Решение по дело №384/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2020 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700384
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

405                                        21.12.2020 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на десети декември две хиляди и двадесета год., в състав         

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                                     Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                     МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Зорница Делчева и в присъствието на прокурора Румен Арабаджиков, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело384  по описа  за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

   Образувано е по касационна жалба на Областна Дирекция на МВР – Стара Загора, представлявано от Директора СС.С., чрез пълномощника си по делото юриск. М.А. против Решение №260129 от 26.10.2020 год., постановено по АНД №547/2020 год. по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление №19-1228-003246 от 31.12.2019 год., издадено от Началник  Група в сектор „ПП“ при ОД на МВР – Стара Загора.

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че лицето е преминало през държавни граници с тази табела, тъй като същото е недоказано, а е твърдение на наказаното лице. Необосновано също така е прието, че поставянето на табелите на предното стъкло изпълнявало законовите изисквания и предназначението им. Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление №19-1228-003246/31.12.2019 год. на Началника на група в сектор „ПП“ при ОД на МВР – Стара Загора.

 Ответникът по касационната жалба – Г.Н.С., редовно призован не се явява, като чрез пълномощника си по делото, адв. Х. изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Производството пред Старозагорският районен съд се е развило по жалба на Г.Н.С. *** против Наказателно постановление /НП/ №19-1228-003246 от 31.12.2019 год., издадено от Началник  Група в сектор „ПП“ при ОД на МВР – Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №Д 891323/02.09.2019 год., на Г.С. е наложено административно наказание глоба в размер 150.00 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от два месеца, на основание чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП, за нарушение на чл.140, ал.1 от същия закон. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 02.09.2019 год. около 22.40 часа в гр. Стара Загора, по ул.“Воевода Ст. Черногорски“ до Ф“Хоуммакс“ в посока запад изток управлява лек автомобил „Форд фокус“ с рама №WF0AXXGC DDA1U75094, като управлява автомобила без регистрационни табели на определените за това места. Италианската регистрационна табела е поставена на таблото вътре в лекия автомобил.

 Старозагорският районен съд е отменил наказателното постановление по съображения за неговата процесуална и формална незаконосъобразност. Въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на регламентираните в ЗАНН процесуални правила и формални изисквания досежно тяхното съдържание. Твърдяното нарушение не съответства на действителната фактическа обстановка, тъй като управляваният от водача автомобил е имал поставени оригинални табели транзитни номера, поставени във вътрешната част на таблото и са видим за всички, включително и за контролните органи. Автомобилът е бил преминал с тези табели, множество гранични пунктове. Табелите са поставени на места не позволяващи увреждането им от атмосферните условия. Поставянето им на тези места е по независещи от наказаното лице причини. Това го е мотивирало да приеме, че не е налице противоправно деяние, обявено от закона за административно нарушение. Ако хипотетично се приеме, че е налице административно нарушение, то са налице предпоставките за квалифицирането му като маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Това го е мотивирало да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно и да осъди ОД на МВР Стара Загора да заплати на Г.Н.С. направените разноски в размер на 200.00 лв..

Решението на Старозагорският районен съд е постановено при неправилно приложение на материалния закон.

Посочената като нарушена разпоредба на чл.140, ал.1 от ЗДвП /както в АУАН, така и в наказателното постановление/, предвижда възможността за движение по пътищата, отворени за обществено ползване на МПС, като е необходимо същите да са регистрирани и да са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Следователно за да се движи едно МПС по пътищата отворени за обществено ползване, е необходимо на първо място съответното МПС да е регистрирано. Съгласно легалната дефиниция на понятието „регистрация“, дадено в §5, т.18а от ДР на ЗДвП, същата представлява административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер. Условията и реда за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни превозни средства, са регламентирани в Наредба №I-45 от 24.03.2000 год. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Същата се прилага за всички автомобили, като същите подлежат на регистрация, като изключение от това общо правило за регистрация на автомобили се съдържа в нормата на чл.1, ал.4 от Наредбата. Съгласно чл.2 от Наредбата, моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти. Следователно за да е възможно ползването на едно МПС по пътищата за обществено ползване, е необходимо същото да е регистрирано от звената „Пътна полиция“ в съответната областна дирекция на МВР. В конкретния случай не е спорно между страните, че процесния лек автомобил не е бил надлежно регистриран в България, но е имал редовни транзитни номера, издадени в Италия, които са били поставени на таблото пред предното панорамно стъкло.

От друга страна както в АУАН, така и в издаденото въз основа на него наказателно постановление, като фактическо описание на административното нарушение е посочено, че лекият автомобил се управлява с поставена регистрационна табела от вътрешната страна на предно панорамно стъкло, а не на определените за това места, с което е извършено нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, с което извършил: управлява МПС, на което табелите с регистрационен номер не са поставени на определените за това места /цитат от наказателното постановление/.

Съгласно чл.10, ал.5 от Наредба №I-45 от 24.03.2000 год. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, табелите с регистрационен номер се закрепват отпред и отзад (или само отзад) перпендикулярно на средното надлъжно сечение на превозното средство, а когато това е невъзможно - в лявата част, така че да се осигури тяхната видимост и осветеност нощно време. При закрепването не трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на графиката и символите на номера. В конкретния случай очевидно това изискване не е изпълнено, като не може да се приеме, категорично че поставянето на табелите на предното табло съответства  на законовото изискване, за закрепването му перпендикулярно на средното надлъжно сечение на превозното средство, а когато това е невъзможно - в лявата част. При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав намира, че е налице безспорна установеност на вмененото във вина на ответника по касация административно нарушение. Същото е безспорно установено, съответства на фактическата обстановка, описана в обжалваното наказателно постановление и не е спорна между страните.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че в конкретния случай е безспорно установено, извършено административно нарушение от страна на ответника по касация по смисъла на чл.140, ал.1 от ЗДвП. От страна на ответника по касация е приложен документ /лист 12 от АНД №547/2020 год./, от което е видно, че дадените номера са валидно за срок от 30 дена, считано от 13.08.2019 год. Доколкото извършеното нарушение е констатирано на 02.09.2019 год., то очевидно е че същите са били валидни, което предполага някаква регистрация на МПС, но така издадените номера не са били поставени на определените за това места. Ирелевантно за спора дали е възможно същите да бъдат поставени на определените за това места. Необходимо е било Г.С. да представи МПС за извършването на съответната регистрация в сектор „ПП“, за да може да се издадат съответните транзитни номера, които да се поставят на определените за това места. Следва да се отбележи, че всеобщо известно е, че в нито една страна не е предвидено регистрационните табели да се поставят на панорамното стъкло, тъй като по този начин се ограничава видимостта на водача на съответното МПС.

Касационното основание по чл.348, ал.1, т.2 от НПК за отмяна на обжалваното съдебно решение е посочено бланкетно – не са релевирани каквито и да е било съществени нарушения на процесуалните правила по см. на чл. 348, ал.3 от НПК и порочни съдопроизводствени действия на въззивния съд при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение.

Предвид изложените съображения съдът намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено. Доколкото по делото са събрани доказателства за установяването на нарушението, то делото не е необходимо да бъде върнато за нова разглеждане, а следва да се постанови решение по същество на спора. При налагането на санкцията обаче, неоснователно е наложена такава над минималният размер предвиден в закона. Видно от приложената справка за нарушител, се касае за първо нарушение /от този характер/. Следователно следвало е да се наложи предвиденото в закона наказание в минимален размер – глоба от 50 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец. Налице е доказаност на всички елементи от фактическия състав на административното нарушение по чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП, поради което обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено.

При този изход на спора искането на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН и съобразно фактическата и правна сложност на делото следва да бъде осъдено да заплати на Областна дирекция на МВР  Стара Загора сумата от 80.00 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, определено съгласно чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Решение №260129 от 26.10.2020 год., постановено по АНД №547/2020 год. по описа на Районен съд Стара Загора и вместо него постановява:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №19-1228-003246 от 31.12.2019 год., издадено от Началник  Група в сектор „ПП“ при ОД на МВР – Стара Загора, като намаля наложеното административно наказание глоба от 150.00 лв. на 50.00 лв. и намаля наложеното административно наказание „лишаване от право да управлява МПС“ от 2 месеца на един месец.

ОСЪЖДА Г.Н.С., ЕГН ********** и с постоянен адрес:*** да заплати в полза на ОД МВР – Стара Загора, представлявана от Директора СС.С. сумата от 80.00 /осемдесет/ лева, представляващи направените пред касационната инстанция разноски по делото.

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.                      

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.                            

    

 

2.