Решение по дело №1482/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1746
Дата: 1 октомври 2019 г. (в сила от 19 октомври 2019 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20197050701482
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 май 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

_______

 

гр. Варна,_______2019 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, ІІ-ри състав, в публичното заседание на двадесет и четвърти септември през  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                            Съдия: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

 

при секретаря Добринка Долчинкова ,като разгледа докладваното
от съдията Веселина Чолакова адм. дело N 1482 по описа на Административен съд Варна за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.46,ал.1 от Закона за чужденците в Република България /ЗЧРБ/ , вр.чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Д.Т. ЛНЧ **********, с адрес ***, против Заповед № 365з-1158/22.03.2019 г. издадена от Директора на ОД на МВР-Варна, , с която му е наложена принудителна административна мярка „Връщане до страната на произход, страна на транзитно преминаване или трета страна“ и на основание чл.39б,ал.1 от ЗЧРБ е определен срок от 30 дни за доброволно изпълнение на задължението за връщане. Навеждат се доводи за допуснати нарушения на материалния и процесуален закон и на целта на закона. Сочи се, че пребивава в България от шестмесечна възраст и не е напускал територията на страната. Сочи се, че е посещават учебни заведения, а в момента е студент във ВСУ „Черноризец Храбър“. Подал е молба за получаване на статут на бежанец, която било отхвърлена. През 2015 г. е подал заявление в Дирекция „Миграция“ за предоставяне на право на постоянно пребиваване , което също било отхвърлено. Твърди, че има трайни връзки с България, приобщен е към българските традиции и обичаи. Твърди, че има болен родител, майка за която трябва да полага грижи. Счита, че заповедта нарушава принципа за съразмерност, не е гарантирано  правото  му на личен и семеен живот. Твърди, че има осигурено жилище и приходи. Сочи се, че в държавата на произход Армения има военни конфликти, а той е във възраст, в която ще трябва да постъпи в казармата. Твърди, че няма никакви връзки с държавата си на произход и не владее арменски език. Навежда и допълнителни доводи, че заповедта е издадена преди изтичането на срока, в който му е разрешено пребиваване в Република България. Сочи се, че  неправилно акта е обоснован с мотивите на Решение № 4764/06.07.2015 г. постановено по адм. дело № 3855/2015 г.  на Административен съд-София-град, тъй като от постановяване на съдебния акт е минал значителен период и има промяна в обстоятелствата. Сочи се, че от диспозитива на акта не става ясно, къде следва да се върне, което е съществено процесуално нарушение и самостоятелно основание за отмяна на заповедта. Моли съда да отмени оспорената заповед. В съдебно заседание се представлява лично и чрез адв. Д.. Поддържа жалбата и моли за присъждане на сторените разноски за платена държавна такса.

            Ответникът - Директор на ОД на МВР-Варна оспорва жалбата чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт Г.. Счита, че са налице основанията за издаване на заповедта и административният орган е приложил правилно закона. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Съдът след като се запозна с представените доказателства и като съобрази приложимите правни разпоредби установи следното от фактическа и правна страна:

            По допустимостта на жалбата:

            Жалбата е насочена срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, в срока по чл.149,ал.2 от АПК и от лице с правен интерес от предприетото оспорване, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

            По основателността на жалбата:

            Страните не спорят относно фактите. Установява се, че жалбоподателят е роден на *** г. в Република Армения. Видно от представения отговор от консула на Армения № 2214/0107/2016 г., жалбоподателят е гражданин на Република Армения.  Влиза легално в Република България, като турист през септември 1995 г., когато е бебе на шест месеца, придружаван от баща си Т. А. и майка си С. В.. Сестра му А. Т. е родена на *** г. Родителите му се установяват в гр. Варна е през целия си живот не е напускал територията на Република България. Посещавал е детска градина, основно училище „Христо Ботев“ в гр. Варна и има завършено средно образование в СОУ „Свети Климент Охридски“ . Представена е и препоръка за работа от адвокатска кантора, където той е работил като сътрудник. Престирал е труд като продавач-консултант, управител и в собствен магазин. От представените характеристики от учебните заведения е видно, че е проявявал чувство за отговорност, толерантност, съпричастност и взаимопомощ.  От живущите в жилищната сграда, където живее с родителите си и сестра си в гр. Варна, *** е дадена отлична препоръка. Това жилище е собственост на сестра му А.Т.. Собственик е на търговско дружество „Т. груп“ ЕООД , регистрирано в Агенцията по вписванията. 

            Бащата на Т. – А. Т. е роден на *** г. , гражданин на Армения е със статут на продължително пребиваващ чужденец в Република България от 13.04.2017 г.

            Майката на жалбоподателя – С. В. е родена на *** г., гражданка на Армения. Кандидатствала е за статут на бежанец или хуманитарен статут, но не е получила. Прието е, че вложеното й здравословно състояние  - дългогодишна хипертония, десетгодишна стенокардия и клинични прояви на сърдечна недостатъчност пречат за напускането на страната.

            Сестрата на жалбоподателя – А.Т. е родена на *** г. и е гражданка на Република Армения. Тя е с разрешен статут на постоянно пребиваващ чужденец в Република България , с решение № 352918/03.12.2014 г. на Директора на Дирекция „Миграция“, на основание чл.25,ал.1,т.12 от ЗЧРБ.

            Съгласно регистрационна карта издадена от Държавната агенция за бежанците при Министерски съвет , жалбоподателят има право да пребиваване в страната до 10.05.2019 г.

На 26.11.2015 г. е подал Заявление вх. № 5168/26.11.2015 г. до Директора на Дирекция „Миграция” – МВР за предоставяне на право на постоянно пребиваване в Република България.  Като основен мотив за направеното искане е, че чужденецът е живял повече от двадесет години на територията на страната и не я е напускал. По това заявление е издаден отказ на Директора на Дирекция „Миграция” – МВР № УРИ 5364р-19025/18.05.2016 г., с който му е отказано предоставяне на право на постоянно пребиваване в Република България. Жалбоподателят е оспорил отказа пред Административен съд-София-град. С решение № 7017/11.11.2016 г., постановено по адм. дело № 7140/2016 г. , съдът е отменил изричния отказ. По жалба на Директора на Дирекция „Миграция“ срещу решението на АССГ е образувано производство по адм. дело № 415/2017 г. по описа на Върховния административен съд. С решение № 1180/26.01.2018 г., касационната инстанция е отменила решението на АССГ и е отхвърлена жалбата на Д.Т. против отказ на Директора на Дирекция „Миграция” – МВР № УРИ 5364р-19025/18.05.2016 г. за предоставяне на право на постоянно пребиваване.

На 16.05.2014 г. Д.Т. е депозирал молба за закрила вх.№ УП 1405/16.05.2014 г. в Регистрационно приемателен център „Баня“ – ДАБ-МС. С решение № 8986/18.12.2014 г. издадено от Заместник председателя на ДАБ на жалбоподателя е отказано предоставянето на статут на бежанец. С решение № 4764/06.07.2015 г., постановено по адм. дело № 3855/2015 г. по описа на АССГ , жалбата на Т. е отхвърлена. С решение № 8192/04.07.2017 г., постановено по №10436/2015 г., решението на първоинстанционния съд е оставено в сила.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден въз основа на предложение рег.№ 365р-14902/22.03.2019 г. на Директора на Директора „Миграция“ при ОД на МВР-Варна. Жалбоподателят е уведомен за започналата процедура по издаването на акта със съобщение рег.№ 125560-350/25.02.2019 г.

            Предвид установеното от фактическа страна, по същество на правния спор съдът намира следното:

            По валидността на акта:

            Заповедта е издадена от директора на ОД на МВР-Варна, който е сред изрично овластените по чл.44, ал.1 от ЗЧРБ органи да издава заповеди за налагане на принудителни административни мерки. В тази връзка, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма, като в нея административният орган се е позовал на мотивите по предложение № 365р-14902/22.03.2019 г. Не се констатират пороци, които да обосноват нищожност на акта.

            По процесуалната и материалната законосъобразност на акта:

            Заповедта е издадена в съответствие с административно-производствените правила - жалбоподателят е бил уведомен за започване на административното производство и е дал  писмени обяснения  по него, с което е спазено изискването на чл.26,ал.1 от АПК.

            Приложимите към процесните правоотношения нормативни източници са Директива 2008/115/ЕО на ЕП и на Съвета от 16.12.2008 г. относно общите стандарти и процедури приложими в държавите членки за връщане на незаконно пребиваващи лица на трети страни, Препоръка /ЕС/ 2017/2338 на Комисията от 16.11.2017 г. за създаване на общ Наръчник за връщането, който компетентните органи на държавите членки да използват при изпълнението на задачи, свързани с връщането, Закона за чужденците в Република България.

            Съгласно чл.39а, ал.1 от ЗЧРБ, принудителните административни мерки, които се налагат на чужденците по този закон са по т.1 отнемане на правото на пребиваване в РБ; по т.2 връщане до страна произход, страна на транзитно преминаване или трета страна; по т.3 експулсиране; по т.4 забрана за влизане и пребиваване на територията на държавите- членки на ЕС; по т.5 забрана за напускане на РБ. В чл.41 от ЗЧРБ са регламентирани конкретните основания за налагане на втората от така предвидените мерки – връщане до страна на произхода, страна на транзитно преминаване или трета страна, като по т.2,  връщане се налага, когато чужденецът не напусне страната до изтичане на разрешения му срок или в сроковете по чл.39б. По смисъла на цитираната разпоредба на чл.41, т.2 от ЗЧРБ, разрешен срок е конкретен период от време за пребиваване в РБ, определен изрично със заповед, съгласно чл.23 от същия закон, който може да бъде за краткосрочно пребиваване до 90 дни в рамките на всеки 180-дневен период от датата на влизане в страната, продължително пребиваване – с разрешен срок до 1 година и дългосрочно пребиваване – с разрешен първоначален срок от 5 години.

            Видно от текста на оспореният акт административният орган е приел, че е налице необходимостта от прилагане на ПАМ по чл. чл. 39а, ал. 1, т. 2 от ЗЧРБ "Връщане до страна по произход, страна на транзитно преминаване или трета страна", поради наличието на основанията визирани в чл. 41, т. 4 от ЗЧРБ. Последната норма предвижда налагане на принудителна административна мярка "Връщане", когато по отношение на чужденеца има влязло в сила решение за отказ, прекратяване или отнемане на международна закрила или убежище или по отношение на когото производството по Закона за убежището и бежанците е прекратено с влязло в сила решение, освен ако прекратяването е постановено спрямо чужденец, за когото има решение за обратно приемане в Република България и производството не е било възобновявано.

Безспорно по делото се установява, че спрямо жалбоподателя има издадено и придобило стабилитет решение на Председателя на Държавна агенция за бежанците при МС, с които са отхвърлени подадените от него молби за закрила, с което се обосновава предпоставката на чл.41,т.4 от ЗЧРБ.

Като не е конкретизирал държавата, в която следва да се върне жалбоподателя , административният орган не е допуснал нарушение на закона. Този въпрос касае изпълнението на заповедта и не води до материалната й незаконосъобразност. В т.1.3 от   Препоръка (ЕС) 2017/2338 на Комисията от 16 ноември 2017 година за създаване на общ Наръчник за връщането, който компетентните органи на държавите членки да използват при изпълнението на задачи, свързани с връщането, е посочено, че „Конкретизиране на страната на връщане, в случай на извеждане ако е предоставен срок за доброволно напускане, отговорност на подлежащото на връщане лице е то да спази задължението за връщане в рамките на определения срок и по принцип не е необходимо да се посочва конкретно държава на връщане“.

Независимо от това обаче, при вземане на решение за налагане на ПАМ административният орган следва да отчете и останали релевантни за производството факти.

Съгласно чл. 44, ал. 2 ЗЧРБ при налагане на принудителните административни мерки компетентните органи отчитат продължителността на пребиваване на чужденеца на територията на Република България, категориите уязвими лица, наличието на производства по Закона за убежището и бежанците или производства за подновяване на разрешение за пребиваване или друго разрешение, предоставящо право на пребиваване, семейното му положение, както и съществуването на семейни, културни и социални връзки с държавата по произход на лицето.

Разпоредбата на чл. 44, ал. 2 ЗЧРБ е приложима към всяка една принудителна административна мярка по чл. 39а, ал. 1 ЗЧРБ. Административният орган е следвало да съобрази предпоставките, предвидени в чл. 44, ал. 2 ЗЧРБ при издаване на процесната заповед. Всички тези факти е следвало да бъдат отчетени, за да бъде приложена пропорционална мярка по смисъла на чл. 2, § 3 от протокол 4 към ЕКПЧ.

В случая административният орган не е събрал доказателства и не е обсъдил предпоставките по чл. 44, ал. 2 ЗЧРБ. Независимо, че административният акт се издава при условията на обвързана компетентност, следва да се преценяват обстоятелствата по чл. 44, ал. 2 ЗЧРБ, с оглед зачитане на правата на човека и основните свободи съгласно ЕКПЧ. Органът не събрал и анализирал всички относими доказателствата като по този начин не е дал обоснована правна оценка на релевантните факти. Несъобразяването с чл. 44, ал. 2 ЗЧРБ от страна на административния орган и липсата на анализ в обжалваният акт и материалите по преписката към него, не дава възможност на съда да прецени дали с наложената ограничителна мярка не се засягат в недопустима степен правата на чужденците.

Съдът намира, че заповедта е издадена  в нарушение на чл.44, ал.2 от ЗЧРБ. В конкретния случай, не се спори, а е посочено и в предложението за налагане на ПАМ, че жалбоподателят пребивава на територията на страната от шестмесечната си възраст, т.е. почти 24 години, че е завършил основно и средно образование в страната и към момента изучава висше образование. Не се спори, че има доходи, че има жилище в което да живее, а баща му и неговата сестра имат статут на постоянно пребиваващи чужденци. Отделно от това, жалбоподателят живее със сестра си и своите родители, като майка му е с  тежко здравословно състояние. Жалбоподателят изрично посочва в дадените от него писмени обяснения, че няма близки живи роднини в Република Армения, няма жилище там и че животът му е неразривно свързван с България, където са неговите близки и роднини и където той е прекарал по-голямата част от живота си.  С оглед на тези обстоятелства, административният орган необосновано е приел, че налагането на ПАМ не противоречи на принципа за съразмерност, предвиден в чл. 6 от АПК, и не засяга правото на семеен живот по смисъла на чл. 8 от КЗПЧОС. Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи е ратифицирана със закон, приет на 31.07.1992 г. ДВ бр. 66/1992 г., в сила от 07.09.1992 г., и е част от националното ни законодателство. Същата представлява приложимо право, което има предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които й противоречат, съобразно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България /КРБ/. В част I - "Права и свободи" от КЗПЧОС е регламентирано правото на зачитане на личния и семейния живот /чл. 8, ал. 1/, чието ограничаване е допустимо от страна на държавните власти само в случаите, предвидени в закона и необходими в едно демократично общество в интерес на националната и обществената сигурност или на икономическото благосъстояние на страната, за предотвратяване на безредици или престъпления,  за защита на здравето и морала или на правата и свободите на другите /чл. 8, ал. 2/. Следователно основанието за ограничаване правото на личен и семеен живот трябва да е предвидено в закона, какъвто е настоящият случай. Но това законово ограничение е приложимо от държавните власти и намесата им в личния и семейния живот е допустима и правомерна, само когато предвиденото в закона основание за налагане на ПАМ е в кумулативна даденост с наличие на някоя от изчерпателно предвидените в чл. 8, ал. 2 от КЗПЧОС предпоставки, което в настоящия случай не е налице. Жалбоподателят е с безукорно поведение, няма данни за извършени от него нарушения или престъпления, има желание да се образова и да работи, няма данни да е в тежест на социалната ни система. Не се  обосновава по какъв начин неговия престой в страната засяга икономическото й състояние и морала на българското общество, които изводи изложени в предложение предхождащо издаването на заповедта, съдът намира за абсурдни.

От друга страна, наложената ПАМ създава неоправдани затруднения за поддържане на връзката между оспорващия и най-близките му роднини /майка , баща и сестра/, живеещи също в  България, което пряко рефлектира, както върху неговия личен и семеен живот, така и върху живота на другите посочени лица, и по този начин представлява недопустима намеса в правото на личен и семеен живот на същите. Не е аргумент за противното и позоваването на факта, че по отношение на жалбоподателя са налице основания да поиска издаване на виза тип „D“ /за дългосрочно пребиваване/.

 Несъмнено, не е налице основание по чл. 8, ал. 2 от КЗПЧОС, обосноваващо накърняването на правото на личен и семеен живот с налагането на оспорената ПАМ. За административния орган съществува задължение да съобрази горепосочените обстоятелства, като отчете преимуществената ценност и закрила на личния и семейния живот на чужденеца и гарантирана връзка и пълноценни отношения с неговото семейство.

Процесната ПАМ е наложена в нарушение на принципа за съразмерност /самостоятелно основание за отмяната й/, доколкото същата се явява необосновано ограничение на правата на човека от гледна точка на действащия на територията на страната ни правов ред. Установеното в закона задължение на административния орган да наложи ПАМ в хипотезата на чл. 41, т. 2 от ЗЧРБ /дори и да бяха налице предпоставките за това/, не го освобождава от задължението да извърши преценка за необходимостта от намеса в личния и семейния живот и да съпостави относителната тежест на защитаваните ценности, като прецени приоритетната такава с оглед допустимостта на ПАМ от гледна точка правата на човека, както и с оглед издаването на заповедта в съответствие с целта на закона. В този смисъл е практиката на Върховния административен съд / вж. решение № 13266/06.12.2016 г. постановено по адм. дело № 7373/2016 г.; решение № 10025 от 1.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 1849/2019 г., VII о., докладчик председателят С. Я.; решение № 2892/27.02.2018 г., постановено по адм. дело № 14809/2018 г.; решение № 8455/05.06.2019 г. постановено по адм. дело № 15231/2018 г. и др./

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

При този изход на производството, направеното от жалбоподателя искане за присъждане на сторените  разноски в размера на платена държавната такса от 10,00 лв. е основателно.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, предл.2 от  Административен съд- гр. Варна, Втори състав

 

 

 

Р Е Ш И:

 

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.Т. ЛНЧ **********, с адрес *** Заповед № 365з-1158/22.03.2019 г. издадена от Директора на ОД на МВР-Варна, , с която му е наложена принудителна административна мярка „Връщане до страната на произход, страна на транзитно преминаване или трета страна“ и на основание чл.39б,ал.1 от ЗЧРБ е определен срок от 30 дни за доброволно изпълнение на задължението за връщане.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР-Варна да плати в полза на Д.Т. ЛНЧ **********, с адрес *** сторените по делото разноски в размер на 10,00 лева.

 

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му пред Върховния административен съд на Р България.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: