Решение по дело №322/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 47
Дата: 22 март 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20207120700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 22.03.2021 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на двадесет и трети февруари през две хиляди  двадесет и първа година в състав:

                                              СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело № 322 по описа за 2020 г. на КАС, и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, във вр. с чл.27, ал.5 от Закона за подпомагане за земеделските производители /ЗПЗП/, вр. с чл. 166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. 

Делото е образувано по жалба от Т.Х.Х. от *** срещу Акт за установяване на публично държано вземане №09/06/3/0/01354/3/01/04/01 от 25.09.2020 г., издаден от директора на ОД на Държавен фонд “Земеделие“ – Кърджали,  с който на жалбоподателя е отказано изплащането на финансова помощ в размер на *** лв., представляваща второ плащане по договор №*** от *** г., и е определено подлежащо на възстановяване публично държавно  вземане в размер на *** лв. - първо плащане по горния договор.

Жалбоподателят намира оспорения акт за незаконосъобразен поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, неправилно  приложение на материалния закон и несъответствие с неговата цел. Твърди, че административният орган е извършил неправилна правна квалификация на  установените факти, подвеждайки ги под нормата на чл.27, ал.7 от ЗПЗП, вместо по чл.27, ал.6 от с.з. Вследствие на горното, неправилно е издал АУПДВ, вместо решение за финансова корекция по реда на чл.73 от ЗУСЕСИФ. Счита, че АУПДВ е постановен, без да са изяснени релевантните факти и обстоятелства относно възникването на вземането, тъй като не бил наличен влязъл в сила административен акт, установяващ задължението по основание и размер. Сочи също и неизпълнение на изискванията на чл.26 и чл.34, ал.3 от АПК, свързани с уведомяването му за откритото производство по издаване на АУПДВ, както и с възможността за участие в него. В о.с.з. и в писмени бележки, чрез  процесуалния си представител, поддържа подадената жалба, като намира за противоречиви констатациите в оспорения акт, свързани с нарастването  на икономическия размер на стопанството, както и че не е посочен конкретния документ, който органът е приел, че е с невярно съдържание. Иска от съда да отмени оспорения АУПДВ. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът - Директор на ОД на Държавен фонд “Земеделие“ – Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. В с.з. и представено писмено становище излага съображения за законосъобразността на оспорения акт, като издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на установената процедура и материалноправните разпоредби. Предвид влязлото в сила Решение №93/18.12.2019г., постановено по а.н.д. №225/2019 г. по описа на ОС-Кърджали, с което жалбоподателят бил признат за виновен в това, че на 03.07.2018 г., в заявка за второ плащане и приложение към нея, представил неверни сведения пред ОД на ДФ „Земеделие“ - Кърджали, за административния орган били налице основанията да откаже второ плащане и да иска възстановяване на полученото първо плащане. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на договореното адвокатско възнаграждение.

Административният съд, като прецени становищата на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 На 01.08.2016г., жалбоподателят е подал заявление за подпомагане №***, по  подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства“, мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. Към заявлението си приложил и необходимите документи, в т.ч. и  бизнесплан.

Според представения бизнесплан /л.75­88от делото/ началният икономически размер на стопанството е *** евро,  формиран от отглежданите 124 бр. пчелни семейства. Предвидено към крайната дата на периода за проверка на изпълнението на бизнесплана - 05.07.2018г., икономическият размер /ИР/ на стопанството да нарасне на *** евро, чрез отглеждането на общо 160 бр. пчелни семейства.

На 09.05.2017 г., между ДФ „Земеделие“ и Т.Х.Х., като ползвател, бил сключен Договор за отпускане на безвъзмездна финансова помощ №*** /ДБФП/ по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства“. Съгласно чл.3, ал.1 и ал.2 от договора, одобрената помощ е в размер на не повече от левовата равностойност *** евро, или *** лв., предоставяни на два етапа: първо плащане в размер на *** лв. – в срок до два месеца от сключването на договора и второ плащане в размер на *** лв., в срок до три месеца след издаване на уникален идентификационен код на заявката за второ плащане. Според чл.6, ал.1 от договора, ползвателят е длъжен да изпълни одобрения бизнесплан до 05.07.2018г.

С Решение №09/06/3/0/01354/3/01/04/01 /13.06.2017г. на директора на ОД ДФ „Земеделие“ – Кърджали, е одобрено изплащането на финансова помощ в размер на 19 558 лв., представляваща първо плащане по договора.

На 03.07.2018 г., в установения срок, Т.Х. е подал и заявка за второ плащане № *** /л.41/ по сключения договор, към която приложил и две декларации от 22.06.2018 г. заверени от ветеринарен лекар, според които в пчелина в ***, отглежда 113 пчелни семейства, а в пчелина в *** - 47 пчелни семейства.   

На 04.07.2018 г. служители на отдел "РРА" към ДФЗ, извършили посещение на място в стопанството на жалбоподателя, а резултатите отразили в контролен лист /л.229-245 от делото/. Според констатациите на проверяващите, в пчелин с рег.№***, находящ се в землището на *** не са установени пчелни кошери и семейства, а в пчелин рег. №***, в землището на ***, ***, са установени 68 броя функциониращи пчелни кошери и 47 бр. кошери, които не са заселени с пчелни семейства. Прието е, че общият брой на установените при проверката пчелни семейства е 68 броя, при заявени 160 броя. Контролният лист е подписан от жалбоподателя със забележка, че кошерите в *** са откраднати.

          С писмо изх. №01-090-6500/291/17.10.2018г. на директора на ОД на ДФ "Земеделие"- Кърджали, на основание чл.26 и чл. 34, ал. 3 от АПК, жалбоподателят е уведомен за откриването на производство по издаване на АУПДВ, тъй като при извършени административни проверки след първо плащане и преди второ плащане, са установени несъответствия, изразяващи се в липса на увеличение на икономическия размер на стопанството с минимум 2 000 евро, спрямо първоначалния размер, както и неточно изпълнение на бизнесплана. В писмото е посочено, че общият размер на задължението, за което ДФЗ ще издаде акт за установяване на публично държавно вземане, е *** лв. Писмото е съобщено на посочения от жалбоподателя адрес, на 02.11.2018г., видно от известие за доставяне, приложено на л. 268 от делото.

Във връзка с горното писмо, на 13.11.2018 г. жалбоподателят е  депозирал възражение вх. №01-090-6500/291-2, в което посочил, че липсата на пчелни семейства в пчелина в ***, се дължи на кражба, за която е уведомено съответното РУ на МВР. Посочил е също, че пчелните семейства са вече възстановени до изискуемите 160 броя и са разположени в пчелина, находящ се в землището на ***.

В периода 04.02.2019г. - 06.02.2019г. е извършена втора проверка на място в стопанството на жалбоподателя. Според констатациите на проверяващите, отразени в контролен лист, в пчелин с рег. №***, в землището на ***, ***, са установени 160 броя пчелни семейства.

Със заповед №03-090-РД/45/ 01.04.2019 г. е спряна обработката на подадената от ползвателя заявка за второ плащане, поради извършвана проверка по преписка вх.№**/***г. по описа на Окръжна прокуратура-Кърджали, свързана с представени от Х. документи с невярно съдържание.

По делото е приложено и Решение №93/18.12.2019г., постановено по а.н.д.№225/2019 г. по описа на ОС-Кърджали, с което Т.Х. е признат за виновен в това, че на 03.07.2018 г., като регистриран земеделски производител, в Заявка за второ плащане №09/06/3/0/01354/3/01 и в приложена към нея таблица 2.1 - Данни за всички животни в стопанството, представил неверни сведения, като заявил, че през стопанската 2017/2018г., в собственото си стопанство – животновъден обект №***, в землището на *** и в животновъден обект №***, в землището на ***, отглежда общо 160 броя пчелни семейства, а в действителност в стопанството не е имало необходимия брой пчелни семейства, за да получи средства, финансирани от фонд, принадлежащ на ЕС, като на основание чл.78а, ал.1, вр. с чл.248а, ал.2, вр. с ал.1 НК, го освободил от наказателна отговорност и му наложил административно наказание глоба в размер на 1 200 лв. Горното решение е влязло в сила на 03.01.2020 г., видно от отбелязаното в него.

Със Заповед №03-090-РД/45-1/04.02.2020г. на директора на ОД ДФ „Земеделие“ Кърджали е възобновена обработката на заявка за плащане №09/06/3/0/01354/3/01 от 03.07.2018г.  

С писмо изх. №01-090-6500/291-12/11.05.2020 г. на директора на ОД на ДФ "Земеделие"- Кърджали, връчено на 18.05.2020 г., лично на Т.Х., жалбоподателят е уведомен за наличие на допълнително основание по чл.17, ал.3 от ДБФП, за отказ да се извърши второто плащане, както и за връщане на извършеното първо плащане по договора, поради представяне на неверни сведения в заявката за второ плащане. 

С оспорения в настоящото производство Акт за установяване на публично държавно вземане, на жалбоподателя е отказано изплащането на финансова помощ, в размер на *** лв., представляваща второ плащане по договор №*** от *** г., като е определено и подлежащо на възстановяване публично вземане в размер на *** лв., представляващо сумата от полученото първо плащане по горния договор. В т.I са изложени съображения за  неспазване на условията на чл. 15, ал. 1; чл. 14, ал. 1, т. 7, чл. 6, ал. 1 и ал. 3 и чл. 13, ал. 1 от сключения ДБФП, както и на разпоредбите на чл. 9, ал. 2; чл. 14, ал. 1, т. 2, б. "а" и  чл. 19, ал. 5 от Наредба № 10/10.06.2016 г. за прилагане на подмярка 6. 3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

          Прието е, че при посещение на място, на 04.07.2018 г., в стопанството на ползвателя са установени 68 бр. пчелни семейства. Съответно, икономическия размер на стопанството, изчислен по приложение № 1 към чл. 5, ал. 8 от Наредбата, въз основа на допустимите за включване пчелни семейства, възлиза на *** евро, при начален икономически размер от *** евро, поради което ИР на стопанството не е нараснал, съобразно предвиденото в 15, ал.1 от договора и чл.14, ал.1, т.2, б.“а“ от Наредбата, а е намалял с *** евро. Посочено е също и че не е изпълнен коректно бизнеспланът и планираното увеличение на Стандартния производствен обем на стопанството, поради това, че се отглеждат само 68 от планираните 160 бр. пчелни семейства. По повод депозираните от Т.Х. възражения е прието, че при проверката на място, извършена в периода 04.02.2019г. – 06.02.2019г. в стопанството  на жалбоподателя са установени 160 бр. пчелни семейства. Икономическия размер на стопанството, при този брой на пчелните семейства, е изчислен на *** евро, при начален ИР размер – *** евро, като нарастването към този период, е с *** евро.  Респ., прието е, че към момента на извършване на втората проверка, предвиденото в договора увеличение на икономическия размер на стопанството, е било постигнато. В т.II от АУПДВ е прието, че следва да се реализира отговорността на ползвателя по чл.17, ал.3 от договора, предвид влязлото в сила Решение №93/18.12.2019г., постановено по а.н.д.№225/2019 г. по описа на ОС-Кърджали, с което Т.Х. е признат за виновен в това, че е представил неверни сведения пред ОД на ДФ „Земеделие“ – Кърджали в заявка за второ плащане №09/06/3/0/01354/3/01, в нарушение на задължение да представи верни такива, като заявил, че през стопанската 2017/2018г. в стопанството си отглежда общо 160 броя пчелни семейства, а в действителност не е имал необходимия брой пчелни семейства, за да получи средства, финансирани от фонд, принадлежащ на ЕС. По изложените съображения, за неизпълнение на договорни и нормативни задължения и на основание чл.9, ал.1, т.11, вр. с чл.17, ал.1 и ал.3 от ДБФП и чл.37, ал.1, т.12 от Наредба №10/ 10.06.2016г., е издаден и оспореният АУПДВ. Последния е изпратен на жалбоподателя по пощата и е получен на 12.10.2020г., видно от приложеното известие за доставяне /л. 23/, а жалбата срещу акта е подадена по пощата, на 26.10.2020 г.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице с правен интерес и насочена срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

При проверката за законосъобразност на оспорения АУПДВ, предмет на настоящото производство, касаеща компетентността на неговия издател, съдът констатира следното:

С разпоредбата на чл. 20а, ал. 6 ЗПЗП (Доп. - ДВ, бр. 2 от 2018 г.), на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е предоставена възможност да делегира със заповед правомощията си по издаване на актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Видно от приложената по делото Заповед №03-РД-2700/24.07.2019г., ИД на ДФ "Земеделие" е делегирал на директорите на ОД "Земеделие", съобразно териториалната им компетентност, правомощията си по издаване на АУПДВ, както и на решения за налагане на финансова корекция, вкл. и по подмерки 6.1 и 6.3 по ПРСР 2014-2020. Следователно, оспореният акт е постановен от компетентен орган, съобразно териториалната му компетентност и надлежно делегирани правомощия.

При извършената проверка, съдът не констатира и допуснати нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на акта. Спазено е  изискването за писмена форма, както и изискванията на чл.26 и чл.34, ал.3 от АПК. Органът е изпълнил задължението си да уведоми жалбоподателя за започване на производството, като му е предоставена и възможност да участва в откритото производство. Последното се установява от обсъдените по-горе писма изх. №01-090-6500/291/17.10.2018 г. и изх. №01-090-6500/291-12/11.05.2020 г. на директора на ОД на ДФ "Земеделие"- Кърджали, с които жалбоподателят е уведомен за откриването на производство по издаване на АУПДВ. Горните писма съдържат и подробно изложение на установените несъответствия. Жалбоподателят се е възползвал от правото си на възражение и е подал такива в установения срок. В тази връзка, неоснователни са възраженията му за нарушения на процесуалните правила, визирани в чл.26 и чл.34, ал.3 от АПК.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователно и възражението за неправилна правна квалификация на установените факти, вследствие на което неправилно бил издаден АУПДВ, вместо решение за финансова корекция, по реда на чл.73 от ЗУСЕСИФ. Съгласно § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ, определящ приложимия правен ред, безвъзмездна финансова помощ по програмата за развитие на селските райони се предоставя при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в ЗПЗП или в акт по неговото прилагане. В случая, безвъзмездната финансова помощ е предоставена по реда на относимата Наредба № 10 от 10.06.2016 г. за прилагане на подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. /обн., ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 г./. В Наредба №10 от 10.06.2016 г.   е предвиден и специален ред за контрол и изпълнение на дейностите по проекта, като в чл.37, ал.1 са посочени случаите, в които ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане и дължи връщане на полученото първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ ведно със законната лихва към него.

От своя страна, според § 12, ал.1 ПЗР на ЗИДЗПЗП (ДВ, бр. 2 от 2018 г.), започналите производства по издадените до датата на влизането в сила на този закон наредби по прилагането на мерките от ПРСР за периода 2007 – 2013 г. и на мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2  от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. се довършват по досегашния ред до изтичане на периода на мониторинг. По аргумент от чл.41, т.8, т.9 и чл.19, ал.5  от Наредба №10 от 10.06.2016 г. и чл.14, ал.1 от сключения на 09.05.2017 г. ДБФП, този период на мониторинг, е пет години от датата на сключване на договора,  и не е изтекъл и към настоящия момент. Следователно, производството е започнало и проведено по реда  на наредба по приложение на ЗПЗП, в рамките на периода на мониторинг, поради което приложим е "досегашния ред" за установяване дължимостта на подлежащата на възстановяване БФП и правилно административният орган е приложил именно реда по Наредба №10 от 10.06.2016 г.

АУПДВ е издаден и в съответствие с материалния закон.

Съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 3 и ал. 5 от ЗПЗП , РА е длъжна да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платени и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Вземанията на РА, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК.

Съгласно чл.162, ал.2, т.8 и т.9 ДОПК, публични са държавните и общинските вземания за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и лихвите за тях.

По делото няма спор, че на 19.05.2017 г. ползвателят е получил финансова помощ в размер на *** лв, представляваща първо плащане по сключения ДБФП. Последното се установява и от Решение изх.№01-090-6500/380/13-06-2017 г. на директора на ОД ДФ „Земеделие“ – Кърджали.

В случая, установеното в акта публично държавно вземане е основано на сключения административен договор №*** от *** г. Актът е мотивиран с неизпълнение на задължения по чл.9, ал.1, т.11, вр. с чл.17, ал.1 и ал.3 от сключения договор, както и на разпоредбата на чл. 37, ал.1, т.12 от Наредба №10/10.06.2016 г.

Според чл.37, ал.1, т.12 от Наредба №10/10.06.2016 г., ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане и дължи връщане на полученото първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ, ведно със законната лихва към него, когато е представил декларация и/или документи с невярно съдържание, неистински и/или подправени такива, включително когато тази декларация и/или документ са представени при или по повод кандидатстването му за подпомагане по подмярката. Аналогично е и съдържанието на чл.9, ал.1, т.11 от ДБФП.

Съгласно чл.17, ал.1 и ал.3 от договора, в случаите по чл.9 от същия и чл.37, ал.1 от Наредба№10/10.06.2016 г., ползвателят  дължи обезщетение в размер на полученото първо плащане по договора, ведно със законната лихва. Такава е и отговорността на ползвателя при представяне на документи с невярно съдържание, включително когато тези документи са представени при подаване на заявката за второ плащане.

Установи се от Решение №93/18.12.2019г., постановено по а.х.д.№225/2019 г. по описа на ОС-Кърджали, в сила от 03.01.2020 г.,  че жалбоподателят е признат за виновен в това, че в подадената на 03.07.2018 г. Заявка за второ плащане №09/06/3/0/01354/3/01 и в приложена към нея таблица 2.1 - Данни за всички животни в стопанството, представил неверни сведения, за да получи средства, финансирани от фонд, принадлежащ на ЕС. Т.е., налице е хипотезата на чл.37, ал.1, т.12 от Наредба №10/10.06.2016 г., тъй като с влязло в сила съдебно решение е установено, че подадени от ползвателя документи - заявка за второ плащане, както и приложение към нея, съдържат неверни данни, респ. са документи с невярно съдържание. При това положение, правилни са изводите в оспорения акт, че по силата на чл. 37, ал. 1, т. 12 от приложимата наредба, ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане по договора  и дължи връщане на полученото първо плащане. Правилно, предвид съдържанието на  чл.10 от наредбата  и чл.3, ал.2 от ДБФП, е приложен материалния закон и по отношение на размера на публичното вземане, определено за възстановяване - *** лв., представляващо сумата от полученото първо плащане по договора, както и на постановения отказ за изплащане на финансова помощ в размер на *** лв., представляващо второ плащане по договора. 

Неоснователни са доводите на жалбоподателя за наличие на противоречиви констатации в оспорения акт, свързани с нарастването на икономическия размер на стопанството, както и че не е посочен документът, за който органът е приел, че е с невярно съдържание.  В мотивите към  процесния АУПДВ е прието, че към датата на извършване на първото посещение  на място - 04.07.2018 г., след подаване на заявката за второ плащане,  в стопанството на ползвателя са установени 68 бр. пчелни семейства поради което ИР на стопанството не е нараснал, а е намалял с 3 579,04 евро, а при втората проверка, извършена в периода 04.02.2019г. – 06.02.2019г. е констатирано, че предвиденото в договора увеличение на икономическия размер на стопанството, е било постигнато. В т.II от АУПДВ са посочени и конкретните документи – заявка за второ плащане и приложената към нея таблица 2.1 „Данни за всички животни в стопанството“, по достатъчно ясен начин, позволяващ на адресата на акта да разбере, кои са документите, съдържащи неверни сведения. 

По изложените съображения, оспореният акт се явява законосъобразен, а подадената срещу него жалба следва да се отхвърли, като неоснователна. 

При този изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК и предвид направеното от ответната страна искане за присъждане на разноски, на ДФ "Земеделие“, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, АС-Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Т.Х.Х. от *** срещу Акт за установяване на публично държано вземане /АУПДВ/ №09/06/3/0/01354/3/01/04/01 от 25.09.2020 г., издаден от директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Кърджали.

ОСЪЖДА Т.Х.Х. от *** с ЕГН **********, да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, гр.София, разноски по делото в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от съобщението.

                                                

 

 

СЪДИЯ: