Решение по дело №2370/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2310
Дата: 14 декември 2023 г. (в сила от 14 декември 2023 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20237180702370
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

           2310/14.12.2023г.

 

гр. Пловдив,14.12.2023год.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХІІ състав в открито заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                   

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

                                                                                 ГЕОРГИ ПАСКОВ                     

               

             при секретаря Севдалина Дункова и с участието на прокурора Калоян Димитров, като разгледа докладваното от съдията Л. Несторова КАНД №2370 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

              Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

             Образувано е по касационна жалба, предявена от С.К.Г., с ЕГН **********, с адрес: ***, против  Решение № 1272 от 19.07.2023г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД №1532 по описа на същия съд за 2023г., с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 4603981, с който на С.К.Г., с ЕГН **********, в качеството му на собственик, на който е било регистрирано МПС с рег. № ***, е било наложено административно наказание –глоба в размер на 100лв. за извършено нарушение по чл. 21, ал.2 от ЗДвП.

            Касационният жалбоподател твърди, че съдебният акт на първоинстанционния съд е неправилен и незаконосъобразен. Представя и допълнение към касационната жалба, в която цитира отразените факти в справката от ОПУ-Пловдив и смята, че не е бил задължен да се движи с 60 км/ч.

            Претендира се отмяна на решението на районния съд, респективно отмяната на ЕФ.

           Ответникът по касационната жалба в писмено становище намира касационните оплаквания за неоснователни. Претендира отхвърляне на жалбата и юрисконсултско възнаграждение.

           Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

            Съгласно чл.63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХII от АПК. Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

           Настоящата съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява неоснователна:

           Касационната инстанция споделя фактическите констатации и направените въз основа на тях правни изводи на районния съд.

           Действително в описателната част на фиша е отразено движение с установена скорост и превишаването на разрешената скорост. Посочена е дата и часа на нарушението, вписани са показанията на техническото средство, часа и мястото. Видно от представената по делото разписка, Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 19.02.2023г., като последният не се е възползвал от правото си на възражение по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП, а е обжалвал фиша пред Районен съд- Пловдив.

         Законосъобразно въз основа на представените по делото писмени доказателства районният съд е приел вмененото административно нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП за доказано. Разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП въвежда забрана за водача на пътно превозно средство при избиране скоростта на движение да превишава определените стойности на скоростта в км/час.

        Настоящата инстанция намира, че нарушението е доказано от представените по делото писмени доказателства, както и приложения снимков материал от заснет клип с техническо средство. Превишаването на скоростта в случая е заснето с техническо средство и се установява от снимковия материал, приложен към делото. Доказателства, които да опровергават този извод не са посочени и ангажирани от жалбоподателя, а събраните от съда писмени и веществени доказателства са достатъчни за да обосноват извод за доказаност на нарушението.

        Неоснователни са възраженията на касационния жалбоподател, че в електронния фиш липсва място на извършване на нарушението и посоката на движение на МПС и че ПРС не е събрал необходимите писмени доказателства.

        Безспорно по делото е установено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установено и заснето с техническо средство. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДВП, при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В случая електронният фиш е изготвен  от видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения, видно от Протокол за използване на АТСС от 13.03.2021г., проверена от Главна дирекция „Мерки и измервателни уреди“ към Български институт по метрология, установено от Протокол от проверка № 4-С-ИСИС/12.02.21г.

         Следва да се отбележи, че електронният фиш следва да бъде отличаван както от административните актове по смисъла на АПК, така и от актовете за установяване на административно нарушение по смисъла на ЗАНН и по отношение на него не съществува законово разписано задължително съдържание извън изброените в разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изр. второ от ЗДвП реквизити, т. е. пълно приравняване между електронен фиш и наказателно постановление не може да има нито по отношение на съдържанието им, нито във връзка с процедурата по съставянето им. В случая изискуемите реквизити са налице, като процесният фиш съдържа посочени териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото на доброволното й заплащане. С оглед горното, безспорно в случая са налице всички изискуеми елементи от съдържанието на акта, в каквато насока са и изводите на районния съд. Следва изрично да се отбележи, че ПРС е обсъдил и справката от ОПУ-Пловдив и правилно е установил, че към датата на извършване на нарушението км49+800 попада в района на действие на знак В26, който е поставен на км.49+860, непосредствено преди участъка от път, за който се отнася забраната и действието му се изчерпва при км.49+736, където има кръстовище.

         Съгласно чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, собственикът или лицето, на което е предоставено МПС, отговаря за извършеното с него нарушение. Изрично законодателят е приел, че собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. В случая е установено, а и не е било спорно, че именно жалбоподателят е управлявал МПС, с което е извършено процесното нарушение. Липсват доказателства в срока по чл. 189, ал. 5, изр. 2 от ЗДвП същият да е представил писмена декларация, в която да посочи, че не той, а друго лице е управлявало собственото му МПС на посочената дата и час. По тези съображения и с оглед въведената в чл. 189, ал. 5, във вр. с чл. 188, ал. 1 от ЗДвП презумпция, именно наказаното лице, като собственик на управляваното с превишена скорост МПС се явява субект на процесното административно нарушение.

         След като в случая е безспорно, че нарушението е констатирано с техническо средство, установяващо и заснемащо нарушението, без намеса в работата на техниката от страна на контролните органи и са налице достатъчно данни за техническата годност на автоматизираната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, то приложимата процедура е именно тази по издаване на електронен фиш. В случая в електронния фиш е посочен номер на автоматизираното техническо средство, а от приетото като доказателство по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и от Протокол от проверка, се установява, че същото е в срока на валидност.

        В заключение касационната инстанция приема, че при установяване на нарушението и провеждане на особената административно-наказателна процедура по издаване на процесния електронен фиш няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушението, авторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба от 100лв. съответства на нормативно предвидения в чл. 182, ал. 2, т. 4 вр. ал.2, т.2 от ЗДвП вид и размер на наказанието и на констатираното превишение на скоростта за движение.

         Като е потвърдил електронния фиш, районният съд е постановил валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон решение, което следва да бъде оставено в сила.

         Съобразно изхода на спора искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно. Делото не е с фактическа и правна сложност, поради което, на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН вр. чл. 37 от ЗПП, вр. чл. 27е от НЗПП, на ответника следва да се присъди възнаграждение за юрисконсулт в размер на 80 лева, платимо от касационния жалбоподател.

         Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК съдът

Р Е Ш И:

 

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1272 от 19.07.2023г. на Районен съд-Пловдив, постановено по АНД №1532/2023 г.

        ОСЪЖДА С.К.Г., с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на ОД на МВР – Пловдив, съдебни разноски по делото в размер на 80лв. /осемдесет/лева.

       РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                     2.