Решение по дело №277/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1237
Дата: 25 август 2020 г. (в сила от 19 май 2021 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20207050700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

             /……………….2020 год.,

град Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І-ви  касационен състав, в публичното заседание на тридесети юли през 2020 год. в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

                                                                                                  ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

Секретар: ГАЛИНА ВЛАДИМИРОВА

Прокурор при Варненска окръжна прокуратура: СИЛВИЯН ИВАНОВ

Като разгледа докладваното от Веселина Чолакова

АД № 277 по описа на съда за 2020 година,

за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 179 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от „Ф+С Агро“ ООД , ЕИК ********., със седалище и адрес на управление гр. Р. представлявано от управителя С.Я.С. чрез адв. Б.С. с посочен адрес *** против Решение № 53, т.1,б.“г“, взето с Протокол № 4 от 27.12.2019 год. на заседание на Общински съвет-Ветрино относно определяне размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Ветрино, в частта, с която е приет размера на такса битови отпадъци, която ще се събира от юридически лица и еднолични търговци на територията на село Ветрино за 2020 год. В жалбата се сочи на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Сочи се, че откриването на производството по издаването на акта не е оповестено публично в нарушение на чл.66,ал.1 от АПК и чл.22,ал.2 от ЗМСМА. Не са определени и оповестени формите на участие на заинтересованите лица, както и не е осигурена възможност за участието им в производството по издаване на акта. Сочи се и на липса на мотиви въз  основа на които да се обоснове невъзможността за определяне на ТБО в левове според количеството на битовите отпадъци за дейностите по чл. 66, ал. 1, т. 1 от ЗМДТ, вместо което определянето на ТБО за тези две дейности се извършва върху данъчната оценка или отчетната стойност на имотите в рамките на 2020 г. Според жалбоподателя следва безспорния извод за отмяна на оспорената част на решението, тъй като е издадено в нарушение на принципа за определяне на ТБО разписан в чл. 67, ал. 1 ЗМДТ, който само при евентуалност, но не и алтернативно може да се начислява върху друга основа определена от общинския съвет. Според жалбоподателя напълно възможно е размерът на ТБО за дейностите по чл. 66, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗМДТ да бъде определен в левове според количеството на отпадъците. Моли за отмяна на акта и за присъждане на направените по делото разноски, съгласно представен списък.

Ответникът – Общински съвет – Ветрино чрез представител по пълномощие в съдебно заседание и  в представени по делото писмени бележки оспорва жалбата, счита я за неоснователна. Твърди, че при приемане на решението Общински съвет Ветрино  е спазил административно производствените правила и съобразил материалния закон, в частност разпоредбата на чл. 67, ал. 2 ЗМДТ.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че при издаване на оспорения акт са спазени всички нормативни изисквания.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

С докладна записка № 0801-174/22.11.2019 г. Кметът на община Ветрино съгласно разпоредбите съдържащи се в глава III, раздел I от ЗМДТ и на основание чл. 66, ал. 1 ЗМДТ и чл.16 от Наредба за определяне и администрирането на местните такси и цени, е предложил на Общински съвет Ветрино  да вземе решение, с което да одобри размера на такса битови отпадъци за населените места на територията на община Ветрино. В докладната записка е посочено, че съществува обективна невъзможност да бъде определена таксата за битови отпадъци по реда на чл.67,ал.1 от ЗМДТ .

На 25.11.2019 г. на сайта на община Ветрино е публикувана обява на основание чл.66,ал.1 и ал.2 и чл.69,ал.1,т.1 и ал.2 от АПК за предоставяне на възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и изразят становище по доклада в 30-дневен срок от публикуване на обявата. На посоченият в обявата адрес и e-mail не са постъпили предложения и становища.

На съвместно заседание на 27.11.2019 г. на всички постоянни комисии, е разгледана докладната записка на Кмета на община-Ветрино, относно определянето на размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Ветрино. Приет е проект за решение , според което размерите на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на село  Ветрино за извършваните услуги, са както следва: І. за сметосъбиране, сметоизвозване и разходи за осигуряване на съдове - 3,00 промила; ІІ. За обезвреждане на битови отпадъци- разходи за услуги по предварително третиране на смесени БО и „зелени“ отпадъци – 2,00 промила; ІІІ. За чистотата на територията за обществено ползване – 1,00 промила или общо промили за юридически лица и еднолични търговци в размер на 6,00 промила. Предложението е прието от комисията с 10 гласа „За“ и 3 гласа „Въздържал се“ от общо присъствалите 13 общински съветници.

На 27.12.2019 г. е проведено заседание на Общински съвет Ветрино, на което са присъствали 13 общински съветници, което представлява общия им брой. Допълнен е обявения дневен ред с точка 11 за разглеждане на докладната записка на кмета на община Ветрино, относно определянето на размера на такса битови отпадъци за 2020 година на територията на община Ветрино. Приет е проект за решение според което размерите на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на село  Ветрино за извършваните услуги, са както следва: І. за сметосъбиране, сметоизвозване и разходи за осигуряване на съдове - 3,00 промила; ІІ. За обезвреждане на битови отпадъци- разходи за услуги по предварително третиране на смесени БО и „зелени“ отпадъци – 2,00 промила; ІІІ. За чистотата на територията за обществено ползване – 1,00 промил или общо промили за юридически лица и еднолични търговци в размер на 6,00 промила.  С Решение № 53, т.1,б.“г“, взето с Протокол № 4 от 27.12.2019 год. на заседание на Общински съвет-Ветрино относно определяне размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Ветрино, е приет размера на такса смет, която ще се събира от юридически лица и еднолични търговци на територията на село Ветрино за 2020 год. , както следва: І. за сметосъбиране, сметоизвозване и разходи за осигуряване на съдове - 3,00 промила; ІІ. За обезвреждане на битови отпадъци- разходи за услуги по предварително третиране на смесени БО и „зелени“ отпадъци – 2,00 промила; ІІІ. За чистотата на територията за обществено ползване – 1.00 промил или общо промили за юридически лица и еднолични търговци в размер на 6,00 промила. Решението е прието с мнозинство от 9 гласа от общо 13 общински съветници.

Решението е публикувано на 03.01.2020 г. на официалната страница на община Ветрино в раздел „ Общински  съвет – решения на Общински съвет“ и в брой 172 на месечното издание на община Ветрино.

Оспорването е публикувано в Държавен вестник, бр. 15/21.02.2019 г. /стр. 46, като до с. з. няма постъпили жалби от други лица. Публикувано е на интернет страницата на ВАС, съобщено е чрез обявление на таблото за обявления на съда.

При така изложената фактическа обстановка, съдът приема следното от правна страна:

Оспореният акт е общ административен акт по смисъла на чл. 65 АПК. Същият има еднократно правно действие и с него се засягат права, свободи и законни интереси на неопределен брой лица – собственици на имоти, попадащи в обхвата на решението, съответно в обхвата на оспорената част от него.

Жалбоподателят е юридическо лице, което   се легитимира като собственик на стопански обекти находящи се в село Ветрино, община Ветрино, видно от НА за покупко продажба на недвижим имот № 193, том VІ, рег.№ 8812, дело № 1100 от 2008 г.

Съгласно чл. 64 от ЗМДТ, таксата битови отпадъци се заплаща от лицата по чл. 11 от същия закон – данъчно задължени лица - собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места, както и поземлените имоти извън тях, които според подробния устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон. В случая притежаваните от жалбоподателя недвижими имоти са разположени на територията на село Ветрино и подлежат на облагане с данък.  Следователно собственикът на този имот/ жалбоподателят по делото / е данъчно задължено лице по смисъла на чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ и по силата на препратката на чл. 64 от с. з. към този текст, същият дължи заплащане на такса битови отпадъци за имота си. Изложеното обоснова правния му интерес да оспори Решение № 53, т.1,б.“г“, взето с Протокол № 4 от 27.12.2019 год. на заседание на Общински съвет-Ветрино относно определяне размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Ветрино, в частта, с която е приет размера на такса смет, която ще се събира от юридически лица и еднолични търговци на територията на село Ветрино за 2020 год.

Жалбата, инициирала производството по делото е подадена в срок. Съдът намира, че оспореният акт е съобщен надлежно веднага след приемането му. Съгласно чл. 22, ал. 2 от ЗМСМА, актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 / 7 дни от приемането им / чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3. Нормата се отнася до всички актове на общинския съвет, включително и общите административни актове и е специална по отношение на общите правила за съобщаване на актовете по АПК, в това число и правилата за съобщаване по чл. 72 във връзка с чл. 66, ал. 1 АПК. За разлика от уведомлението по чл. 66, ал. 1 АПК за откриване на производството по издаване на общ административен акт, което може да бъде направено по един от трите алтернативно предвидени начина, специалната норма на чл. 22, ал. 2 ЗМСМА предвижда начините за съобщаване на актовете, приети от общинските съвети кумулативно – чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. Съгласно чл. 79, ал.1  от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет - Ветрино, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, всички актове на общинския съвет се довеждат до знанието на населението чрез средствата за масово осведомяване и/или чрез интернет и по друг подходящ начин. Оспореното решение видно от доказателствата по делото е публикувано на сайта на община Ветрино на 03.01.2020 г. , налице са и доказателства за съобщаване на акта чрез средствата за масово осведомяване на същата дата. В тази връзка съдът намира, че оспореният акт на Общински съвет Ветрино е надлежно съобщен по начина, предвиден в специалния закон – ЗМСМА и едномесечния срок по чл. 179 от АПК за оспорване е започнал да тече считано от първата дата на публикуването му – 03.01.2020  г. като едномесечния срок не е изтекъл към дата на подаване на жалбата, т. е. същата е подадена в срок.

С оглед изложеното, съдът намира, че подадената жалба е допустима, а разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението на общинския съвет е издадено от компетентен орган, съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 6 ЗМСМА и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Прието е при спазване изискванията на чл. 27, ал. 2, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА и в предвидената в АПК писмена форма.

При приемане на оспореното решение настоящия състав на съда намира, че не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила разписани в разпоредбите на чл. 66 и чл. 69 АПК.

Съгласно чл. 66, ал. 1 АПК, откриването на производството по издаване на общия административен акт се оповестява публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращане на проекта до организациите на заинтересованите лица или по друг подходящ начин. Уведомяването по ал. 1 включва и основните съображения за издаването на акта, както и формите за участие на заинтересованите лица в производството – ал. 2.

Съгласно чл. 69, ал. 1 АПК, административният орган определя и оповестява публично по реда, определен в чл. 66, ал. 1, една или повече от следните форми на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта – писмени предложения и възражения; участие в консултативни органи, подпомагащи органа, издаващ акта; участие в заседания на органа, издаващ акта когато той е колективен; обществено обсъждане. Съгласно ал. 2 на същия текст, органът следва да осигури на заинтересованите лица възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, определен от него, който не може да е по-кратък от един месец от деня на уведомяването по чл. 66.

От представените доказателства се установи спазването на цитираните разпоредби. В конкретния случай  е извършено надлежно уведомяване на обществеността за откриване на производството по издаване на общия административен акт, извършено е оповестяване на основните съображения за издаване на акта , чрез публикуване на доклада на кмета на община Ветрино и формите за участие на заинтересованите лица в производството, чрез представяне на становище и предложения в 30-дневен срок от публикуване на обявата. На страните е дадена възможност за  участие в производството чрез една от възможните форми съгласно чл.69,ал.1,т.1 от АПК. Налице е изпълнение от административния орган на задълженията му по чл. 66, ал. 1 и ал. 2 и чл. 69, ал. 1, т.1 от АПК. Решението е взето след изтичането на срока за изразяване на предложения и становища и на заинтересованите лица е дадена възможност да участват в производството по издаването на акта, поради което правото им на защита не е нарушено.

Решението в оспорената му част е прието при правилно приложение на материалния закон и в тази връзка наведените в жалбата съображения са неоснователни.

С оспореното решение Общински съвет Ветрино е определил размера на ТБО за 2020 г. за юридическите лица и еднолични търговци да бъде 6,00 промила върху облагаемата основа / по-високата от данъчната оценка или отчетната стойност/ , които представляват сбор от следните услуги: за сметосъбиране и сметоизвозване; за обезвреждане на битови отпадъци и отчисления по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Така определеният метод, не е в противоречие с действащите разпоредби на чл. 67, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ, в приложимата им редакция към процесния период.

Определянето и администрирането на местните такси и в частност на таксата за битови отпадъци е предоставено на общинския съвет съгласно разпоредбите на чл. 9 ЗМДТ и чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, който орган приема Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място, въз основа на одобрена план-cметка за разходите за всяка дейност, включваща разходите, посочени в чл. 66, ал. 1, т. 14 ЗМДТ.

В конкретния случай ТБО е определена в % от данъчната оценка на имота. Разпоредбата на  чл. 67, ал. 1 ЗМДТ определя, че размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците.

Съгласно чл. 67, ал. 4 ЗМДТ количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци, а съгласно ал. 5 ЗМДТ общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. Забраната основата да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена, е предвидено чрез допълване на чл. 67, ал. 2 ЗМДТ с § 6 от ЗИД на ЗМДТ обн. ДВ бр. 101 от 2013 г., като съгласно § 13 от ПЗР на този закон § 6 влиза в сила от 01.01.2018 г., а със ЗИД на ЗМДТ /обн. ДВ бр. 88 от 03.11.2017 г., изм. ДВ бр. 98 от 27.11.2018 г. /, влизането в сила на § 6 е отложено за 31.12.2021 г. Следователно за 2019 г. не е в сила забраната определяната от общинския съвет основа по чл. 67, ал. 2 ЗМДТ, върху която пропорционално се определя размера на ТБО, да не е данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

От съдържанието на цитираните текстове на чл. 67 ЗМДТ се налага изводът, че е установена поредност при прилагането на двата способа за определяне на размера на таксата битови отпадъци. Първият способ, който е регламентиран е определяне на размера според количеството на битовите отпадъци, като съгласно ал. 4 количеството битови отпадъци е водеща основа и само при невъзможност за прилагането му, следва да намери приложение ал. 5, според която размерът на таксата се определя върху основа, определена от Общинския съвет. Способите за определяне размера на таксата за битови отпадъци не се прилагат алтернативно, а се прилагат при условията на евентуалност – в посочената в закона последователност.

От приетото решение на ОбС и докладната на Кмета на Общината е видно, че ТБО в община Ветрино се определя върху данъчната оценка или отчетната стойност на имотите. В докладната записка на кмета на Община Ветрино са посочени мотивите защо се налага изчисляване на ТБО върху данъчната оценка на имота, както и са посочени обстоятелства възпрепятстващи изчисляването й според количеството битови отпадъци, което е водеща основа при определяне на ТБО, съгласно чл. 67, ал. 4 ЗМДТ.

Съгласно чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, следователно именно общинският съвет е компетентният орган, който следва да прецени, налице ли са предпоставките по  чл. 67, ал. 1 ЗМДТ, т. е. може ли да се определи количеството на битовите отпадъци по отношение на всеки един техен създател и притежател и при невъзможност съгласно ал. 5 размерът на таксата да се определи върху основа, определена от общинския съвет, като данъчна основа. Тоест налице е изискване за обосноваване на решението от данъчната основа. В случая с прието решение  е направена преценка за невъзможността да се приложи способа според количеството битови отпадъци по ал. 1 на чл. 67 ЗМДТ, а е прието да се приложи втория способ за определяне размера на тази такса, като % върху данъчната оценка на имота като мотивите се съдържат в доклада на кмета на община Ветрино.

С разпоредбите на чл. 67, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ в относимата им редакция, се установяват два порядъка за определяне на размера на ТБО, които са в условията на евентуалност. Принципът е правилото на ал. 1, според което размерът на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци. Изключение е редът по ал. 5, който е приложим, когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци. Според чл. 67, ал. 5 от ЗМДТ, общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. С оглед на това няма пречка основата за определяне на ТБО да бъде върху данъчната оценка или отчетната стойност на недвижимия имот. В конкретния случай в изготвената докладна на кмета на община Ветрино са изложени мотиви за това по каква причина е предложено размерът на таксата да бъде определен върху данъчната оценка или отчетната стойност на имотите, вместо според количеството битови отпадъци, каквото е изискването на чл. 67, ал. 1 от закона. Мотивите на кмета на община Ветрино са възприети  от колективния орган при произнасянето му и следва да се приемат като мотиви и на оспорения акт.

С оглед гореизложеното и предвид липсата на пороци на оспорения общ административен акт, жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на спора и доколкото жалбата е неоснователна ответникът има право на поисканите разноски, които е направил за заплащането  на адвокатско възнаграждение, удостоверено с платежно нареждане на л.78 от делото в размер на 400,00 лева.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно АПК, Административен съд – Варна , в троен състав:

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ф+С Агро“ ООД , ЕИК ********., със седалище и адрес на управление гр. Р. представляван от управителя С.Я.С. чрез адв. Б.С. с посочен адрес *** против Решение № 53, т.1,б.“г“, взето с Протокол № 4 от 27.12.2019 год. на заседание на Общински съвет-Ветрино относно определяне размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Ветрино, в частта, с която е приет размера на такса битови отпадъци, която ще се събира от юридически лица и еднолични търговци на територията на село Ветрино за 2020 год. 

 

 

ОСЪЖДА „Ф+С Агро“ ООД , ЕИК ********., със седалище и адрес на управление гр. Р. представляван от управителя С.Я.С. да плати в полза на Общински съвет-Ветрино адвокатско възнаграждение в размер на 400,00 лева.

 

 

РЕШЕНИЕТО да се обнародва на осн. чл. 194 от АПК по начина, по който е била обнародвано  Решение № 53, т.1,б.“г“, взето с Протокол № 4 от 27.12.2019 год. на заседание на Общински съвет-Ветрино относно определяне размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Ветрино.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

                                                      Председател:                                                                                                          

                                                      Членове:1.                                                                              

 

                      

                                                                       2.