Решение по дело №1610/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260331
Дата: 2 юли 2021 г. (в сила от 31 юли 2021 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20201720201610
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

    Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260334 /02.07.                     Година 2021                                       Град   Перник

 

                                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                 ІІІ – ти наказателен състав

На 17.02.                                                                                                Година 2021

 

В публичното заседание в следния състав:

       Председател: Богдан Велев

                                                                 Съдебни заседатели:

Секретар: Наташа Динева

Прокурор:     

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело № 01610  по описа за 2021 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С  Наказателно постановление №17-11-58-006024 от 09.01.2018г.издадено от Началник на сектор пътна полиция –Перник ,на Л.С.Г. ,на основание чл.179 ал.3,т.4 от Закона за движението  по пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 300лв.,и на основание чл.183,ал.1,т.1,пр.2 също от Закона за движението по пътищата-глоба в размер на 10лв.

Срещу електронния фиш е постъпила жалба  в срок от легитимираното лице, на което е ангажирана  административно наказателната отговорност в процеса.

Въззиваемата страна   не изпраща представител .

Жалбоподателката не се явява в съдебно заседание,не изпраща представител.

Писмената жалба по същество е бланкетна.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

Обжалваното наказателно постановление е издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение,съставен на 21.11.2017г.в присъствието на жалбоподателката, предявен е и е връчен препис на същата дата.

В този АУАН са отразени следните констатации:

На 21.11.2017г. в 12:10 часа в община Перник,по път I-1,с посока на движение от гр.София към гр.Перник,страната-жалбоподател е управлявала МПС –лек автомобил АУАДИ А 4, с регистрационен номер  *******,собственост на  посочено търговско дружество ,като при извършена проверка на около 30 метра преди бензиностанция ШЕЛ-ДРАГИЧЕВО е установено,че управлява  МПС без заплатена винетна такса/винетка/ за движение по републиканската пътна мрежа съгласно чл.10,ал.1,т.1 от Закона за пътищата.

Водачът не представя КТ към СУМПС или заместващ го документ.

Въз основа на този акт е издадено обжалваното наказателно постановление,в което АНО е наложил административни наказания в абсолютните им законови размери ,поради което съдът не изследва приложението на правилата за индивидуализация на административното наказание.

Препис от така издаденото обжалвано наказателно постановление е връчен на 28.08.2020г.

 

Фактическата обстановка съдът я приема за установена чрез данните ,внесени в процеса чрез следните доказателствени средства и доказателства :показанията на  Д.С. П.-актосъставител,показанията на свидетелят по АУАН Т.И.Н.,акта за установяване на административното нарушение,Заповед на Министъра на вътрешните работи относно компетентности.

От тази заповед следва,че липсват нарушения ,преценявани през призмата на чл.189,ал.1 и ал.12 от Закона за движението по пътищата.

Посочената като нарушена законова разпоредба/чл.139,ал.5 от Закона за движението по пътищата гласи/в редакцията и към датата на нарушението/  че Движението на определена категория пътни превозни средства по републиканските пътища се извършва след заплащане на съответната такса за тях, определена в Закона за пътищата.

А според текста на чл.10,ал.1,т.1 от Закона за пътищата,отново към датата на нарушението   За преминаване по републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци, Министерският съвет може да въвежда само една от следните такси за определенакатегория пътни превозни средства:    такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса;заплащането на винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци; размерът на винетните такси, включително административните разходи, за всички категории превозни средства се определя от Министерския съвет, така че да не е по-висок от максималните размери, посочени в приложение № 1;

В тази част съдът счита,че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено,при съобразяване с разпоредбата на чл.303,ал.2 от НПК,към която препраща нормата на чл.84 от ЗАНН.

В съдебно  заседание  свидетелите/ и двамата/ нямат конкретен спомен, относно фактологията отразена в АУАН, като само и единствено потвърждават същата.

Данни относно конкретиката в казуса същите НЕ дават, което не позволява, относно принципа за непосредственост, съда да направи проверка на изложеното съответства ли на обективната обстановка, както и да провери същата с оглед направени възражения ,по същество и с оспорване на констатациите, залегнали в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление.

Налице е значителен период от време, изтекъл от момента на датата на вмененото административно нарушение,до датата на връчване на препис от обжалваното наказателно постановление.

Липсата на възможност да се проверят направените констатации в АУАН, накърнява пряко правото на защита на жалбоподателя,съответно  води до съществено процесуално нарушение опорочаващо както процесния АУАН така и последвалото НП издадено, върху него в който смисъл същото, следва да бъде отменено в тази част като недоказано.

 

 

Що се отнася до законосъобразността на обжалваното наказателно постановление,в която е приложен като административно наказателен състав-чл.183,ал.1,т.1,пр.2 от Закона за движението по пътищата, то следва да бъде потвърдено,свързано с неизпълнение на законово задължение от страна на водач,при управления на МПС-да носи определени документи,един от които е контролния талон към СУМПС.

В тази част съдът не констатира пороци,относими към произнасянето  по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, темпорално по отношение на първото вменено административно нарушение.

   Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

Изменя Наказателно постановление №17-11-58-006024 от 09.01.2018г.издадено от Началник на сектор пътна полиция –Перник , което на Л.С.Г.,***,ЕГН ********** ,на основание чл.179 ал.3,т.4 от Закона за движението  по пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 300лв., и на основание чл.183,ал.1,т.1,пр.2 също от Закона за движението по пътищата-глоба в размер на 10лв. ,като отменя НП в частта ,с която на основание чл.179 ал.3,т.4 от Закона за движението  по пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 300лв., и потвърждава Наказателното постановление в останалата част.

 

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.              

                      Председател:/п/

 

 

Вярно с оригинала,

  ИЕ