Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 147 13.06.2018г. гр.Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
ТЪРГОВИЩКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
IV състав
На 17 май, две хиляди и осемнадесета година.
В публичното заседание в
следния състав:
Председател: Тодор Д.
секретар
Гинка Савова,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 337 по описа на РСТ за 2018г., за
да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на А.И.И. против НП № 44-0000047/27.03.2018г.
издадено от Началник ОО“АА“ гр.Търговище. Считайки същото за постановено в
нарушение на закона, жалбоподателя моли НП да бъде отменено. В съдебно
заседание поддържа жалбата чрез пълномощник.
Ответника по жалбата счита същата за неоснователна и моли НП да бъде
потвърдено.
След преценка на събраните по делото доказателства,
съдът установи следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и по
реда на чл.60, ал.1 от ЗАНН. Същата е ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
При извършване на проверка на 22.02.2018г. в 11.00ч. в
гр.Търговище ул.Цар Освободител № 43 от служители на АА Шумен било установено
че на 16.02.2018г. жалбоподателя като председател на комисия от технически
специалисти е извършил ПППТИ на автомобил Нисан Навара
с рег.№ Т7447МТ с протокол № 15511121 с начало 11.26ч. без да е представен
документ за платен данък на МПС изискуем към деня на извършване на прегледа. За
установеното органите на АА съставили на жалбоподателят АУАН № 248831/22.02.2018г.
Въз основа на този акт било издадено процесното НП с
което на жалбоподателят на основание чл.178а, ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП било
наложено наказание глоба в размер на 1500 лева.
Горната фактическа обстановка се доказа от събраните
по делото писмени и гласни доказателства.
Видно от приложените Заповеди № РД-01-205/21.02.2018г.
и № РД-09-249 от дата 15.05.2015г., процесните АУАН и
НП са издадени от компетентни органи в
кръга на техните правомощия.
Съгласно чл.
43, ал.1, т.1, б.б от НАРЕДБА № Н-32 от
16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност
на пътните превозни средства : „ При извършването на периодичните прегледи на
ППС председателят на комисията: 1. следи за качественото и пълнообемно
провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти,
като: …б) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на
изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба.
Съгласно чл.178а, ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП : „Наказва се с глоба 1500 лв.: 1.
председател на комисия, извършваща прегледи, или технически специалист, който
допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата
изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с
наредбата по чл. 147, ал. 1, или със съоръжения или
средства за измерване, които не отговарят на изискванията, определени с
наредбата по чл.
147, ал. 1. Следователно и двете правни норми цитирани в наказателното
постановление са препращащи и не инкорпорират в себе си конкретно правило за
поведение. В тази им част нито посочената по-горе Наредба, нито Закона за
движението по пътищата, препращат към Закона за местните данъци и такси. Разпоредбата
на чл.60, ал.6 от ЗМДТ не освобождава АНО от задължението му пълно и
изчерпателно да изброи нарушените разпоредби на закона, така както повелява
разпоредбата на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Това налага извода, че в НП не се
посочени конкретните законни разпоредби които са нарушени виновно от страна на
жалбоподателя. Не е конкретизирано за коя година не е бил платен данъка за процесното МПС. Тоест липсва пълно описание на нарушението
и посочване на всички обстоятелства при които нарушението е извършено.
Колизията се подсилва още повече предвид представената по делото вноска бележка
за платен данък МПС за 2016 и 2017г. нарушена е и разпоредбата на чл.57, ал.1,
т.5 от ЗАНН.
На следващо място - предвид липсата на предходни
нарушения от страна на жалбоподателя, предвид факта, че се касае само до едно
МПС, предвид на обстоятелството, че твърдяното нарушение не засяга техническата
изправност на процесното МПС, то очевидно процесният случай има белезите на маловажен такъв по
смисъла на чл.28 от ЗАНН и АНО не е следвало да издаде НП, а само да предупреди
нарушителя.
При реализиране на административнонаказателната
отговорност административнонаказващият орган следва
да съблюдава за спазването на принципа на пропорционалност, който изисква
мярката освен да бъде законово предвидена и подходяща, но и необходима и
съразмерна /т.е да няма друга мярка, съответстваща на обществената опасност на
деянието и дееца, с която целта също се постига и тя да е по-малко утежняваща
/. В тази връзка в тежест на административнонаказващия
орган е да изследва, събере доказателства и изложи мотиви в НП относно всички
обстоятелства по чл.27, ал.2 от ЗАНН.
Предвид горното се налага извода, че процесното НП е издадено при множество нарушения на закона,
явява се незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено без съдът да
дължи произнасяне по съществото на спора.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И
:
ОТМЕНЯ наказателно постановление
№ 44-0000047/27.03.2018г. на Началник ОО“АА“Търговище с което на основание чл.178а,
ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП на А.И.И. с ЕГН ********** ***
е наложено наказание глоба в размер на 1500лв., КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Търговищкия административен
съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :