Определение по дело №753/2018 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1175
Дата: 28 август 2019 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20187150700753
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1175/28.8.2019г.

 

гр. Пазарджик

 

Административен съд Пазарджик, VІ състав, в закрито заседание на  двадесет и осми август, две хиляди и осемнадесета година, в състав

                                             СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 753, по описа на съда за 2018 г., намери за установено следното:

Производството е с правно основание чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. Образувано е по жалба на Сдружение на собствениците „Шипка-гр.Пещера, ул. „Ш.“ № ., с адрес гр. Пещера, ул. „Ш.“ № ., подадена чрез управител Ц.Т.Б., против отказ на кмета на община Пещера с изх. № 94-00-7/23.07.2018г., с което подаденото заявление от сдружението за интерес и финансова помощ не е одобрено по Програма „Енергийна ефективност – 2“ по процедура BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони-2“, Приоритетна ос 2 „Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони“ на ОПРР 2014-2020г. Иска се провъзгласяване на отказа за нищожен, алтернативно се иска отмяната му като незаконосъобразен. Сдружението се представлява от адвокат Б., която поддържа жалбата и иска уважаването й. Счита, че в писмото не са изложени мотиви, няма указание за срок на обжалване и пред кой съд.

От страна на община Пещера е представена относимата преписка по изготвяне на оспореното писмо. Чрез Ц.Х. – директор дирекция АПИО и юрисконсулт С., се възразява по допустимостта на производството, тъй като считат, че не е налице индивидуален административен акт, а етап от процедура по подбор и оценка на подадени заявления по Програма „Подкрепа на енергийна ефективност и опорни центрове в периферни райони“ на ОПРР 2014-2020г. Обосновава, че общината е обвързана от програмата и няма възможност за допълнително представяне на документи, а при липса на документи, комисията е обвързана да прекрати процедурата за съответната етажна собственост. С тези възражения се аргументира и евентуалната неоснователност на подадената жалба, ако съдът счете, че производството е допустимо за разглеждане.

Въз основа на данните от представената административна преписка съдът намира за установено следното от фактическа страна:

Кметът на община Пещера е утвърдил Процедура за подбор и оценка на многофамилни жилищни сгради, с оглед на това, че Община Пещера е бенефициент по Приоритетна ос 2„Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони“ на ОПРР 2014-2020г., „Енергийна ефективност в периферните райони-2“. Със заповед № 361/28.05.2018г. кметът на община Пещера е назначил комисия за преглед, оценка и одобрение на приетите заявления за кандидатстване. Дейността на комисията е обективирана в Протокол № 1/13.07.2018г., за разгледани 126 бр. заявленията за интерес и финансова помощ по проекта „Повишаване на енергийната ефективност на жилищни сгради в гр. Пещера”.

Под номер 115 в протокола, което е лист 62 от същия(л 86 от делото) е разгледаното заявление за интерес и финансова помощ на СС Шипка, гр. Пещера, ул. „Ш.“ № 6...  Комисията е установила, че заявлението съдържа посочените документи, като е обозначено, че липсва документ за собственост. Въз основа на установеното по съдържанието на заявлението и неговите приложения е взето решение, че на етап административна допустимост на ЗИФП „СС Шипка, гр. Пещера, ул. „Ш.“ № .“ с вх. № 94Ц-244-1#2 от 30.05.2018г. се отстранява и не се допуска към следващ етап – Критерий за допустимост Приложение Б.

От лист 157 и сл. са представени документите към ЗИФП на сдружението: декларация за съгласие, справка на собствениците на самостоятелни обекти и други документи, съставляващи част от заявлението на сдружението.

Сключен е Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Региони в растеж“2014-2010 BG16RFOP001-2.002-0028-C01 О№ рд-02-37-36/07.03.2019г., сключен между Министерството на регионалното развитие и благоустройство, Управляващ орган на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020г. и Община Пещера , с ЕИК ********* – „бенефициент“ .

Оспореното писмо е връчено на управителя на сдружението Ц.Б. на 26.07.2018г., видно от известие за доставяне. Жалбата е постъпила на 06.08.2018г. чрез кмета на община Пещера към Административен съд Пазарджик. Съдът се е произнесъл с определение за прекратяване на производството поради недопустимост на жалбата. Определението е обжалвано пред Върховен административен съд, който е отменил определението. Административен съд Пазарджик е обвързан от задължителните указания, дадени в Определение № 14443/23.11.2018г. по адм. д. № 13645/2018г. на Върховен административен съд, Четвърто отделение. В указанията е посочено, че съдът следва да обсъди нормативната уредба, като е посочено ПМС № 18/02.02.2015г.

