О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 1693 Година 2021, 04.11.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен Съд – Пловдив ІІ отд., VII състав
от публичното заседание на 25.10.2021г. в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ адм. дело номер 1167 по
описа
за 2021 година и като обсъди :
Постъпила е жалба от
„Салдо“ЕООД срещу Решение №215 от 10.03. 2021г. на Изпълнителния Директор на
УМБАЛ „св.Георги“ЕАД, гр.Пловдив, с което е обявено класирането и определен за
спечелил търг за имот – терен от 273 кв.м., находящ се на бул. „Пещерско
шосе“№66 в гр.Пловдив, ЕТ „Р.А.“.
С жалбата се навеждат твърдения
за допуснати нарушения на съществени административнопроцесуални правила и за
противоречие за материалноправни разпоредби. Настоява за обявяване нищожността,
респ. отмяна на решението като незаконосъобразно по същество. Претендират се
разноски.
Ответникът – Изпълнителен
Директор на УМБАЛ „св.Георги“ЕАД, гр. Пловдив счита съдебното производство
за недопустимо, а по същество жалбата и за неоснователна.
Заинтересованата страна ЕТ „Р.А.“
не взема становище по така депозираната жалба.
Пловдивският Административен Съд –
Второ отделение, седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.
От постъпилата преписка, по
която е издадено и оспорваното тук решение на изпълнителен директор, се
установява, че след получено разрешение от Съвета на директорите(СД) на УМБАЛ „св.Георги“ЕАД от
02.02. 2021г, със Заповед №131 от 08.02.2021г. ответникът открил провеждане на
конкурс за отдаване под наем на терен от 273 кв.м. с посоченото местонахождение,
който да се проведе по правилата на Правилника за приложение на Закона за
публичните предприятия(ППЗПП) – чл.29 ал.2 от Приложение №1 към него,
назначена била и конкурсна комисия.
С Протокол на последната от
дата 25.02.2021г. били класирани тримата участника, подали документи, като
било предложено на изпълнителния директор да определи заинтересованата страна
ЕТ „Р.А.“ за спечелил конкурса.
Този извод бил възприет от
ответника, който с акта си от 10.03.2021г. обявил класирането и определил ЕТ „Р.А.“
за наемател на терена, а жалбоподателят „Салдо“ЕООД бил класиран на трето
място.
По допустимостта на съдебното
производство.
От страна на ответника се сочи,
че актът на изпълнителния директор, с който той класира участниците в конкурс,
проведен на основание Закона за публичните предприятия(няма спор, че УМБАЛ
„св.Георги“ЕАД е именно такова), не е административен акт по смисъла на АПК,
волеизявлението няма характер на акт на орган на
власт, а на орган на стопански субект. Позовават се в тази връзка на
мотивите на ТР № 3 от
27.06.2016 г. на ВАС по т. д. № 5/2015 г., ОСС, I и II колегия, като отбелязват факта, че въпросните
273 кв.м. се намират в собствен на търговското дружество имот.
С оглед на изложеното считат, че решението от
10.03.2021г. не представлява административен акт по смисъла на АПК, поради
което не подлежи на съдебен контрол от административен съд.
От своя страна оспорващото дружество, приемайки по
принцип мотивите на тълкувателното решение, счита че не било доказано по
несъмнен начин от събраните в хода на съдебното дирене доказателства, дали въпросните
273 кв.м. са в собствен на едноличното търговско дружество имот или попадат в държавен имот, който бил
предоставен за управление на болничното заведение.
В тази връзка настоящият състав, намира че съдебното
производство се явява недопустимо, поради което жалбата следва да се остави без
разглеждане, а производството по делото се прекрати.
Преди всичко следва да се посочи, че
приложими за настоящата преценка са изцяло решаващите мотиви, изложени в
цитираното по-горе Тълкувателно решение от 2016г. на ВАС на РБ, макар същите
да касаят анализ на правната уредба към посочения момент, т.е. преди приемане
на Закона за публичните предприятия от 2019г. В тази връзка следва да се
посочи, че с приемането на ЗПП и ППЗПП и отмяната с последния на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в
търговските дружества с държавно участие в капитала, по същество не се промени
принципната концепция за същността на актовете на органите на едноличните
дружества на държавата в интересуващата ни насока.
Извършените действия по
управление със собствен на дружеството имот са единствено в качеството му на
орган на стопански субект, а не като орган на държавна власт и предвид липсата
на изрична правна норма в закон, която да му предоставя такава властническа
компетентност,
следва да се приеме,
че органите на търговските дружества с държавно участие в капитала не са административни органи по смисъла на § 1,
т.1 от ДР на АПК.
Следователно в процедурите по търг или конкурс по реда на ЗПП и ППЗПП издаваните от тях актове се оформят съгласно
изискванията на Търговския закон/така и чл.29 чл.5 от ПЗПП, сочещ, че търгът/конкурсът
се откриват след изпълнение на особените изисквания на правилника, на устава,
на дружествения договор или на учредителния акт/. Т.е. щом се реализират действия по управление със собствено на дружеството имущество(включено
в капитала му) то
те нямат характер на
актове на орган на власт, а на орган на стопански субект. Уредената конкурсна процедура в подзаконов нормативен акт и създаденият ред за провеждане на същия не обосновават друг извод,
респ. да води до
регламентиране
на отношенията като
административни.
За да се приеме едно
отношение като административно, то следва да се развие между субекти, един от
които е орган на власт. Дружеството е стопански субект, действащ чрез свои органи. Характерът на административното правоотношение следва да е такъв, че да
създава отношения на едностранно пораждане на правни последици, без съгласуване
на воля, а в случая целта е постигане на договор в отношения на свободна
стопанска инициатива(така
изрично отново в мотивите на ТР).
От страна на жалбоподателя също се
споделят тези принципни мотиви(така становище на лист 201 от делото и
становище по същество от 01.11. 2021г.), но се оспорва, че не се установява по
несъмнен начин, че въпросния терен от 273 кв.м. попада в имот, собственост на
търговеца. Твърди се, че не се установява предпоставката, посочено в мотивите
на Тълкувателния акт на ВАС на РБ, за държавен имот, апортиран в капитала на
търговското дружество, станал собствен на отделното юридическо лице.
В тази връзка следва да се посочи, че описанието на
имота, който се предлага за отдаване под наем в конкурсната процедура е: „терен
от 273 кв.м., находящ се източно от алеята на Централния вход на Хирургически
клиники, бул.„Пещерско шосе“№66, гр.Пловдив…“ създава определени неясноти за
точното си местоположение.
В тази връзка по делото бе изслушана съдебно-техническа
експертиза с в.л. Р., която не бе оспорена във фактическите си констатации от
страните, от която се установява, че въпросният терен понастоящем(2021г.) е част от ПИ с
идентификатор 56784.510.1051 с площ
134 040 кв.м., който е бил образуван през 2018г. при обединяването на ПИ
510.242 и ПИ 510.243(за което не е нарочна издадена заповед
за изменение на кадастралната карта). По отношение на ПИ 510.242 се
установява, че същият е еднолична собственост на търговското дружество УМБАЛ „св.Георги“ЕАД по силата на вписан
договор за доброволна делба от 19.12.2013г./лист 163-170 от делото/, по силата
на който и чрез конститутивното действие на делбата ЕАД-то е придобило
еднолично правото на собственост върху 91 875 кв.м., представляващи този
поземлен имот. По отношение ПИ 510.243 с площ 42 171 кв.м., то той
по силата на същия договор за делба става еднолична собственост на държавата.
Последващо този имот по силата на представеното Решение на МС на РБ №125 от
01.03.2018г./листове151-152 от делото/ е апортиран в капитала на УМБАЛ
„св.Георги“ЕАД, като е разпоредено в т.4 от цитираното решение този имот(заедно с други) да се отпише от актовите книги
за държавни имоти.
Или следва да се обобщи, че към
момент на откриване и момента на приключване на конкурсната процедура,
доколкото двата ПИ са съседни и са били обединени в ПИ 510.1051(макар и без заповед) в кадастралната карта, то
същите категорично са еднолична собственост на ЕАД-то. Следва да се посочи, че
описаният за отдаван на конкурс терен е ситуиран от вещото лице, а и от
експерта дал пазарна цена през 2020г. с оглед обявяване под наем на терена(листове 129-138 от делото), в имот ПИ 510.242, който безспорно още от
2013г. по силата на конститутивното действие на договора за доброволна делба е
станал еднолична собственост на дружеството(като точното
местоположение е отразено от вещото лице и в скиците към представеното
заключение).
При това положение няма никакво съмнение, че теренът
попада в имот, еднолична собственост на ЕАД-то. Липсата на ясно идентифициране
къде точно в посочените 134 040 кв.м. от общата площ на поземления имот се
намират собствено тези 273 км.м. и създадената възможност за неяснота относно
обекта на конкурсна, не касаят обаче изводите за допустимост, а са въпроси при
преценката по същество на оспореното решение, при положение, че същото би било
административен акт(несъмнено е в случая, че посочените
Хирургически клиники с адрес – бул.„Пещерско шосе“№66, гр. Пловдив водят до
идентификация само на един ПИ и това е този с номер 56784.510.1051 съобразно
служебно представената справка от СГКК – Пловдив, лист 266 от делото).
Консеквентно се налага извод, че в казуса не сме
изправени пред волеизявление на административен орган, не е налице развило се
административно правоотношение между страните, поради което и жалбата на
„Салдо“ЕООД следва да се остави без разглеждане, а съдебното производство по
нея се прекрати като недопустимо – на основание чл.159 т.1 АПК.
С оглед изхода от спора разноски не се присъждат, тъй
като ответникът не е претендирал такива в установения за това срок, липсва и
представен списък на разноските.
Ето защо и поради
мотивите,изложени по – горе АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ – ІІ отд., VІІ състав
:
О
П Р Е
Д Е Л И
ОТМЕНЯ определението от 25.10.2021г., с което
е даден ход на делото по същество.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Салдо“ЕООД срещу Решение №215 от
10.03.2021г. на Изпълнителния Директор на УМБАЛ „Св.Георги“ ЕАД, гр.Пловдив, с
което е обявено класирането и определен за спечелил търг за имот – терен от 273
кв.м., находящ се на бул.„Пещерско шосе“№66 в гр.Пловдив, ЕТ „Р.А.“.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №1167/2021г. по описа на Административен
Съд – Пловдив – ІІ отд., VІІ състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :