Определение по дело №1778/2019 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 1025
Дата: 26 септември 2019 г.
Съдия: Веселина Тодорова Семкова
Дело: 20195300601778
Тип на делото: Въззивно частно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2019 г.

Съдържание на акта

    О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

№ 1025                              26.09.2019 г.                               гр.Пловдив,

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, наказателно отделение, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИНА КУЗМАНОВА

               ЧЛЕНОВЕ:  ВЕСЕЛИН ХАДЖИЕВ

                                     ВЕСЕЛИНА СЕМКОВА

 

 

като разгледа докладваното от член-съдията Семкова ВЧНД №1778 по описа на ПдОС за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.243, ал.8 НПК.

С определение №1316/12.08.2019 г. по ЧНД №4282/2019 г. по описа на Районен съд-Пловдив, ХХ н.с. е потвърдено постановление на РП  - Пловдив от 26.06.2019 г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство №44/2018 г. по описа на сектор „РПТ“ при ОД на МВР – Пловдив, водено за престъпление по чл.343, ал.1, б.Б, пр.2 вр. чл.342, ал.1 НК.

Горепосоченият съдебен акт е обжалван от С.И. чрез адв. С. Я. с искане за отмяната му и връщане на делото  на държавното обвинение за реализиране на нов анализ на доказателствената съвкупност.

Пловдивският окръжен съд, след като се запозна със събраните по делото доказателства, анализирайки същите поотделно и в тяхната съвкупност и вземайки предвид изложените в жалбата оплаквания, прие за установено следното:

Досъдебното производство е образувано и водено за престъпление по чл.343, ал.1, б.Б, пр.2 вр. чл.342, ал.1 НК, а именно  за това че: на 17.06.2018 г. в гр. П., при управление на МПС – лек автомобил марка „Хюндай“, модел „Айоник“, с рег.№ *** са били нарушени правилата за движение и по непредпазливост е била причинена средна телесна повреда на С.П.И..

При постановяване на обжалваното определение първоинстанционният съд е приел за установена следната фактическа обстановка, изложена и в прекратителното постановление:

На 17.06.2018 г. около 17.00 ч. свид. Д. К. управлявал МПС лек автомобил марка „Хюндай“, модел „Айоник“ с рег.№ ***, пътувайки от с.Р. към гр.П. В града  се придвижвал по бул. „Б“, като пътната настилка била мокра предвид лекото преваляване. В управляваното превозно средство пътували свид. С.И., седящ на задната седалка, както и А С. - на предна дясна седалка. Водачът К. управлявал автомобила със скорост от около 150 км/ч, значително превишаваща разрешената за населеното място такава от 50 км/ч. Докато МПС-то се движело по указания булевард от изток на запад, на същия път, но в обратна посока от запад на изток се придвижвал свид. Г. П. като водач на лек автомобил „Пежо 107“, с рег. № ***. Последното било собственост  на „К.“ ООД,  представлявано от свид. И. П. При достигане на кръстовището с ул. „О.“, свид. П.решил да предприеме маневра „завой наляво“, поради което навлязъл в кръстовището и спрял. В този момент свид. К. с управляваното от него превозно средство се намирал на около 64 метра  от превозното средство на свид. Г. П. и точно в този момент последният потеглил леко, навлизайки в северното платно. Около 2,2 секунди по-късно между двата леки автомобила настъпил удар, който бил неизбежен, като за лек автомобил „Хюндай Айоник“ същият попаднал в лявата страна, а за лек автомобил „Пежо 107“ – в предната му част. След този удар лек автомобил „Хюндай Айоник“ се завъртял, напуснал платното за движение отдясно, ударил се в намиращото се в близост до платното дърво, продължил движението си по платното и се установил на място.

На мястото на произшествието бил извършен оглед, за който бил съставен протокол и бил изготвен фотоалбум. В резултат на този удар свид.С.И., пътуващ на задната седалка без предпазен колан в превозното средство, управлявано от свид.К., изхвърчал от лекия автомобил и паднал върху платното за движение, като претърпял множество травматични увреждания, разкриващи белезите на средна телесна повреда, доколкото най-тежкото от тях било счупване на тялото на долната челюст вдясно, съгласно заключението по изготвената СМЕ.

Назначена била и авто-техническа експертиза, като съгласно експертът скоростта на движение на л.а „Хюндай Айоник“ в момента на удара е била около 107 км/ч, а тази на л. а „Пежо 107“- около 22 км/ч. В анализираната пътна ситуация от момента на потегляне и навлизане на л.а „Пежо 107“ в северното платно на бул.България, водачът на л.а „Хюндай Айоник“ при движение със скорост 107 км/ч е нямал техническа възможност да установи автомобила преди мястото на удара и да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране.  Такава би имал, ако се е движел със скорост по-малка от 79 км/ч, а ако се бе движел със скорост 50 км/ч, то лек автомобил „Пежо 107“ би преминал през кръстовището преди л.а „Хюндай Айоник“ да достигне до него, тоест удар не би настъпил без да е необходимо водачът на „Хюндай Айоник“ да намалява скоростта си. Най-вероятен от техническа гледна точка е следният механизъм на настъпване на ПТП-то: докато водачът К. управлявал л.а „Хюндай Айоник“ по северното платно за движение на бул. „Б.“ в посока от изток на запад, то водачът Г. П.е управлявал л.а. „Пежо 107“ по южното платно за движение на същия път, но в посока от запад на изток, като при достигане на кръстовището с ул.“О.“ водачът на „Пежо 107“ е предприел маневра „завой наляво“, навлязъл е в кръстовището и е спрял. Когато л.а „Хюндай Айонек“ е бил на около 64 м, водачът на „Пежо 107“ е потеглил и е навлязъл в северното платно, като след около 2,2 секунди е настъпил удар, който е бил неизбежен. Същият е в лявата страна на л.а „Хюндай Айонек“ и в предната част на „Пежо 107“. Основни причини за настъпилото произшествие от техническа гледан точка са: 1. водачът на л.а. „Хюндай Айонек“ се е движел със скорост 107 км/ч, поради което е нямал техническа възможност да избегне удара, т.к. при движение със скорост 79 км/ч или по-малка би имал такава; 2. ако се приеме, че л.а. „Хюндай Айоник“ е бил предвидимо препятствие, то причина за произшествието е и предприетата маневра „завой наляво“ от водача на л.а „Пежо 107“ в момент, когато мястото на удара е било вътре в опасната зона на „Хюндай Айоник“.

За установяване на размера на причинените имуществените вреди на л.а. „Пежо 107“ е била назначена стоково-оценъчна експертиза, според която щетите възлизат в размер на 4500 лв., а тези на л.а. „Хюндай Айоник“ - в размер на 42 000 лв.

Констатирано е, че в хода на разследването пострадалият И. е заявил желанието си наказателното производство да бъде прекратено. Такова е било и изявлението на свид.С. К. в качеството му на упълномощен представител на „Д.Л.“ ЕООД, което дружество към момента на ПТП-то се явява собственик на л.а “Хюндай Айоник“ имуществените щети по който възлизат на стойност 42 000 лева и в този смисъл попадат в хипотезата на значителни такива.

Спрямо Д.К. не е било установено да са водени досъдебни производства за престъпления по чл.343, ал.1 от НК, респ. същите да са били прекратявани.

Въз основа на изложената в постановлението фактическа обстановка, първоинстанционният съд е счел за обоснована констатацията на представителя на държавното обвинение за налични предвидените в нормата на чл.343, ал.2, т.2 НПК предпоставки за прекратяване на наказателното производство, поради което  обжалваното постановление е прието за правилно и съответстващо на изискванията на чл. 243, ал. 1, т. 1 вр. чл. 24, ал.1, т.9 НПК. Приел е за неоснователно възражението на жалбоподателя, че прокурорът не бил обсъдил поведението на Г.П. като участник в ПТП-то, доколкото представителят на обвинението е счел, че основна причина за същото била високата скорост, с която водачът К. е управлявал автомобила си. Не било в правомощията на съда да обсъжда наличието на съпричиняване от страна на свид.Г. П., т.к това би било в нарушение на чл.127, т.2 и т.3 от Конституцията на РБ и чл.46 от НПК.

Недоволен от първоинстанционния акт останал пострадалият  И., поради което депозирал жалба чрез адв.Я. срещу същия в законоустановения срок. В този смисъл същата е допустима, като разгледана по същество е и основателна поради следните съображения:

Няма спор, че в рамките на настоящото производство незаконосъобразно би било всяко вмешателството от страна на съда в конституционно признатите правомощия на прокуратурата, както правилно е отбелязал първостепенният съд. Последният обаче е пропуснал да констатира, че държавният обвинител в постановения акт е възприел изцяло експертното становище  по назначената авто-техническа експертиза. В същото е изрично посочено, че са налични две основни причини за настъпилото ПТП от техническа гледна точка, отбелязани по-горе. Така възприетото е единствено и само отбелязано в прокурорския акт, доколкото не са събрани допълнителни доказателства в насока л. а „Пежо 107“ предвидимо препятствие ли е бил при настъпване на ПТП-то и в кой точно момент, а това се оказва от съществено значение за преценка действителното наличие на втората от основните причини за произшествието.  Безспорно съдът не е компетентен да указва на обвинението кого да привлича към наказателна отговорност и за какво престъпно посегателство, но е длъжен да констатира необосноваността на постановените от него актове. Това долустепенният съд е пропуснал да направи. Същото се явява безспорно необходимо, доколкото при разясняване разпоредбата на чл.343, ал.2 НПК, пострадалият И. ясно и недвусмислено е посочил, че желае да бъде прекратено наказателното производство спрямо Д.К.. Липсва изявление в този смисъл и по отношение евентуално и на други причастни към престъпното посегателство лица. Всъщност последното е пропуснато до бъде констатирано както от представителя на държавното обвинение, така и от първоинстанционния съд.

Гореизложеното обосновава извода, че изложената в прекратителното постановление фактическа обстановка, приета и от първоинстанционния съд, не обосновава посочения в същите извод  за наличието на предпоставките на чл.343, ал.2 НК вр. чл.24, ал.1, т.9 НПК. Това налага  отмяна както на определението на Районен съд-Пловдив, така и на прокурорското постановление. Доколкото в експертното заключение е посочено, че ако се приеме, че л.а. „Хюндай Айоник“ е бил предвидимо препятствие, то причина за ПТП-то е и предприетата маневра „завой наляво" от водача на л.а „Пежо 107“ в момент, когато мястото на удара е било вътре в опасната зона на „Хюндай Айоник“, то е необходимо държавният обвинител да назначи допълнителна авто-техническа експертиза за установяване л. а. „Хюндай Айоник“ предвидимо препятствие ли е бил при настъпване на ПТП-то и в кой точно момент, а при необходимост да събере и други доказателствени средства за изясняване на тези въпроси. Констатацията в постановлението за наличието на мокра пътна настилка поради лекото преваляване на инкриминираната дата не изчерпва същите. След кумулиране на доказателствен материал в тази насока, прокурорът е необходимо да прецени налични ли са и двете основни причини за настъпване на ПТП-то, респ. коя от тях при извършване на престъпното посегателство с правна квалификация по чл.343, ал.1 б.Б пр.2 вр. чл.342, ал.1 НК. Едва тогава следва да направи извод относно кумулативните предпоставки за прекратяване на наказателното производство в хипотезата на чл.343, ал.2 НК, като съобрази и гореуказаното изявление на пострадалия свид.И., доколкото същият изрично е упоменал, че желае прекратяване на наказателното производство единствено по отношение на Д.К.. Изложените изводи  обосноват и основателност на възраженията в депозираната жалба, които първостепенния съд неправилно е игнорирал. 

Предвид изложените съображения и на осн. чл.243, ал.8 НПК Пловдивският окръжен съд

 

                              О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ определение №1316/12.08.2019 г. по ЧНД №4282/2019 г. по описа на Районен съд-Пловдив, ХХ н.с., като вместо това постановява:

ОТМЕНЯ  постановление на РП  - Пловдив от 26.06.2019 г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство №44/2018 г. по описа на сектор „РПТ“ при ОД на МВР – Пловдив, водено за престъпление по чл.343, ал.1, б.Б, пр.2 вр. чл.342, ал. НК, и ВРЪЩА делото на РП-Пловдив за изпълнение на указанията, посочени в обстоятелствената част на определението.

Определението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                      ЧЛЕНОВЕ: