Решение по дело №9/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4366
Дата: 10 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247040700009
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4366

Бургас, 10.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в съдебно заседание на шестнадесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИНА НИКОЛОВА

При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА административно дело № 20247040700009 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на И. Л. Л. срещу Решение № БС-2-ОС-П от 09.10.2023 год., издадено от Директор РИОСВ – Бургас, с което е прекратена започнала процедура по реда на глава втора от Наредбата за ОС по административна преписка с вх.№ ПД-1996/16.06.2023г. на РИОСВ – Бургас за план „Изработване на проект за ПУП – ПРЗ за ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], община Царево, с възложители: И. Л. и И. Л..

Жалбоподателят оспорва решението като противоречиво, необосновано, непълно и в противоречие с материалния закон и иска да бъде отменено и преписката да бъде върната на директора на РИОСВ – Бургас. Твърди, че поземлен имот с идентификатор 00878.503.727 е урбанизирана територия по смисъла на §4, ПРЗ на ЗСПЗЗ и като такъв не попада в хипотезата на чл.17 от ЗОЗЗ, попада в устройствена зона „за вилна зона“, според предвижданията на ТУП на Община Царево, изменен с Решение № 272/23.03.1999г. на Общински съвет – Царево. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата и ангажира доказателства. Претендира разноски. Депозира писмени бележки.

Ответникът – Директор на РИОСВ – Бургас, редовно призован се представлява от юрисконсулт, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Иска присъждане на разноски и прави възражение за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

И. Л. не е конституирана като страна в процеса относно което обстоятелство са изложени подробни мотиви в Определение № 1638/27.02.2024 год. на съда по делото.

Административен съд – Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Производството пред административния орган е започнало по повод депозирано от И. Л. и И. Л. уведомление за инвестиционно предложение в РИОСВ-Бургас по чл.4, ал. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда с вх. № ПД- 1996/16.06.2023 г. и за определяне на приложимата процедура по реда на Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /Наредбата за ОС/. Инвестиционното предложение предвижда „Изработване на проект за ПУП – ПРЗ за ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], община Царево, който има за цел урегулиране на имота и разделянето му на два нови УПИ и отреждане „за вилни сгради“ с възможност за свободно застрояване в новообразуваните УПИ, както и определяне на параметрите и характера на застрояване. В административната преписка са налични: Заповед № РД-10-68 от 27.07.2000г. на Областен управител на област с административен център [населено място], с която е одобрен план на новообразуваните имоти в местност „Лозята“, зона по §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ в землището на [населено място], община Царево, област Бургас; Акт от 29.09.2000г., удостоверяващ обявяването на заповедта и обстоятелството, че в законно определения срок не са постъпили възражения и жалби по заповедта; Удостоверение с № УТ-26-117-001/07.06.2023г., издадено от Главен архитект на Община Царево, видно от което ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], община Царево попада в плана на новообразуваните имоти в местност „Лозята“, зона по §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ в землището на [населено място], община Царево, одобрен със РД-10-68 от 27.07.2000г. на Областен управител на област с административен център [населено място], същият е урбанизирана територия по смисъла на §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ и като такъв не попада в хипотезата на чл.17 от ЗОЗЗ, като според предвижданията на ТУП на Община Царево, одобрен с Решение № 216/15.07.1998г. на Общински съвет – Царево, изменен с Решение № 272/23.03.1999г. на Общински съвет – Царево, гореописаният имот попада в устройствена зона „за вилна зона“; Заповед № РД-09-34/17.02.1987г. на председателя на Окръжен народен съвет, с която са одобрени земи за земеделско ползване в землищата на различни градове, включително в [населено място] - със застрояване; Решение на Общински съвет – Царево от 29.02.2000г. по Протокол № 6/29.02.2023г. за одобряване на околовръстни полигони на териториите, попадащи под разпоредбите на §4, ал.2 и 3 от ПЗР на ЗСПЗЗ по населени места, включително [населено място].

Установено е от административния орган, че поземлен имот с идентификатор ПИ 00878.503.727 по КК на [населено място], община Царево, предмет на плана, попада в защитена територия (ЗТ) по смисъла на Закона за защитените територии - природен парк (ПП) „Странджа”, обявена като народен парк със Заповед № РД-30/24.01.1995г. на МОС (обн. в ДВ бр. 15/1995г.), прекатегоризирана в природен парк със Заповед № РД-350/14.07.2000 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 66/2000 г.) и с последващи изменения със Заповеди №РД-25/18.01.2001г. (обн. в ДВ бр. 11/2001г.) и № РД- 59/24.01.2013г. (ДВ, бр. 28/2013г.) на МОСВ, които заповеди са публикувани на страницата на Изпълнителната агенция по околната среда и водите (https://eea.government.bg/zpo/bg/area.jsp?NEM_Partition=1&categoryID=5&areaID=7).

Установено е, че имотът попада и в границите на защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие с код В00002040 „Странджа” за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-802/04.11.2008г. (обн., ДВ, бр. 106/2008г.), изм. със Заповед № РД- 75/28.01.2013г. (ДВ, бр. 10/05.02.2013 г.) и двете на министъра на околната среда и водите и с код В00001007 „Странджа" за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, приета с РМС № 122/21.09.2007 г. (ДВ, бр. 21/2007г.), изм. с РМС № 660/01.11.2013г. (ДВ, бр. 97/08.11.2013г.) и РМС № 588/06.08.2021 г. (ДВ, бр. 67/13.08.2021г.).

Директорът на РИОСВ – Бургас е приел, че планът „Изработване на ПУП – ПРЗ за ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], община Царево“ не очертава рамката на бъдещо развитие на инвестиционни предложения, които попадат в позициите на Приложения № 1 и 2, съответно към чл.92 и чл.93 от Закона за опазване на околната среда и не подлежи на регламентираните с глава шеста от Закона процедури по преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка и/или оценка на въздействието върху околната среда, задължителна екологична оценка и/или задължителна оценка на въздействието върху околната среда. Приел е, че този план попада в хипотезата на чл.2, ал.2 от Наредбата за ОС и подлежи на преценяване начина на процедиране, след проверка за допустимост по чл.12 от същата Наредба.

По повод стартиралата процедура по оценка на съвместимостта на плана с предмета и целите на опазване на защитените зони е извършена проверка в Дирекция „УТ“ към Община Царево и е дадено писмено становище от главния архитект на Община Царево с № 94-01-1872-001/25.10.2023г. (л.55) относно статута на ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], община Царево.

След извършване на проверка за допустимост на плана по чл.12, ал.2 и ал.3 във вр.чл. 2, ал.2 от Наредбата за ОС, директорът на РИОСВ Бургас е издал решението, което е предмет на оспорване в настоящото производство, с което е прекратил започналата процедура по реда на глава втора от Наредбата за ОС по административна преписка с вх.№ ПД-1996/16.06.2023г. на РИОСВ – Бургас, поради констатирана недопустимост на реализацията на плана, съгласно Закона за защитените територии и спрямо режима на природен парк ПП „Странджа“, обявен като народен парк със Заповед № РД-30/24.01.1995 г. на МОС (обн., в ДВ бр. 15/1995г.), прекатегоризирана в природен парк със Заповед № РД- 350/14.07.2000 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 66/2000) и с последващи изменения със Заповеди № РД-25/18.01.2001г. (обн. в ДВ бр. 11/2001г.) и № РД-59/24.01.2013г. (ДВ бр. 28/2013 г.) на МОСВ. Като причина за недопустимостта в мотивите на оспореното решение е посочено, че съгласно изискванията на чл.31, т.9 от Закона за защитените територии и заповедта за обявяването на ПП „Странджа“ всеки нов план или ново инвестиционно предложение, извън населените места следва да съответства на предвижданията на общ устройствен план (ОУП) на Община Царево, но към настоящия момент няма действащ ОУП на територията на Община Царево, тъй като същият е в процедура по изменение, като действието на одобрения със Заповед № РД-02-14776/13.08.2008г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството ОУП на Община Царево от 2008г. е спряно до одобряването на неговото изменение.

По делото бе извършена съдебно-техническа експертиза, заключението по която бе прието и неоспорено от страните и което съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено. Видно от заключението поземлен имот с идентификатор № 00878.503.727 попада в землището на [населено място], м. „Южно от града“, в плана на новообразуваните имоти в зона по §4 от ПЗР на ЗСПЗЗ в землището на [населено място], който план е одобрен със Заповед № РД- 1068/27.07.2000 год. на областния управител на [населено място]. Според заключението, имотът попада в устройствена „вилна зона“, съгласно допълнението на ТУП на община Царево, одобрено с решение по Протокол № 29/15.07.1998г. на Общински съвет - Царево (илюстрирано в скица в мащаб 1:10 000 заключението).

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от лице с правен интерес, насочена е срещу годен за обжалване административен акт и е подадена в законоустановения срок, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Оспореното решение е постановено от компетентен орган, съгласно нормата на чл.6а, т.2 от Наредбата за ОС в предвидената от закона писмена форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Решението е мотивирано в достатъчна степен с излагане на фактически и правни основания, които позволяват да бъдат изяснени конкретните съображения, от които се е ръководил административният орган.

Решението е издадено и при правилно приложение на материалния закон.

Видно от границите на защитена територия – Природен парк „Странджа“, публикувана на страницата на Изпълнителната агенция по околната среда и водите на (https://eea.government.bg/zpo/bg/area.jsp?NEM_Partition=1&categoryID=5&areaID=7), цялото землище на [населено място], включително и процесният имот с ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], находящ се в местност Лозята в землището на [населено място], са част от ПП „Странджа“. Ето защо, съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че тази констатация на административния орган е недоказана.

Съгласно чл.31, т.9 от Закона за защитените територии в природните паркове се забраняват дейности и строителство, които не са разрешени със заповедта за обявяване на парка, плана за управление на парка и устройствените и техническите планове и проекти.

Съгласно Заповед № РД-30/24.01.1995г. на МОС (обн. в ДВ бр. 15/1995г.), с която ПП „Странджа” е обявена като народен парк, строителният режим и устройство на териториите в парка се определя и извършва в съответствие със ЗТСУ, ППЗТСУ и териториално-устройствените планове“.

ОУП на Община Царево е одобрен със заповед № РД-02-14776/13.08.2008г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, която е била обжалвана пред Върховен административен съд и е влязла в сила на 15.01.2014 г., когато с решение № 543/15.01.2014 год., постановено по адм.дело № 13729/2013 год. Върховен административен съд – Петчленен състав е обезсилил решение № 9482/25.06.2013 г. по адм.дело №14767/2008 г. на тричленен състав на Върховния административен съд, с което заповедта е била отменена.

Прилагането на Общия устройствен план на Община Царево, одобрен със заповед № РД-02-14776/13.08.2008г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, е спряно на основание чл.135, ал.6 от ЗУТ със заповед № РД-02-15-17/07.02.2014г. на Министъра на регионалното развитие и впоследствие със заповед № РД-02-15-146/06.10.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която е разрешено да се изработи проект за изменение на ОУП за цялата територия на Община Царево и Екологична оценка към него и на основание чл.124б, ал.1 от ЗУТ е одобрено Заданието за изработване на проект за изменение на ОУП на Община Царево. В заповедта се съдържа и разпореждане на административния орган, с което на основание чл.60, ал.1 от АПК е допуснато нейното предварително изпълнение. Заповед № РД-02-15-146/06.10.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството е била обжалвана от Община Царево пред Върховния административен съд, който с определение № 11068/14.11.2023 г., постановено по адм.дело № 10698/2023г. е оставил жалбата без разглеждане и е прекратил производството по делото. Заповед № РД-02-15-146/06.10.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството е била обжалвана и от И.Г. пред Върховния административен съд, който с определение № 12144/07.12.2023 г., постановено по адм.дело № 11159/2023 г. по описа на ВАС е оставил без разглеждане жалбата и е прекратил производството по делото. Това определение също е било обжалвано пред Върховния административен съд – Петчленен състав, който го е оставил в сила с определение № 4133/04.04.2024 г., постановено по адм.дело № 1028/2024 г.

Неоснователно е позоваването от страна на жалбоподателя на предвижданията на ТУП на Община Царево, одобрен с Решение № 216/15.07.1998г. на Общински съвет – Царево, изменен с Решение № 272/23.03.1999г. на Общински съвет – Царево, съгласно който ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място] е част от урбанизираната територия на [населено място] и попада в устройствена зона „за вилна зона“, тъй като действието му е било прекратено с влизането в сила на заповед № РД-02-14776/13.08.2008г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която е одобрен ОУП на Община Царево, съгласно чл.136, ал.3 от ЗУТ, според която норма действието на съответния предходен устройствен план се прекратява от деня на влизането в сила на новия или изменения устройствен план.

Така изложеното мотивира извод, че след като към настоящия момент Община Царево няма действащ ТУП/ОУП не е възможно определянето на допустимост на плана спрямо режима на ПП „Странджа“ като защитената територия и като е прекратил процедурата, на основание чл. 13, ал.1 и §2 от ДР от Наредба за ОС, административният орган е издал законосъобразен административен акт.

В този смисъл е и решение № 9866/24.07.2017г., постановено по адм.д.№ 13547/2016г. по описа на Върховен административен съд.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане, на основание чл.143, ал.3 от АПК, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено на основание чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Бургас, осемнадесети състав,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалба на И. Л. Л. срещу Решение № БС-2-ОС-П от 09.10.2023 год., издадено от Директор РИОСВ – Бургас, с което е прекратена започнала процедура по реда на глава втора от Наредбата за ОС по административна преписка с вх.№ ПД-1996/16.06.2023г. на РИОСВ – Бургас за план „Изработване на проект за ПУП – ПРЗ за ПИ 00878.503.727 по КККР на [населено място], община Царево, с възложители: И. Л. и И. Л..

ОСЪЖДА И. Л. Л., [ЕГН] да заплати на РИОСВ – Бургас юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: