Решение по дело №272/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 354
Дата: 7 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237280700272
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

354

Ямбол, 07.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на тринадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
   

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700272 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от ЕТ"А. Г." [ЕИК], чрез пълномощник адвокат Д. А. от *, съдебен адрес: [населено място], [улица], срещу Уведомително писмо(УП) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2019, издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие" с изх.№02-280-2600/3525 от 15.11.2022г. С УП е оторизирана субсидия по мярка 10“Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020, в размер на 5986.16 лева по направление „Контрол на почвената ерозия“, дейност АК7; оторизирана е субсидия в размер „нула“ лева по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение(ВПС-4.1), дейност АК2, като за направлението са наложени и санкции за бъдещ период в размер 26817.96лева.

В с.з. на 13.02.2024г. от името на жалбоподателя е направен отказ от жалбата в частта на УП за оторизираната и изплатена сума в размер 5986.16 лева по направление „Контрол на почвената ерозия“, поради което съдът с определение от 13.02.2024г. е оставил без разглеждане жалбата на ЕТ „А. Г.“, [ЕИК], срещу Уведомителното писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2019 г. на Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с изх. № 02-280-2600/3525 от 15.11.2022 г. в частта на оторизираните суми и извършени плащания за 2019 г. по направление „Контрол на почвената ерозия“ за оторизирана и изплатена сума в размер на 5986.16 лева и е прекратил производството по адм. дело № 272/2023 г. по описа на Административен съд – Ямбол в тази част.Определението е влязло в сила на 21.02.2024г., поради което предмет на разглеждане по делото е жалбата в останалата й част - срещу Уведомително писмо(УП) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2019, издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие" с изх.№02-280-2600/3525 от 15.11.2022г. в частта на оторизираната субсидия в размер „нула“ лева по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение(ВПС-4.1), дейност АК2, и на наложените за направлението санкции за бъдещ период в размер 26817.96лева.

Твърдят се съществени нарушения на административнопроизводствените правила, неспазване на установената форма и противоречия с материалния закон при издаването на акта.Посочва се, че не е конкретизирана причината, поради която е направен отказ за финансиране, нито тази за налагане на санкции за бъдещ период, поради което п равото на защита на жалбоподателя е нарушено.

В съдебно заседание жалбоподателят ЕТ „А. Г.“ се представлява от адв. Д. А. от *.Претендира отмяна на уведомителното писмо в обжалваната му част, претендират се направените разноски.

Ответната страна Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие", се представлява от главен юрисконсулт Д. Б., която оспорва жалбата.Посочва, че мотивите относно издаването на уведомителното писмо се съдържат в допълнително изготвеното и представено с административната преписка становище. Счита, че по този начин са сведени до знанието както на жалбоподателя, така и на съда, фактическите и правните обстоятелства, които са мотивирали административния орган да се произнесе. Поради тази причина моли съдът да приеме, че актът отговаря на всички изисквания за законосъобразност и същият следва да бъде потвърден.В условията на евентуалност, прави възражение за прекомерност на разноските на другата страна, във връзка с правната и фактическа сложност на делото.Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Обжалваното Уведомително писмо(УП) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2019, издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие" с изх.№02-280-2600/3525 от 15.11.2022г., е връчено на жалбоподателя ЕТ"А. Г.", [населено място], *, [улица]на 12.09.2023г. Жалба срещу същото е депозирана в Административен съд Ямбол с вх.№2108/25.09.2023г.Актът засяга жалбоподателя неблагоприятно в частта на отказа за оторизиране на плащане и на наложените санкции за бъдещ период по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение(ВПС-4.1), дейност АК2, за кампания 2019, поради което за жалбоподателя е налице правен интерес да го обжалва в тези части.

Предвид изложеното съдът приема, че жалбата е допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, в 14-дневен срок, срещу подлежащ на съдебен контрол административен акт и пред местно компетентния съд по седалището на жалбоподателя.

По съществото на спора при проверката за законосъобразност съдът взе предвид следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 1, ал.2, т.1 и т. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители(ЗПЗП) Държавен фонд“Земеделие“ подпомага финансово регистрираните земеделски стопани и изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация. Според чл. 2б, ал. 2 от ЗПЗП Разплащателната агенция извършва всички плащания на територията на страната от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и от Европейския фонд за морско дело и рибарство. Съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата. Същият, на осн. чл.20а, ал.4 от ЗПЗП може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2019, с изх.№02-280-2600/3525 от 15.11.2022г., е издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие" – В. К., на която по силата на Заповед №03-РД/3088/22.08.2022г. Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е делегирал правомощия по Закона за подпомагане на земеделските производители(ЗПЗП), сред които и да издава и да подписва уведомителни писма по мярка 10“Агроекология и климат“(т.2 от заповедта). С оглед на това съдът приема, че обжалваното писмо е издадено от материално компетентен орган при хипотеза на делегирани правомощия.

По делото не е спорно, че земеделският производител ЕТ "А. Г." с УРН 643002, е подал заявление за подпомагане с УИН 28/310519/94270, с което е кандидатствал за подпомагане по направление “Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1)“ от мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020 , като е заявил за подпомагане 40/ четиридесет/ парцела с обща площ 321.48 ха, с код на дейност АК 2.

Подаденото заявление е за пета поредна година, по делото са налични още заявленията за подпомагане с УИН 28/020615/75604; УИН 28/090616/80695; УИН 28/060617/85103 и УИН 28/210518/89534 за предходните четири години на кампании 2015, 2016, 2017 и 2018г. Произнасянето за одобрение и неодобрение на кандидата за участие по мярката е било сторено с Уведомително писмо изх.№02-280-2600/965 от 19.05.2016г. по заявлението за подпомагане за кампания 2015г. с УИН 28/020615/75604, отменено с Решение №102/21.09.2016г. по адм.д.№121/2016г. на административен съд Ямбол, последвано от ново Уведомително писмо изх.№01-6500/198 от 18.03.2018г., с което цялата декларирана площ 354.26ха е одобрена за подпомагане по мярка 10„Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020, направление “Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС-4.1).

Обжалваното Уведомително писмо(УП) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2019, издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие" с изх.№02-280-2600/3525 от 15.11.2022г. е обективирано в писмена форма, съдържа текстова и таблична част.Видно от Таблица-оторизирани суми(в лева) по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС- 4.1), дейност АК2, която е част от същото, от заявените площи 321.48 ха установената за подпомагане площ е 45.96ха(колона 5, като разлика между декларирана и констатирана недопустима за подпомагане площ), наддекларираната площ е 275.52ха(колона 6), санкционирата площ 45.96ха(колона 8), наложена е 100% санкция за неспазване на изисквания за управление(колона 10), наложени са намаления и санкции за наддеклариране в размер 31290.81лв.(колона 11, като сбор от данните в колона 6 и 8, умножен по ставката за съответната дейност и коефициента в колона 4, който представлява съотношението между общата площ на парцелите с есенни зърнено-житни култури и общата заявена площ по дейността), крайната оторизирана сума е в размер „нула“ лв..Видно от стр.2 на уведомителното писмо, наложени са санкции за бъдещ период в размер 26817.96лв., съгласно чл.19 от Делегиран регламент 640/2014 по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС- 4.1).

С горното си съдържание съдът счита, че уведомителното писмо не съдържа конкретни мотиви, от които да са ясни: причините защо площта 275.52ха е приета от органа като наддекларирана площ; защо е наложена санкция за неспазване на изискванията за управление, в тази връзка какви въобще изисквания органът е приел за неспазени; как е изчислена сумата в размер на 26817.96лв. като санкция за бъдещ период по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение (ВПС- 4.1), предвид обстоятелството, че общият размер на санкциите по направлението е сумата 31290.81лв., прихванати ли са суми от оторизирани субсидии за текущата година, в какъв размер и за какви дължими суми от минали години(в какъвто смисъл е забележката, вписана в писмото).

Твърдението на органа, че мотиви на акта се съдържат в представено с административната преписка становище, не може да бъде споделено. Административната преписка е постъпила с писмо вх.№2309/17.10.2023г. от Държавен фонд“Земеделие“ и не съдържа становище.Допълнително с друго придружително писмо с вх.№2391/25.10.2023г. е представено становище по постъпилата жалба от заместник-изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ П. С. – същото не изхожда от лицето, което е издател на обжалваното уведомително писмо, а от друг заместник-изпълнителен директор на фонда – П. С., за която по делото не е представен документ за делегиране на права, както това е сторено със Заповед №03-РД/3088/22.08.2022г. на Изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ по отношение на заместник-изпълнителния директор на фонда В. К., която е персоналният издател на акта.Поради това съдът приема, че становището на П. С. - заместник-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ не може да послужи като мотиви за издаването на обжалваното уведомително писмо - същото нито е представено с преписката, нито изхожда от нея в качеството й на издател на акта.

Вън от горното, дори да се вземат предвид съображенията в становището на заместник-изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ П. С., същите не внасят достатъчно яснота за фактическите основания, с които акта е обоснован, нито органът представя доказателства в тази насока.

В становището се поддържа, че по отношение на заявлението за подпомагане са били извършени административни проверки, като всички проверки относно допустимостта на площите са извършени въз основа на специализирания слой“Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019, въз основа на предоставена база данни от МЗХ, след разглеждане на възражения по слой“ПДП“, одобрен със Заповед №РД-46-485 от 27.11.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, като окончателните данни за допустимост за подпомагане са предоставени със Заповед №РД-09-228/28.02.2020г. на същия министър.Резултатите от проверките са описани в таблица, видно от която нито един от парцелите не попада в слой гъски.В тази връзка органът не ангажира никакви доказателства за извършени проверки по заявление УИН 2831051994270 след твърдяната за предоставена от МЗХ база данни за одобрения слой.Единствените автоматични проверки по заявлението са към датата на подаването му – 12.05.2019г., които очевидно са предхождащи одобряването на слоя за 2019г. и предоставянето на базата данни от МЗХ на фонда(с двете сочени по-горе заповеди на министъра на земеделието, храните и горите), т.е. резултатите от тези проверки не могат да послужат като мотиви за издаване на уведомителното писмо, тъй като тогава слоят за кампания 2019 все още не е бил одобрен.

На второ място в становището се поддържа, че при калкулиране на финансовото подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат” с код дейност АК 2 са взети в предвид описаните в таблицата данни в следствие на което е установена недекларирана площ в размер на 275.52 ха, която представлява 100 % спрямо установената допустима за подпомагане площ (15.94 ха). Приложена е разпоредбата на чл.19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 г. – при процентно отношение на недопустимата площ към установената площ в рамките над 50% - не се изплаща субсидия за годината и се налага санкция за бъдеш период(3 години) до сумата, равна на сумата, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ(недекларираната площ).Съдът счита и тези мотиви за неотносими към уведомителното писмо в частта му за наложения размер на санкция за бъдещ период по направление ВПС-4.1, който е 26817.96лв., поради следното:

Сочената в УП площ в размер на 275.52 ха не е недекларирана площ, а наддекларирана площ, т.е. преценена като недопустима. Установената площ, т.е.преценена като допустима, е 45.96ха, , а не както се сочи в становището 15.94ха.

Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал.2 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 г., ако разликата между декларирана и установената площ превишава 50% - не се отпуска помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната и установена площ.Ако тази сума не може да бъде изцяло прихваната през следващите три календарни години след календарната година на констатацията, неиздължената сума се анулира.

При горните правила, които се посочват за спазени, сумата на санкция се изчислява като 275.52 ха (разликата между декларирана и установена площ)се умножат по ставката 159.573722лв./ха, съответно възлиза на стойност 43 965.75лв., която е различна от сочената в писмото сума в размер 26817.96лева. При това съдът приема акта като фактически необоснован и в частта му на наложените санкции по направление ВПС-4.1, дори и да се вземе предвид изложеното в становището, представено с писмо с вх.№2391/25.10.2023г.. Вероятно органът е имал други съображения, които не се сочат като мотив нито в уведомителното писмо, нито в депозираното по-късно становище по жалбата. Тези съображения не могат да се предполагат.

 

Предвид изложеното съдът счита, че е недопустимо да се допълва, изяснява и прецизира волята на административният орган в хода на съдебното производство.Това нарушава правото на защита на земеделския производител, който още във фазата на административното производство следва да е запознат с конкретните фактически и правни основания за намаляване на оторизирани суми или изключване от подпомагане, както и за възможно в тази връзка налагане на санкции. Съдът приема, че обжалваното уведомително писмо не отговаря на изискването за форма, като не съдържа конкретни мотиви нито защо е преценена като недопустима площта 275.52ха, нито за това как е определен нейният размер, още по-малко и за това въз основа на какви фактически обстоятелства е определен размер на санкция за бъдещ период.Това препятства съдебния контрол за законосъобразност по същество - съответствието на акта с приложимия материален закон се проверява съобразно фактическите основания, изложени в него.

В допълнение съдът счита, че при постановяване на акта си органът не е взел предвид разпоредбите на и чл.20, ал.3, ал.4 и ал.7 във връзка с чл.18, ал.3, т.3 от НАРЕДБА № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. - Агроекологичните дейности по направлението по чл. 3, т.2 от наредбата(поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение) могат да не се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в периода на поетия агроекологичен ангажимент, но площите не могат да бъдат намалявани с повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент, като неизпълнението на това нормативно изискване обуславя възстановяване на получената до момента финансова помощ по съответното направление заедно със законните лихви от кампанията на първоначално одобрение до кампанията, за която са установени неспазвания по направлението.Алтернативно, съобразно чл.20, ал.7 от наредбата - При увеличаване на общата одобрена площ по съответното направление, с над 20 на сто от първоначалния размер или с повече от 10 хектара земеделските стопани поемат нов агроекологичен ангажимент за нов петгодишен период за всички подпомагани площи, като площите подлежат на одобряване по реда на глава пета, ако са изпълнени условията на ал. 1, 2 и 4.С оглед на това органът е следвало да съобрази, че референтните площи са били определени с акта за одобрение за кампания 2015 година - Уведомително писмо изх.№01-6500/198 от 18.03.2018г., в тази връзка дължи проверка за съответствие на заявените площи за кампания 2019 с референтните, като при констатация, че площите съвпадат или намалението е не повече от 10 на сто, не следва да прилага намаления и санкции на финансовото подпомагане, тъй като ангажиментът е поет през 2015 година, когато според разпоредбите чл.26, т.6 във вр. с чл.5, ал.3, т.1 Наредбата за прилагането на агроекологични дейности по направлението по чл.3 т.2 /поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение/са допустими за подпомагане земеделски парцели които с целите си площи попадат в специализирания слой съгласно приложение №1 към Наредбата.В това приложение, в редакцията на наредбата (Обн. - ДВ, бр. 16 от 2015 г., в сила от 27.02.2015 г.) [населено място] [ЕКАТТЕ] е включено с цялата си площ, в тази връзка последващи промени на слоя не следва да се отразяват на поетия ангажимент при спазване на изискванията за прилагане на агроекологичните дейности върху референтните площи или намалението им с не повече от 10 на сто. Алтернативно при увеличение на площите с повече от 20 на сто- органът дължи произнасяне досежно поет нов агроекологичен ангажимент на осн. чл.20, ал.7 от НАРЕДБА № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

Предвид изложеното оспореното УП следва да бъде отменено като незаконосъобразно в обжалваната му част – постановено при допуснати нарушения на изискванията за форма – неизлагане на фактически основания за недопустимост на площите и за налагане на санкции в тази връзка, при допуснато съществено процесуално нарушение, което препятства и проверката за съответствие с материалния закон по арг. за липса на преценка дали площите за кампания 2019 се припокриват с референтните от кампания 2015.Преписката следва да бъде върната на основание чл. 173, ал. 2 АПК на органа за ново произнасяне по заявлението за кампания 2019 г. в отменената част на акта. При новото произнасяне органът следва отново да реши въпроса за финансово подпомагане като изложи фактическите основания, които приема за установени, и посочи точно и конкретно приложените въз основа на тях относими правни норми, както в частта на оторизираните суми, така и в частта на наложените санкции по направление ВПС 4.1.

Изходът на спора обуславя основателност на претенцията за разноски на жалбоподателя за платена държавна такса(50лв.) и платено адвокатско възнаграждение(2800лв.), общо в размер 2850лв..Възражението за прекомерност на разноските от насрещната страна по делото съдът намира за неоснователно.Платената държавна такса е определена от съда и заплатена от жалбоподателя в размера по Раздел.А чл.2б, буква“б“ от ТАРИФА № 1 към Закона за държавните такси(50лева), платеното адвокатско възнаграждение в размер 2800лева не е прекомерно – делото е с материален интерес(стойността на санкциите и редукциите 31290.81лв. в резултат на което е оторизирана сума по направление ВПС 4.1. в размер „нула“ лева, и стойността на наложените санкции по направлението за бъдещ период 26817.96лв. – общо 58108.77лв.).Съгласно чл.7, ал.2, т.4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималният адвокатски хонорар е 5298.70лв.(2650лв. + 8% за горницата над 25000лв., т.е. 2650+2648.70лв.).Жалбоподателят е платил двукратно по-нисък размер, поради което и в тази част искането е необосновано, още повече че по делото са проведени три открити съдебни заседания с участието на упълномощения адвокат, който е извършват процесуални действия в негова защита.

Водим от горното съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо(УП) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, за кампания 2019, издадено от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд"Земеделие" с изх.№02-280-2600/3525 от 15.11.2022г., в частта на оторизираната субсидия в размер „нула“ лева по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение(ВПС-4.1), дейност АК2, и на наложените санкции по направлението за бъдещ период в размер 26817.96лева.

 

ВРЪЩА преписката на Заместник-изпълнителния директор на ДФ "ЗЕМЕДЕЛИЕ" за ново произнасяне в отменената част на акта по заявление с УИН:28/310519/94270 и Приложение за кандидатстване по мярка 10“Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2019 от ЕТ“А. М. Г.“, УРН *, като ОПРЕДЕЛЯ за това едномесечен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие", [населено място], бул.“Цар Борис ІІІ“ №136, да заплати на ЕТ"А. М. Г." [ЕИК], [населено място], *, [улица], разноски в размер 2850(две хиляди осемстотин и петдесет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

Съдия: