в съответната община. Следователно, именно
ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община е компетентния
орган, който по реда на административния контрол следва да разгледа и да се
произнесе по жалбата срещу АУЗ. По делото има данни, че АУЗ е обжалван от Й.Т.К. по
административен ред пред ръководителя на звеното за местни приходи в Община
Сливен – Директора на Дирекция МДТ при Община Сливен, като жалбата е с Вх. №
158 от 07.09.2023 г. по описа на Община Сливен.
Разпоредбата на чл. 156, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК,
приложима на основание чл. 144 от ДОПК при обжалване и на други актове по реда
на ДОПК, какъвто е процесният АУЗ, предвижда, че актът не може да се обжалва по
съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Обжалването
на АУЗ по административен ред представлява абсолютна процесуална предпоставка
за съдебното оспорване на акта и то само в обжалваната по административен ред и
потвърдена от решаващия орган част.
По подадената от Й.Т.К. жалба против АУЗ с Вх. № 158
от 07.09.2023 г. по описа на Община Сливен, няма данни за произнасяне от Директора
на Дирекция МДТ при Община Сливен, който следва да се произнесе по жалбата в
60-дневен срок от получаването й /чл. 155, ал. 1 от ДОПК/. С оглед входящия
номер на жалбата, срокът, в който Директорът на Дирекция МДТ при Община Сливен
следва да се произнесе по нея, изтича на 06.11.2023 г.
С оглед на гореизложеното, съдебното оспорване се
явява недопустимо- липсват данни за произнасяне на компетентния за това
административен орган– Директора на Дирекция МДТ при Община Сливен, за което
произнасяне към днешна дата не е изтекъл предвиденият в закона срок.
По изложените съображения, процесната жалба е
недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното
съдебно производство – да се прекрати. Тъй като е предявено оспорване и по
административен ред на АУЗ, жалбата не следва да се изпраща по подведомственост
на административния орган.
Воден от
гореизложеното, Административен съд –
Сливен
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Й.Т.К.
с ЕГН: **********,***– адвокатска кантора, подадена против Акт за установяване
на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № АУ001551-1 от 18.07.2023 г., издаден
от инспектор в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Сливен, в частта, с
която на Й.Т.К. са установени задължения за такси за битови отпадъци за периода
2018 г. – 2022 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 369
/ 2023 г. по описа на Административен съд – Сливен.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: