Р Е Ш Е Н И Е
№75
гр.Ботевград, 03.06.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
БОТЕВГРАДСКИ
РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, първи съдебен
състав, в публичното заседание на втори април две хиляди и деветнадесета година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЦВЕТАН ПЕТКОВ
при секретаря Таня Бончева, като разгледа докладваното от
съдия ПЕТКОВ НАД №93 по описа за 2019 година
и за да се произнесе,взе предвид следното :
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
„М.
е. и.” ЕООД ЕИК*********, със седалище и адрес на управление гр.С., район ”В.”,
ул.”В.” №* с управител В. Д. Б. е
обжалвало в законния срок наказателно
постановление №1 от 09.01.2019г, издадено
от Кмета на Община П., с което за
нарушение на чл.2, ал.2 от от Наредба №8 за реда и условията при извършване на строителни и монтажни работи на
елементи от техническата инфраструктура на територията на община П., свързани с
разкопаване на общински терени, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, чл.56, ал.2
във връзка с ал.1 от ЗУТ и чл.232 ал.5, т.7, пр.2 от ЗУТ му е наложено административно наказание в размер
на 2000.00 лева, като излага съображения за незаконосъобразност на същото и
моли да бъде отменено изцяло, със законните последици.
В съдебно заседание за жалбоподателя не се явява
представител.
Въззивната организация – Община П., чрез
пълномощника си адв. М. И. Р. от САК в съдебно заседание оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление
като законосъобразно, в предвид събраните по делото доказателства.
Ботевградска районна прокуратура, редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище
по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по
делото доказателства, прие за установено следното от фактическа и правна страна:
Съдът
приема, че от приложените по делото писмени доказателства: писмо изх.№ККЕ19-ДИ09-1/06.02.2019г. на
Кметство К., констативен протокол от 20.11.2018г. на Община П., възражение
вх.№6900-1086/22.10.2018г. от „М. е. и.“ ЕООД, писмо
изх.№ККЕ18-ДИ09-14/18.10.2018г. на Кметство К., АУАН №11/02.10.2018г., писмо
изх.№6900-948/04.10.2018г. на Общинска администрация-П., известие за доставяне,
писмо изх.№6900-948/21.09.2018г. на Общинска администрация-П., разписка, заедно
с фискален бон, констативен протокол от 27.08.2018г. на Общинска администрация П.,
снимков материал, разрешение за разкопаване при ново строителство, ремонт,
реконструкция и присъединяване №6900-746/13.08.2018г. на Общинска администрация-П.,
заявление за издаване на разрешение за разкопаване при ново строителство, ремонт, реконструкция
и присъединявания, разрешение за строеж ІІІ категория №68/21.11.2017г. на
Общинска администрация-П., заповед №3-647 от 13.10.2017г. на Общинска
администрация-П., разписка на „Тип-топ куриер“, писмо вх.№1799/08.03.2019г. на
Общинска администрация-П., с приложена обратна разписка от куриерска фирма „Тип
топ куриер“ АД, Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на
строителна линия и ниво за строежи на техническата инфраструктура от
16.07.2018г., издаден от Община П., заповед №З-113 от 06.02.2018г. на Общинска
администрация П., писмо на „М. е. и.“ ЕООД от 20.09.2018г.- заверени копия и събраните гласни доказателства – показанията
на свидетелите К.Ц.Г. – актосъставител, на длъжност “главен специалист поземлени
отношения, незаконно строителство и извънселищен кадастър” в техническа служба при Община П.и
Р.С.Г., се установява следната фактическа обстановка:
На
27.08.2018г. „М. е. и.” -
гр.София изпълнявало обект „Подмяна на кабел 20кV от ТП „Супер” до ТП „ЕСПУ”
гр.П., за което бил одобрен инвестиционен проект №45/21.11.2017г. и издадено разрешение
за строеж №68/21.11.2017г. и разрешение за прокопаване на тротоарни настилки по
трасето с №69.00-746/13.08.2018г. Същият ден св.К.Ц.Г., на
длъжност “главен специалист поземлени отношения, незаконно строителство и
извънселищен кадастър” в техническа
служба при Община П.и нейната колежка Р.С.Г. посетили обекта и след огледа му установили, че при изпълнението на строежа от „М. е. и.” - гр.София се извършва прокопаване през
асфалтовата настилка на улица с о.т. 764-о.т.714 и улица с о.т. 746 – о.т. 607
по плана на гр.П., което прокопаване не е предвидено в одобрения инвестиционния
проект и за което не било издадено
съответно разрешение. За констатираното нарушение двете служителки в
общинска администрация – П.съставили констативен протокол. На 02.10.2018г. след
получена покана представител на „М. е.
и.” - гр.София не се явил в общинска
администрация – П.и същият ден св.Г., в присъствието на св.Г. съставила АУАН №11/02.10.2018г. на „М. е. и.”
- гр.София. Актосъставителят квалифицирал деянието на жалбоподателя като
нарушение на чл.2, ал.1 от Наредба №8 за
реда и условията при извършване на
строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на
територията на община П., свързани с разкопаване на общински терени. На
18.10.2018г. акта бил връчен на представител на „М. е. и.” - гр.София.
Въз основа на така извършената проверка и съставения АУАН е издадено
атакуваното наказателно постановление №1 от 09.01.2019г. на Кмета на Община П., като в същото
нарушението било преквалифицирано като такова по чл.2, ал.2 от Наредба №8 за реда и условията при извършване на строителни и монтажни работи на
елементи от техническата инфраструктура на територията на община П., свързани с
разкопаване на общински терени .
Съдът счита,
че жалбата е допустима, тъй като е депозирана в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е подадена от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното
НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по
местоизвършване на твърдяното нарушение/.
Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата
е основателна по следните съображения:
В производството по издаване на оспореното НП
са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила,
които водят до неговата незаконосъобразност.
В
случая е допуснато нарушение на чл.57, ал.1 т.7 от ЗАНН, като при издаваното на
процесното НП не е посочен вида на наложеното
административно наказание, а само неговият размер, и дори въобще липсва
волеизявление на АНО, че налага на
жалбоподаетеля административно наказание.
На следващо място, съдът намира, че посочената законова норма, отразена в
НП като нарушена, както и тези, въз основа, на които е определено и наложено
наказанието /по размер/ са грешни и не съответстват на фактическото описание на
нарушението.
В чл.2,
ал.1 от Наредба №8 за реда и условията
при извършване на строителни и монтажни
работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на община П.,
свързани с разкопаване на общински терени се съдържа задължение при СМР,
свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки, вътрешно-квартални
пространства, общински и полски пътища, озеленени и залесени площи на
територията на Община П., както и на всички елементи от тях, при ново
строителство, ремонт, реконструкция и присъединяване, да се
извършва на основание влязло в сила Разрешениеза строеж (в
случаите , когато е необходимо по закон) и Разрешение за
разкопаване, издадено от Община П.. В чл.2, ал.2 от
наредбата №8 единствено е посочено, че разрешението за разкопаване се издава
след писмено заявление, т.е. тя само указва реда за издаване на същото и в този
смисъл съдът, счита че правната квалификация на нарушението, отразена в НП не
съответства на описанието на същото. е грешна. В този смисъл е допуснато нарушение и
на чл.57, ал.1 т.6 от ЗАНН.
Съдът намира, че и посочените като санкционни норми, а именно чл.56,
ал.2 вр. ал.1 и чл.232 ал.5 т.7 от ЗУТ също са грешни и неотносими към
описанието на нарушението, с оглед на това, че същите касаят нарушения при поставянето на преместваеми обекти. Посочването на правилната санкционна норма е решаващо, както за организиране защитата на наказания,
така и за осъществявания от съда контрол при обжалване на НП. Противното би
означавало, че посочване на административно- наказателна разпоредба изобщо не е
необходимо, нещо което не почива на закона. Не посочването на санкционна норма или
посочването на различна или грешна такава е съществено нарушение на закона и на
принципа на законоустановеност на административното нарушение и на наказанието.
В този смисъл е и постановеното решение №238 от 15.03.2016г. по адм. д.
№104/16г. на АССО.
Предвид гореизложеното съдът, намира, че при
издаването на акатуваното НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
което лишава жалбоподателя от правото му на защита, а именно да разбере какво е
наложеното му наказание и за кое точно нарушение съответства то и въз основа на
какви разпоредби е определен размера на същото.
Допуснатите в случая процесуални нарушения са съществени и
опорочават издаденото НП до степен на незаконосъобразност, налагаща отмяната
му.
С оглед на всичко горепосочено, съдът приема, че обжалваното НП е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, като предвид
процесуалния характер на основанието за отмяна разглеждането по същество
е безпредметно.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.1 изр.1 от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление №1 от 09.01.2019г, издадено от
Кмета на Община П., против „М. е. и.” ЕООД ЕИК*********, със седалище и
адрес на управление гр.С., район ”В.”, ул.”В.” №* с управител В. Д. Б. , като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :