Решение по дело №1070/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1037
Дата: 19 юни 2020 г. (в сила от 16 октомври 2020 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180701070
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

Р Е Ш Е Н И Е 

№ 1037/19.6.2020г.

гр.Пловдив,  19 . 06 . 2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Пловдив,VI състав, в открито заседание на девети юни през две хиляди и двадесета година в състав :

 

                                                                               Административен съдия : Здравка Диева

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1070/2019г., за да се произнесе , взе предвид следното :

*** ЕООД, ЕИК *********, гр.Раковски, ул.Предел № 1, представлявано от управителя Г.С. обжалва Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-13 от 28.03.2019г. на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”, основано на разпоредбите на чл.8 ал.2 т.3 вр. с чл.12 ал.1 и 3, чл.7 ал.1 т.8 и чл.8 ал.5 и чл.23 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/ и Заповед № РД-10-150/29.05.2017г.

Становища на страните :

- Разпореждането се счита за незаконосъобразно с искане за отмяната му. Поддържа се липса на материална компетентност на органа – издател с позоваване на чл.8 ал.2 т.3 и чл.12 ЗЗНН и отсъствие на данни за делегирани правомощия по реда на чл.8 ал.5 ЗЗНН. Твърди се да липсват фактически основания за издаване на оспорения административен акт, който съдържа само правни основания. Посочено е, че не са отразени конкретни данни за равностойността в нефт на вноса и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродуктите по чл.2 ал.1 ЗЗНН за предходната година, съгл. чл.14 от закона, нито данни за равностойността в нефт на потреблението им на територията на страната през предходната календарна година в съответствие с Приложение III на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009г., съгл. чл.12 ЗЗНН. Заявено е, че в разпореждането е посочено да е взета предвид информацията по чл.4 ал.2 и ал.3, обстоятелствата по чл.12 ал.5 и чл.14 ЗЗНН, Протокол № 1770/27.03.2019г. и изчисления по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН /Методика/, без обаче тези изчисления да се съдържат в разпореждането или да са приложени към него. Не е посочен и начина на изчисляване на нивата на определения запас на *** ЕООД – разпореждането не е мотивирано.

            В обжалвания административен акт отсъстват съображения /мотиви/ защо нивото на запас за извънредни ситуации е определено по реда на чл.14 ЗЗНН – на база средно дневният нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефтопродуктите по чл.12 ал.1 ЗЗНН през предходната календарна година. Цитирана е нормата на чл.12 ал.1 и ал.2 ЗЗНН с твърдение, че в ЗЗНН е предвидена специална процедура за определяне реда, по който следва да се определят нивата на запасите. В тази вр. се поддържа, че разпореждането не съдържа каквито и да било данни за спазване на чл.12 ал.2 ЗЗНН, която разпоредба изисква да се определи коя е по-голямата от двете величини – равностойността в нефт на вноса и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродуктите или равностойността в нефт на потреблението им на територията на страната. В разпореждането е посочено за правно основание чл.12 ал.1 и ал.3 ЗЗНН, но не и ал.2 от разпоредбата, което установява, че не е приложена предвидената в закона процедура за определяне реда, по който следва да се изчисляват нивата на запасите за извънредни ситуации.

            Поддържа се противоречие на административния акт с материалния закон : Неправилно е определено нивото на запаса за извънредни ситуации, тъй като неправилно е изчислен средно дневния нетен внос и вътрешнобщностните пристигания на нефт и нефтопродукти и средно дневното потребление на нефтопродуктите на територията на страната през предходната 2018г. по реда на чл.14 и 15 от закона, като се твърди неправилно прилагане на утвърдената със Заповед № РД-10-264/04.07.2018г. - „Методика за изчисляване на средно дневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на записи за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН”. С твърдението се оспорват по размер определените нива на запас за извънредни ситуации, които дружеството трябва да създаде и съхранява /като резултат от неправилни изчисления/.

            Оспорващото дружество счита, че разпореждането е в несъответствие с целта на закона, тъй като при постановяването му е нарушен принципа на съразмерност по чл.6 АПК. Административният орган не е съобразил стойността на нефтопродуктите, които следва да се заделят като запас и възможностите на дружеството да осигури чрез наличните си средства и активи тази стойност. С аргумент от нормата на чл.3 ал.4 ЗЗНН е посочено, че за да изпълни разпореждането, на *** ЕООД ще е необходим оборотен капитал в размер минимум на 80 450 175лв. за закупуване на посочените нефтопродукти за 2019г. /отразени са доставни стойности на определените на жалбоподателя запаси - автомобилни бензини, 3 202, 854 тона – 4 679 176лв.; газьоли, 19 308,808 тона – 27 804 864лв.; гориво за дизелови двигатели, 20 130,615 тона – 29 988 086лв.; нефт, 13 179, 326 тона /заместен с газьол/ - 18 978 229лв./. Заявено е, че сумата не би могла да се набави от реализация на наличните в дружеството нефтопродукти, които към 31.03.2019г. по справка за материални запаси са на стойност 44 907 875лв. Освен това, сумата не би могла да бъде набавена и посредством банкови кредити, тъй като към момента неусвоените кредити на дружеството са 10 309 390лв. В тази насока, размерът на финансовия резултат на *** ЕООД за 2018г. е печалба – 8 330лв., която спрямо стойността на определените запаси за извънредни ситуации – 80 450 175лв. , надхвърля 9.65 пъти реализираната печалба. Определените запаси не са съобразени и с наличните възможности за съхранение на запаса. В случая общото количество определен запас за извънредни ситуации е определено на 55 821,603 тона, а дружеството разполага с 24 лицензирани складове, регистрирани по реда на чл.38 ЗАНН, с обща вместимост от 34 735 тона. Обективно наличната на дружеството вместимост от 34 735 тона е с над 60% по-малка от общия обем на определения запас за извънредни ситуации от 55 821,603 тона. Дори при запълване на всички собствени складове, *** ЕООД не би могло да изпълни разпореждането. За изпълнение на разпореждането *** ЕООД ще следва да вложи около 80 450 175лв. за закупуването на посочените нефтопродукти за 2019г., да вложи същите в складовете си и ги съхранява за период от една година. Това неминуемо би довело до формиране на разходи без възможност за генериране на приходи, тъй като всички складови площи /резервоари/ ще бъдат заети със създадения запас и дружеството не би могло да бъдат складирани други горива, нито да се оперира на пазара и същевременно постоянният разход за срок от една година, биха довели до преустановяване на дейността. Определеното ниво на запас в процентно съотношение надхвърля с над 8.79 пъти процента на печалба, който дружеството може да реализира от продажба на нефтопродуктите, обоснован с данни от 2018г. Тоест, реализираната печалба от конкретната дейност не може да покрие задълженията на дружеството, възникващи за формиране на запас, поради което се твърди, че обжалваното разпореждане засяга права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава и ще бъдат причинени вреди, които са явно несъизмерими с преследваната от закона цел.

- Ответникът Заместник – Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” /ДА ДРВВЗ/ с процесуален представител правоспособен юрист. К.Х.-К. /началник отдел „ПНОЕК”, дирекция „АПОЕК” в ДА ДРВВЗ/ оспорва жалбата и поддържа законосъобразност на разпореждането. В писмено становище /л.78 и сл./ е заявено, че в случая органа-издател е компетентен, на основание чл.8 ал.5 ЗЗНН вр. със Заповед № РД-10-150/29.05.2017г. Същата е цитирана в обжалвания административен акт и касае делегиране на правомощия от Председателя на ДА ДРВВЗ.

Оспорено е възражението за отсъствие на фактически основания в разпореждането – същото съдържа правни и фактически основания и са посочени документите, въз основа на които е издадено : - Протокол № 1770/27.03.2019г. съдържа данни, предоставени и от оспорващото дружество, относими по отношение изчислените в равностойност на нефт на годишно, респект. среднодневно потребление по видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН на територията на РБългария през 2018г.; изчислените в равностойност на нефт общ нетен внос и вътреобщностни пристигания /ВОП/, респект. среднодневен нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродуктите по чл.2 ал.1 ЗЗНН на територията на РБългария през 2018г., участието на всички дружества, осъществявали през предходната календарна година внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, както и потреблението; общите нива на запаси, изчислени по двата метода, ведно с направен анализ за това, коя е по-голямата от двете величини; мотиви за това – защо нивата на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ са определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти съгл. чл.14 ЗЗНН. В Протокол № 1770/27.03.2019г. е направен сравнителен анализ на резултатите от изчислените общи количества запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и от ДА ДВВВЗ, и е възприета по-голямата от двете величини съгл. чл.12 ал.2 ЗЗНН и чл.3 пар.1 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, а именно – тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП в съответствие с чл.14 ЗЗНН. Протоколът съдържа данни за всички количества нефт и нефтопродукти, които през 2018г. са били доставени на територията на страната от внос и ВОП от отделните юридически лица, а Общото разпореждане за създаване нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 30.04.2019г. -30.04.2020г. съдържа информация за определените нива на ЗИС по видове, количества и задължени лица, които следва да ги поддържат за периода 30.04.2019г.-30.04.2020г. ; - Нивата на ЗИС са изчислени по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти” /Методиката/, утвърдена със Заповед № РД-10-246/04.07.2018г.; - Общото разпореждане за създаване на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 30.04.2019г. - 30.04.2020г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгл. чл.14 ЗЗНН, е утвърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ. Ответникът се позовава и на Т.Р. № 16 от 1975г. на ОСГК по отношение мотивите на административен акт – допустимо е същите да са изложени и в съпътстващи документи, съставени в административното производство и предхождащи издаването на административния акт.

По отношение твърдението за противоречие с материалния закон е заявено, че съгл. чл.12 ал.1 ЗЗНН, нивата на ЗИС, които се създават и поддържат от задължените лица и агенцията, се определят от председателя на агенцията ежегодно до 31 март въз основа на равностойността в нефт на вноса и ВОП на нефтопродуктите по чл.2 ал.1 или равностойността в нефт на потреблението им на територията на страната през предходната календарна година. Метода за определяне нивото на запасите за извънредни ситуации е в съответствие с чл.3 на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14.09.2009г. за налагане на задължение на държавите-членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти, като Приложение I на директивата е възпроизведено в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН”, а Приложение II на директивата е възпроизведено в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2 ал.2 от ЗЗНН”, утвърдена със Заповед № РД-10-61/18.03.2014г. на Председателя на ДА ДРВВЗ. Изчисленията за нивата на ЗИС на ДА ДРВВЗ и на задължените лица, вкл. на *** ЕООД, са извършени въз основа на тях. Ответникът се позовава на чл.12 ал.2 ЗЗНН и е посочено, че при определяне нивата на запасите за извънредни ситуации се взема предвид информацията, съдържаща се в справки-декларации по реда на чл.4 ал.2 ЗЗНН от задължените лица, както и информацията – изготвена и предоставена по ред и съдържание съгл. чл.4 ал.3-7 ЗЗНН. Съобразно чл.12 ал.5 ЗЗНН, при несъответствие между подадената информация по реда на чл.4 ал.2 ЗЗНН и постъпилата информация по реда на чл.4 ал.3-7 ЗЗНН, Председателят на агенцията уведомява лицата да предоставят допълнителна информация и доказателства, необходими за извършване на проверка.

В случая *** ЕООД е предоставило справка-декларация с вх. № 1105/18.02.2019г. за осъществените от дружеството дейности по ЗЗНН през 2018г. Констатирано е несъответствие между информацията, подадена по реда на чл.4 ал.2 и чл.4 ал.3 ЗЗНН и с цел – установяване на действителните количества нефтопродукти внос, ВОП, износ, ВОИ и продажби от производство, осъществени от жалбоподателя през 2018г., на *** ЕООД е извършена проверка по документи и на място, за което и изготвен Констативен протокол № 762/15.03.2019г., предоставен от ТД Държавен резерв на ДА ДРВВЗ с писмо вх.№ 1105/19.03.2019г. Събраните данни при проверката са обсъдени от работна група в Централно управление на ДА ДРВВЗЗ, назначена със Заповед № РД-09-17/15.02.2019г. на Председателя на ДА ДРВВЗЗ и са ползвани за изчисленията, извършени съгл. утвърдените методики. С анализ на информацията е установено участието на *** ЕООД във формирането на нетния внос и ВОП на нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН, както и годишното потребление на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН – обективирано в Протокол № 1770/27.03.2019г.

Описаните количества нефтопродукти са използвани за изчисленията – както по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН”, така и по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2 ал.2 от ЗЗНН”. В съответствие с чл.7 ал.1 т.8 ЗЗНН, агенцията „изчислява общото и индивидуалните нива на запасите по видове и количества, които трябва да се поддържат от задължените лица и от агенцията”. След извършване на изчисленията по Методиките и след сравнителен анализ на резултатите от изчислените общи количества ЗИС от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и ДА ДРВВЗ, е възприета по-голямата от двете величини съгл. чл.12 ал.2 ЗАЗНН, в частност – тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП, в съответствие с чл.14 ЗЗНН. Нивата на запаси на *** ЕООД са определени по реда на чл.23 ал.2 и ал.3 ЗЗНН, като произведените и продадените от производството нефтопродукти нямат отношение при определяне на запасите по този метод.

Относно твърдението за несъответствие с целта на закона се поддържа, че разпореждането отговаря на целта на закона, формулирана в чл.1 ал.1 и ал.2 ЗЗНН. За необосновано се счита твърдението, че изпълнението на оспореното разпореждане би довело до фалит оспорващото дружество, предвид количествата нефтопродукти, доставени от дружеството на територията на страната от внос и ВОП през 2018г. : нефт и видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН и общо необходимите финансови средства за закупуване – 533 533 991, 68лв. / нефт / суровини за рафинерията – 91 491,703 х 1 440 – ед.цена посочена в жалбата = 131 748 052,320лв; автомобилни бензини – 20 033,704 х 1 460, 940 - ед.цена посочена в жалбата = 29 268 039, 522лв; газьол – 124 409, 731 х 1440 - ед.цена посочена в жалбата = 179 150 012, 640лв.; горива за дизелови двигатели – 134 283, 255 х 1 440 - ед.цена посочена в жалбата = 193 367 887, 200лв./. Тоест, от доставните цени, цитирани в жалбата, е видно, че за да осъществи вноса и ВОП на нефт и нефтопродукти в общ размер на 370 218, 393 тона, *** ЕООД е разполагало с финансови средства в значителен размер – към 534 млн. лв.

Нивата на запаси за извънредни ситуации са определени в изпълнение на националното и общностното законодателство, поради което това не е тежест, вменявана от ДА ДРВВЗ на задължените лица , а следва от влязъл в сила нормативен акт /вкл. предвидената в чл.62 ал.2 ЗЗНН санкция за неизпълнение е в двоен размер на равностойността на запасите по пазарни цени/. Поискано е жалбата да бъде оставена без уважение, поради законосъобразност на разпореждането, издаването му от компетентен орган и в съответствие с целта на закона.

Жалбата против Разпореждането е подадена пряко в деловодството на АС -Пловдив на 10.04.2019г. Според данни от постъпилата на 17.04.2019г. административна преписка, административният акт е връчен на 01.04.2019г. /л.88/, при което оспорването е допустимо.

1. С административния акт са определени на *** ЕООД нива на запаси за извънредни ситуации за периода 30.04.2019г. - 30.04.2020г. по видове, съгл. чл.2 ал.1 ЗЗНН – автомобилни бензини, 3 202, 854 тона; газьоли, 19 308,808 тона; гориво за дизелови двигатели, 20 130,615 тона; нефт, 13 179, 326 тона /т.1/; разпоредено е на търговското дружество да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 30 април 2019г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл.30, ал.1 ЗЗНН /т.2/; разпоредено е търговското дружество да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30.04.2020г. /т.3/; разпоредено е *** ЕООД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т.1 /т.4/.

Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р – 12- 13 от 28.03.2019г. е издадено от заместник – Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”, оправомощен със Заповед № РД-10-150/29.05.2017г., издадена от Председателя на държавната агенция /л.131/. Заповедта е цитирана в разпореждането и е част от преписката. Издадена е на основание чл.8 ал.5 ЗЗНН, съгл. която норма : „Председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията.”. Правомощие по чл.8 ал.2 т.3 ЗЗНН на Председателя на ДА ДРВВЗ е да определя индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /от 30.04. в годината на издаване на разпореждането до 30.04. на следващата календарна година/. Със Заповед № РД – 10 – 150/29.05.2017г. Председателят на ДА ДРВВЗ е делегирал на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява конкретни правомощия, в обхвата на които - I. По ЗЗНН, I.1 – да определя индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване. В хипотеза на делегиране на правомощия ответник е органът, на който са делегирани съответни правомощия /в този смисъл Т.Р. № 4/2004 г. на ОС на ВАС/. Възможността за делегиране на административни правомощия е ограничена в хипотезите : никой не може да делегира правомощия, които не притежава; не могат да бъдат делегирани правомощия, които законът определя като изрична компетентност на съответния орган; органът, на когото са делегирани правомощия, не може да ги предоставя другиму /ТР № 4/2004 г. на ВАС/. Същите не са нарушени в случая и авторство не е оспорено. Следва извод за издаден от компетентен административен орган индивидуален административен акт в хипотеза на делегиране на правомощия.

1.1. Правни основания за издаване на разпореждането : чл.8 ал.2 т.3 във вр. с чл.12 ал.1 и ал.3, чл.7 ал.1 т.8, чл.8 ал.5 и чл.23 ЗЗНН.

В обстоятелствената част на административния акт са отразени документи, съдържащи фактически основания, както и регламентиращи способите и реда за определяне на нива на запаси за извънредни ситуации за периода 30.04.2019г. – 30.04.2020г. по видове съгл. чл.2 ал.1 ЗЗНН : предоставената информация по реда на чл.4 ал.2 и ал.3; обстоятелствата по чл.12 ал.5 и чл.14 ЗЗНН; Протокол № 1770/27.03.2019г.; изчисленията по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН”, утвърдена със Заповед № РД-10-246/04.07.2018г. и „Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси” за периода 30.04.2019г. – 30.04.2020г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.14 от ЗЗНН”, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

1.2. Според данни от  преписката : Със Заповед № РЗЛ – 4 / 28.03.2019г., на основание чл.7 ал.1 т.4 б.”а” и чл.23 ЗЗНН на Председателя на ДА ДРВВЗ е наредено да бъдат вписани в регистъра на задължените лица за периода от 30.04.2019г. до 30.04.2020г. посочени дружества, които през 2018г. са внасяли и осъществявали вътрешнообщностни пристигания на нефт, суровини за рафинериите, газов кондензат, тежки горива и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН, сред които *** ЕООД /т.13/, л.127.

*** ЕООД е представило на Председателя на ДА ДРВВЗ : Справка-декларация по чл.4 ал.2 ЗЗНН с информация за периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. /л.158 и сл. – изпратена на 15.02.2019г./. Спазено е задължението по цитираната норма : „Всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, както и техните клонове, които са извършвали на територията на страната през предходната календарна година дейности по производство, възлагане на производство, внос и вътрешнообщностни пристигания на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и/или внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт, газов кондензат, суровини за рафинериите и тежки горива, изготвят и представят в Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: 1. количествата нефт, газов кондензат, суровини за рафинериите и тежки горива, вложени в производството от рафинериите, включително при договор за възлагане на производство и/или преработка; 2. произведените, потребените за собствени нужди и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива; 3. количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; 4. количествата внесени, изнесени, доставени от вътрешнообщностни пристигания, вътрешнообщностни изпращания и бункерни доставки на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1;

5. количествата внесени, изнесени, доставени от вътрешнообщностни пристигания, вътрешнообщностни изпращания и бункерни доставки на нефт, газов кондензат, суровини за рафинериите, тежки горива и нафта; 6. количествата нафта, произведена от рафинериите, върната в тях и използвана за техни нужди; 7. наличните количества нефт, газов кондензат, суровини за рафинериите, тежки горива, нафта и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 към 1 януари и към 31 декември на предходната календарна година; 8. количествата нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1, предназначени за Българската армия, за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.”. Представената информация е проверена от комисия, определена със заповед от 08.03.2019г. на Директора на ТД Държавен резерв – Пловдив, като проверката е извършена в присъствие на упълномощено лице на управителя на *** ЕООД и на счетоводителя на дружеството, вр. с изискванията на чл.26 от Наредба № 1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от ДА ДРВВЗ. Установените факти и обстоятелства са документирани в Констативен протокол № 762/15.03.2019г. /л.165 и сл./, подписан от представителя на дружеството и счетоводителя. На комисията е представена аналитична сметка материална към 01.01.2018г. и аналитична сметка материална към 31.12.2018г. за началните и крайните салда на нефтопродуктите за 2018г. Установено е съвпадение между декларираните крайни салда към 31.12.2017г. и началните салда в справката-декларация по чл.4 ал.2 ЗЗНН за 2018г. Констатирано е съвпадение и между крайните салда, декларирани в справка-декларация /СД/ по чл.4 ал.2 ЗЗНН и тези, установени при проверката. Крайните салда /тон/ по СД за 2018г. са : газьоли – 326, 960; гориво за дизелови двигатели – 17 823,760; тежки горива – 380, 760; автомобилни бензини – 1255, 226; суровини за рафинерията – 7 796,119; нафта – 215, 383. Произведените продукти са удостоверени с отчети за производството на съответния вид нефтопродукт и отчет за производството чрез смесване – след преглед на тези отчети и на хронологичен опис на заприходена продукция с-ка 303 продукция и с-ка 611 разходи за основна дейност, е констатирано коректно деклариране. Коректно са декларирани и количествата бензини, газьоли, гориво за дизелови двигатели и тежки горива, продадени от производството през 2018г. Вносът на нефтопродукти по чл.2 ЗЗНН е деклариран коректно /газьоли – 124 409, 731т.; гориво за дизелови двигатели – 131 942, 498 т.; суровини за рафинерията – 91 491,703 т./. Правилно е деклариран ВОП на нефтопродукти по чл.2 ЗЗНН, което се отнася и за количествата нефтопродукти от внос, вложени в производството, вкл. за количества нефтопродукти от ВОП, вложени в производството. Износът на нефтопродукти също е деклариран коректно. Вътрешнобщностните изпращания на нефтопродукти /ВОИ/ са коректно декларирани. Резултатите от проверката са обобщени таблично и е преценено, че следва да бъдат включени при определяне нивата на запасите за извънредни ситуации на *** ЕООД – л.170.

            В Протокол № 1170/27.03.2019г. /л.90 и сл./, работна група от ГД ДРВВЗ на ДА ДРВВЗ е обобщила резултати от разглеждане и анализиране на информацията за внос, ВОП, износ, бункерни доставки, ВОИ, продажби от производство, получени по реда на чл.4 ал.2 ЗЗНН – подадена от задължени лица, по чл.4 ал.3 ЗЗНН – подадена от Агенция Митници, по чл.4 ал.4, подадена от Министерство на енергетиката, по чл.4 ал.5 ЗЗНН, подадена от НСИ, по чл.4 ал.6 ЗЗНН – подадена от Министерство на отбраната, по чл.4 ал.7 ЗЗНН, подадена от МВР, както и констативни протоколи от проверки в случаите на несъответствие. Целта на анализа е била – изчисляване на нетния внос и вътрешнообщностните пристигания на нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН / 1. автомобилни бензини; 2. газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; 3. котелни горива; 4. газ пропан-бутан/ в равностойност на нефт, и равностойността в нефт на потреблението им в страната през 2018г., определяне нивата на запасите за извънредни ситуации, които задължените лица и ДА ДРВВЗ следва да създадат и поддържат за периода от 30.04.2019г. до 30.04.2020г., както и разпределението им по нефт и видове нефтопродукти за агенцията и задължените лица.

            По отношение на *** ЕООД е прието въз основа на преглед и анализ на описаната информация, че дружеството е участвало при формирането на /л.104 и сл./ :

1. Нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН :

1.1. наличности към 01.01.2018г. : - автомобилен бензин в размер на 1 313, 206 тона; - газьол в размер на 913, 784 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 10 474,155тона; - суровини за рафинериите в размер на 8 021, 607 тона;

1.2 внос на : - суровини за рафинерията в размер на 91 491, 703 тона; - газьол в размер на 124 409, 731 тона ; - гориво за дизелови двигатели в размер на 131 942, 498 тона;

1.3. ВОП на : - нафта в размер на 3 538,800тона; - автомобилен бензин в размер на 20 033,704 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 2 340,757тона;

1.4. износ на : - газьол в размер на 3 871,324 тона; - гориво на дизелови двигатели в размер на 32, 270тона;

1.5. ВОИ на : - гориво за дизелови двигатели в размер на 620,902 тона;

1.6. наличности към 31.12.2018г. : - суровини за рафинерията в размер на 7 796,119 тона; - нафта в размер на 215,383 тона; - автомобилен бензин в размер на 1 255, 226 тона; - газьол в размер на 326, 960 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 17 823, 760 тона;

2. Годишното потребление на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН :

2.1. наличности към 01.01.2018г. : - автомобилен бензин в размер на 1 313, 206 тона; - - газьол в размер на 913, 784 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 10 474,155тона; - котелни горива в размер на 453, 220 тона;

2.2. внос за потребление на : - газьол в размер на 601, 984 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 38 828, 095 тона;

2.3. ВОП за потребление на : - автомобилен бензин в размер на 19 585, 924 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 1, 091 тона;

2.4. продажби от производство: - автомобилен бензин в размер на 2 400, 128 тона; - газьол в размер на 4 252, 673 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 328 753, 839 тона; - котелно гориво в размер на 4 906, 020 тона;

2.5. износ на : - газьол в размер на 3 871, 324 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 32, 270 тона;

2.6. ВОИ на : - гориво за дизелови двигатели в размер на 620, 902 тона;

2.7. наличности към 31.12.2018г. : - автомобилен бензин в размер на 1 255, 226 тона; - газьол в размер на 326, 960 тона; - гориво за дизелови двигатели в размер на 17 823, 760 тона; - котелно гориво в размер на 380, 760 тона.

            Количествата по т.1 / Нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН/ и по т.2 / Годишното потребление на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН / е предложено да бъдат включени в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН” и в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2 ал.2 от ЗЗНН”.

            Извършен е сравнителен анализ на изчислените общи количества запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и от ДА ДРВВЗ, като целта е – установяване на по-голямата от двете величини, на които съответстват общите количества запаси, изчислени на база 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП или общите количества запаси, изчислени на база 61 дни среднодневно потребление на територията на страната. Резултатът е : - общи количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП /тона/ - 919 857,600; -  общи количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление /тона/ - 654 567,610. При установена по-голямата от двете величини – изчислената по метода на нетния внос и ВОП, в изпълнение на чл.12 ал.2 ЗЗНН / „Общото количество запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти съответства най-малко на по-голямата от двете величини: 90 дни среднодневен нетен внос и вътрешнообщностни пристигания, от които 30 дни за агенцията, или 61 дни среднодневно потребление на територията на страната, от които 20 дни за агенцията.”/, работната група предложила за утвърждаване от председателя Общото разпореждане по т.3 от т.II на Заповед № РД-09-17/15.02.2019г. за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ, за периода 30.04.2019г. – 30.04.2020г.

            - При тези данни неоснователно в жалбата се твърди, че не е приложена разпоредбата на чл.12 ал.2 ЗЗНН. Фактическите основания за издаване на оспореното разпореждане се съдържат в преписката и в частност – в конкретни документи, на които органът се е позовал в обстоятелствената част на административния акт.

            По отношение определеното на ДА ДРВВЗ общо ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН в равностойност на нефт – възражения отсъстват. В случая е съобразено, че ДА ДРВВЗ не участва във формирането на нетния внос и ВОП на нефт и нефтопродукти и обстоятелството, че нефтопродуктите са приравнени в равностойност на нефт, поради което ДА ДРВВЗ може да съхранява до 100 на сто от определените й нива на ЗИС под формата на нефтопродукти по чл.2 ал.1 т.1-4 ЗЗНН, както и, че агенцията не разполага със съдови вместимости за съхраняване на нефт и газ пропан-бутан, поради което е предложено определеният й запас да бъде създаден под формата на нефтопродуктите по чл.2 ал.1 т.1-3 ЗЗНН, като преизчисления запас от газ пропан-бутан да бъде създаден под формата на гориво за дизелови двигатели. Общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт, които ДА ДРВВЗ следва да поддържа за периода 30.04.2019г.-30.04.2020г. е в размер на 306 619,200тона, като преизчислен под формата на нефтопродуктите по чл.2 ал.1 т.1-3 ЗЗНН – таблица 1, л.123. В Протокол № 1770/27.03.2019г. е направено позоваване на т.7 от Методиката за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН /л.133 и сл.; л.139 – „Определяне на общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти за ДА ДРВВЗ”/.

Протокол № 1770/27.03.2019г. документира действията на определени длъжностни лица по реда и условията на глава Трета ЗЗНН – Изчисляване и определяне на нивата на запасите, чл.12 -16. Предложени са за утвърждаване : протокола относно статута „задължено лице” и участието на всяко от лицата по см. на §1 т.6-9 ДР ЗЗНН в годишното потребление и нетния внос и вътреобщностните пристигания по видове нефтопродукти; справка за изчисленото в равностойност на нефт годишно, респект. среднодневно потребление /СДП/ по видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН на територията на РБългария през 2018г. /л.129/; справка за изчисления в нетен внос и ВОП, респект. среднодневен нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт на територията на РБългария през 2018г. /л.130/; общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода от 30.04.2019г. до 30.04.2020г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП, съгл. чл.14 ЗЗНН /л.152 и сл./.

2. Съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от жалбоподателя /чл.168, чл.142 АПК/. Към страните са отправени указания по доказателствената тежест, л.19.

2.1. Приложенията към Протокол № 1770/27.03.2019г. са приети по делото /л.290 и сл./ и въз основа на съдържащите се в тях данни, жалбоподателят заяви доказателствено искане за СИк.Е, предвид твърдението за отсъствие на конкретика в ползваната информация за определяне на нивата на ЗИС, което не е дало възможност в жалбата да бъде конкретизирано възражението за неправилно прилагане на методиката за изчисляване на среднодневния внос.

2.2. СИк.Е даде следното заключение /л.1233 и сл., т.5/ след запознаване и анализ на информацията в цялост /посочените по-горе документи, протоколи и справки/, както и с проверка на представена информация от ДА ДРВВЗ при посещение в агенцията /работни справки за нетния внос за 2018г. на ЗЛ и участието на *** ЕООД в нетния внос и ВОП; справка за изчисления в равностойност на нефт, нетен внос и ВОП от ЗЛ за 2018г.; справка за среднодневно потребление по видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН за 2018г. на територията на България; обобщена информация за задължените лица; работни справки за запасите на енергийни продукти от всички задължени лица/, вкл. приложените по делото финансови отчети и справки на жалбоподателя:

По първи въпрос за равностойността в нефт на вноса и ВОП на нефтопродуктите по чл.2 ал.1 ЗЗНН през предходната календарна 2019г. : Изчисленията са извършени по Методиката за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН, като е пояснено, че изчисленията по методиката се извършват за количества нефт и нефтопродукти в тонове, с точност до десетия знак след десетичната запетая, а записването – до третия знак след десетичната запетая, а количествата запаси за извънредни ситуации се отчитат съгласно техния действителен тонаж. Уточнено е, че съгл. чл.2 ал.4 ЗЗНН, в методиката не се включват количествата нефт и нефтопродукти, посочени в чл.2 ал.1 ЗЗНН, които са доставени на територията на страната в промишлени опаковки с нетно тегло до 1 кг. Експертът е посочил формулата за изчисляване на общия нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН в равностойност на нефт на територията на страната през предходната календарна година, съгл. чл.14 ал.4 : „Равностойността в нефт на вноса и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродуктите се получава чрез изчисляване на сумата от нетния внос и вътрешнообщностните пристигания на нефт, газов кондензат и суровини за рафинериите, като резултатът се намалява с 4 на сто от производството на нафта спрямо влагането на общите количества суровини за рафинериите - нефт, газов кондензат и други. В случай че общото количество на произведена нафта на национална територия е повече от 7 на сто, от него се приспада нетното действително потребление на нафта или действителното производство на нафта. Резултатът по изречение първо се умножава по коефициент 1, 065 и се прибавя към нетния внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродуктите по чл. 2, ал. 1.”. Съобразена е и ал.2 от чл.14 ЗЗНН : „ При изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродуктите по чл. 2, ал. 1 се вземат предвид количествата нефт, газов кондензат, суровини за рафинериите, тежки горива и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1, получени от внос и/или вътрешнообщностни пристигания на територията на страната.”. Всеки компонент и цифра от формулата са отразени с наименованията на съкращенията им. Първичните компоненти /ПК-нефт, газов кондензат и суровини за рафинериите/ са намалени с 4% от производството на нафта спрямо влагането на нефт, газов кондензат и суровини за рафинериите,  а нефтопродуктите по чл.2 ал.1 т.1-4 ЗЗНН са коригирани, за да се приравнят в равностойност на нефт, чрез умножаването им с коефициент 1,065. Данните за изчисленията са предоставени от Протокол № 1770/27.03.2019г. на ДА ДРВВЗ и отразени във формулата /л.1237/, като общият нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт е 3 765 432, 339тона. Тоест, потвърдена е информацията в справката за изчисления в нетен внос и ВОП, респект. среднодневен нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт на територията на РБългария през 2018г. /л.130/.

По втори въпрос за равностойността в нефт на потреблението на нефтопродукти на територията на страната през предходната 2018г., СИк.Е е извършила изчисления по Методиката за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2 ал.2 ЗЗНН. Пояснено е прилагането на формулата - всеки елемент и цифра от формулата са отразени с наименованията на съкращенията им. Резултатите потвърждават информацията в справка за изчисленото в равностойност на нефт годишно, респект. среднодневно потребление /СДП/ по видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН на територията на РБългария през 2018г. /л.129/ : годишно потребление бензин – 551 182, 263 тона; годишно потребление газьол – 2 946,538 тона; годишно потребление дизел – 2 741 500, 431 тона.

По трети въпрос – дали правилно е определен среднодневният нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН за календарната 2018г., съобразно критериите в чл.12 и чл.14 ЗЗНН, предоставената по чл.4 от закон информация на агенцията и действащата към момента методика : Според отговора на в.л. – правилно е определен, тъй като с прилагане на формулата Ср.дн.НВ = НВ : общ брой дни за съответната календарна година, резултатът е 10 316,253 тона. Този е резултатът и в справката на л.130.

По четвърти въпрос – дали правилно е определено среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН за календарната 2018г., съобразно критериите по чл.12 и чл.15 ЗЗНН, предоставената по чл.4 от закон информация на агенцията и действащата към момента методика : Според отговора на в.л. – правилно е определено, тъй като с прилагане на вярната формула /л.1239/, резултатът е СДП бензин – 1 510, 088т.; СДП газьол – 8, 073 тона; СДП дизел – 7 510,960тона. Този е резултатът и в справката на л.129.

По пети въпрос – дали правилно е определено нивото на запасите за извънредни ситуации за 2019г. за жалбоподателя, съобразно действащата нормативна и поднормативна уредба – от една страна и от друга – данните за среднодневният нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродукти и среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната за 2018г. /като запас, изчислен на база среднодневният нетен внос и ВОП на нефтопродукти и като запас, изчислен на база среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната, като се вземат данните от предходните задачи/ : Експертът е посочил изходните данни - резултатите от Констативен протокол № 762/15.03.2019г., които са съобразени в Протокол № 1770/27.03.2019г. ; данните за запасите на енергийните предприятия са взети от Протокол № 1770/27.03.2019г. Посочени са формулите за определяне на общото ниво на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ и изчисляване на ЗИС за един ден. Изчислено е общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН за всички задължени лица. Изчислено е участието на *** ЕООД с нефт в страната за предходната година. Изчислено е участието на *** ЕООД с нефтопродуктите по чл.2 ал.1 т.1-4 ЗЗНН в страната през предходната година. Изчислени за ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН на жалбоподателя и е определен окончателния ЗИС от нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН, който жалбоподателят трябва да поддържа. В резултат на изчисленията – запасът, изчислен на база среднодневен нетен внос и вътрешнобощностните пристигания на нефтопродукти за периода 30.04.2019г. - 30.04.2020г. е този, посочен в оспореното разпореждане : нефт – 13 179,326тона; бензин – 3 202, 854тона; газьол – 19 308,808тона; дизел – 20 130, 615 тона. Резултатът при изчисления на база среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната, като се вземат данните от предходните две задачи /с подробни пояснения за приложените формули и норми, л.1245 и сл./ е : бензин – 2 968,751тона ; газьол – 0; дизел – 46 824, 084тона.

В отговорът на шести въпрос е посочена пазарната стойност на нефтопродукти, определени като запас за извънредни ситуации : общо 80 450 174,79лв. /сбор от стойностите на газьол, дизелово гориво, автомобилни бензини и нефт/.

По въпрос седми – дали на база ГФО на дружеството-жалбоподател за 2018г., същото е в състояние да поеме този разход : Според експерта, за да изпълни задължението за създаване на определените нива на запасите за извънредни ситуации по обжалваното разпореждане, е необходимо дружеството да разполага с нетен оборотен капитал. Оборотният капитал е частта от постоянния капитал на фирмата, която е инвестирана в краткотрайни, наречени още „оборотни активи”. Те представляват капитали, респект. активи, които обслужват цикъла на производството и реализацията на стоките и услугите до възстановяването им отново в парични активи. Пояснени са понятията за нето оборотен капитал и бруто оборотен капитал, вкл. е посочено, че когато стойността на краткотрайните активи превишават краткосрочните задължения, е налице оборотен капитал, а при обратното съотношение – дефицитен оборотен капитал. В случая нетния оборотен капитал по Отчета за финансовото състояние към 31.12.2018г. на *** ЕООД е в размер на 38 537 хил. лв. Нетният оборотен капитал не е достатъчен за формиране на определените нива на ЗИС, определени в разпореждането, чиито размер е 80 450 174,79лв. Посочено е, че жалбоподателят не е приложил по делото отчета за финансовото състояние към 31.12.2018г.

По осми въпрос : печалбата след облагане с данъци по представен Отчет за доходите към 31.12.2018г. е в размер на 8 330 хил.лв. Средствата, необходими за формиране на определения запас за извънредни ситуации за периода 30.04.2019г. – 30.04.2020г. е в размер на 80 450 хил.лв. /80 450 174.79/. За 2018г. печалбата след облагане, е по-малка от средствата необходими за формиране на определения запас за извънредни ситуации 9.65 пъти / 80450жил.лв. : 8 330 хил.лв./.

По девети въпрос : При обща вместимост база – тон на *** ЕООД : 34734.834т. ще се заемат 100% от определените запаси за извънредни ситуации на нефт и нефтопродукти от обема на наличните в дружеството вместимости и са недостатъчни за разликата от 21086.769тона.

По десети въпрос : Общо определеният запас е в размер на 55 821.603 тона, което съставлява в количествено изражение – 13.76% от общо продадените количества нефтопродукти за периода /през 2018г. *** ЕООД е реализирало общо 405 699.61 тона нефтопродукти, л.1250/.

Единадесети въпрос – Какъв процент от тези нефтопродукти представляват определените с обжалваното разпореждане количества запас за извънредни ситуации : Спрямо нетния внос и ВОП – нивото на запас на *** ЕООД е определен на база нетния внос и ВОП – чл.14 ЗЗНН. Процентът определен запас на основа осъществените придобивания от внос и ВОП е 14,94% /55821.603т спрямо 373757.193т/.; Спрямо продажбите – общо реализираните нефтопродукти за 2018г. са в размер 405 699.61 тона, а общо определеният запас е в размер на 55821.603, в количествено изражение е 13.76% от общо продадените количества нефтопродукти за периода.

Дванадесети въпрос : каква е средната печалба на дружеството в проценти от реализацията на един тон от нефтопродуктите, на база на които му е определено нивото на запас за извънредни ситуации и каква е средната печалба за страната от реализация на едни тон такива продукти – средната печалба на тон от нефтопродукти е 1,71%, за страната 3 %.

Тринадесети въпрос – дали процентът на печалбата от реализацията на един тон нефтопродукти е по-голям или по-малък от процента на определения запас за извънредни ситуации : Отговорено е, че реализацията на нефтопродукти е съотносима при Метода на среднодневното потребление на нефтопродукти – чл.15 ЗЗНН. Нивото на запас на Инса Йол ЕООД е определено на база нетния внос и ВОП – чл.14 ЗЗНН.

- Във вр. с данните в заключението са приети : доклад на независимия одитор на извършения годишен финансов отчет, както и – работна справка за изчисления нетен внос и ВОП за 2018г. с обобщена информация от задължените лица; работна справка за участието на *** ЕООД във формирането на нетния внос и ВОП – на база данни от 2018г.; обобщена справка за изчисленото потребление на нефтопродукти, на база данни 2018г.; утвърдена от председателя на ДА ДРВВЗ справка за изчисления нетен внос и ВОП, респект. среднодневен нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт на територията на РБългария през 2018г. /заверено копие/; утвърдена от председателя на ДА ДРВВЗ справка за изчисленото в равностойност на нефт годишно, респект. среднодневно потребление /СДП/ по видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН на територията на РБългария през 2018г. /заверено копие/; утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 30.04.2019г.-30.04.2020г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгл. чл.14 ЗЗНН /заверено копие/.

- Експертът поддържа заключението и поясни, че справките на л.129 и л.130 от делото съдържат обобщени данни. Същите са резултат от подадената информация от задължените лица, обработена с техническа програма. В.Л. е проверило както съдържанието на информацията, подадена от задължените лица /досиетата им/, така и качената информация в програмата, за да удостовери точността на обобщените цифри. В тази вр. бе заявено, че не е възможно да се работи по формулите, ако не е съобразена цялата информация със съпоставка между конкретните и обобщените данни. Потвърдено бе ползване на работните справки, представляващи обобщение от работните справки на всички задължени лица, като конкретните две обобщени справки могат да бъдат извадени от техническата програма на ответника. По отношение на цифрите във формулите, бе заявено, че в методологията е посочена формулата, а данните се вземат от техническата програма на държавната агенция. Експертът с основания поддържа, че работата на в.л. се изразява в проверка за вярност на формулата и дали цифрите са правилно отразени /качени/, съответно – да бъде представен резултата. Потвърдено бе, че по методологията – формулата е спазена и начинът на изчисленията също. Пояснено бе, че до отделните компоненти от формулата се достига след проверка в техническата програма – поотделно и в обобщението програмата води до тези цифри, които отговарят на формулата и обосновават отговора в експертизата. Експертът потвърди преглед на всички цифри, непосредствено видени и проверени.

- СИк.Е се цени като компетентно и обективно изготвена - с приложени специални знания. Експертът е отговорил на всички поставени въпроси в цялост и обосновано, като заключението е основано на доказателствата по делото и на лично проверени данни в ДА ДРВВЗ. Същите са приобщени към доказателствения материал /л.1290 и сл., т.5/ и са налице основания експертизата да бъде ценена.

3. Оспореното разпореждане е издадено от компетентен административен орган в хипотеза на делегирани правомощия. Административният акт съдържа фактически и правни основания, като е налице конкретика във волеизявлението на административния орган при съобразяване ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС. Допустимо е мотивите към административния акт да не са изложени в него и да предхождат издаването на акта и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт. В случая такива други документи представлява съдържанието на преписката, като същите потвърждават спазване на предписаната от закона процедура при правилно приложени относими правни основания. В обстоятелствената част от разпореждането са отразени съответните източници, от които произтича конкретната информация, както и всички нормативни актове, въз основа на които са направени изчисленията с последица - постановения резултат. Налице е изрично препращане към фактическите констатации и експертни изводи в протокол № 1770/27.03.2019г., който съдържа данни от констативен протокол № 762/15.03.2019г. Тоест, документираните в протокол № 1770/27.03.2019г. факти и обстоятелства представляват част от мотивите на оспореното разпореждане /възможността за препращане в мотивната част на оспорения акт към прилежащи документи произтича от посоченото ТР № 16/1975г. на ОСГК на ВС/. В реда на изложеното следва извод за неоснователни възражения за отсъствие на компетентност на органа-издател и на фактически основания за издаване на разпореждането.

Неоснователно е и възражението за неприложена нормата на чл.12 ал.2 ЗЗНН, тъй като отсъствието й в посочените в разпореждането правни основания не означава, че не е съобразена. Непосочено или неправилно посочено правно основание не представлява самостоятелно основание за незаконосъобразност на административния акт, тъй като приоритетно са значими проявените фактически основания. В конкретния случай фактическите основания за издаване на разпореждането са безспорно установени и ясно изложени посредством позоваване на документи и актове, предхождащи издаване на административния акт. Правните основания се извеждат от фактическите основания и не е ограничено правото на защита, като е приложено съответстващото на фактическата установеност правно основание.

Регулираните със ЗЗНН обществени отношения са от изключителна важност с оглед целите на закона /чл. 1 ал. 1 и ал. 2/ - уреждане обществените отношения, свързани със създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти и целеви запаси от нефтопродукти, както и въвеждане на необходимите процедури за преодоляването на евентуален сериозен недостиг. Запасите по ал. 1 имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз. В тази вр., съгл. чл.3 ал.4 – „Задължените лица сами организират и финансират за своя сметка и със свои средства създаването, съхраняването, обновяването и възстановяването на определените им нива на запасите за извънредни ситуации.”.

3.1. Няма спор относно факта, че жалбоподателят е задължено лице в обхвата на дефинираното от закона понятие - §1 т.11 ДР ЗЗНН / икономически оператор, който по силата на чл. 22, ал. 2 - 5 или чл. 23, ал. 2 и 3 е длъжен да създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България./.

Според данните от преписката, задълженото лице – *** ЕООД е подало дължимата информация по чл.4 ал.2 ЗЗНН и е извършена проверка в съответствие с изискванията на чл.26 от Наредба № 1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от ДА ДРВВЗ по ЗЗНН. Констатациите от проверката са документирани в Констативен протокол № 762/15.03.2019г., съдържащ цифрови данни за: начални салда към 01.01.2018г. и крайни салда към 31.12.2018г.; производство на нефт и нефтопродукти през 2018г. на *** ЕООД; общо продажби на нефтопродукти, произведени от жалбоподателя през 2018г.; внос на нефтопродукти по чл.2 ЗЗНН; ВОП на нефтопродукти по чл.2 ЗЗНН; количества нефтопродукти от внос, вложени в производството; количества нефтопродукти от ВОП, вложени в производството; износ на нефтопродукти; вътрешнообщностни изпращания на нефтопродукти. Както бе посочено, протоколът е подписан от представител на провереното дружество. Последвало е обобщение и анализ на информацията за внос, ВОП, износ, бункерни доставки, ВОИ и продажби от производство, получена по реда а чл.4 ал.2, ал.3, ал.4, ал.5, ал.6 и ал.7 ЗЗНН, с цел – изчисляване на нетния внос и вътрешнообщностните пристигания на нефт и нефтопродуктите по чл.2 ал.1 ЗЗНН и равностойност на нефт, и равностойност в нефт на потреблението им в страната през 2018г., определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации, които задължените лица и ДА ДРВВЗ следва да създадат и поддържат за периода 30.04.2019г.-30.04.2020г., както и разпределението им по нефт и видове нефтопродукти за агенцията и задължените лица. Конкретната информация за жалбоподателя е отразена в т.20 /л.103 и сл./. Същата бе цитирана по-горе и предвид събраните доказателства в съдебното производство, се възприема за достоверна /арг. от чл.171 ал.1 АПК/. Определената работна група за проверка и анализ е съобразила констатациите в Констативен протокол № 762/15.03.2019г. по отношение *** ЕООД, който е цитиран в Протокол № 1770/27.03.2019г. и е предложила конкретните количества да бъдат включени в двете методики - „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН” и в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2 ал.2 от ЗЗНН”. Посредством анализ на информацията е установено участието на *** ЕООД във формирането на нетния внос и ВОП на нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН, както и годишното потребление на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН – обективирано в Протокол № 1770/27.03.2019г. Същият съдържа сравнителен анализ на резултатите от изчислените общи количества запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и от ДА ДВВВЗ, като е възприета по-голямата от двете величини съгл. чл.12 ал.2 ЗЗНН и чл.3 пар.1 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО /Държавите-членки приемат всички подходящи законови, подзаконови или административни разпоредби за осигуряването най-късно до 31 декември 2012 г. на трайното поддържане в тяхна полза на територията на Общността на общо количество запаси от нефт и нефтопродукти, което съответства най-малко на по-голямата от двете величини: 90 дни среднодневен нетен внос или 61 дни среднодневно вътрешно потребление./ – тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП в съответствие с чл.14 ЗЗНН. Общото разпореждане за създаване на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 30.04.2019г.-30.04.2020г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгл. чл.14 ЗЗНН, е утвърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ. Нивата на ЗИС са изчислени по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти” /Методиката/, утвърдена със Заповед № РД-10-246/04.07.2018г. СИк.Е потвърди правилност на изчисленията по възприетата Методика, които са основани на информацията от приетите по делото справки, вкл. обобщени справки – експертът изрично заяви, което не е опровергано – непосредственият преглед на хартиените и технически носители потвърждават резултата от приложения метод. Същият в случая е правилният с арг. от нормата на чл.12 ал.2 ЗННН.

Както правилно поддържа ответникът - методът за определяне нивото на запасите за извънредни ситуации е в съответствие с чл.3 на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14.09.2009г. за налагане на задължение на държавите-членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти, като Приложение I на директивата е възпроизведено в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН”, а Приложение II на директивата е възпроизведено в „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2 ал.2 от ЗЗНН”. Изчисленията за нивата на ЗИС на ДА ДРВВЗ и на задължените лица, вкл. на *** ЕООД, са извършени въз основа на тях. Тезата на ответника е обвързана с изискването по чл.12 ал.2 ЗЗНН - същото поражда необходимостта – нивата на запасите да се определят с извършване на два вида изчисления – както на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, така и на среднодневното потребление на нефтопродукти в страната през предходната календарна година. След извършване на изчисленията по Методиките и сравнителен анализ на резултатите от изчислените общи количества ЗИС от нефт и нефтопродукти, които трябва да се поддържат от задължените лица и ДА ДРВВЗ, е възприета по-голямата от двете величини съгл. чл.12 ал.2 ЗАЗНН, в частност – тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП, в съответствие с чл.14 ЗЗНН.

Предвид изложеното, следва извод за неоснователно твърдение за неправилно определено нивото на задължителния запас за извънредни ситуации на жалбоподателя. В случая е приложена относимата норма – чл.23 ал.2, ал.3 ЗЗНН : „Всяко лице, което е внасяло нефт, суровини за рафинериите, газов кондензат, тежки горива и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на осъществения от него нетен внос спрямо общия нетен внос на територията на страната през предходната календарна година.; Всяко лице, което е осъществявало вътрешнообщностни пристигания на нефт, суровини за рафинериите, газов кондензат, тежки горива и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на осъществените от него нетни вътрешнообщностни пристигания спрямо общите нетни вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година.” - пропорционално на осъществените от дружеството нетен внос и ВОП на посочените нефтопродукти спрямо общия нетен внос и ВОП /като произведените и продадените от производството нефтопродукти нямат отношение при определяне на запасите по този метод/. В този аспект част от въпросите, поставени на СИк.Е, не са относими.

Според СИк.Е са съобразени цитираните норми на чл.14 ал.2 и ал.4 ЗЗНН. Първичните компоненти /ПК-нефт, газов кондензат и суровини за рафинериите/ са намалени с 4% от производството на нафта спрямо влагането на нефт, газов кондензат и суровини за рафинериите, а нефтопродуктите по чл.2 ал.1 т.1-4 ЗЗНН са коригирани, за да се приравнят в равностойност на нефт, чрез умножаването им с коефициент 1,065. Потвърдена е информацията в справката за изчисления в нетен внос и ВОП, респект. среднодневен нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт на територията на РБългария през 2018г. /л.130/. Потвърдена е и информацията в справка за изчисленото в равностойност на нефт годишно, респект. среднодневно потребление /СДП/ по видове нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН на територията на РБългария през 2018г. /л.129/. Правилно е определен среднодневния нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН за календарната 2018г., съобразно критериите в чл.12 и чл.14 ЗЗНН, предоставената по чл.4 от закон информация на агенцията и действащата към момента методика, тъй като с прилагане на формулата Ср.дн.НВ = НВ : общ брой дни за съответната календарна година, резултатът е 10 316,253 тона. Тоест, потвърден е и резултатът в справката на л.130. Правилно е определено и среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната на нефтопродукти по чл.2 ал.1 ЗЗНН за календарната 2018г., съобразно критериите по чл.12 и чл.15 ЗЗНН, предоставената по чл.4 от закон информация на агенцията и действащата към момента методика. По отношение определеното ниво на запасите за извънредни ситуации за 2019г. за жалбоподателя, съобразно действащата нормативна и поднормативна уредба – от една страна и от друга – данните за среднодневният нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефтопродукти и среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната за 2018г. /като запас, изчислен на база среднодневният нетен внос и ВОП на нефтопродукти и като запас, изчислен на база среднодневното потребление на нефтопродукти на територията на страната/ : СИк.Е потвърждава посредством описаните в заключението данни, формули и изчисления - запасът, изчислен на база среднодневен нетен внос и вътрешнобощностните пристигания на нефтопродукти за периода 30.04.2019г.-30.04.2020г., посочен в оспореното разпореждане : нефт – 13 179,326тона; бензин – 3 202, 854тона; газьол – 19 308,808тона; дизел – 20 130, 615 тона.

3.2. Относно пазарната стойност на нефтопродукти, определени като запас за извънредни ситуации : общо 80 450 174,79лв. /сбор от стойностите на газьол, дизелово гориво, автомобилни бензини и нефт/, нетния оборотен капитал по Отчета за финансовото състояние към 31.12.2018г. на *** ЕООД - в размер на 38 537 хил лв., печалбата след облагане с данъци по представен Отчет за доходите към 31.12.2018г. и обща вместимост база – тон на *** ЕООД, се отбелязва, че данните бяха съобразени в самостоятелното производство по обжалване предварителната изпълняемост на разпореждането. Описаните данни за пазарната стойност на нефтопродуктите; нетния оборотен капитал на дружеството; средствата, необходими за формиране на определения запас и оперативната печалба; вместимостта на съоръженията в базите на търговското дружество, е прието да са факти, които не са релевирани от законодателя относно определяне на конкретните нива от запаси за извънредни ситуации – Решение № № 1127 от 28.01.2019г. на ВАС по адм. д. № 10283/2017г., V о. Съдебният състав се придържа към съображенията в цитираното решение, тъй като конкретиката на фактите не разкрива различна хипотеза – „…нивата на запасите за извънредни ситуации, които се създават и поддържат от задължените лица, са нормативно определени и като такива са предвидими и еднотипно определени за всички задължени лица, а не само за дружеството - касатор.”.

Оспореното разпореждане не противоречи на целта на закона, поради което няма основание да се твърди неспазване принципа на съразмерност по чл.6 АПК. Обжалваният административен акт и неговото изпълнение не засягат права и законни интереси на жалбоподателя в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава, доколкото, определените с него задължения са в точно установен от закона размер и при отсъствие на правно установена за административния орган възможност, определеният размер да бъде намален. Тоест, в случая не са налице нормативно установени други мерки или други законосъобразни възможности /по см. на чл. 6 ал. 3 и ал. 4 АПК/, които да са по-благоприятни за жалбоподателя, като чрез тяхното приложение, също да е възможно да се постига целта на закона. В съдебното производство не се установиха данни, според които при издаване на оспореното разпореждане са преследвани други, различни от установените в закона цели. Постановеният резултат е насочен към осигуряване по нормативно установения за това ред на снабдяването с течни горива, в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси. Споделят се доводите на ответника затова, че от доставените от дружеството през 2018г. количества нефтопродукти, жалбоподателят би могъл да задели определените му нива на запаси за извънредни ситуации, а не да ги купува допълнително. Включително, с арг. от чл.24 ал.1 ЗЗНН оспорващото дружество би могло да намали разходите си като създаде на територията на страната определените му нива на запаси за извънредни ситуации от газьол и гориво за дизелови двигатели – не чрез покупка на горивата, а чрез заемане на съответните количества от съхранители на запаси, притежаващи регистрирани складове по реда на ЗЗНН. На основание чл.18 ЗЗНН дружеството би могло да делегира чрез договор създаването и съхраняването до 30 % от определените му нива на ЗИС на икономически оператори и/или съхранители и/или една или повече централни структури за управление на запасите на други държави-членки на ЕС.

В случая волята на административния орган е конкретизирана в степен, позволяваща разбирането относно юридическите факти на упражненото правомощие. Изрично словесно възпроизвеждане на цитираните разпоредби не е необходимо, а позоваването на актове към преписката, в които се съдържат фактическите основания или които представляват самите фактически основания за издаването на административния акт, е допустимо. Жалбата следва да бъде оставена без уважение.

Мотивиран с изложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на *** ЕООД, гр.Раковски, против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-13 от 28.03.2019г. на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

                                                                                    Административен съдия :