Определение по дело №72/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 март 2021 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20217060700072
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 82

 

град Велико Търново, 09.03.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав, в закрито съдебно заседание на девети март две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Георги Чемширов

 

при секретаря………………и в присъствието на прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно дело №72 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. /глава десета, раздел ІV/ от АПК във вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК.

Образувано е по жалба на адв. Ст. С., в качествто му на пълномощник на К.Д.П. от гр. В. Търново, против Решение №Ц1012-04-117#7/20.01.2021г. на Директор на ТП на НОИ В. Търново, с което производството по подадените от К. П. жалби с вх. №Ц1012-04-117#3/23.12.2020г. срещу разпореждане №О-04-999-00-**********/28.10.2020г. и с вх. №Ц1012-04-117#2/23.12.2020г. срещу разпореждане №О-04-999-00-**********/22.10.2020г., двете издадени от оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите в ТП на НОИ В.Търново е спряно. Жалбоподателят оспорва посоченото решение като незаконосъобразно, поради съществено нарушение на процесуалните правила,  противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона –  основания по чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК. Моли за отмяна на решението и присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата – Директора на ТП на НОИ В. Търново не е взел становище по нея.

Съдът, като взе предвид оспорвания акт, представените доказателства в административната преписка и оплакванията в жалбата, намира следното:

Жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 197 от АПК и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, същата е основателна.

 

С разпореждане №О-04-999-00-**********/22.10.2020г. на оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите в ТП на НОИ В.Търново е отказано изплащането на парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване на К.П. по болничен лист №Е20201720047 за времето от 12.09.2020г. до 11.10.2020г.

С разпореждане №О-04-999-00-**********/28.10.2020г. на оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите в ТП на НОИ В.Търново е отказано изплащането на парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване на К.П. по болничен лист №Е20202387680 за времето от 12.10.2020г. до 10.11.2020г.

На настоящия състав е служебно известно, че е съставен Констативен протокол КП-504-00782264/13.07.2020г. от контролен орган при ТП на НОИ В.Търново, с който е установено, че жалбоподателят не е упражнявал трудова дейност за периодите от 16.01.2020г. до 31.01.2020г. и от 19.02.2020г. до 31.05.2020г., за което да подлежи на осигуряване, съобразно с разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от КСО. На работодателя „Съдружие 2018“ООД са издадени Задължителни предписания №3Д—1-04-00782280/13.07.2020г., срещу които е подадена жалба и е образувано производство по АД №621/2020г. по описа на АС – В. Търново.

С обжалваното решение е спряно производството по подадената жалба срещу посочените две разпореждания, като е прието, че за жалбоподателя следва да се установи наличието на временна нетрудоспособност към 16.03.2020г., от която дата П. е в непрекъсната временна неработоспособност. За периода от 16.03.2020г. до 18.04.2020г. има издаден болничен лист №Е20200882088, като с разпореждане №О-04-999-00-**********/15.07.2020г. на оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите в ТП на НОИ В.Търново е отказано изплащането на парично обезщетение за временна неработоспособност поради общо заболяване за този период. Това разпореждане е било обжалвано от К. П., пред директора на ТП на НОИ – В. Търново и в момента производството по обжалването не е приключило, видно от цитираното АД №608/2020г. по описа на АСВТ.

На посочено правно основание чл.117, ал.3 и ал. 5 от КСО, във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, с обжалваното решение производството по жалбите е спряно до приключване на производството по обжалване на разпореждане №О-04-999-00-**********/15.07.2020г. на оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите в ТП на НОИ В.Търново/ в диспозитива на решението непрецизно е посочен само номера на жалбата срещу разпореждането/.

В конкретната хипотеза производството по жалба по административен ред срещу разпореждане за отказа за заплащане на обезщетение за временна нетрудоспособност е спряно, като в мотивите на решението за спиране е посочено, че спирането е до приключване с окончателно решение по спора за законосъобразността на предходно разпореждане с аналогично съдържание. Спирането на производството е постановено на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 АПК и съгласно чл. 54, ал. 5 АПК производството по обжалване на акта за спиране следва да бъде проведено по реда на глава десета, раздел IV, който е озаглавен "Обжалване на отказ за разглеждане на искане за издаване на административен акт" – чл., чл. 197202 от АПК. В чл. 200, ал. 2 АПК е предвидено, че определението, постановено по жалба на лицето, по чието искане е постановен изричния отказ за издаване на административен акт, може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство. Както се посочи, тази разпоредба намира приложение и в производството по обжалване на актове за спиране на административното производство, на основание чл. 54, ал. 5 АПК.

Константната съдебна практика признава възможността директорът на ТП на НОИ да спира административното производство по подадена пред него жалба по реда на чл. 117, ал. 3 от КСО, при приложимост на детайлно изброени в чл. 54, ал. 1 от АПК хипотези. Правното основание за издаване на процесното решение се съдържа в нормата на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, която в случая се явява специален закон по отношение на КСО и защитата срещу този вид административни актове е по реда на Глава десета, раздел ІV от АПК/съгласно чл. 54, ал. 5 от АПК и чл. 202, т. 2 от АПК/.

С оглед на така изложеното съдът намира, че актът е издаден от компетентния за това административен орган – Директор ТП на НОИ, пред който е висящо производството по жалба срещу разпореждания с №, № О-04-999-00-**********/22.10.2020г. и №О-04-999-00-**********/28.10.2020г., двете на оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите при ТП на НОИ В. Търново.  Оспорваният акт съдържа и адресат, който е жалбоподателят, като е посочен конкретно и номера на неговата жалба и отговаря на изискванията по чл. 59, ал. 2 от АПК.

Изводите на директора на ТП на НОИ за наличие на  основание за спиране на административното производство обаче съдът намира за неправилни. На основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК административният орган спира производството при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване, като в тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

В конкретния случай липсва ясно посочване на преюдициалната зависимост между законосъобразността на разпореждане №О-04-999-00-**********/15.07.2020г. и производството по обжалване на разпореждания с №, № О-04-999-00-**********/22.10.2020г. и №О-04-999-00-**********/28.10.2020г. Такива не могат да се извлекат и от доказателствата по делото. Ясно е, че се касае за откази за изплащане на парични обезщетения за временна нетрудоспособност поради общо заболяване, но как едното от тези разпореждания/първото по време/ оказва влияние върху издаване на решението на органа по чл. 117, ал. 1 от КСО не е установено.

Отказването на заплащане на обезщетение по болничен лист е  по съображения, които от фактическа страна се обосновават с обстоятелството, че жалбоподателят  не попада в кръга на лицата по чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО, подлежащи на осигуряване на това основание. Дали лицето е "осигурено" по смисъла на вложеното от осигурителното законодателство съдържание на това понятие и доколко жалбоподателят  е имал качество на подлежащо на осигуряване лице на основание чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО, следва да се преценя с оглед характера на изпълняваната от него дейност по сключения между него и работодателя договор. Осигурителният статус на лицето се определя от вида и характера на изпълняваната дейност и от съществуването и съдържанието на осигурително правоотношение.

 Доколкото тази преценка не е обусловена нито от издаването, нито от влизането в сила на предходно разпореждане за изплащане на парично обезщетение, то не е налице материалноправната предпоставка по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК за спиране на образуваното административно производство по чл. 117, ал. 3 от КСО. Изясняването на осигурително-правния статус на жалбоподателя е въпрос, свързан с наличието на законово регламентираните предпоставки и условия за възникването и съществуването на правото на лицето за получаване на осигурително плащане за временна нетрудоспособност.  По този въпрос решаващият орган в производството по чл. 117, ал. 3 от КСО следва да формира собствени правни изводи, за всеки конкретен случай поотделно.

Предвид изложеното административният орган не би следвало да очаква резултата от това производство да предопредели отнапред и окончателно преценката му за наличието на предпоставките за заплащане на парично обезщетение при представени други болнични за различни периоди от време.

В рамките на  производството административният орган следва самостоятелно и независимо от други органи да изследва този въпрос като  установените факти следва да мотивират властническото волеизявление на административния орган по административната преписка.

 С оглед гореизложените обстоятелства се констатира липсата на кумулативно изискуемите предпоставки за висящо преюдициално административно производство и за неговото удостоверяване от органа, пред който то е образувано. Посочените факти обосновават извода, че не са установени и доказани твърдените процесуални пречки за развитието на производството по обжалване на разпорежданията, с което е отказано изплащането на отпуснатото обезщетение за временна нетрудоспособност. Това налага да се приеме, че оспореният акт за спиране на административното производство по обжалването е издаден в нарушение на посоченото правно основание по чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК, поради което подлежи на отмяна.

Фактическите установявания по чл. 35 от АПК администрацията дължи в общия срок по чл. 57, ал. 1 АПК, а необходимостта от събирането на допълнителни доказателства може да обоснове удължаването на срока по реда на чл. 57, ал. 5 от АПК и в този смисъл е недопустимо, чрез възприемането привидно на основания за спиране, да се постига удължаване на тези срокове. Това е особено важимо в производствата по отпускане на парично обезщетение за временна нетрудоспособност, с оглед заместващия му характер по отношение загубеното трудово възнаграждение.

Поради това обжалваното решение  за спиране на административното производство да бъде отменено, а преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на производството.

Независимо от изхода на спора съдът не присъжда разноски в полза на оспорващия, тъй като няма данни такива да са сторени по производството.

Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК, вр. с чл. 54, ал. 5 от АПК,  Административният съд – В. Търново

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ Решение №Ц1012-04-117#7/20.01.2021г. на Директор на ТП на НОИ В. Търново, с което е спряно.производството по подадените от К.Д.П. жалби с вх. №Ц1012-04-117#3/23.12.2020г. срещу разпореждане №О-04-999-00-**********/28.10.2020г. и с вх. №Ц1012-04-117#2/23.12.2020г. срещу разпореждане №О-04-999-00-**********/22.10.2020г. на оправомощено лице за ръководител по изплащане на обезщетенията и помощите в ТП на НОИ В.Търново.

ВРЪЩА преписката на ТП на НОИ – В. Търново за продължаване на процесуалните действия.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участвали в административното производство. 

 

 

 

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :