Решение по дело №3665/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1332
Дата: 22 юли 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20197180703665
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

               1111.jpg

 

 

              

             

    Р Е Ш Е Н И Е

 

 

        № 1332

 

 

      гр. Пловдив,  22.07.2020 год.

 

 

       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети юни през две хиляди и двадесетата година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ:          МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                            ТАТЯНА ПЕТРОВА  

 

при секретаря РОЗАЛИЯ ПЕТРОВА и участието на прокурора ГЕОРГИ ПЕНЕВ, като разгледа докладваното от чл. съдията МАРИАНА МИХАЙЛОВА административно дело № 3665 по описа за 2019 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел трети от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по протест на Окръжна прокуратура гр. Пловдив на Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград, приета с решение № 1088 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 32/27.09.2017г., изменена и допълнена с решение № 1604 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 46/26.09.2018г.

В протеста се навеждат доводи за незаконосъобразност на  протестираната наредба и се иска отмяната й от съда.

3. Ответникът по протеста – Общински съвет Асеновград,  взема становище за неоснователност на подадения протест.

ІІ. За допустимостта:

4. Съобразно чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. При това положение и доколкото  протеста е подаден от лице, имащо право на оспорване, същият се явява процесуално ДОПУСТИМ за разглеждане.

ІІІ. За фактите:

5. С Решение № 1088 взето с Протокол № 32 от 27.09.2017г., на основание чл. 21, ал.  1, т.3 и ал.2 от ЗМСМА,чл.45, ал.9 от ЗМСМА, чл.15,ал.1, чл.26 и чл.28, ал.1,ал.2, ал.4 от ЗНА, чл. 76, ал.3 от АПК,  Общински съвет Асеновград е приел Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград. Приемането на процесната наредба е инициирано от Заместник - кмет на община Асеновград, за което последният е изготвил предложение до Общински съвет Асеновград с изх. №  0700726/13.09.2017г.(лист 51).

Освен решението и цитираното предложение, във връзка с приеманото на процесната наредба от страна на общинския съвет са представени мотиви за конкретната необходимост от приемане на наредбата,частична оценка на въздействието от 04.07.2017г. и публикация № 358/2017г. относно публикация на проект на Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград за обществено обсъждане. Във въпросната публикация е посочено, че проектът на наредбата се публикува на 04.07.2017г., за период от 04.07.2017г. до 02.08.2017г. Текстът на наредбата е публикуван на интернет-страницета на община Асеновград на 19.10.2017г., за което е представена  публикация № 403/2017г.

6. С Решение № 1604 взето с Протокол № 46 от 26.09.2018г., на основание чл. 21, ал.  1, т.23 и ал.2 от ЗМСМА, чл.15,ал.1, чл.26 и чл.28, ал.1,ал.2, ал.4 от ЗНА, чл. 76, ал.3 от АПК,  Общински съвет Асеновград е приел Наредба за изменение и допълнение на Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград. Приемането на процесната наредба е инициирано от Заместник - кмет на община Асеновград, за което последният е изготвил докладна записка до Общински съвет Асеновград с изх. № 07-00-655/04.09.2018г.(лист 112).

Освен решението и цитираната докладна записка, във връзка с приеманото на процесната наредба за изменение и допълнение на наредбата от страна на общинския съвет са представени мотиви за конкретната необходимост от приемане на наредбата,частична оценка на въздействието от 03.08.2018г. и публикация № 113/2018г. относно публикация на проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград за обществено обсъждане.   Във въпросната публикация е посочено, че проектът на наредбата за изменение и допълнение на наредбата се публикува на 03.08.2018г., за период от 03.08.2018г. до 02.08.2018г. Текстът на наредбата е публикуван на интернет-страницета на община Асеновград на 15.10.2018г., за което е представена  публикация № 153/2018г.

7. Протестиращият оспорва така приетата наредба в нейната цялост.

8. Оспорването е съобщено, чрез публикуване на обявление в бр. 99/17.12.2019г. на "Държавен вестник" и в сайта на Върховен административен съд, както и чрез поставяне на обявление в сградата на Административен съд - гр. Пловдив.

9. В хода на съдебното производство не са налице встъпили заедно с административния орган или присъединени към оспорването страни по смисъла на чл. 189, ал. 2 от АПК.

ІV. За правото:

10. Легална дефиниция на понятието нормативен административен акт е дадено в разпоредбата на чл. 75, ал. 1 от АПК. Правилото обявява за такъв всеки подзаконов административен акт, който съдържа административноправни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие.

Няма съмнение и спор, че атакуваната Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград, приета с решение № 1088 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 32/27.09.2017г., изменена и допълнена с решение № 1604 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 46/26.09.2018г., е нормативен административен акт, който съдържа административноправни норми и се отнася за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие.

11. Общинските съвети са овластени да издават подзаконови нормативни актове по силата на чл. 76, ал. 3 от АПК. В този смисъл, процесната наредба  на общинския съвет, която се атакува в настоящото производство, е акт на компетентен орган. Самата наредба е приета съобразно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 от ЗМСМА по отношение на изискуемия кворум и мнозинство – 32 броя общински съветници от общо 33 броя общински съветници са гласували „за”. Същото се отнася и за наредбата за изменение и допълнение на наредбата -  приета е съобразно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 от ЗМСМА по отношение на изискуемия кворум и мнозинство – 30 броя общински съветници от общо 33 броя общински съветници са гласували „за”.

Изложеното до тук обаче не е достатъчно, за да обоснове извод, че при издаването на процесния нормативен акт са спазени правилата на процесуалния закон.

12. В случая, при приемането на разглеждания нормативен административен акт са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които сами по себе си са самостоятелно основание за неговата отмяна. Съображенията в тази насока са следните :

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в нормите на  чл. 75-80 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, като в чл. 80 от АПК е предвидено субсидиарно прилагане на Закона за нормативните актове /ЗНА/ за неуредени в този раздел въпроси. С чл. 26, ал. 3 и ал. 4 от ЗНА е въведено императивното изискване преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта да го публикува на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя срок не по-кратък от 30 дни за предложения и становища по проекта. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Неизпълнението на това задължение представлява възпрепятстване на гражданите и юридическите лица, като заинтересовани лица, да се запознаят със съдържанието на проекта и да изразят становище по него, в процеса по изработване на проект на нормативен акт при провеждането на обществени консултации с тях. Съответно съгласно чл. 77 от АПК, компетентният орган издава нормативния административен акт, след като обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Неспазването на императивните процесуални разпоредби относно подготовката и приемането на нормативния административен акт обосновава незаконосъобразност на акта. Изискванията за законосъобразност на административните актове са гаранция, че при формиране волята на органа на местното самоуправление ще се приемат определени обществени правила по един разумен, компетентен и  стабилен  начин.   Спазването   им  е  императивно  задължение  именно   на  органите, осъществяващи управлението, като дейността им следва да е подчинена на основните принципи на чл. 4, чл. 8 и чл. 12 от АПК - за законност, равенство и достъпност, публичност и прозрачност.

13. В конкретния случай, от представената по делото публикация № 358/2017г./л.74 от делото/, се установява, че на интернет страницата на Община Асеновград на дата 04.07.2017 г. е публикуван проект на Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград Във въпросната публикация е посочено, че проектът на наредбата се публикува на 04.07.2017г., за период от 04.07.2017г. до 02.08.2017г. В случая е очевидно, че не е спазен предвиденият в чл. 26, ал. 4 от ЗНА, 30-дневен срок, който изтича в края на 03.08.2017г., в който заинтересованите лица могат да правят предложения и да изразяват становища по него. Идентично е и положението с проекта за изменение и допълнение на наредбата. От представената по делото публикация № 113/2018г./л.124 от делото/, се установява, че на интернет страницата на Община Асеновград на дата 03.08.2018 г. е публикуван проект на наредба за изменение и допълнение на Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград Във въпросната публикация е посочено, че проектът за наредба за изменение и допълнение на наредбата се публикува на 03.08.2018г., за период от 03.08.2018г. до 02.08.2018г.  И тук е очевидно, че в случая не е спазен предвиденият в чл. 26, ал. 4 от ЗНА, 30-дневен срок, който изтича в края на 02.09.2018г., в който заинтересованите лица могат да правят предложения и да изразяват становища по него. При изчисляването на срока без всякакво съмнение  следва да се вземе предвид разпоредбата на чл. 60, ал. 5 от ГПК, която в случая се прилага субсидиарно на основание препращащата норма на чл. 144 от АПК, постановяваща, че срокът, който се брои на дни, се изчислява от деня, следващ този, от който започва да тече срокът, и изтича в края на последния ден. Същевременно, не са изложени и обстоятелства, които да обосноват извод, че се касае за изключителен случай, като липсва и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада за това, за да може съставителят на проекта да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

За да е налице съответствие на наредбата на общинския съвет на посочените законови разпоредби, проектът на наредбата, съответно наредбата за нейното изменение и допълнение, трябва да се публикуват на интернет страницата на Община Асеновград, като се посочи датата на публикуването й, заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предостави срок не по-кратък от 30 дни (или друг срок, не по-кратък от 14 дни, при изключителни случаи при  изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада), за предложения и становища по проекта. Едва след изпълнението на това изискване, проектът се внася за приемане от общинския съвет, който по аргумент от чл. 77 от АПК следва да обсъди приложените към него становища, предложения и възражения.  Впрочем, в случая към административната преписка липсва(въпреки задължението за окомплектоването й с всички относими доказателства) и приложен протокол от постъпилите предложения и от направеното публично обсъждане при приемане на наредбата и наредбата за нейното изменение и допълнение, следователно е нарушена и нормата на чл. 26, ал.2 и ал. 5 от ЗНА във връзка с чл.77 от АПК.

Срокът, предвиден в чл. 26, ал. 4 от ЗНА не е формално изискване, а израз на минимална гаранция за спазване на принципите за откритост и съгласуваност. В този смисъл в Решение № 2892 от 27.02.2014 г. по адм. д. № 12741/2012 на Върховния административен съд е прието, че обстоятелството, че ответникът не разполага с доказателства, за да удостовери спазването на тази процедура, не променят факта на тяхната липса.

Налице е съществено нарушение на административнопроизводствени правила, представляващо самостоятелно основание за незаконосъобразност на административния акт по аргумент на чл. 146, т. 3 от АПК, което налага неговата отмяна.

14. Изложените до тук съображения обосновават крайния извод на съда, че Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград, приета с решение № 1088 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 32/27.09.2017г., изменена и допълнена с решение № 1604 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 46/26.09.2018г., е приета, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, което от своя страна е основание за  нейната отмяна съобразно чл. 146, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 196 от АПК.

V. За разноските:

15. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на   протестиращия се дължат сторените разноски по производството, които се констатираха в размер на 20 лв., такса за  обнародване на съобщение в ДВ и 100лв.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХІІ състав,

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ Наредба за условията и реда за издаване на разрешителни за водовземане, управление и ползване на находищата на минерална вода на територията на Община Асеновград, приета с решение № 1088 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 32/27.09.2017г., изменена и допълнена с решение № 1604 на общински съвет Асеновград, взето с протокол № 46/26.09.2018г.

ОСЪЖДА Община Асеновград да заплати на Окръжна прокуратура гр.Пловдив  сумата в размер на 20 лв., представляваща такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                                      

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                          ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

 

 

 

 

                                                                                             2.