В настоящия казус предмет на преценка е разглеждане на заявление подадено до Община Пещера, която е бенефициент по Проект за финансиране по Програма „Енергийна ефективност – 2” по процедура BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони-2”, Приоритетна ос 2 „Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони” на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014 – 2020 година.

Дадените указания на Върховен административен съд касаят Постановление № 18 на МС от 02.02.2015 г. за приемане на Национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмата и за определяне на органите, отговорни за реализацията й, които регламентират Национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради. Процедура, по която е разгледано заявлението за интерес и финансово подпомагане на СС Шипка гр. Пещера, е процедура по изпълнение на Проект за финансиране по Програма „Енергийна ефективност – 2” по процедура BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони-2”, Приоритетна ос 2 „Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони” на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014 – 2020 година. Казусът касае Оперативна програма „Региони в растеж, която е съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие и от държавния бюджет на Република България“, (не касае Националната програма). Тоест оперативната програма е финансирана от Европейския съюз (ЕС) чрез Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и от държавния бюджет на Република България,  и е различна от Националната програма за енергийна ефекктивност, регламентирана с Постановление № 18 на МС от 02.02.2015г.

Настоящият казус касае процедура за подбор и оценка на многофамилни жилищни сгради, сред която и тази на сдружението жалбоподател, по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020г. Нормите на Постановление № 18 на МС от 02.02.2015 г. касае друга програма - Национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, и не са приложими по отношение на ОПРР 2014-2010г. В Постановлението на Министерски съвет дори е посочено, че сгради по Националната програма са допустими за финансиране само в случаите, когато попадат извън обхвата на проектните предложения на общините по ПО 1 и ПО 2 на Оперативна програма „Региони в растеж" 2014 - 2020. Регламентирано, че  трябва да се гарантира липсата на двойно финансиране на сградите, които ще одобрява по двете програми - националната и по ОПРР 2014 - 2020, включително чрез подаване на декларация за липса на двойно финансиране по образец.

С оглед на различните програмите – Национална програма и Оперативна програма „Региони в растеж“2014-2020, съдът счита за неприложими разпоредбите на Постановление № 18 на МС от 02.02.2015 г. в настоящия казус.

Издадени са Указания за изпълнение на проекти за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради по Инвестиционен приоритет „Енергийна ефективност в административни и жилищни сгради” на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020. Същите указания са приложени по преписката, както и са налични на официалния сайт на управляващия орган. В тях са разписани: Целите на програмата – повишаване на енергийната ефективност, която ще се постига чрез предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на общините -  конкретни бенефициенти по приоритетна ос 2 за изпълнение на проекти за енергийна ефективност. В указанията е разписано, че задължение на общината е да осъществи информационните дейности сред крайните ползватели на помощта – собственици на жилищни сгради/самостоятелни обекти в жилищни сгради, относно възможността за включване в проектите за енергийно обновяване. Посочено е, че в тази връзка общината следва да разработи и утвърди набор от критерии за подбор на сградите и да разработи подходяща процедура по прилагането им. Посочено е в указанията, че в рамките на ОПРР 2014-2020 ще се предоставя финансова помощ на общините – конкретни бенефициенти за подобряване на енергийната ефективност на многофамилни сгради. Разписани са възможностите на общината в качеството й на бенефициент да включи сгради в проектното си предложение. С указанията Общината е определена за участник в изпълнението на проекта в качеството й на бенефициент, който отговаря за цялостното техническо и финансово администраране на проекта/и на своята територия – осъществява прием на документи за кандидатстване, оценка, одобрени, осигуряване на финансиране и мониторинг на изпълнението на мерките за енергийна ефективност по сградите. Всяка община е определена да отговаря за избора на изпълнители по реда на ЗОП. В указанията са дадени разяснения относно сдруженията на собствениците, спазването на ЗОП, критериите за допустимостна сградите, критериите за подбор на жилищни сгради, правила за оценка на жилищните сгради, допустимите дейности за финансиране, допустимите/недопустимите разходи. Разписани са указания за кандидатстване, оценка, сключване на споразумение и финансиране на многофамилни жилищни сгради.

Община Пещера е бенефициент по Приоритетна ос 2 „Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони” на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014 – 2020 година. Кметът на Община Пещера е утвърдил процедура за подбор и оценка на многофамилни жилищни сгради. Издадени са заповеди Заповед № 361/28.05.2018г. за назначаване на комисия за преглед, оценка и одоборение на приетите Заявления за кандидатстване във връзка с подготовка на проектно предложение „Повишаване на енергийната ефективност на жилищни сгради в гр. Пещера“ и Заповед № 441/28.06.2018г. за изменение на негова Заповед № 361/28.05.2018г. Конституираната от кмета комисия е изпълнила възложеното по заповедите и е обиктивирала своята работа в Протокол № 1/13.07.2017г. На 62 страница от протокола, № 115 е частта, касаеща разглеждане на докуемнтите на етап допустимост на СС „Шипка, гр. Пещера, ул. „Ш.“ № ..“. С оспореното писмо кметът на община Пещера е уведомил жалбоподателя Сдружение на  собствениците Шипка, гр. Пещера, за това, че подаденото от тях заявление не се допуска на следващ етап.

При тези фактически констатации съдът направи следните правни изводи:

От така коментираните указания на управляващия орган към бенефициентите, следва изводът, че община Пещера в случая е бенефициент и като такъв участник в процедурата е разгледала заявлението на жалбоподателя и съответно в качеството си на бенефициент е изпратила и уведомителното писмо към Сдружението. Писмото на кмета на община Пещера с изх. № 94-00-7/23.07.2018г., няма характер на индивидуален административен акт. В случая той уведомява заявителя за  резултат на процедура по допустимост, по изготвяне на проктно предложение на община Пещера, по програма ОПРР 2014-2020, като Община Пещера е бенефициентът по съответната програма. Писмото според съда е от уведомително естество, с което се информира заявителят досежно процедура, за която е кандидатствал като краен ползвател, по проект с външно финансиране, по което община Пещера е бенефициент. В него не се съдържат подлежащо на изпълнение властническо волеизявление на орган на изпълнителната власт. В случая кметът не се произнася в качеството си на административен орган, който е нормативно задължен да се произнесе, а се произнася в качеството си на представляващ бенефициента по съответната програма. В случая община Пещера, която е представлявана от кмета, не е административен орган, съответно сдружението на собствениците Шипка не е със засегнато субективно право по материално административно правоотношение. Съдът счита, че не е налице административно правоотношение, от което да произтича задължение на издаване на административен акт, което да е предпоставка за осъществяване на процесуална защита срещу него.

На оспорване по реда на чл. 145 и сл. от АПК пред административния съд подлежат индивидуалните административни актове, които по смисъла на чл. 21 ал. 1 АПК са властнически волеизявления на органи на държавно управление, с които се създават права или се засягат законни интереси на граждани или юридически лица.

В процесното правоотношение между бенефициент и сдружение на собствениците, оспореното писмо не представлява индивидуален административен акт и не може да бъде предмет на съдебен контрол по реда на чл. 145 и сл. АПК. В оспореното писмо адресатът е уведомен за резултата от проведена процедура, по която е подадено Заявление за интерес и финансова помощ от сдружението. Не е налице индивидуален административен акт, а осъществяване на процедурата по подготовка на проектно предложение на община Пещера, като бенефициент по ОП „Региони в растеж 2014-2020“.

По тази съображения настоящият състав счита, че липсва индивидуален административен акт, годен за обжалване по съдебен ред. Следователно е налице абсолютна процесуална пречка за разглеждане на жалбата, подадена от Сдружение на собствениците „Шипка-гр.Пещера, ул. „Ш.“ № .., с адрес гр. Пещера, ул. „Ш.“ № .., подадена чрез управител Ц.Т.Б..

Оспорването като недопустимо следва да бъде оставено без разглеждане на основание чл.159, т.1 от АПК, а образуваното въз основа на него съдебно производство -  прекратено.

Водим от  горното, Административен съд Пазарджик, VІ състав

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение на собствениците „Шипка-гр.Пещера, ул. „Ш.“ № .., с адрес гр. Пещера, ул. „Ш.“ № .., подадена чрез управител Ц.Т.Б., против писмо с изх. № 94-00-7/23.07.2018г. на кмета на община Пещера, с което подаденото заявление от сдружението за интерес и финансова помощ не е одобрено по Програма „Енергийна ефективност – 2“ по процедура BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони-2“, Приоритетна ос 2 „Подкрепа за енергийна ефективност в опорни центрове в периферните райони“ на ОПРР 2014-2020г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 753/2018г по описа на Административен съд Пазарджик.

Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                              СЪДИЯ:/П/