РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1826
24.10.2022 г., гр. Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ, трети състав, в открито съдебно заседание,
проведено на деветнадесети октомври две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
Административен съдия: Любомира Несторова
при секретаря М.Г., като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 1379 по описа на съда за 2022
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава Десета
от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 167, ал. 2, т. 2
от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба на Р.К.К. с ЕГН **********,
с адрес: ***, против Констативен протокол за принудително блокиране серия №
0102027 от 10.05.2022г., издаден от блокиращ екип при ОП „Паркиране и
репатриране“ към община Пловдив - С.П. и П.К..
Жалбоподателят навежда оплаквания,
обосноваващи незаконосъобразност на
атакуваната принудителна административна мярка. Посочва, че е заплатил
дължимата такса към община Пловдив за
паркиране в синя зона на три пъти чрез
кратко текстово съобщение на номер 1332, изпратено от телефона му –
0887-700-635, за което е получил потвърдителен СМС за успешно таксуване.
Посочва, че в бързината е обърнал едната
буква от номера - вместо номер В6482ТХ е написал В6482КХ. Излага още подробни съображения.
Представя и допълнително писмено становище.
Претендира
се отмяната на ПАМ и разноските по делото.
Ответниците по жалбата намират същата за
неоснователна.
В съдебно заседание обясняват, че извършват проверка за платена такса. Не могат да знаят, че е сгрешен номера на МПС при подаване на СМС, освен това на знака „Синя зона“ в началото на улицата е изписано, че общината не носи отговорност за сгрешен или непълен СМС.
Пловдивският административен съд, в настоящия
състав, намира жалбата за процесуално
допустима и подадена от имащо право и интерес от обжалването лице.
Съдът, като разгледа становищата и
възраженията на страните и въз основа на приложената административна преписка и
събраните по делото доказателства, намери за установено следното: на 10.05.2022г.,
в 14.12 часа, в гр. Пловдив, ул. „ Д-р Георги Вълкович“ № 12, по отношение на
МПС с рег. № В6482ТХ, е приложена мярка „принудително блокиране“, посредством
поставяне на техническо средство, по отношение на която е съставен Констативен
протокол за принудително блокиране серия № 0102027 от 10.05.2022г. Приложен е фискален
бон от 10.05.2022г. с отразен час: 16:46 часа.
С Разпореждане от 31.05.2022г. съдът е
задължил ответника да представи пълната административна преписка /снимки,
отразяващи нарушението, схема, длъжностни характеристики и др./
Представени
по делото са 5 броя снимки /л.40-44/; Заповед № 19ОА-1646 от 09.07.2019г на
Кмета на Община Пловдив, с която са определени служителите на ОП, които да
използват техническо средство за принудително задържане и блокиране /посочените
длъжности са скобар и инкасатор-плащания/;Длъжностната характеристика на
длъжността „скобар“, подписана от С.П.; длъжностна характеристика за длъжността
„скобар“, подписана от П.К.; Допълнително споразумение към трудов договор
съответно за С.П. и П.К.; Приложение № 1- списък на булеварди, улици и площади
с разрешено краткотрайно платено паркиране (Синя Зона) към Наредба за реда за
спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град
Пловдив, приета с Решение № 14, взето с Протокол № 1 от 19.01.2012г., последно
изм. и доп. с Решение № 350, взето с Протокол № 19 от 22.12.2020г. /посочвана
по-долу за краткост само Наредбата/; схема на наличната вертикална и
хоризонтална пътна сигнализация по ул. „Д-р Георги Вълкович“.Представена е и
Заповед № 12ОА680 от 23.03.2012г. на ИД Кмет на Община Пловдив, с която е
определено ОП „ПР“ за звено на Община Пловдив да осъществява принудителни
мерки.
Приети са още Таблица за отчитане
явяването и неявяването на работа за м. май 2022г., от която се установява, че
лицата в състава на блокиращия екип са били на работа на 10.05.22г.
При
така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания
административен акт, съобразно чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, съдът формира
следните правни изводи:
Съгласно чл. 27 от Наредбата, принудителното
задържане на МПС чрез използване на техническо средство тип „скоба“ се извършва
само от звеното на общината, определено със Заповед на кмета на общината на
основание чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП.
Съгласно чл. 99, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП, в
населените места собственикът или администрацията, управляваща пътя, може да
определи райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно
паркиране в определени часове на денонощието, като местата за паркиране по ал.
1 се обозначават с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на
водача се указват условията за паркиране.
Според чл. 99, ал. 3 от ЗДвП Общинският съвет определя цената за паркиране
на местата по ал. 1, както и условията и реда за плащането й от водачите на
специализираното звено на общината или на юридическото лице по чл. 13, ал. 1,
т. 13 от Закона за обществените поръчки, на което е предоставено управлението
на тези места, включително приема годишния инвестиционен план.
Съгласно чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП,
службите за контрол, определени от кметовете на общините използват техническо
средство за принудително задържане на пътното превозно средство, за което не е
заплатена дължимата цена за паркиране по чл. 99, ал. 3, до заплащане на цената
и на разходите по прилагане на техническото средство.
В чл. 26, ал.1 от Наредбата е определено, че
ППС, което е паркирано в нарушение на правилата за паркиране в „Синя зона“ може
да бъде принудително задържано чрез използване на техническо средство тип
„скоба“. Правилата за т.нар. „Синя зона“ са определени в Раздел втори на Глава
Втора „Зони за платено и безплатно паркиране“ от Наредбата. В чл. 11, ал. 1 от
Наредбата са определени правилата относно заплащането за паркиране в „Синя
зона“. А съгласно чл. 13 от Наредбата, дейностите по продажба на билетите,
талоните за паркиране, предоставянето на SMS-услугата и паркинг автомати, както
и всички други дейности по обслужване на зоната, заедно или поотделно, могат да
се извършват от общинската администрация чрез нейно звено или чрез възлагане на
външен изпълнител.
Със Заповед № 12 ОА 680 от
23.03.2012г. на ИД Кмет на община Пловдив, е определено ОП „Паркиране и
репатриране“ да осъществява принудителни мерки при неправилно паркиране
„блокиране на колелото на неправилно паркирано ППС“, по реда на чл. 167, ал. 2,
т. 2 от ЗДвП. Според пункт II от заповедта, определените от Директора на
предприятието служители на ОП „ПР“ използват техническо средство за
принудително задържане тип „скоба“, на пътното превозно средство, за което не е
заплатена дължимата такса за паркиране, определена от Общински съвет - Пловдив,
до заплащане на таксата и на разходите по прилагане на техническото средство.
Със заповедта е определено звено на
Община Пловдив по смисъла на чл. 99, ал. 3 от ЗДвП, което е и служба за контрол
според чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП. Независимо от заповедта, в Раздел III на
Глава Трета – „Контролни органи“, и по-конкретно в чл. 35, ал. 2 от Наредбата,
са посочени осъществяващите контрол по наредбата органи, които по т. 3
използват техническо средство за принудително задържане на пътното превозно
средство, за което не е заплатена дължимата цена за паркиране до заплащане на
цената и на разходите по прилагане на техническото средство, като в чл. 35, ал.
1, т. 1 от Наредбата е конкретизирано, че контролът по наредбата се осъществява
от Кмета на Община Пловдив или чрез определено с негова писмена заповед звено
на общината и длъжностни лица.
Звеното е определено със заповедта
по чл. 27 от Наредбата, но след като Общински съвет - Пловдив е регламентирал
ясно процедурата за контрол по наредбата, посредством видове ПАМ и органи,
които могат да прилагат мерките на административна принуда, следва извод, че определени
длъжностни лица следва да издават КП за ПАМ.
Според Наредбата е необходимо не само
определяне на звено от кмета на общината със заповед, което може да извършва
поставяне на „скоба“ по смисъла на чл. 27, но и определяне на конкретни
длъжностни лица отново от кмета на общината /аргумент от чл. 35, ал. 1, т. 1,
във връзка с чл. 35, ал. 2, т. 3 от Наредбата/. Изискването на чл. 167, ал. 2,
т. 2 от ЗДвП е спазено, изпълнено е и изискването на чл. 35, ал.1, т.1 във вр. с чл. 35, ал.2, т.3
от Наредбата, установено от приетата по делото Заповед № 19ОА-1646 от
09.07.2019г., в която С.П. и П.К.са посочени с длъжността „скобар“, а в КП са
посочени като блокиращ екип.
В случая оспорения КП е издаден от
компетентни длъжностни лица, в необходимата форма и които са действали в
пределите на своята териториална компетентност. За липса на
компетентност, би могло да се говори само и единствено, ако служителите от ОП
„ПР“ не заемаха тази длъжност, не са определени в нарочна заповед на Кмета на
община Пловдив, действали са извън пределите на своята териториална
компетентност или пък изобщо не са били служител на ОП „ПР“, хипотеза, която в
случая изобщо не е налице. Съдът намира за уместно да отбележи и укаже на
оспорващия, че в най-общ смисъл, компетентността на определен административен
орган посочва кръга от въпроси, с които той е оправомощен да се занимава, както
и правомощията, с които органът разполага за решаването на тези въпроси и с
оглед издаването на юридически /административни актове/, компетентността
представлява нормативно признатата способност на даден орган да издаде
определен акт. Компетентността на държавните органи е израз на специализацията
на функциите на държавно управление и очертава кръга от задачи, възложени на
отделните органи по осъществяването на определени държавни функции. Най-често компетентността
се определя като система от правомощия - съвкупност от права и задължения от
особен характер, предоставени на органа за осъществяване на държавната власт.
Значението на компетентността при издаване на административни актове е толкова
голяма, че законодателят, отчитайки тази значимост, е въздигнал липсата на
компетентност в първото основание за оспорване на административните актове -
чл. 146, т.1 АПК. За да бъде налице порокът нищожност, то актът следва да бъде
издаден от орган, непритежаващ правомощия в съответната област- хипотеза, която
в случая не е налице.
Според приетия по
делото списък на улиците "синя зона", ул. „Д-р Георги Вълкович“ попада в обхвата на „синя зона“.“ Всъщност
жалбоподателят въобще не спори относно паркиране в „Синя зона4, а че е заплатил
такса, но сам е посочил грешен номер на МПС.
В
настоящия случай, правната регламентация на въведено почасово платено паркиране
се съдържа в НРСППППСТГП - Раздел II. "Зони за платено и безплатно
паркиране". В чл. 10, ал.1 от НРСППППСТГП е посочено, че на територията на града се определят
райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно паркиране /„Синя
зона”/ в определени часове на денонощието, от понеделник до събота
включително, с изключение на обявените с нормативен акт официални национални
празници, в часовия диапазон от 08.30 до 17.30 часа, като таксуването се
определя съобразно действителното време на паркиране в зоните за паркиране,
като същото не може да бъде за по-малко от един час. Съгласно ал.2 от същата
разпоредба за паркиране в „Синя зона” се заплаща цена в размер определен с
Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Пловдив, с изключение на електрически превозни средства
/ЕПС/, паркирали до зарядна колонка за ЕПС и намиращи се в режим на зареждане
от същата. По делото няма данни, а и не се твърди процесният автомобил да е
електрически, да е спрял до зарядна колонка за ЕПС и да е в режим на зареждане.
При така
установената фактическа обстановка и поради изложените съображения, съдът
намира, че е налице именно хипотезата на чл. 26, ал.1 от НРСППППСТГП, ето защо
процесната ПАМ е приложена съобразно материалноправните изисквания. Това, че е
подаден със СМС грешен номер от самия жалбоподател на управляваното от него МПС
не води до извод, че са нарушени материалноправните изисквания.
Воден
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Р.К.К. с ЕГН **********, с адрес: ***, против Констативен протокол
за принудително блокиране серия № 0102027 от 10.05.2022г., издаден от блокиращ
екип при ОП „Паркиране и репатриране“ към община Пловдив - С.П. и П.К..
Решението не подлежи на
обжалване.
Административен
съдия: /П/