Решение по дело №5812/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1903
Дата: 22 октомври 2019 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20195330205812
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

    № 1903

гр. Пловдив, 22.10.2019 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 16.10.2019 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                

          при участието на секретаря Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 5812/2019 г. по описа на ПРС, I наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Образувано е по жалба на  Е.М. против Наказателно постановление № 19-1030-004268, издадено от  Началник група към ОДМВР  Пловдив, сектор „Пътна полиция“, с което на Е.М. е наложена  глоба в размер на 700 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 месеца за нарушение на чл. 21, ал.1 ЗДвП

С жалбата се навеждат конкретни възражения за незаконосъобразност на НП и се моли за неговата отмяна. Въззиваемата страна  взема писмено становище за неоснователност на жалбата.

 Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради  което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата отмяна   по следните съображения:

В НП е посочено, че е издадено за това, че на 30.01.2019 г. в 11:38 часа в гр.Пловдив на бул.Санкт Петербург - №1, посока бул. Кукленско шосе Е.М. като Водач на товарен автомобил - Сеат Леон с per № ******, държава България управлява т.а.Сеат Леон с рег.№ ******, собственост на "УНИКРЕДИТ ЛИЗИНГ ЕАД” клон Пловдив, като: 1.движи се със скорост 107km/h при максимално разрешена скорост за движение в населено място 50km/h, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3% в полза на водача. Наказуема скорост 104km/h. Не може да посочи водач на автомобила. Нарушението е установено със АТСС ARH-CAM S1 с № 11743СА. В санкционната част на НП е посочено, че Е.М. се наказва в качеството му на Законен представител/ползвател. В същото време като правно основание за ангажиране на отговорността му е посочена нормата на чл. 188, ал.2 ЗДвП, съгласно която когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

От така изложените факти в НП може да се направи извод, че в НП съществуват непреодолими вътрешни противоречия относно качеството, в което е наказан жалбоподателят: дали като водач на процесния автомобил, дали в качеството му на ползвател или в качеството му на законен представител на собственика "УНИКРЕДИТ ЛИЗИНГ ЕАД” клон Пловдив или пък в качеството му на лице, посочено от законния представител.  Посоченото вътрешно противоречие в изложените констатации в НП не позволява на съда напрактика да провери правилността на приетите фактически изводи на наказващия орган, доколкото съда се оказва в невъзможност да отгатне кое от визираните 4 качества на Е.М. наказващия орган е приел за установено. Посоченото се явява абсолютно основание за отмяна на НП.

На следващо място съдът намира, че е допуснато особено съществено нарушение на процесуалните правила с издаването на АУАН в отсъствие на нарушителя по реда на чл. 40, ал.2 ЗАНН, както е изрично посочено в НП.

Действително в чл. 40, ал.2 ЗАНН е предвидено такова правомощие за актосъставителя. Съгласно трайната съдебна практика обаче тази норма може да бъде приложена при една от две алтернативно предвидени хипотези:

1.     нарушителят да е редовно призован и да не се яви за съставяне на акта;

2.      нарушителят да не е намерен за връчване на поканата за съставяне на АУАН, въпреки добросъвестно положените усилия за намирането му от контролните органи.

Във всички случаи съставянето на АУАН без да е направен надлежен опит за връчване на поканата за съставянето му и без предоставяне на реална възможност на нарушителя лично да присъства при съставяне на АУАН съставлява съществено процесуално нарушение и безусловно основание за отмяна на НП.

         В този изричен смисъл Решение № 2145 от 25.10.2018 г. по к. адм. н. д. № 1834 / 2018 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1698 от 24.07.2018 г. по к. адм. н. д. № 1150 / 2018 г. на XXII състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 914 от 23.04.2018 г. по к. адм. н. д. № 232 / 2018 г. на XXI състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 319 от 15.02.2018 г. по к. адм. н. д. № 3443 / 2017 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 554 от 12.03.2018 г. по к. адм. н. д. № 37 / 2018 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1065 от 19.06.2017 г. по н. д. № 1046 / 2017 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 290 от 27.02.2017 г. по н. д. № 2911 / 2016 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив.

         Това е така, доколкото ненадлежната покана за съставяне на АУАН ограничава правото на дееца да участва в най-ранния етап на административно наказателното производство.

Това нарушение не се санира с факта, че по-късно АУАН е надлежно връчен на представител на нарушителя. Това е така доколкото личното присъствие при съставяне на АУАН и връчването на същия са гаранции за различни интереси на нарушителя. Връчването на АУАН е гаранция, че нарушителят ще бъда запознат с повдигнатото му обвинение и ще може да направи своите възражения срещу него и да организира зашитата си. Личното присъствие е гаранция за законосъобразността при съставяне на АУАН. Чрез личното си присъствие нарушителят може да се увери, че АУАН действително е съставен на мястото и във времето, посочени в него, от лицето което се твърди да го е издало и в присъствието на лицата посочени като свидетели.

Съставянето на АУАН е първия формален акт, с който се поставя началото на административно наказателния процес и нарушенията при неговото съставяне, опорочават процеса до степен да обуславят отмяната на наказателното постановление, независимо, че последващите действия са извършени надлежно.

В този смисъл е трайната практика на административен съд Пловдив. Така Решение № 933 от 05.06.2017 г. по н. д. № 978 / 2017 г. на XXIII състав на Административен съд – Пловдив,, Решение № 1228 от 11.07.2017 г. по н. д. № 1182 / 2017 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1355 от 03.07.2015 г. по н. д. № 1148/2015 г. на Административен съд – Пловдив, Решение № 874 от 18.04.2012 г. по н. д. № 404 / 2012 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив.

По делото не е спорно, че преди съставянето на АУАН на дееца е връчвана само една покана,  а именно тази получена лично от него на дата 13.03.2019г. Това се установява по един несъмнен начин от идентичните копия на тази покана представени в съдебно заседание, както от жалбоподателя, така и от въззиваемата страна. От текста на поканата се установява обаче, че деецът е поканен да се яви на 5.4.2019г. в 13.00 часа за съставяне на АУАН за извършено на 20.02.2019г. в 13.46ч. нарушение. В същото време, както в АУАН , така и НП е посочено, че се издадени за нарушение извършено на 30.1.2019 в 11:38 часа. От изложеното следва, че деецът е поканен за издаването на АУАН за съвсем различно нарушение, макар и с еднаква правна квалификация. Или за процесното нарушение, извършено на 30.1.2019 в 11:38 часа, деецът въобще не е бил поканен за съставяне на АУАН.

В конкретния случай допуснатия процесуален пропуск от актосъставителя е особено съществен не само поради гореизложените принципни съображения, а и поради още едно обстоятелство.

От деецът са представени по делото писмени доказателства-служебна бележка, книга за посещение на подземен участък „Крушев дол“, таблица за отчитане на явяване на работници, от които се установява, че жалбоподателят няма как да е извършил процесното нарушение, доколкото по времето на извършването му е бил служебно ангажиран в съвсем друг град /Смолян/. Видно от датите на съставяне на посочените документи, жалбоподателят е разполагал с тях и към датата на съставяне на АУАН и в този смисъл, ако е бил надлежно поканен е можел да ги представи пред актосъставителя. От друга страна посочените документи, с обективираната в тях информация, обективно са от естество да повлияят на преценката на актосъставителя дали следва да се съставя АУАН срещу жалбоподателя.

Налице е и трето самостоятелно основание за отмяна на НП. Не е спорно по делото, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство, заснемащо нарушения на режима скоростта.

С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди  принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Във връзка с използването на мобилни технически средства правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

       Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г, като по конкретно, за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видео контрол,  съобразно редакцията на наредбата към датата на извършване на деянието и преди законодателните изменения от 2018г. следва да са налице следните условия:

       -  използваното техническо средство да е от одобрен тип

       - техническото средство  да е преминало през последваща метрологична проверка

       - мястото за контрол да е обозначено с пътен знак Е 24.

       - мястото, датата и часът на проверката на проверката да са посочени на интернет страницата на МВР или в средствата за масово осведомяване-чл. 7 от наредбата

       -да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система

       -техническото средство да е разположено и използвано съгласно изискванията на производителя и нормативните предписания- чл. 6 от Наредбата

       С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на автоматизирано техническо средство е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на електронния фиш, респективно на НП.

В конкретния случай  настоящият състав намира, че НП е незаконосъобразно, поради липса на доказателства, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания- чл.6 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.

       Ако във всеки един процес следваше пълно и главно да се установява поотделно спазването на всички предвидени в Наредбата и инструкцията за експлоатация технически изисквания към монтажа и експлоатацията на АТСС, то процеса на доказване би бил неимоверно затруднен и усложнен. Затова законодателят е предвидил улеснена форма.   В съдържанието на Протокола по чл. 10, ал.1 от Наредбата е предвидена възможност за удостоверяване чрез попълване на нарочно поле, с посочване на имената на удостоверилото лице и полагане на неговия подпис,  че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните предписания и изискванията, очертани в инструкцията за експлоатация. Само при кумулативното спазване на всички тези изисквания, биха съществували достатъчно гаранции че измерванията на техническото средство са точни и не са налице изкривявания, дължащи се на неправилен монтаж или експлоатация.  При наличие на надлежно попълване се смята до доказване на обратното, че всички нормативни и технически изисквания са спазени и са налице достатъчно гаранции за точност на измерването. При липса на подобно попълване обаче, спазването на техническите изисквания, явяващи се гаранция за изправност на техническото средство и прецизност на измерванията не може да се презюмира.

В този изричен смисъл е и практиката на Административен съд Пловдив- Решение № 848 от 15.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 156 / 2019 г. на XIX състав на Административен съд - Пловдив

В конкретния случай в представения по делото Протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. липсва попълване на полето, удостоверяващо че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните предписания и изискванията, очертани в инструкцията за експлоатация. Липсва изписване на име и подпис на длъжностно лице, което е извършило удостоверяването.

При това положение само може да се предполага, че АТСС е използвано съобразно приложимите нормативни и технологични изисквания, а както е добре известно административно-наказателната отговорност не може да почива на предположения.

 

 

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-1030-004268, издадено от  Началник група към ОДМВР  Пловдив, сектор „Пътна полиция“, с което на Е.М. е наложена  глоба в размер на 700 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 месеца за нарушение на чл. 21, ал.1 ЗДвП

 

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

   

     РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Вярно с оригинала.

С. Д.