Определение по дело №150/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 808
Дата: 16 август 2023 г.
Съдия: Галена Петкова Чешмеджиева Дякова
Дело: 20237130700150
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

      

гр.Русе, 16.08.2023 г.

Административен съд-Ловеч, в закрито заседание на шестнадесети август през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                  СЪДИЯ: Галена Дякова

като разгледа докладваното от съдията, командирован, на основание чл.94, ал.1 вр. чл.227, ал.3 от ЗСВ, за разглеждане на делото в Административен съд – Ловеч съгласно заповед № РД-08-251/06.07.2023 г. на председателя на Върховния административен съд, адм.д. № 150 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.159, т.1 от АПК.

Образувано е по жалба на Г.В.В.,***, против  отказ да му предостави информация във вид на административна услуга във връзка с изтърпяване на наложеното му наказание, поискана със заявление с рег.№ 1093 от 27.03.2023г., адресирано до началника на Затвора Ловеч.

Видно от изисканото заявление искането касае получаване на заверено копие/“разпореждане на компетентния орган при Затвора Ловеч, съгласно който се забранява на лишените от свобода от 9гр. За зават храна един на друг в случаите, когато за един е в повече излишна, а друг е гладен, безкористно, считано от 24.03.2023г.“

Искането е входирано под № М-1093/27.03.2023г. по входящата кореспонденция на Затвора Ловеч, адресирано до Началника на ОЗ Ловеч и разпределено на 29.03.2023г. за отговор и за доклад.

Представена е справка от Инспектор СДВР за реда и начина  на организацията в Затвора Ловеч, като се посочва, че тя е основана на действащата нормативна уредба, а по отношение на конкретното искане се посочва, че на основание чл.97, т.2 ЗИНЗС лишените от свобода не могат да вземат, заемат, продават, купуват, даряват и заменят помежду си вещи, с които разполагат. Посочва се, че с тези свои задължения и забрани по ЗИНЗС новопостъпилите лишени от свобода са запознати, за което са подписали декларация. В справката не се посочва конкретна заповед, въз основа на която е наложена забраната, посочва се нормативната уредба по ЗИНЗС и правилника по прилагането му.

Предвид изложените факти, жалбата е недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното по нея съдебно производство следва да бъде прекратено.

Разпоредбата на чл.76, ал.1, т.1-т.3 от ЗИНЗС урежда правото на лишените от свобода да искат информация за въпроси, свързани с изпълнението на присъдата, размера на изтърпяната част на наказанието и възможностите за облекчаване условията на изтърпяване на наказанието, както и предсрочно и условно предсрочно освобождаване. Според нормата на § 8 от ПЗР на АПК, на която жалбоподателят изрично се позовава в жалбата си, уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.

   За да бъде издаден обаче административен акт по чл.21 от АПК, под формата на предоставяне на исканата административна услуга, не е достатъчно  издаването на такъв акт да е било поискано, както твърди жалбоподателят. Необходимо е издаването му да е предвидено в закона – чл. 4, ал. 2, чл. 21, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4, предложение второ от АПК. В ЗИНЗС няма установени правила за реда, по който орган на затворническата администрация е длъжен да се произнесе по искане за предоставяне на информацията, която жалбоподателят, в качеството си на заявител, претендира. Никъде в закона не е предвидено издаването на административен акт при предоставяне на информацията по чл.76 от ЗИНЗС, респ. няма как да се формира отказ или мълчалив отказ по заявлението за нейното предоставяне. Не е предвидено и по повод на така поисканата информация някакъв орган, посочен в разпоредбите на Глава Трета от ЗИНЗС, да предоставя претендираната от жалбоподателя административна услуга. В закона няма установени правила за реда, по който органът е длъжен да се произнесе по искане за предоставяне на визираната от заявителя информация, още повече, че тази информация е нормативно регламентирана в ЗИНЗС и Правилника по прилагането му.

В случая не са нарушени законни права и интереси на жалбоподателя, нито са останали неосъществени вменени от закона задължения на административния орган, за да се приеме че е налице отказ за издаването на конкретен административен акт, вкл. и мълчалив отказ, който да подлежи на оспорване. В случая заявителят иска да получи информация на писмен носител с определено от него съдържание но тази информация не касае лично него , а е обща за всички лишени от свобода. Т.е при наличие на изричен отговор , разяснение, той дори не попада в хипотезата на лице, удостоверило своя правен интерес по см на чл.76 ЗИНЗ.

Така мотивиран и на основание чл.159, т.1 от АПК и чл.83, ал.2 от ГПК вр.чл.144 от АПК, съдът

                                            О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.В.В., с ЕГН **********, против мълчаливия отказ на началника на Затвора Ловеч да му предостави информация по заявление с рег. № М-1093/27.03.2023г., адресирано до Началника на Затвора Ловеч.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №150/2023г. по описа на Административен съд – Ловеч.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред тричленен състав на Административен съд - Ловеч в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                     СЪДИЯ: