РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 383
гр. Пловдив, 20.02. 2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХІІ състав, в публично съдебно заседание на дванадесети
февруари през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА
МИХАЙЛОВА
при
секретаря Р.П., като разгледа докладваното от председателя МАРИАНА МИХАЙЛОВА административно
дело № 3709 по описа за 2018 год. на Пловдивския административен
съд, за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбата
и становищата на страните:
1. Производството е по реда на чл. 145 и
сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.
118 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.
2. Образувано
е по жалба от Ц.Д.Д. с посочен адрес *** срещу Решение №2153-15-239/19.11.2018г.
на Ръководител на ТП на НОИ – Пловдив, с което е потвърдено Разпореждане
№151-00-5390-5 от 08.10.2018г. на ръководителя на осигуряването за
безработица при същото поделение на НОИ, с което на основание чл.54ж ал.1 и във
връзка с чл.10 КСО и е било отказано на Д. отпускане на парично обезщетение за
безработица по чл.54а КСО.
Недоволен от така издаденото решение на Ръководителя
на ТП на НОИ – Пловдив, жалбоподателят обосновава твърдения за неговата
незаконосъобразност, поради което настоява за отмяната му. Претендира
присъждане на сторените разноски.
3. Ответникът
по жалбата Ръководител ТП на НОИ – Пловдив намира същата за неоснователна.
Подробни съображения излага в депозирано по делото писмено становище.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
IІ. За допустимостта :
4. Жалбата е
подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок и от лице, имащо
правен интерес от оспорването, което налага извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.
IIІ. За фактите:
5.Не е спорно
между страните по делото, че със заявление вх.№151-00-5390/19.07.2018г. Д. е поискал
отпускане на парично обезщетение за безработица на основание чл.54а КСО във
връзка с прекратено правоотношение, считано от 27.07.2018г. на основание чл.325
ал.1, т.3 от Кодекса на труда/КТ/ с „ФОРСАЙД“ ЕООД. Към заявлението били
приложени копие на заповед за прекратяване на трудово правоотношение, копие на
страници от трудова книжка и копия на издадени удостоверения за прослужено
време в Министерство на отбраната/л.46-52 от делото/.
6.С
Разпореждане № 151-00-5390-1/30.07.2018г. на ръководителя на осигуряването за
безработица в ТП на НОИ – Пловдив/л.42 от делото/, на основание чл.54ж, ал.1 и
във вр. с чл.54а, ал.1, чл.54б, ал.1 и чл.54в, ал.1
от КСО на Ц.Д.Д. е отпуснато парично обезщетение за
безработица, считано от 18.07.2018г. до 17.05.2019г. в размер на 35,35 лв. дневно..
7.От страна на
органите на ТП на НОИ – Пловдив била извършена служебна проверка на подадените
за лицата данни в регистрите по чл.5 ал.4 КСО на НАП, Агенцията по заетостта и
НОИ, в хода на която органите на ТП на НОИ са установили, че правоотношението
на Д. с „ФОРСАЙД“ ЕООД е прекратено на основание чл.325 ал.1, т.3 КТ, считано
от 27.07.2018г., а трудовият договор бил сключен с определен срок – с начало
02.07.2018г. и с продължителност на трудовия стаж 0 години, 0 месеца и 12
дни.
8.Инициирано било
и извършването на проверка на осигурителя „ФОРСАЙД“ЕООД от Контролен орган на
ТП на НОИ – Пловдив, с оглед възникнали съмнения, поради което и образуваното
производство по отпускане на парично обезщетение за безработица било спряно с
Разпореждане №151-00-5390-2/ 13.08.2018г. на ръководителя на осигуряването за
безработица в ТП на НОИ – Пловдив /л.40 от делото/.
9. Извършената
проверка на осигурителя „ФОРСАЙД“ЕООД е обективирана
в Констативен протокол № КП-5-15-00464307/28.09.2018г., присъединен към административното
производство със Справка вх.№151-00-5390-2/08.10.2018г./л.34-л.37/, от който се
установява, че от събраните доказателства и установените несъответствия между
представените документи и заявени обстоятелства от управителя при проверката и
писмените обяснения на лицата, контролният орган е направил извод, че Ц.Д.Д. и още едно проверявано лице (Е.И.Д.) не са упражнявали
трудова дейност и на осигурителя са връчени Задължителни предписания №
ЗД-1-15-00465055/28.09.2018г. за заличаване на подадените данни по чл.5 ал.4,
т.1 КСО /л.38/.
10. Впоследствие
административното производство по заявлението на Д. е било възобновено с Разпореждане №151-00-5390-3/08.10.2018г.
на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ – Пловдив /л.31/,
11. С Разпореждане
№151-00-5390-4/08.10.2018г. на ръководителя на осигуряването за безработица в
ТП на НОИ – Пловдив е отменено разпореждане № 151-00-5390-1/30.07.2018г. на
ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ – Пловдив за отпускане
на парично обезщетение за безработица, а с Разпореждане №151-00-5390-5/08.10.2018г.
на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ – Пловдив е
отказано отпускане на претендираното парично обезщетение, тъй като е прието, че съгласно
констативен протокол на контролен орган на НОИ и установените при проверка в
осигурителя факти и обстоятелства, за лицето не е възникнало задължение за
осигуряване при посочения осигурител „ФОРСАЙД“ЕООД, т.е. прието е, че Д. не е
осигурено лице по смисъла на чл.10 КСО и §1 ал.1 т.3 от ДР на КСО.
12.Недоволен от
така постановения акт, той го е обжалвал пред Директора на ТП на НОИ – Пловдив
в законоустановения срок, който с Решение № 2153-15-239/19.11.2018г. е приел
изводите на Ръководителя на осигуряването за безработица за законосъобразни и е
отхвърлил жалбата като неоснователна.
IV.За правото :
13.Оспореният
административен акт е постановен от материално компетентен орган, в изискуемата
от закона форма и при спазване на административнопроизводствените
правила.
Оспореното Решение № 2153-15-239/19.11.2018г. на Ръководител
на ТП на НОИ – Пловдив и потвърденото с него разпореждане №151-00-5390-5 от
08.10.2018г. на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ –
Пловдив, обаче са постановени при неправилно приложение на материалния закон
по смисъла на чл.146, т.4 от АПК, обосноваващо тяхната отмяна. Съображенията за
това са следните.
14. За да
откаже отпускане на парично обезщетение за безработица по чл.54а КСО,
административният орган е приел, че жалбоподателят Ц.Д.Д.
не е осигурено лице по смисъла на чл.10 КСО и §1 ал.1 т.3 от ДР на КСО.
Фактическата обстановка не е спорна между страните.
Настоящият състав намира, че спорът в случая е относно правилното приложение на материалния
закон.
15. Съгласно разпоредбата
на чл.54а ал.1 КСО, в приложимата редакция, право на парично обезщетение за
безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски
във фонд „Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди
прекратяване на осигуряването и които имат регистрация като безработни в
Агенцията по заетостта, не са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и
възраст в Република България или пенсия за старост в друга държава или не
получават пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл.68а или
професионална пенсия по чл.168 и не упражняват трудова дейност, за която
подлежат на задължително осигуряване по този кодекс или по законодателството
на друга държава, с изключение на лицата по чл.114а ал.1 от Кодекса на труда.
С оглед разпоредбата на посочения нормативен текст, релевантният
факт за възникването и упражняване на правото на парично обезщетение за
безработица в конкретния казус, е внасянето на дължимите осигурителни вноски и
надлежното отразяване на трудовия стаж в официален документ - трудова книжка, и
спор по отношение на тези, а и на останалите предпоставки, а именно, че Д. не е
придобил право на пенсия за ОСВ, не упражнява трудова дейност и има надлежна
регистрация в Агенцията по заетостта, не се формира между страните и се
установява от приложените доказателства по административната преписка.
16. Или казано
с други думи, от представените доказателства по приложената административна
преписка се установява, че в случая предпоставките по чл.54а,ал.1 са изпълнени
– през спорния период 02.07.2018г. – 27.07.2018г. жалбоподателят е бил
осигуряван за всички осигурителни рискове от „ФОРСАЙД“ЕООД, а положеният
трудов стаж при този работодател е надлежно отразен в трудовата книжка.
17.Действително,
въз основа на формирано съмнение във връзка с възникнало основание за
осигуряване и изпълнение на условията на чл.10 ал.1 КСО и §1 ал.1, т.3 от ДР на
КСО, е инициирана и извършена проверка на осигурителя „ФОРСАЙД“ЕООД, приключила
с дадени задължителни предписания за заличаване на подадените данни по чл.5
ал.4, т.1 КСО за Д.. Тези Задължителни предписания обаче, са обжалвани от
осигурителя, като е образувано адм.дело № 3589/2018г.
по описа на Административен съд –гр.Пловдив, насрочено за 27.02.2019г. /л.64 от
делото/, тоест както към момента на издаване
на оспореното разпореждане, така и към момента на постановяване на Решение №
2153-15-239/19.11.2018г., същите не
представляват влязъл в сила административен акт, с който да се установяват
факти, имащи отношение към настоящия казус, а актът на органа не подлежи и
на предварително изпълнение по силата на закона, нито такова е допуснато от
органа.
Несъмнено обстоятелството относно установяването на
действителните осигурителни доходи на Д. е от значение за правилното решаване
на въпроса, тъй като съгласно разпоредбата на чл.54б ал.1 КСО дневното парично
обезщетение за безработица е в размер 60 на сто от среднодневното
възнаграждение или среднодневния осигурителен доход,
върху който са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“
за последните 24 календарни месеца, предхождащи месеца на прекратяване на
осигуряването, и не може да бъде по-малко от минималния и по-голямо от
максималния дневен размер на обезщетението за безработица. Следователно
размерът на обезщетението за безработица е в зависимост от размера на
осигурителните доходи на лицето и определянето му не може да стане преди
приключването на проверката на подадените от осигурителите данни по чл.5 ал.4,
т.1 КСО и изобщо на качеството на жалбоподателя на осигурено лице по смисъла
на чл.10 КСО и §1 ал.1, т.3 от ДР на КСО, с оглед на съществуващите съмнения
дали тя реално е осъществявала трудова дейност. Това безспорно налага и извода,
че извършваната проверка е обуславяща изхода на административното производство,
инициирано със заявление вх. №151-00-5390/19.07.2018г., подадено от Ц.Д., тъй
като рефлектира пряко върху правото му да получи претендираното
парично обезщетение за безработица. По делото обаче е приложено Разпореждане
№151-00-5390-3/08.10.2018г. на ръководителя на осигуряването за безработица в
ТП на НОИ – Пловдив, с което спряното производство е възобновено, и като мотиви
ръководителят на осигуряваното за безработица е приел съставянето на Констативен
протокол за извършена проверка по разходите на ДОО от контролен орган на ТП на
НОИ – Пловдив и дадени задължителни предписания на осигурителя „ФОРСАЙД“ЕООД,
без обаче да съобрази, че последните не са влезли в сила, съответно не са
добили статут на стабилен административен акт.
Отделно от изложеното следва да се посочи, че за
съда не е налице основание за спиране по негов почин на производството по
делото, до решаване на посочения друг правен спор между други страни, поради преюдициалност/в този смисъл по сходен случай на преценка,
отново свързана със съществуване на трудово-правната връзка – определение №10349 от 11.07.2011г. на ВАС по адм. д. №7143/2011 г., VI отд./.
При това положение, и след като към момента на
издаване на оспореното решение и потвърденото с него разпореждане всички
осигурителни вноски са били внесени и в трудовата книжка на Д. е отразен
трудовият му стаж за посочения период, той
е осигурено лице по смисъла на чл.10 КСО
и §1 ал.1, т.3 от ДР на КСО и има право на парично обезщетение за безработица,
а ясна е разпоредбата на чл.142 ал.1 АПК, сочеща по императивен начин релевантния момент за преценката на съда за
съответствието на оспорения акт с материалния закон.
18. Ето защо, и
по изложените съображения, съдът намира, че оспореното решение на Ръководителя
на ТП на НОИ - Пловдив и потвърденото с него разпореждане са неправилни, като
постановени в нарушение на закона, и следва да бъдат отменени. Доколкото
естеството на акта не позволява административноправния
спор да се реши по същество от Съда, същото следва да се изпрати като преписка
на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ–Пловдив, за ново
произнасяне по заявлението на Ц.Д.Д., при
съобразяване с мотивите на настоящето решение.
V.За разноските :
19. При
посочения изход на спора, на основание чл.120 ал.2 КСО, на жалбоподателя се
дължат извършените разноски по производството. Те се констатираха в размер на
350 лева, представляващи възнаграждение за един адвокат.
Ето защо и
поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., ХІІ състав
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 2153-15-239/19.11.2018г.
на Ръководител на ТП на НОИ – Пловдив, с което е потвърдено Разпореждане
№151-00-5390-5 от 08.10. 2018г. на ръководителя на осигуряването за безработица
при същото поделение на НОИ, с което на Ц.Д.Д. с
посочен адрес *** е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица
на основание чл.54а от КСО, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ИЗПРАЩА
административната преписка на ръководителя на осигуряването за безработица при
ТП на НОИ – Пловдив за постановяване на административно решение по
направеното пред него искане по заявление вх.№151-00-5390/19.07.2018г. на Ц.Д.Д. с посочен адрес ***, съобразно дадените в мотивите на
настоящото съдебно решение указания по тълкуване и прилагане на закона.
ОСЪЖДА ТП на НОИ –
Пловдив с адрес на призоваване гр.Пловдив, ул. “Любен Каравелов”№7 да заплати
на Ц. Д.Д. с посочен адрес ***, сумата от 350/триста
и петдесет лева/лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването на страните за неговото изготвяне.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: