Решение по дело №444/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 707
Дата: 25 май 2021 г.
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20217050700444
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р      Е     Ш      Е      Н     И     Е

 

№………………………..   2021 година,

 

гр.ВАРНА

 

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О Д  А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Варна,  втори касационен състав  при АС Варна:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                     ЧЛЕНОВЕ:ГЕРГАНА СТОЯНОВА

ДИМИТЪР МИХОВ

         

В  съдебно заседание, проведено на 22.04.2021 г. при секретар   Добринка Долчинкова и с участието на прокурор С. Иванов изслуша докладваното от съдия ГЕРГАНА СТОЯНОВА касационно административно дело №444 /2021г.

 Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на „Кандекс“ ЕООД , представлявано от управителя А.М.Д. , против решение № 260023 /03.12.2020 г. по НАХД № 79 /2019 г. по описа на Районен съд – Девня, с което е потвърдено   издаденото от  Виолета Конова – С.Д. директор  на Териториална дирекция „Северна морска“  в Агенция „Митници“  НП № 306/ 2018/2019 от 19.02.2019 г.  ,

С него на дружеството касатор, за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците  /ЗМ/   и  на основание чл. 234, ал. 2, т. 1 във  вр. с ал. 1, т. 1 от ЗМ  е наложена имуществена санкция  в размер на 153 311.78 лв. , представляваща 100 %  от размера на избегнатите публични държавни вземания  и  на основание чл. 234, ал. 4 от Закона за митниците е постановено  дружеството  да заплати равностойността на стоката  предмет на нарушението – 666  бр. ръчни палетни колички, декларирани по митническа декларация МРН №16BG002002H0134403/09.11.2016 г.,. в размер на 180 451.73 лв. , и  „Кандекс“ ЕООД е осъдено да заплати на ТД „ Северна Морска“  юрисконсултско възнаграждение  в  размер на 120 лв.

Касационната жалба съдържа доводи за допуснати от въззивния съд съществени нарушения на процесуалните правила, сочещи на касационното основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК  -  липса на мотиви  /изложените такива в обжалваното решение преповтаряли констатациите направени в Доклада на ОЛАФ/ ; липсвало произнасяне на съда по искането за назначаване на лингвистична експертиза ;  материалния закон бил приложен към неизяснена по делото фактическа обстановка. 

Оспорена е и материалната законосъобразност на въззивното решение с аргументи за наличие на касационното основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК – въззивния съд пропуснал да констатира наличието на изтекла давност по смисъла на чл. 34 от ЗАНН ; неправилно приложил  чл. 33, пар.3  от Делегиран Регламент на Комисията /ЕС/ 2015/2446 от 28.07. 2015 г. въз основа  на факти за липсата на икономическа обоснованост , установени  в нарушение на разпоредбата на чл.127, ал.2 от НПК единствено в доклада на ОЛАФ, който бил изготвен при допуснато съществено процесуално нарушение на чл.9 от Регламент 883/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 11.09.2013 г. ; материалния закон бил приложен при игнориране от въззивния съд на приетата и неоспорена съдебно-оценителна експертиза.

Въз изложеното в касационната жалба и обширно развитите в открито съдебно заседание аргументи в негова подкрепа е формирано  искане за  отмяна на въззивното решение и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на ДРС, а в условията на евентуалност за отмяна на обжалваното НП с присъждане на съдебни разноски за две съдебни инстанции.

Ответникът чрез  процесуалния си представител оспорва всички релевирани от касатора доводи, счита издаденото срещу него наказателно постановление за правилно и законосъобразно и пледира  за отхвърляне на касационната жалба.

Представителят на ВОП дава заключение за оставяне в сила на обжалваното решение като постановено в съответствие с приложимото право и доказателствата по делото.

 

Касационният съд в настоящия си състав като съобрази доводите на страните с данните  по делото и след извършена служебно проверка на обжалваното  решение по реда на чл. 218, ал. 2 АПК приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена от активно легитимирана страна, в срока по чл. 211 АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е  и ОСНОВАТЕЛНА.

Съдебно производство, проведено пред ВРС има административен характер и като такова следва да се проведе според принципите, правилата и критериите за законосъобразност, заложени в АПК.

С обжалваното НП е наложена на „ Кандекс“ ЕООД на основание чл. 234, ал.2, т.1 от ЗМ имуществена санкция в размер на 71 659, 65 лв. , представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания и е присъдено заплащане на равностойността на стоката предмет на нарушението – 314 бр. ръчни палетни колички /РПК/  в  размер на 84 345, 17 лв., за следното нарушение : затова, че на 26.10.2016 г. на МП „Варна Запад“, с действията си по деклариране по митническа декларация с МРН № 16BG002002H0127070/26.10.2016 г. , „Кандекс“ ЕООД не е спазил разпоредбите на чл.33 във вр. с чл. 31 от Делегиран Регламент /ЕС/ 2015/2446 на Комисията   /в сила от 1.05.2016 г./ във вр. с чл.11 от Регламент /ЕС/ № 2016/1036 на Европейския парламент и на Съвета от 8.06.2016 г. за защита от дъмпингов внос от страни, които не са членки на Европейския съюз, като по този начин е избегнал заплащането на част от дължимите публични държавни вземания в общ размер на 71 659,65 лв. , от които Мито А30 -  59 716,38 лв. и  ДДС – 11 943,27 лв.

За да потвърди обжалваното  пред него НП,          Районен съд – Девня е приел за установена описаната в мотивите му фактическа обстановка  възпроизвеждайки  фактите, които наказващият орган е приел за установени пред него. Описаната от АНО  фактическа обстановка   приел за  безспорно установена, обосновавайки се със събраните по делото гласни и писмени доказателства, приложени към административнонаказателната преписка и тези представени от страните в хода на съдебното следствие, със заключенията на вещите лица по назначените от съда СТЕ и СИЕ и най-вече въз основа на констатациите на OLAF,обективирани в доклад, възпроизведен изцяло в наказателното постановление.

По основния спорен въпрос относно произхода на внесената стока, споделил изцяло като правилен извода на АНО, основаващ се както се посочи по-горе изцяло и единствено на  доклада на OLAF, съгласно който извод  с противоправното си поведение, изразяващо се в неправилно деклариране на внесените РПК с произход Камбоджа,   с цел със заобикаляне на антидъмпинговите мита, наложени върху вноса на китайски РПК,  наказаното дружество  извършило митническо нарушение по чл. 234, ал.1, т.1 от ЗМ.

Посочил е , че основанието за определяне на непреференциален произход на стоката се съдържа в чл.60, пар.2 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. , при тълкуването на която разпоредба съдът е извел извод, че за да се признае произход на страната, където се твърди, че е извършена последната преработка, трябва да са налице кумулативно три предпоставки, а именно :

-преработката представлява съществена трансформация, която води до производство на нов продукт или представлява значителен етап на производството;                                                                             

-преработката се извършва в предприятие, оборудвано за тази цел;

-преработката е икономически обоснована.

Позовавайки се на заключението на съдебно-техническата експертиза , въззивният съд  приел за безспорно установено наличието на първата предпоставка, а  наличието на втората е обосновано с  липсата на спор между страните по делото. Икономическата обоснованост на преработката, съдът обвързал с чл. 33 от Делегирания регламент, тъй като процесната стока не е включена в приложение 22-01. Така, обосновавайки  се на §1, чл. 33 от същия регламент и на събраните в хода на административнонаказателното производство доказателства достигнал до извода, че целта на създаването на „Камботрък“ била именно за избягване на мерките, посочени в чл. 59 от Кодекса. Тези доказателства се изчерпват с изявленията на управителя на дружеството , който потвърдил, че завода в Камбоджа  бил създаден по искане на партньорите на  китайската  Y-Lift от ЕС. Отделно в тази връзка въззивният съд отбелязал, че не можело да не направи впечатление, че предприятията в Камбоджа са създадени и са започнали да функционират след влизане в сила на Регламент за изпълнение /ЕС/ № 372/2013 г. на Съвета от 22.04.2013 г.  за изменение на Регламент за изпълнение /ЕС/ № 1008/2011 г. , с който се налагало  окончателно антидъмпингово мито върху вноса на РПК и техните основни части с произход от Китайската народна република /КНР/.

Изводът за кумулативното наличие на тези  предпоставки  е обвързан и се основава   само на два източника, а именно: изявления на управителя на Камботрък  и  на доклада на OLAF.

В доклада се съдържа такива  данни ,  но предвид правното му значение  само  и единствено на обичайно писмено доказателство, в случая не може да съставлява  самостоятелно, пряко доказателство за направеното от управителя изявление и неговото конкретно изрично съдържание.          Самостоятелно  доказателство за съдържанието на изричното изявление на управителя на  създаденото в Камбоджа дружество  липсва по делото.

При тази констатация  е  недопустим  правен извод, който не се основава на конкретно доказателство, събрано по надлежен ред, а е резултат на предположения и/или лични субективни впечатления.

 Позовавайки се отново и единствено  на фактическите констатации  в коментирания вече  доклад на  OLAF, въззивният съд приел за категорично доказана като преследвана  от дружеството цел    -  избягване прилагането на

 

мерките посочени в чл. 59 от Кодекса. По същата  причина и със същата обосновка приел за категорично наличието на икономическа необоснованост на преработката в Камбоджа и съответно прилагането на правилото на чл.33, пар.3 от Делегирания регламент.  Тази връзка е назначена и СИЕ.

 

Решението е неправилно,  постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Най-същественото от тях е липсата на мотиви по съществото.

Съдебният акт е конструиран от обширно обстоятелствено изложение, възпроизвеждане на съдържанието на относимите към случая норми на европейското и националното законодателство и изводи, взети  без  дължимия правен анализ и произтичащите от това правни заключения.

Горното ведно с констатацията за недопустимост на взетия от въззивния съд извод , основаващ се на липсващо по делото писмено доказателство  за действителното съдържание на  изявлението на управителя на „Камботрък“, представляват самостоятелно и достатъчно основание за неговата отмяна.

От друга страна  видно от процесуалното поведение на  наказаното дружество в хода на въззивното производство констатациите в  доклада на   OLAF,  на които се основава изцяло както АНО, така и въззивният съд, са били оспорени.

По наведеното от въззивника искане за необходимост от лингвистична експертиза,  аргументирано с оспорените констатации на   OLAF, съдът е обявил, че ще се произнесе в закрито съдебно заседание. Съдебното дирене по  въззивното производство обаче е приключено при ЛИПСА на преценка и произнасяне п от страна на съда по това искане.

Липсата на мотиви, съставлява съществено нарушение на процесуалните правила и винаги е основание за отмяна, при това самостоятелно.

Мотивите като съществена, обосноваваща правните изводи част следва да обхващат преценка на доказателствата и доводите на страните, от които да е видно на база на кои събрани по надлежния за това процесуален ред доказателства първоинстанционният съд е изградил и направил фактическите си заключения и формирал крайния си правен резултат.

Преценката относно законосъобразността на ангажиране на административнонаказателната отговорност на едно лице -физическо или юридическо -  следва да се извърши при напълно изяснена фактическа обстановка. Като е приключил съдебното следствие, без да е извършил всички процесуални действия за изясняване на важни за правилното решаване на спора въпроси,  при отсъствието и на мотиви по същество, съдът е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, довело до постановяване на порочен съдебен акт.

          Горното налага освен отмяна на Решение № 260164/25.09.2020 г. и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд при съобразяване с дадените от касационната инстанция указания.

          При новото разглеждане съдът следва да се произнесе и по искането за присъждане на разноски съобразно чл. 226, ал.3 от АПК.

 Предвид изложеното и на основание чл. 221, ал. 3, предложение второ от АПК  втори касационен състав при АС Варна

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

  ОТМЕНЯ  Решение  № 260023 /03.12.2020 г. по НАХД № 79 /2019 г. по описа на Районен съд – Девня, с което е потвърдено   издаденото   от  Виолета Конова – С.Д. директор  на Териториална дирекция „Северна морска“  в Агенция „Митници“  срещу „Кандекс“ ЕООД  НП № 306/ 2018/2019 от 19.02.2019 г.  , с което за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците  /ЗМ/   и  на основание чл. 234, ал. 2, т. 1 във  вр. с ал. 1, т. 1 от ЗМ   му е наложена имуществена санкция  в размер на 153 311.78 лв. , представляваща 100 %  от размера на избегнатите публични държавни вземания  и  на основание чл. 234, ал. 4 от Закона за митниците е постановено  дружеството  да заплати равностойността на стоката  предмет на нарушението – 666  бр. ръчни палетни колички, декларирани по митническа декларация МРН №16BG002002H0134403/09.11.2016 г.,. в размер на 180 451.73 лв.

 

          Вместо него постановява:

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на ДРС при съобразяване с дадените от касационната инстанция указания в мотивите на настоящото решение.

 

           РЕШЕНИЕТО  е окончателно  и  не  подлежи  на  обжалване.

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ………………………

 

                                                              ЧЛЕНОВЕ:   1……………………

 

                                                                                        2……………………