Определение по дело №16/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 януари 2020 г. (в сила от 29 януари 2020 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20207190700016
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 29 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   

№ 7

 

гр. Разград, 29.01.2020 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

 

като разгледа адм. дело № 16 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 АПК във вр. с чл. 188, ал. 1 ЗДДС.

Постъпила е жалба от „НУРКА ОЙЛ“ ЕООД – гр. Кубрат против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 522-ФК/27.12.2019 г., издадена от Началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП в частта й относно разпореждането за допускане на предварително изпълнение.

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна в 3-дневния срок по чл. 60, ал. 5 АПК.

Разгледана по същество, е основателна.

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 522-ФК/27.12.2019 г. Началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ запечатване на търговски обект – Бензино-Газстанция Ромпетрол – Кубрат – 159260, находящ се в гр. Кубрат, ул. „Цар Освободител“ № 72, стопанисван от  жалбоподателя, и забрана за достъп до него за срок от 7 дни на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „г“ ЗДДС. В мотивите към заповедта е посочено, че при извършена на 08.12.2019 г. проверка на търговския обект е установено, че на 27.11.2019 г. търговецът е получател на доставка на гориво – бензин А 95Н с АДД № 01000000000004959896/27.11.2019 г. общо 7068 л. При направена справка в информационната система на НАП, Приложение „Справка за регистрирани съобщения за доставка на гориво“ е установено, че търговецът е отчел доставката на течни горива, но по данни от нивомерната система автоматично са подадени данни само за 41 литра, т.е. установена е разлика в размер на 7027 л. Прието е, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си да предаде по дистанционната връзка с НАП пълни данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива, подавани автоматично от нивомерните системи или ръчно въведени, когато данни не могат да бъдат прочетени от нивомерната система – нарушение по чл. 118, ал. 6 ЗДДС.

Горната заповед съдържа разпореждане, с което на основание чл. 188 ЗДДС във вр. с чл. 60, ал. 1 АПК се допуска  предварително изпълнение на наложената ПАМ, като се разпорежда запечатването да се извърши в срок от 3 дни от връчване на заповедта. Като мотиви за това административният орган е посочил три от предпоставките по чл. 60, ал. 1 АПК: А. При защита на особено важен държавен интерес; Б. Съществуване на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно затруднено; и В. Възможност да настъпят значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Административният орган е изложил съображения, че създадената организация в дружеството няма за цел и не води до изпълнение на установените правни регламенти във връзка с отчитането на доставките и продажбите на течни горива. Възможно е отклонение от данъчно облагане, което води винаги до негативни последици за фиска. С поведението си проверяваното лице накърнява съществено обществения интерес и фискалната политика на  държавата.

Същественото отклонение от данъчно облагане е преценено и като опасност от настъпване на значителна или трудно поправима вреда.

Съдът намира, че в случая не са налице условията за допускане на предварително изпълнение на заповедта. Описаното нарушение не разкрива по-висока степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид, за да се счете, че има съществено засягане на обществения интерес.

Административният орган не сочи и не установява конкретни факти, които да обосноват реален риск от осуетяване или сериозно затруднение изпълнението на заповедта.

Необосновано е и съображението, че от закъснението на изпълнението на ПАМ биха настъпили значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Основателно е възражението на жалбоподателя, че заповедта е връчена един месец след издаването й, поради което не може да се обоснове необходимост от незабавно изпълнение за предотвратяване на евентуалното ощетяване на фиска.

Предварителното изпълнение на ПАМ е допустимо на основанията, изрично предвидени в чл. 60, ал. 1 АПК, които в случая не са налице.

Наред с горното, съдът отчита, че налагането на всяка утежняваща мярка следва да бъде съразмерно и пропорционално по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК. В случая с допускане на предварително изпълнение правата и интересите на адресата биха се засегнали в по-голяма степен от необходимото.

По изложените съображения съдът намира, че разпореждането за предварително изпълнение на заповедта за налагане на ПАМ е издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел, поради което следва да се отмени като незаконосъобразно. С оглед на този резултат съдът не обсъжда направеното искане за спиране на изпълнението на заповедта до окончателното решаване на спора.

Предвид горното Разградският административен съд

 

                                       О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ разпореждането за предварителното изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 522-ФК/27.12.2019 г., издадено от Началника на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

Определението не подлежи на обжалване съгласно чл. 188, ал. 2 ЗДДС.

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/