Определение по дело №276/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 820
Дата: 18 декември 2023 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20237270700276
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………

гр.Шумен, 18.12.2023г.

 

 

Административен съд- град Шумен в закрито заседание на осемнадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                                      Съдия: Бистра Бойн

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 276 по описа за 2023г. на Административен съд- Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.166 ал.4 от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.27 ал.2 изр. първо от ЗУСЕФСУ.

Административното дело е образувано по жалба депозирана на осн. чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.73 ал.4, във връзка с чл.27 ал.1-7 от ЗУСЕФСУ от Община Нови Пазар представлявана от Кмета, срещу Решение за налагане на финансова корекция  № 03-РД/3664 от 07.08.2023г. на Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие, с което е определена финансова корекция от стойността на разходите, признати за допустими по финансиране по ПРСР 2014-2020г., представляващи средства от ЕФСУ при възлагане на обществена поръчка с предмет „Рехабилитация на част от вътрешна водопроводна мрежа“ на три населени места на територията на Община Нови Пазар по три обособени позиции.

Проведеното на 30.11.2023г. открито съдебното заседание по делото е приключило с обявяването на делото за решаване. В срока за решаване, е депозирано искане по чл.166 ал.4 от АПК, във връзка с чл.27 ал.2 изр.първо от ЗУСЕФСУ за постановяване на спиране на предварителното изпълнение на обжалваното решение без посочен срок, но вероятно до приключване на съдебния спор. Същото е мотивирано с аргументите, че Община Нови Пазар не разполага с наличен финансов ресурс, който да използва в поддръжката на пътищата през зимния сезон, за образование, здравеопазване и социална среда. Определената финансова корекция обосновава обективна възможност за накърняване на важни държавни и обществени интереси и евентуални нови съдебни дела за възстановяване на платени суми. Не се представят доказателства.

Съдът като взе предвид, че молбата и приложените в делото доказателства, прие за установено следното:

С Решение за налагане на финансова корекция  № 03-РД/3664 от 07.08.2023г. Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие, определил финансова корекция в размер на 415 749, 80лв. от стойността на разходите, признати за допустими по финансиране по ПРСР 2014-2020г., представляващи средства от ЕФСУ при възлагане на обществена поръчка с предмет „Рехабилитация на част от вътрешна водопроводна мрежа“ на три населени места на територията на Община Нови Пазар по три обособени позиции, поради установени няколко нарушения на ЗОП, изразяващи се използване на незаконосъобразна методика за оценяване, използване на завишени незаконосъобразни критерии за подбор и определяне на изпълнител, който не отговаря на критериите за подбор и техническите спецификации.

Общото правило в административния процес е, че оспорването има суспензивен ефект и спира изпълнението на акта. Изключение от общия принцип е допускането на предварително изпълнение на акта със закон или с разпореждане на административен орган, каквото в случая няма поради изискването на закона. Съгласно чл.27 ал.2 изр.първо от ЗУСЕФСУ оспорването на индивидуалните административни актове не спира тяхното изпълнение. Следователно, налице е допуснато по силата на закона предварително изпълнение. Когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, предварителното изпълнение може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

Забрана за съдебен контрол, по отношение на предварителното изпълнение на решението, в ЗУСЕФСУ не е уредена. Налице е и оспорване на законосъобразността на административния акт, за който специалния закон допуска предварително изпълнение. Следователно, искането за спиране на предварителното изпълнение на ПАМ е допустимо. Разгледано по същество същото е неоснователно.

Съгласно Тълкувателно решение № 5/8.09.2009 г. на ОС на Върховния административен съд при допуснато по силата на специален закон предварително изпълнение на административен акт /какъвто е процесният случай/, приложим при съдебния контрол за законосъобразност на административния акт е чл.166 ал.2 от АПК. От анализа на посочената разпоредба следва, че в тежест на жалбоподателя, поискал спиране на предварителното изпълнение е да докаже вероятността за причиняване на оспорващия на значителна или трудно поправима вреда. Според правната теория, за значителни се преценяват вреди, които имат посочено материално изражение, а като трудно поправими вреди, тези, които касаят ценности като живот и здраве. Необходимо е да се докаже и високата вероятност за тяхното настъпване в патримониума на молителя.

В подадената молба не се сочат значителни или трудно поправими вреди. Твърди се, че с предварителното изпълнение на акта може да бъде нарушен баланса в общинския бюджет и същия ще бъде предварително натоварен. Не се представят никакви писмени доказателства за липса на средства. Липсата на приет национален бюджет от Народното събрание същото посочена в молбата касае следващата календарна година и е факт, който е ирелевантен за предмета на делото. Следователно, вредите, чието предотвратяване се иска чрез спиране на изпълнението на решението, не са конкретизирани, а и не са доказани по чл.154 ал.1 от ГПК във вр. чл.144 от АПК. Тези вреди не могат да се предполагат, нито да се извеждат само от характера на издадения акт, т.е. не съществува процесуално задължение на съда да предполага хипотетичното им настъпване. Изложените твърдения за вреди, противоречат на посоченото от административния орган в оспорения акт за вече направено плащане по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 27/07/2/0/00435 от 10.07.2018г. с предмет  „Повишаване качеството на живот и създаването на оптимална жизнена среда, чрез рехабилитация на водопроводна мрежа в населени места на територията на община Нови пазар“ по подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Оперативна програма „ПРСР 2014-2020“, по силата на който Общината получава безвъзмездната финансова помощ е в размер на 2 772 016,61лв. Дори хипотетично да се предположи, че на жалбоподателя ще се нанесат вреди от предварителното изпълнение на решението при постановяването на съдебно решение, с което евентуално бъде отменен този административен акт, тези вреди са изцяло поправими. Следователно, не са налице доказателства за вероятността за причиняване на оспорващия на значителна или трудно поправима вреда от наложената финансова корекция. Произтичащите от предварителното изпълнение на решението последици за жалбоподателя, не са противопоставими на защитения с предварителното изпълнение по чл.27 ал.2 от ЗУСЕФСУ обществен интерес.

От жалбоподателя не се твърдят нови обстоятелства, които да обосноват спирането на предварителното изпълнение на решението. Изрично следва да бъде посочено, че всички факти и обстоятелства, които са пряко следствие на акта или които са се съществували и при издаването на акта са ирелевантни за основателността на искането. В този смисъл е практиката на ВАС- Определение № 2683 от 22.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2447/2022 г., V о. и др.

Към настоящия момент на преценка на предпоставките на чл.166 ал.2 от АПК за спиране на предварително изпълнение на оспорения административен акт, съдът не намира наличието на такива.

При съобразяване на горните факти и обстоятелства се налага извод за неоснователност на искането за спиране на предварителното изпълнение на заповедта и същото следва да бъде оставено без уважение. Така мотивиран и на основание чл.166 ал.3 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Община Нови Пазар представлявана от Кмета за спиране на предварителното изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция  № 03-РД/3664 от 07.08.2023г. на Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд Земеделие, с което е определена финансова корекция от стойността на разходите, признати за допустими по финансиране по ПРСР 2014-2020г., представляващи средства от ЕФСУ при възлагане на обществена поръчка с предмет „Рехабилитация на част от вътрешна водопроводна мрежа“ на три населени места на територията на Община Нови Пазар по три обособени позиции.

 

           Определението подлежи на обжалване в седемдневен срок от получаване на съобщението пред Върховния административен съд.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.138 ал.3, във вр.с чл.137 от АПК.                         

                                                                                 Съдия: