Решение по дело №255/2020 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2020 г. (в сила от 2 ноември 2020 г.)
Съдия: Росен Пламенов Александров
Дело: 20201730200255
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

 

 

гр. Радомир, 01.10.2020 година

 

 

Радомирският районен съд, наказателна колегия, четвърти състав, в публично заседание на седемнадесети септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСЕН АЛЕКСАНДРОВ

 

 

при секретаря М. М. и в присъствието на прокурора ………………………………, като разгледа докладваното от съдията АНД № 255/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

             С наказателно постановление № .г. директорът на Регионална дирекция по горите - Кюстендил е наложил на жалбоподателката И.П.К., за нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закона за горите, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, вр. чл. 52, ал. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите, административно наказание „глоба“ в размер на 300,00 лева, на основание чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 ЗАНН, за това, че на 15.05.2020 г., на територията на ТП ДГС – Радомир, землище с. Б., отдел 337, подотдел „ф“, имот № ., собственост на физически лица, в качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика, на чието име е издадено позволително за сеч № .г., не е осъществила контрол, като е допуснала сеч и извоз в нарушение на сроковете за сеч и извоз, посочени в позволителното за сеч, а именно сечта и извозът са извършени преди разрешената в позволителното за сеч дата – 18.05.2020 г.

              Недоволна от така наложеното ù административно наказание К. е обжалвала в законоустановения срок. По подробно изложени във въззивната жалба и в съдебно заседание съображения, моли съда да отмени атакуваното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна - Регионална дирекция по горите, гр. Кюстендил чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. По подробно изложени в пледоарията правни съображения въззиваемата страна моли съда да потвърди атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Навеждат се доводи за законосъобразност на атакуваното НП и доказаност на извършеното от жалбоподателката административно нарушение.

Териториално отделение - Радомир към Районна прокуратура - Перник, редовно и своевременно призовано, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

Радомирският районен съд, след като взе предвид становищата на страните и прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и 18 от НПК, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, от надлежна страна и е процесуално допустима, поради което следва да бъде разгледана по същество.

От фактическа страна:

От служители на Регионална дирекция по горите, гр. Кюстендил, а именно Г.И. и Д.З. е извършена проверка на 09.07.2020 г. в имот с № ., подотдел .в землището на с. Б., общ. Радомир, при която е констатирано от проверяващите органи, че за имота има издадено позволително за сеч № .г. на името на И.К., като срокът за провеждане на сечта и извозване на материалите е от 18.05.2020 г. до 31.12.2020 г., като до момента на проверката от имота са експедирани 9,90 куб. м пл. дърва с два превозни билета с №№ .от 15.05.2020 г. с две превозни средства с ДКН: .и ., като превозните билети са издадени извън посочения в позволителното за сеч срок за извозване на материалите.

Жалбоподателката И.К. е вписана в публичния регистър за упражняване на частна лесовъдска практика (удостоверение № .г.).

Въз основа на констатациите от проверяващите органи, отразени в горепосочения констативен протокол, на 23.07.2020 г. е съставен АУАН № 187 от свидетеля Г.П.И., като свидетел по АУАН, присъствал и при установяване на административното нарушение, е Д.Л.З..

Актът за установяване на нарушението е връчен на жалбоподателката лично на  датата на съставянето му, като същата е присъствала при неговото съставяне.

В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН не е постъпило писмено възражение от жалбоподателката срещу така съставения АУАН.

 Въз основа на събраните по преписката доказателства и съставения АУАН административнонаказващият орган е издал атакуваното в настоящото производство НП № .г., като със същото е наложил на К. за нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закона за горите, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, вр. чл. 52, ал. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева, на основание чл. 275, ал. 1, т. 2 от ЗГ и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН.

От правна страна:

С оглед на така установеното от фактическа страна и предвид наведените от жалбоподателката правни доводи, съдът намери от правна страна следното:

Преди да разгледа правния спор по същество съдът е длъжен да обсъди наведените от жалбоподателката доводи за допуснати съществени процесуални нарушения при изготвяне на атакуваното НП и АУАН. Едва, след като констатира липсата на такива процесуални нарушения, съдът следва да разгледа и разреши спора по същество, като изследва и реши въпроса относно това дали е налице извършено деяние от жалбоподателката, дали същото представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, дали жалбоподателката е автор на същото, правилно ли са приложени от наказващия орган материалноправните норми и правилно ли е определен размерът и видът на наложеното административно наказание.

Настоящият състав на решаващия съд намира за неоснователни възраженията на жалбоподателката за допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП. При провеждане на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, атакуваните АУАН и НП са издадени в съответствие с императивните изисквания на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Посочени са и всички факти, които са относими към съставомерните елементи и на нарушителя е била ясна фактическата рамка, в която следва да организира защитата си. Посочени са доказателствата, въз основа на които е направен извод за извършеното нарушение и неговото авторство. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – директора на Регионална дирекция по горите - Кюстендил, който е оправомощен със заповед № РД 49-199/16.09.2011 г. на министъра на земеделието и храните.

По същество на правния спор съдът приема така описаната в АУАН и НП фактическа обстановка за безспорно доказана, тъй като тя се потвърждава напълно от събраните в хода на съдебното следствие доказателства и тези, приложени в административнонаказателната преписка, които напълно кореспондират помежду си и пресъздават една и съща фактическа обстановка, а именно: акт за установяване на извършено административно нарушение № 187/23.07.2020 г., (по регистъра на РДГ – Кюстендил) бланков № 004002/29.07.2020 г., наказателно постановление № .г. на директора на Регионална дирекция по горите, гр. Кюстендил, констативен протокол от 09.07.2020 г. и позволително за сеч № .г.

Съгласно разпоредбата на чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ наказва се с глоба от 300 до 5000 лева, ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях. Според чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии лицата по чл. 108, ал. 2 ЗГ (вписани в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика) след получаването на позволителното за сеч са длъжни да следят за спазването на сроковете и правилата за сеч, в т. ч. да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - на всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч, докато съгласно разпоредбата на чл. 52, ал. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите позволително се издава поотделно за всяко насаждение или за имот и насаждение и в него се определят сроковете за сеч и извоз.

Безспорно е установено по делото, че при проверката, извършена на терен на 09.07.2020 г. в имот № ., находящ се в землището на с. Б. и след това при проверката по документи, е установено извършена сеч и извоз преди разрешената в позволителното за сеч дата – 18.05.2020 г., като така допуснатото от жалбоподателката нарушение във връзка с неизпълнение на контролните ù правомощия се установява и от събраните по делото гласни доказателствени средства чрез разпита на актосъставителя Г.П.И. и свидетеля по акта и по установяване на административното нарушение Д.Л.З.. И двамата свидетели са очевидци на констатираното нарушение от жалбоподателката, като точно препредават фактическата обстановка, подробно описана в процесните АУАН и НП, поради което съдът им дава вяра. Показанията и на двамата свидетели са изчерпателни, непротиворечиви и напълно си кореспондират, както помежду си, така и с описаната фактическа обстановка в процесните АУАН и НП. От страна на жалбоподателката в хода на съдебното следствие не бяха ангажирани гласни или писмени доказателства, опровергаващи фактическата обстановка, описана в АУАН и НП. Установено е по безспорен начин, че в имот № ., находящ се в землището на с. Б., са извършени сеч и извоз на дървесина преди разрешената в позволителното за сеч дата – 18.05.2020 г., като посочените в АУАН и в НП факти ясно сочат вмененото деяние - неизпълнение на задължение по чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, вр. чл. 52, ал. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите.

За правна пълнота настоящият състав следва да отбележи, че в случая не е налице маловажност на нарушението, обуславящо отмяна на НП на основание чл. 28 ЗАНН, тъй като изпълнителното деяние засяга важни обществени отношения, свързани с правилата за добив на дървесина и изискванията към лицата, които отговорят за законосъобразността на тази дейност, а и конкретните обстоятелства по делото не разкриват по-ниска степен на обществена опасност на нарушението в сравнение с обикновените нарушения от този вид.

По отношение размера на наложеното наказание същото е определено от АНО съобразно разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН и е в предвидения от съответната санкционна норма минимум, а именно „глоба“ в размер на 300 лева, поради което съдът намира, че същият размер е правилно и законосъобразно определен, с оглед вида и начина на извършване на административното нарушение, неговата тежест и подбудите за извършването му, както и предвид всички останали смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.

По изложените съображения настоящата съдебна инстанция намира, че обжалваното наказателно постановление № .г. на директора на РДГ - Кюстендил следва да бъде потвърдено.

Водим от изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р       Е       Ш       И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № .г. на директора на Регионална дирекция по горите - Кюстендил, с което на И.П.К., с ЕГН: **********, с адрес: ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева, на основание чл. 275, ал. 1, т. 2 от Закона за горите и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 ЗАНН, за нарушение на чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закона за горите, вр. чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, вр. чл. 52, ал. 5 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Пернишкия административен съд в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

                                                                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: