Решение по дело №380/2022 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 285
Дата: 8 юни 2022 г.
Съдия: Таня Петкова
Дело: 20225220200380
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 285
гр. Пазарджик, 08.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, X НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Таня Петкова
при участието на секретаря Мая Владова
като разгледа докладваното от Таня Петкова Административно наказателно
дело № 20225220200380 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „САНИ АУТО“ ЕООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. „С.М.“ №19, представлявано от
управителя СТ. ИВ. ИВ., против Електронен фиш Серия Г № 0021779 издаден от ОД на
МВР- Пазарджик, с който на основание чл.638 ал.4 във вр. с чл.638 ал.1 т.2 във вр. с
чл.461 т.1 от Кодекс на застраховането КЗ), за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от КЗ, е
наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева.
В жалбата обобщено се излагат твърдения за допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, водещи до незаконосъобразност на ЕФ, чиято
отмяна се иска. С жалбата не се претендират разноски.
Делото е разгледано в отсъствие на представител на дружеството-жалбоподател
на основание чл.61 ал.4 от ЗАНН, тъй като същото е нередовно призовано поради не
откриване на представител на посочения в жалбата адрес, който съвпада с адреса на
седалище и адрес на управление на дружеството, установен при справка в търговския
регистър. По делото не представено писмено становище по същество.
За въззиваемата страна, редовно призована не се явява представител. По делото
не е представено писмено становище по същество.
Районният съд провери основателността на жалбата и след като взе предвид
1
изложеното в нея, съобразявайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди
събраните по делото писмени и гласни доказателства при съблюдаване разпоредбата на
чл.63 от ЗАНН, прие за установено следното:
Дружеството-жалбоподател е санкционирано с атакувания ЕФ за това, че на
08.10.2019 г., в 09,51 часа, на АМ Тракия, км 68, с посока на движение гр. София, е
било засечено движение на МПС товарен автомобил „И.Д.“ с рег. № *****,
собственост на „САНИ АУТО“ ЕООД гр. Пловдив, представлявано от СТ. ИВ. ИВ.,
като било установено, че ЮЛ притежаващо МПС, което е регистрирано в РБ и не е
спряно от движение, не е сключило застраховка Гражданска отговорност.
Нарушението било заснето и установено с АТСС- Twin CAM с № SD2D0027.
Въз основа на това бил издаден атакуваният ЕФ. Последният е връчен на
санкционираното дружество чрез управителя С.И. на 03.03.2022 г. (виж разписка на
л.13), а жалбата против ЕФ е подадена от наказаното лице директно в съда по пощата
на 15.03.2022 г. (виж пощенско клеймо на плика на л.4), поради което е процесуално
допустима като подадена в законоустановения срок и от лице, активно легитимирано
да инициира съдебен контрол за законосъобразност на атакувания фиш пред
компетентния съд.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните по
делото писмени доказателства и веществено доказателствено средство- снимка от
АТСС, които са абсолютно непротиворечиви.
При така установеното е видно, че жалбата против атакувания ЕФ е
неоснователна, поради следното:
ЕФ се атакува от гледна точка на неговата процесуалноправна и
материалноправна законосъобразност, а именно оспорва се териториалната и
материална компетентност на органа издал ЕФ и начина на връчване на ЕФ. Възразява
се, че липсва дата на издаване на ЕФ, че същият бил издаден извън сроковете по чл.34
от ЗАНН, в ЕФ липсвало описание на нарушението и място на извършването му, а
сочената квалификация водела до объркване за кое точно нарушение е санкционирано
дружеството, както и че било неясно дали се наказва ФЛ или ЮЛ. Възразява се, че за
констатираното нарушение е следвало да се издаде АУАН, а не ЕФ. Твърди се, че и
вмененото нарушение не било доказано.
Съдът намира така направените възражения за неоснователни.
На първо място ЕФ е издаден от ОД на МВР- Пазарджик, т.е. от териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението (км 68 на АМ
Тракия в посока гр. София, което попада именно в териториалната компетентност на
ОДМВР- Пазарджик). Няма спор и че ЕФ се издават от МВР чрез съответната
териториална структура. При това положение съдът не споделя направеното в жалбата
2
оспорване на териториалната и материална компетентност на издателя на ЕФ.
Неоснователно е и оспорването на начина на връчване на ЕФ на
санкционираното лице. Видно от разписка за връчването му (л.13) е че това е станало
на 03.03.2022 г., като ЕФ е връчен на управителя и законен представител на наказаното
дружество, чрез РСОД и мобилен принтер. По този е осигурено надлежно връчване на
ЕФ, което по никакъв начин не лишава управителя на дружеството в
законоустановения срок ако желае да посочи конкретното лице, което е управлявало на
въпросната дата и място посоченото в ЕФ МПС. Междувпрочем законодателят с
въведената разпоредба на чл.638 ал.4 от КЗ не се интересува от факта кое е лицето
управлявало МПС, в случаите, когато с АТСС (както е в конкретния случай) е
установено управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен
договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите,
тъй като предвижда санкциониране на собственика на МПС.
На следващо място, неоснователни са възраженията за липса на дата на
издаване на ЕФ и че не били спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН. Съгласно
разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, приложима и при издаване на ЕФ за
констатирано нарушение на КЗ, датата на издаване на ЕФ не е сред задължителните му
реквизити. В тези случаи меродавна е датата на извършване на нарушението-
08.10.2019 г., която е и датата на санкциониране на нарушителя с издаване на ЕФ.
Обстоятелството, че ЕФ е връчен 2 години и 5 месеца след извършване на
нарушението не води до извод за нарушение на разпоредбите на чл.34 от ЗАНН. В
случая тези срокове са спазени, тъй като в съдебната практика се приема, че датата на
нарушението е и датата на издаване на ЕФ, респ. санкциониране на лицето.
Не може да бъде споделено и възражението, че в ЕФ липсва описание на
нарушението и по-конкретно място на неговото извършване. Видно от ЕФ е, че в
същия е дадено точно и ясно описание на нарушението и са посочени всички
съставомерни обстоятелства- дата, час и място на извършването му,
индивидуализирано е МПС- по вид марка, водел и рег. номер като е посочен и неговия
собственик. Посочено е също, че МПС е без ЗЗГО, че е регистрирано в страната и че не
е спряно от движение. Също така е посочено че това нарушение е установено чрез
АТСС, което също е индивидуализирано, както и че системата е засякла движение на
МПС. Така направеното пълно описание на нарушението съответства и на дадената
правна квалификация. Освен това е посочен и размерът на санкцията, сметката и
начините за плащане, както и органът който издава ЕФ.
Тук е мястото да се посочи, че дадената правна квалификация на нарушението е
ясна и не буди недоумение за какво нарушение точно е санкционирано лицето.
Дадената правна квалификация на нарушението, както се посочи и по-горе, е
съответстваща на словесното описание на нарушението, като са направени и съответни
3
привръзки, посочена санкционна норма и съответната й санкция.
Нарушението е квалифицирано по санкционния чл.638 ал.4 от КЗ, съдържащ и
състава на нарушението и според който „когато с автоматизирано техническо средство
или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма
сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите, на собственика на моторното превозно
средство се налага глобата или имуществената санкция“.
Правилно е посочена и нарушената разпоредба на чл.483 ал.1 т.1 от КЗ, според
която „договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите е длъжно
да сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което е
регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение“.
Поставената привръзка с чл.461 т.1 от КЗ сочи задължителния характер на този вид
застраховка. Посочената е и санкционната норма на чл.638 ал.1 т.2 от КЗ, доколкото
наказващият орган е ангажирал отговорността на собственика на МПС- юридическо
лице, налагайки му съответната санкция- имуществена санкция в размер на 2 000 лева.
С оглед на изложеното може да се направи извода, че нарушението е ясно и
детайлно описано, като му е дадена и съответната правна квалификация, а това прави
възможна, в гарантирания от закона обем, защита против ЕФ.
Неприемливо е и направеното възражение в жалбата, че обръщението
„Уважаема/и госпожо/господине…Ви се налага..“ водело до неяснота дали ФЛ или
ЮЛ- „Сани Ауто“ е санкционирано. Тази учтива форма на обръщение към законовия
представител на наказаното дружество, който е и посочен в ЕФ, не води до сочената
обърканост, тъй като в ЕФ ясно е посочен собственика на МПС- ЮЛ- „Сани Ауто“,
като е посочен и законовия представител на дружеството и съвсем логично е към него
да е отправено съответното уведомление, че се наказва представляваното от него
дружество.
По същество, съдът намира че нарушението, за което е санкционирано
дружеството-жалбоподател е извършено и доказано до необходимата степен на
несъмненост, която законът изисква.
Както се посочи по-горе дружеството-жалбоподател е собственик на процесното
МПС, а то е регистрирано в РБ и не е спряно от движение, според приетата като
писмено доказателство по делото справка за собственост и регистрация на МПС (л.26).
Установено е безспорно, че към инкриминираната дата товарен автомобил „“И.Д.“ с
рег. № *****, е било без сключена и действаща ЗЗ „ГО“. Това обстоятелство е
установено при прегледа на записа от засеченото с АТСС нарушение, след справка в
Административноинформационната система /АИС/ по зададения критерий-
„застраховка“ (виж Преглед на запис с нарушение на л.22-24). За това, че процесното
МПС към датата на засичане е било без ЗЗГО, става ясно и от справка в
4
информационната система на ГФ, от която се установява че процесният автомобил към
08.10.2019 г. в 09,51 часа не е имал сключен договор за ЗЗГО.
Установи се безспорно по делото, че заснемането на движението на автомобила
е станало с мобилно автоматизирано техническо средство- Twin CAM с № SD2D0027.
Няма съмнение, че използваното АТСС е предназначено не само за осъществяване на
контрол за скоростта, но и за установени и заснети МПС без сключен договор за ЗЗГО,
в какъвто смисъл са и методическите указания за експлоатация на същото (л.17-21).
Процесното АТС е позиционирано (монтирано) в служебен патрулен автомобил с рег.
№ СВ 1624 КК, като се експлоатира и при позициониране на автомобила на място, и по
време на движение на същия. Техническото средство се активира със стартиране на
двигателя на патрулния автомобил и се деактивира 20 мин. след неговото изключване,
като всяко едно МПС, влязло в обхвата на камерата бива заснето автоматично
посредством неговия рег. номер. Преди активирането на АТСС е спазено изискването
да се обозначи мястото на контрол в съответствие с нормата на чл.165 ал.2 т.8 от ЗДвП.
В тази връзка е налице съставен от служител при Сектор ПП при ОДМВР- Пазарджик-
оператор на системата, Протокол за използване на АТСС по чл.10 от Наредба № 8121з-
532/2015 г. (Наредбата), приложима с оглед препращането на ЗДвП, към който
препраща КЗ. Спазено е и изискването на чл.10 ал.3 от Наредбата, като Протоколът е
съставен на датата на нарушението, чиито час попада в периода от време, през който
автоматизираното техническо средство е било в работен режим по зададените
параметри (виж в протокола на л.15). Отразено е и мястото за контрол- АМ Тракия и
път ІІ-37, като към АМ попада и участък км 68, който е в териториалния обхват на
ОДМВР- Пазарджик. В протокола е вписан вида и номера на използваното
техническото средство.
Необходимо е да се посочи, че в случая е без значение, за достоверността на
издадения Протокол по чл.10 от Наредбата липсата на определени реквизити в него, а
именно дали засеченото движение на автомобила е станало при режим на движение
или стационарен такъв на АТСС в патрулния полицейски автомобил, както и кое е
конкретното място за позициониране на АТСС при режим „стационарен“. Тези
обстоятелства имат значение за достоверността на отразеното в Протокола, както и за
това дали да бъде издаден ЕФ или да се състави АУАН, единствено в случаите, при
които АТСС се използва за засичане на скорост на МПС, с оглед разпоредбата на чл.11
ал.2 от Наредбата. За това при установяване на нарушения от процесния вид, няма
значение обстоятелството дали АТСС е работила в режим стационарен или в режим на
движение, тъй като не се засича скорост, а се заснема МПС с неговия рег. номер при
приоритет „застраховка“. Казано с други думи от значение в случая за нарушението по
чл.638 ал.4 (чл.647 ал.3 от КЗ) е да има управление на МПС, заснето с АТСС. Фактът
дали заснемането се прави с мобилна АТСС в стационарен режим или в движение е от
5
значение само при ползване на АТСС за контрол на скоростта. Затова и за
достоверността на Протокола липсата на попълнени в образеца и други реквизити-
място на пътния знак за въвеждане ограничение на скоростта, отстояние до АТСС в
метри, точно местонахождение на мястото на контрол и др., които са изключително от
значение във връзка с установяване на конкретна стойност на скоростта на конкретно
място, няма отношение за конкретния случай.
Предвид горното, процесният протокол следва да се приеме, че съдържа всички
необходими реквизити, предвид целта за която е ползвана АТСС в случая. В него е
посочено достатъчно ясно, че мястото на контрол е пътната територия попадаща под
контрола на ОДМВР- Пазарджик и в частност АМ Тракия, че за целия участък от
автомагистралата, както и пътната мрежа на територията на ОДМВР- Пазарджик, е
валидно задължението за собственика за сключване на ЗЗГО, посочен е времевия
диапазон на проверката, респ. заснемането с АТСС, номерът на първото изображение,
броят на установените нарушения, поставен и подпис срещу имената на пътния
полицай, който е позиционирал уреда, а протоколът е бил предаден за съхранение
ведно с наличните записи от процесния контрол на посочения ръководител,
протоколът е и надлежно регистриран.
При това и като се има предвид изложеното до тук, за целите, за които е
ползвано АТСС- заснемане управление на МПС (за да се провери дали към този
момент има договор за него за ЗЗГО), протоколът е надлежно попълнен с
необходимите реквизити, за да бъде гаранция за достоверност на отразените в него
обстоятелства по ползване на АТСС.
На следващо използваната АТСС за засичане движението на МПС е одобрен
тип средство за измерване и е било технически изправно към датата на заснемането.
Това е така тъй като видно от справка от началник Сектор ПП и Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване (л.11 и л.16) е, че процесното използвано АТСС-
пътна радарна система тип m*SpeeDet 2D е одобрена и вписана в регистъра на
20.02.2018 г. като средство за измерване на скорост, за което е издадено Удостоверение
за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133 със срок на валидност до
20.02.2028 г. Част от конфигурацията на пътна радарна система m*SpeeDet 2D е и
камера тип Twin Camera, която се използва за доказателства за заснемане на
изображения за нарушения на правилата за движение. Съгласно Точка 2.1.5 от раздел 2
на Методическите указания за дейността на полицейските служители със САИРН на
МПС (л.17-21), камерата се използва за разпознаване на рег. номера с приоритет
„застраховка“- без сключена валидна ЗЗ ГО, като същата не подлежи на метрологичен
контрол, тъй като не е средство за измерване съгласно Закона за измерванията. С оглед
на това съдът намира, че използваното АТСС е одобрен тип средство за измерване и е
било технически изправно по смисъла на закона.
6
Макар възражения в тази насока да не са направени, съдът намира за уместно да
посочи, че макар в направеното словесно описание на нарушението в ЕФ да липсва
израза „по време на управление“, така както изисква нормата на чл.647 ал.3 от КЗ,
съдът намира че не е налице неяснота относно нарушението и съставомерните
обстоятелства. Няма спор, че движението на МПС (така както е записано в ЕФ)
означава, че същото се управлява, тоест че е налице управление на това ПС. Освен
това не е необходимо всички обстоятелства- елементи от състава на нарушението да
бъдат посочени в едно изречение при описанието на нарушението. Такова изискване
процесуалният закон не поставя. Няма значение с колко изречения наказващият орган е
посочил съставомерните обстоятелства на нарушението, достатъчно в това описание
същите да бъдат посочени и от така направеното описание да е ясно за какво
нарушение се санкционира лицето. В настоящия случай това е сторено.
За използваното АТСС има приложен извадка от прегледа на нарушението,
както и фотос на процесното МПС в процес на движение и към момента на
заснемането и рег. номер- в близък план, както и схема за точното местонахождение на
автомобила към момента на заснемането (л.22-24). Вярно е, че по АНП липсват данни
за извършена периодична проверка на АТСС, но тази проверка се отнася до частта
радарна система, която се подлага на метрологичен контрол. В случая от
конфигурацията пътна радарна система е използвана камерата, като самостоятелно
устройство за заснемане извън системата за скорост, а тя не подлежи на метрологичен
контрол съгласно Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване,
които подлежат на метрологичен контрол от 2003 г. В случая както се посочи камерата
е използвана самостоятелно, а не като част от радарната система за засичане на
скорост, поради което обстоятелството за годността на използването АТТС е
неотносимо.
Предвид горното - използването на заснемащото техническо средство,
регистриращо извършени нарушения от процесния вид, е станало по нормативно
определена процедура, при спазване на поставените изисквания и технически
инструкции на производителя на измервателния уред. В този смисъл е и практиката на
касационната инстанция- Решения на Административен съд- Пазарджик по КАНД
№№ 1185/2020 г., 1138/2020 г., 835/2019 г.
Предвид гореизложеното е несъмнено, че на инкриминираната дата и място
процесното МПС, чиито собственик е дружеството-жалбоподател, се е движело по АМ
Тракия без да има сключен и действащ договор за ЗЗГО. Правилно е била ангажирана
отговорността на дружеството-жалбоподател, като наложеното му административно
наказание е в твърд размер и в съответния на субекта вид- имуществена санкция от
2 000 лева, съгласно разпоредбата на чл.638 ал.1 т.2 от КЗ.
Въз основа на изложеното ЕФ, като правилен и законосъобразен следва да бъде
7
потвърден.
По изложените до тук съображения Районен съд Пазарджик в настоящия състав,
след като извърши анализ на установените обстоятелства и на основание чл.63 ал.2 т.5
от ЗАНН,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия Г № 0021779 издаден от ОД на
МВР- Пазарджик, с който на„САНИ АУТО“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. Пловдив, ул. „С.М.“ №19, представлявано от управителя СТ.
ИВ. ИВ., на основание чл.638 ал.4 във вр. с чл.638 ал.1 т.2 във вр. с чл.461 т.1 от
Кодекс на застраховането (КЗ), за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от КЗ, е наложена
имуществена санкция в размер на 2 000 лева, като законосъобразен.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред
Административен съд Пазарджик.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
8