Решение по дело №2347/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2018
Дата: 12 март 2024 г.
Съдия: Златина Бъчварова
Дело: 20237040702347
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2018

Бургас, 12.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и втори февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
Членове: ЯНА КОЛЕВА
КОНСТАНТИН ГРИГОРОВ

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА и с участието на прокурора МИРОСЛАВ ИЛИЕВ ИЛИЕВ като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20237040702347 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по протест на прокурор в Окръжна прокуратура/ОП/ Бургас против Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Средец, приета с решение № 20 от 17.01.2008 г. на общински съвет Средец, многократно изменяна и допълвана.

Вносителят на протеста, редовно уведомен, не се явява. В протеста излага доводи за незаконосъобразност на наредбата в цялост поради допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Иска да се отмени. Претендира разноски.

Ответникът - общински съвет Средец, редовно уведомен, не се представлява. Писмено е изразено становище за неоснователност на протеста. Представена е административната преписка по приемане на наредбата.Представителят на Окръжна прокуратура Бургас поддържа протеста и дава заключение за основателност.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Подзаконовите нормативни актове могат да се оспорят без ограничение във времето, според нормата на чл.187, ал.1 АПК.

Протестът е подаден от надлежна страна и е допустим.

Разгледан по същество е основателен, при следните съображения:

Административното производство по приемане на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Средец е инициирано по предложение на председателя на общински съвет Средец с докладна записка, вх.№98-00-11/16.01.2008 г., към която е приложен проект на подзаконовия нормативен акт/л.14 от делото/.

Докладната записка, ведно с проекта на наредбата са обсъдени по т.2 от дневния ред на заседание на общински съвет Средец, проведено на 17.01.2008 г., за което е съставен протокол № 4, изх.№ 96-00-01/21.01.2008 г./л.9-13 от делото/. Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Средец е приета с решение № 20/ 17.01.2008 г. на общински съвет Средец, взето с 16 гласа „за“, при присъствие на 16 общински съветници.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, наредбата е приета от компетентен орган-общински съвет Средец, съобразно правилото на чл.21, ал.2 ЗМСМА и е в предвидената от закона форма.

На второ място обаче, при приемането и са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които мотивират неината отмяна в цялост.

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл.75-80 от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/. Нормата на чл.80 АПК сочи субсидиарно прилагане на Закона за нормативните актове/ЗНА/ за неуредените в този раздел въпроси. Правилото на чл.77 АПК регламентира реда за издаване на нормативните административни актове, а това се случва след като се обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения.

Според нормата на чл. 26, ал. 2 ЗНА, в приложимата редакция / ДВ, бр. 46/2007 г./, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най - малко 14- дневен срок за предложения и становища по проекта.

Съгласно чл. 28, ал. 1 ЗНА/ ДВ, бр. 46/ 2007 г./ проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган, като мотивите, съответно докладът съдържат причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз/чл.28, ал.2 ЗНА/.

Своевременното съобщаване на проекта и мотивите за изработването му цели да осигури реализиране на предоставената от закона възможност за изразяване на мнения и становища на заинтересованите лица.

Анализът на цитираните правни норми сочи на извода, че изброените задължения на съставителя на проекта са императивно предвидени, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Неизпълнението на което и да е от тях, води до процесуално нарушение, опорочаващо издадения акт.

В случая в докладната записка на председателя на общински съвет, с която е инициирано административното производство, не са изложени мотиви за приемане на наредбата по смисъла на чл.28, ал.2 ЗНА, а именно: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

Освен това липсват доказателства, проектът на наредбата да е публикуван, заедно с мотивите за приемането му на интернет-страницата на община Средец. В писмо с вх.№ 97-00-81/28.12.2023 г. ответникът изрично сочи, че сайтът на община Средец неколкократно е бил променян и няма съхранена информация в „хостинга“ относно разгласяването на проекта на наредбата, както и на последващите изменения за периода 2008-2011 г./л.226 от делото/.

При тези данни следва да се приеме, че не са спазени изискванията на чл.26, ал.2 ЗНА за публикуване на проекта, заедно с мотивите и за предоставяне на 14-дневен срок на заинтересованите лица за предложения и становища по проекта. Пропускът представлява съществено нарушение на нормативнорегламентираната процедура по приемане на подзаконовия нормативен акт и обуславя отмяната на протестираната наредба в цялост на самостоятелно основание.

Процедурата по приемане на нормативния административен акт е разписана императивно в защита на публичния интерес, затова допуснатите нарушения са съществени. Нормата на чл. 26, ал. 2 ЗНА следва да бъде тълкувана в съответствие с чл. 77 АПК, задължаващ компетентният орган да издаде нормативен акт, след като обсъди проекта с направените становища, предложения и възражения, което не е изпълнено.

Изложеното налага отмяна на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Средец.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на вносителя на протеста се следват разноски в размер на 30.00/тридесет/ лева, представляващи такса за обнародване на оспорването в ДВ.

Мотивиран така и на основание чл. на основание чл.193, ал.1 АПК, Административен съд Бургас, двадесет и шести състав:

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Средец, приета с решение № 20 от 17.01.2008 г. на общински съвет Средец.

ОСЪЖДА общински съвет Средец да плати на Окръжна прокуратура Бургас разноски в размер на 30.00/тридесет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14 -дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

Председател:
Членове: