Решение по дело №1769/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1285
Дата: 7 октомври 2020 г.
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20207040701769
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1285                 от 07.10.2020 г.                               град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на първи октомври две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

                                                               Председател: Лилия Александрова

                                                                         Членове: 1. Станимир Христов

            2. Галя Русева

 

при секретаря Г.Д. и прокурора Дарин Христов, като разгледа докладваното от съдия Русева КАНД № 1769 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Йонас” ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „Странджа планина“ № 20, вх.2, ет.5, ап.10, представлявано от управителя Й.А.Т., против Решение № 964/20.07.2020 г., постановено по а.н.д. № 2037/2020 г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 472345-F513863/21.10.2019 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС, на основание чл.185, ал.2 във вр.ал.1 от ЗДДС, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

Касаторът оспорва решението като неправилно и незаконосъобразно. Излага доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в административно-наказателното производство. Сочи, че в АУАН нарушението не е индивидуализирано в достатъчна степен, като не е посочено конкретното деяние, за което е санкционирано дружеството, и е неясно дали същото е санкционирано за продължено нарушение, доколкото са посочени 18 бр. нарушения, за които е дадена една квалификация. Обосновават се основания за приложението на чл.28 ЗАНН. Иска се от съда да отмени оспорения съдебен акт и да постанови решение, с което отмени процесното НП поради допуснати неотстраними нарушения на съдопроизводствените правила при съставяне на АУАН.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител.

Ответникът по касация – ТД на НАП – Бургас, в съдебно заседание не изпраща представител, редовно уведомен, и не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

            С процесното постановление отговорността на дружеството-касатор по делото е ангажирана за това, че при извършена на 02.10.2019 г. проверка на стопанисвания от него търговски обект – ведомствена бензиностанция, находяща се в с. Черни връх, Общ. Камено,  е установено, че за дата 15.08.2019 г. касаторът не е изпълнил задължението си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет, а в обекта има регистрирани извършени зареждания на дизелово гориво, видно от наличното в обекта ЕСФП. Посочено е също, че към датата на проверката в обекта има монтирано и функциониращо ЕСФП, както и че касаторът е извършил нарушение на разпоредбите на чл.39, ал.1 от Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. За констатираното нарушение е съставен Протокол за проверка № 0344411/02.10.2019 г.

            За да постанови оспореното съдебно решение, въззивният съд е приел, че от събраните доказателства се установява по безспорен начин фактът на извършеното нарушение по чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, а именно – че търговецът не е отпечатал за дата 15.08.2019 г. дневен финансов отчет от монтираното в обекта фискално устройство тип ЕСФП – налично и работещо в момента, дистанционно свързано с НАП, въпреки че в обекта на тази дата са регистрирани извършени продажби и са издадени фискални бонове. Обосновал е извод, че АУАН и НП са съставени от компетентни органи и при спазване на процесуалните изисквания на ЗАНН, както и че нарушението е точно, ясно и недвусмислено описано в акта и в НП, и че за същото правилно е ангажирана отговорността на касатора на основание чл.185, ал.2 вр.ал.1 от ЗДДС. Съдът е изложил и мотиви за липса на основание за приложение на чл.28 ЗАНН.

Така постановеното решение е валидно и допустимо, но неправилно, като съображенията за това са следните:

            Първоинстанционният съд е формирал неправилен извод относно установената фактическа обстановка, както и неправилно е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените правила от АНО.

          Административнонаказателната отговорност на дружеството е ангажирана за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. /ДВ бр.52/2019 г., в сила от 02.07.2019 г./. Посочената разпоредба на ал.1 на чл.39 от наредбата предвижда няколко хипотези и същата гласи следното: Всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на самообслужване,генерира автоматично пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов отчет. При продажби на течни горива във/от обекти, които са изцяло на самообслужване, дневният финансов отчет се генерира автоматично и се записва във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива.

          В конкретния случай нарушението не е описано конкретно, ясно и недвусмислено в издадения АУАН № F513863/07.10.2019 г. Последният е издаден за това, че при извършена проверка на обекта на 02.10.2019 г. е установено, че за извършени зареждания на дизелово гориво, регистрирани от наличното в обекта ЕСФП, чрез издаване на фискални бонове на 18 различни дати, вкл. процесната 15.08.2019 г., не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет, като горното се потвърждавало от изведен КЛЕН за периода 15.07.2019 г. – 01.10.2019 г. В АУАН по никакъв начин не е индивидуализирано процесното нарушение, за което в случая е санкционирано дружеството, като не е посочено на коя именно дата е извършено същото. Посочени са само дати, на които се твърди, че дружеството е издало фискални бонове, т.е. че е регистрирало продажби в обекта, а същевременно отговорността му очевидно е ангажирана за извършени зареждания на дизелово гориво във ведомствена бензиностанция, т.е. за зареждания на гориво, които не са свързани с продажби, тъй като зарежданията са за служебни цели. Не е посочено коя хипотеза на правната норма на чл.39, ал.1 от Наредбата АНО приема, че е реализирана от дружеството – тази, свързана с продажбата на горива, с оглед приетото в АУАН като фактическа обстановка /издадени фискални бонове на 18 дати/, или тази, свързана със зареждания на течни горива /при която хипотеза законът не изисква да е налице продажба/. Посочените пороци на АУАН са съществени и са довели до нарушаване правото на защита на касатора, поради което не е налице възможност НП да се състави на осн.чл.53, ал.2 ЗАНН, въпреки нередовността на АУАН. Това е така, тъй като разпоредбата на чл.53, ал.2 ЗАНН дава възможност НП да се състави въпреки нередовността на АУАН, ако са установени по безспорен начин извършеното нарушение, самоличността на нарушителя и неговата вина. В случая няма как да се установи безспорното извършване на нарушението, тъй като изобщо не е ясно какво е то. Допуснатите при съставяне на АУАН процесуални нарушения са от категорията на съществените, не могат да бъдат впоследствие санирани и са основание за отмяна на издаденото НП на това основание.

Като е постановил съдебен акт в обратния смисъл, РС Бургас е приел неправилно съдебно решение, в нарушение на процесуалния закон, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което обжалваното НП бъде отменено като незаконосъобразно.

Страните не са претендирали разноски и такива не следва да бъдат присъждани.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, във връзка с чл. 63, ал.1, изр. ІІ-ро от ЗАНН, Административен съд – Бургас, ХV състав,

Р Е Ш И:

             ОТМЕНЯ Решение № 964/20.07.2020 г., постановено по а.н.д. № 2037/2020 г. по описа на Районен съд – Бургас, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

 ОТМЕНЯ Наказателно постановление (НП) № 472345-F513863/21.10.2019 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС, на основание чл.185, ал.2 във вр.ал.1 от ЗДДС, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

 

 

          РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

            ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                   2.