№ 177
гр. Плевен, 06.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Красимир М. Димитров
при участието на секретаря ПЕТЯ СП. КАРАКОПИЛЕВА
като разгледа докладваното от Красимир М. Димитров Административно
наказателно дело № 20234430200275 по описа за 2023 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на Ц. Л. И., с ЕГН: ********** от ***
против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство Серия К № 6549009, с което на
основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 4, вр ал. 1, т. 2 от ЗДвП е
наложил на Ц. Л. И. административно наказание – глоба в размер на 100 лв. за
извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
С жалбата се прави искане за отмяна на електронния фиш, като се сочи
че обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и неправилен, допуснати
са съществени процесуални нарушения.
Жалбоподателя, редовно призован, не се явява в съдебно заседание и не се
представлява.
1
Административно наказващият орган ОД на МВР - Плевен, редовно
призован, не изпраща представител.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните
по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и
правна страна следното:
С електронен фиш серия К № 6549009 е ангажирана
административно-наказателна отговорност на жалбоподателката за това,
че на 31.10.2022 г. в 11:08 часа в населено място с. Ясен, ул. „Иван
Винаров“ до номер 8, с посока на движение към гр. Долни Дъбник.
Нарушението е установено с АТСС СПУКС ARH CAM S1 120ccfc и
отчетен толеранс от -3%. Нарушението е извършено в условията на
повторност в едногодишния срок от лизане в сила на ЕФ К/2841129, с
МПС „Тойота Корола“, вид лек автомобил, регистрационен № ****, е
извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № 120ccfc, разрешена скорост 50 км/ч, установена
скорост 63 км/ч, превишаване на разрешената скорост с 13 км/ч.
На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за
установено, че действително на датата, отразена по електронния фиш,
описаният в него лек автомобил е извършвал движение с превишена скорост.
Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със съответно
техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство за
измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на
нарушението.
Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред и
достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на наказаното
лице, какво именно поведение се санкционира.
От приложения снимков материал се вижда, че е отчетена по-висока
скорост на движение, а именно – 66 км/ч., след отчетен толеранс от минус
3км/ч.
Видно е, че е налице разминаване между установената съгласно
приложения снимков материал и т.нар. наказуема скорост, която именно е
отразена във фиша, както и изчисленото на тази база превишение, като тук
следва да се има предвид, че съгласно данните за конкретния вид система за
2
наблюдение и регистрация на пътни нарушения, публикувани в Публичния
регистър на одобрените средства за измерване на БИМ, са налице максимално
предвидени грешки при измерване на скорост при стационарна система от 3
процента.
В тази връзка и видно и от отразеното върху приложената снимка и
електронния фиш, в същия са изчислени в полза на водача наказуемата
скорост и наказуемото превишение, като действително установената скорост
от 66 км/ч. е намалена на 63км/час. Същевременно е изготвен и дължимия
протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2016 г. за използване на
АТСС.
Обжалваният електронен фиш е издаден по отношение на Ц. Л. И. -
собственик на МПС-то.
Жалбата се преценява като ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в срок
от лице, което има правен интерес от това.
Разгледана по същество, жалбата се преценя като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното
от правна страна:
Съобразно, правилото на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение,
установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение.
Настъпилата законодателна промяна в чл. 189 от ЗДвП (обн., ДВ, бр.19
от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), които
изцяло са съобразени с основните положения на тълкувателно решение № 1
от 26.02.2014 г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на
ВАС, налагат извод, че използването на мобилна техническа система е
допустима.
С цел гарантиране правата на гражданите и с оглед установяване на
обективната истина при евентуално съдебно обжалване на електронните
фишове наредбата предвижда към административната преписка, която се
3
изпраща в съда, освен доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, да се
предоставя и информация за участъка от пътя, с описание на мястото и
координатите, действащото ограничение на скоростта по чл. 21 ЗДвП,
посоката на движение на автомобила, схемата на разположението на
автоматизираното техническо средство, неговия вид, датата на последната
метрологична проверка.
Във връзка с настъпилата промяна в чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП в
сила от 26.09.2017г.,а като се има предвид, че нарушението е извършено на
31.10.2022г., няма изискване пътния участък на заснемане да бъде обозначен
с пътен знак Е24 и мястото на заснемане от пътния участък да бъде
оповестено в средствата за масово осведомяване или страницата в интернет
на МВР.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
Министъра на вътрешните работи.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен
фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, създадено чрез административно-информационна система въз
основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи.
Цитираните правни норми съотнесени към конкретиката на
настоящия спор, налагат извод за законосъобразност на процесния
електронен фиш !!!
Същият правилно е издаден по отношение на Ц. Л. И. – собственик на
МПС-то.
Електронния фиш съдържа предвидените от закона реквизити, като на
констатираното превишение на скоростта е дадена правилната правна
квалификация.
4
В тази насока следва да се посочи, че в нормата на чл. 189, ал. 4 от
ЗДвП, законодателят е определил изчерпателно реквизитите, които следва да
съдържа електронния фиш, като по никакъв начин не е предвидено
препращане към разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН, където са предвидени
реквизитите на наказателното постановление, поради което не може да се
счита за съществено процесуално нарушение липсата на дата на издаване в
електронния фиш. Посочената норма е специална спрямо нормите в ЗАНН,
отнасящи се до реквизитите на наказателното постановление.
Ето защо и съдът не намира за основателни изложените в жалбата
аргументи за липса на задължителни реквизити на издадения електронен
фиш.
В случая е налице нарушение, установено с мобилно автоматизирано
техническо средство, като в електронния фиш са описани всички негови
съставомерни признаци. Нарушението е безспорно установено от приложения
снимков материал от техническо средство, като в случая скоростта е била
ограничена до 50 км/ч, а същата е била превишена от водача, обстоятелство,
което е безспорно установено.
Същевременно е представено и копие от протокол за проверка, от който
се установява, че техническото средство отговаря на метрологичните
изисквания.
Съдът констатира, че при извършена справка от контролните органи се
е установило, че срещу жалбоподателката е имало издаден електронен фиш от
ОД на МВР – Плевен отново за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от
ЗДвП.
Установило се, че електронният фиш е бил връчен на жалбоподателката
на 20.11.2021 г. и е влязъл в сила.
Видно от справка за нарушител на/водач е, че в графа платен е
отбелязано „ДА“.
Процесното нарушение е било извършено от жалбоподателя на дата
31.10.2022 г.
В § 6, т. 33 от ДР на ЗДвП е предвидено, че „повторно“ е нарушението,
извършено в едногодишен срок, от влизането в сила на наказателното
постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по
5
вид нарушение, включително и когато първото наказание му е било наложено
като нов водач.
При внимателен прочит на справката за нарушител/водач, съдът
констатира, че жалбоподателката има издадени и други Електронни фишове,
който са връчени на жалбоподателката за същото извършено нарушение на
чл. 21, ал. 1 и на ал. 2 от ЗДвП, което установява, че жалбоподателката е
системен нарушител на чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП.
По отношение на определената санкция съдът счита, че размерът на
същата е правилно определен.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К №
6549009, с което на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 4, вр ал. 1, т.
2 от ЗДвП е наложил на Ц. Л. И., с ЕГН: ********** от *** административно
наказание – глоба в размер на 100 лв. за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1
от ЗДвП, като ПРАВИЛЕН и ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Регионален
административен съд – гр. Плевен в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6