Решение по дело №44/2019 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 105
Дата: 25 юли 2019 г. (в сила от 18 февруари 2020 г.)
Съдия: Ради Иванов Йорданов
Дело: 20191800900044
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 21 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 105

 

гр.София, 25.07.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Софийският окръжен съд, търговско отделение 1-ви състав в публично заседание при закрити врати на 05.юли две хиляди и деветнадесета година в състав:

Председател: Ради Йорданов

 

при секретаря Юлиана Божилова като разгледа докладваното от съдията Йорданов т.д.№44 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.625 и сл. от ТЗ.

            Постъпила е молба от Н.а.з.п. с адрес ***, срещу Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”, със седалище ***, за откриване на производство по несъстоятелност на сдружението и обявяване на неплатежоспособността му.

            В молбата на Н.а.з.п. се излага следното:

            Твърди се, че  на основание чл.625 от ТЗ Националната агенция за приходите е легитимирана да подаде молба с искане за откриване на производство по несъстоятелност на длъжник по частноправни вземания към държавата или общините, свързани с дейността на сдружението.

На 17.09.2013г. между Министерство на образованието и науката (МОН), в качеството си на Договарящ орган по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси”, от една страна, и С. „Р.Б.- С.”***, peг. по ф. д. №1550/1999г. по описа на Софийски окръжен съд като бенефициент, е сключен договор за безвъзмездна финансова помощ с регистрационен №ВG051P0001-4.1.05-0226.

Общата сума на допустимите разходи за изпълнение на проекта, съгласно чл. 3.1 от договора възлиза на 199 001,52лв. На основание чл.3.3 от договора, МОН се задължава да предостави безвъзмездна финансова помощ, представляваща 100 % от общите допустими разходи. Срокът за изпълнението на проекта първоначално е 10 месеца. Впоследствие, със споразумения №2, 3 и 4 срокът за изпълнение е променен, като последно страните са се споразумели да бъде 16 месеца, считано от 17.09.2013г.

На основание чл.4.4.1. от договора на 07.11.2013г., от МОН по сметка на бенефициента е преведена сумата от 39 800,30 лева, представляваща авансово плащане по договор за безвъзмездна финансова помощ. На 09.04.2015г. е извършено междинно плащане в размер на 74 305,95лв., а финалното плащане в размер на 10 470,45лв. е извършено на 08.12.2015г. Извършените банкови преводи са безспорно доказани, както от представените платежни нареждания (приложение № 3 към исковата молба (ИМ), така и от експертизата по делото.

След проверка на изпълнението на финансирания проект по договор №BG051PO001-4.1.05-0226, извършена в периода 15-21.12.2015г. от дирекция „Национален фонд“ към Министерство на финансите (Сертифициращ орган по оперативната програма) са констатирани нарушения по проведената обществена поръчка по реда на глава 8 „а“ от ЗОП, изпълнявана във връзка с финансирания проект. Подробните констатации в проверката са изложени в писмо изх. № 1103-5/22.01.2016г. на МОН до бенефициента (приложение №9 към ИМ). Безспорно, сдружението е получило цитираното писмо, тъй като с писмо изх. № 1103-5/12.02.2016г. МОН го уведомява, че по конкретно изброени в писмо изх. № 1103-5/22.01.2016г. констатации са приети доказателства и аргументи представени от С. „Р.Б.- С.”*** (приложение №10 към ИМ).

С писмо изх. №1103-201/08.04.2016 г. от МОН (приложение №11 към ИМ) бенефициентът е уведомен, че верифицираните разходи по сключения договор са в размер на 37 200,00 лева с ДДС. Наложената финансова корекция е в размер на 10 на сто от тях и съответно е в размер на 3 720,00 лева. С цитираното писмо от Договарящия орган е отправена покана за възстановяване на посочената сума в двуседмичен срок от получаване на писмото. Същото е получено от сдружението на 15.04.2016г., видно от известие за доставяне с баркод ИД PS 1040 03ЕКО1 С (приложение №12 към ИМ). В тази връзка, твърдението на ответната страна, че сдружението не е уведомено за окончателно наложената финансова корекция от МОН се явява несъстоятелно.

На основание т.15 от ДНФ №7/22.12.2010г. (указание на дирекция ..Национален фонд“ към Министерството на финансите) задължението по наложената финансова корекция е предадено на НАП за принудително събиране. Издаден е акт №9 за установяване на частно държавно вземане, който заедно с писмо изх. № 04-06-44#6/16 от 24.03.2017г. е изпратен от НАП на официалния адрес по седалище и управление на С. „Р.Б.- С.”*** (приложения № 13 и 14 към ИМ).

Сключването на договор за безвъзмездна финансова помощ с регистрационен №BG051P0001-4.1.05-0226, както и извършването на авансово, междинно и финално плащане по договора от МОН на сдружението са безспорно установени факти, а и не са оспорвани от ответната страна.

Съгласно писмо изх. № 1103-5/22.01.2016г. (приложение №9 от ИМ) и писмо изх. №1103-201/08.04.2016г. (приложение № 11 към ИМ) се установява, че е извършена проверка по изпълнението на финансирания проект на С. „Р.Б.- С.”*** и окончателно наложената финансова корекция по констатираните нарушения е 3 700 лева, представляваща 10 % от верифицираните средства по проекта. И двете писма, безспорно са получени от сдружението. Същите представляват официални документи по смисъла на чл. 179 от ГПК и не са оспорени като доказателства от насрещната страна. В тази връзка, посочените в тях изявления, а именно, че е извършена проверка, че са допуснати нарушенията, поради които се налага финансовата корекция и нейният размер следва да бъдат ценени като факти и обстоятелства доказани чрез представените официални документи.

В настоящото производство не са оспорвани констатациите от проверката на дирекция „Национален фонд“ към Министерство на финансите, на които се основава налагането на финансовата корекция, нито са представени доказателства, че нарушенията, които са послужили като основание на налагане на корекцията не са допуснати.

Задължението по наложената финансова корекция е оспорено на основание, че сдружението не е получило акт №9/14.06.2017г. за установяване на частно държавно вземане и НАП не е положила достатъчно усилия да връчи акта.

В тази връзка, моли да се вземе предвид представеното становище по делото от НАП, с вх. №4510/28.05.2019г., относно характера на акта за установяване на частно държавно вземане, което е подкрепено с цитираната в него съдебна практика. С посоченото становище е представено известие за доставяне на акт №9/14.06.2017г., с баркод 6100016785821 (лице и гръб), прието по делото като доказателствен материал съгласно протоколно определение от 31.05.2019 година.

Видно от представеното известие за доставяне, актът е изпратен на адреса по седалище и управление на сдружението. Освен това, на 21.06.2017г. и на 27.06.2017г. куриерската служба „М и Б. Е.“ е залепила уведомяващи стикери. Съгласно отбелязването на гърба на посоченото известие за доставяне, актът е върнат в НАП като „Непотърсен“. Поради това, считам, че на основание чл.50, ал.2 от ГПК акт №9/14.06.2017г. следва да се счита за редовно връчен на ответната страна, а и следва да се има предвид, че НАП няма задължение да връчва акта за установяване на частно държавно вземане с оглед характера му и съображенията изложени в цитираното по-горе становище и съдебна практика.

Известието за доставяне с баркод 6100016785821 е оспорено от ответната страна. Не е посочено на какво основание и какво се оспорва - авторството или удостоверителната сила на документа, но в тази връзка няма представени каквито и да било доказателства. Съгласно протоколно определение от 05.07.2019г. молбата на ответната страна до куриерската фирма „М.Б. Е.“ не е приета по делото, а други доказателства в тази връзка нито са навеждани, нито са представяни.

От представените документи в последното съдебно заседание, на НАП не е предоставено копие от финансовия отчет по договора и ревизионната записка и анализа към нея, но от останалите писмени доказателства няма такова, от което да се установява, че С. „Р.Б.- С.”*** не е извършило нарушенията констатирани от Сертифициращия орган, поради което и не дължи сумата по наложената финансова корекция.

Следователно, по делото е безспорно установено възникване и съществуване вземане на държавата към С. „Р.Б.- С.”***, произтичащо от наложена финансова корекция по договор за безвъзмездна финансова помощ с регистрационен №ВG051P0001-4.1.05-0226.

Налице е състояние на неплатежоспособност по отношение на С. „Р.Б.- С.“*** с ЕИК ********* и затрудненията му са с траен и необратим характер.

По делото е представено и прието от съда заключение от съдебно-счетоводна експертиза, което доказва по безспорен начин, че дружеството е в обективно и трайно състояние, което не позволява да изпълнява не само процесното държавно вземане, но и останалите си изискуеми задължения.

Стойностите на коефициентите за обща, бърза, незабавна и абсолютна ликвидност на сдружението показват състояние на неплатежоспособност от 2015г., а след 2015г. сдружението преустановява дейност. От друга страна, процесното вземане продължава да нараства ежедневно, с оглед начисляваната законна лихва по чл. 16.2 от Общите условия на договора за безвъзмездна финансова помощ до окончателното изплащане на дълга, поради което не съществува вероятност финансовите показатели на сдружението да се променят, напротив същите логично ще следват тенденция на влошаване.

Следва да се обърне внимание на констатацията на вещото лице, че счетоводството не е водено коректно, което се доказва, както от самата експертиза, така и от представената от ответната страна „Справка за вземанията и задълженията, разпределени по институционални сектори“ към 31.12.2015г. В нея сдружението е отразило вземане от учреждения, ведомства и предприятия финансирани от държавния бюджет в размер на 5 000 лева (колона 1), а към 31.12.2015г. МОН е извършило финално плащане по проекта (приложение № 3 към ИМ).

Експертизата установява, че ответникът не разполага и с налични парични средства.

На следващо място, в писмо вх. № 1103-201/03.05.2016г. от сдружението до МОН (представено в последното съдебно заседание от ответната страна), на страница втора се посочва, че сдружението е във финансова несъстоятелност. Следователно, още към 2016 г. самото сдружение констатира, че е в състояние на неплатежоспособност.

Удостоверението от НАП, което сочи ответната страна, че съдържа единствено публични задължения в размер на 120 лева представлява удостоверение по смисъла на чл.191, ал.3 от ДОПК, поради което няма как да съдържа макар и изискуемо вземане по чл.3, ал.7 от Закона за Националната агенция за приходите.

С оглед изложените аргументи, моли да се открие производство по несъстоятелност на С. „Р.Б.- С.“, с ЕИК *********, да се обяви неплатежоспособността на сдружението и началната й дата, да се обяви в несъстоятелност да се постанови прекратяване на дейността му, да се наложи обща възбрана и запор върху имуществото на С. „Р.Б.- С.“***, с ЕИК *********.

НАП моли да му се присъдят направените по делото разноски.

Препис от молбата на кредитора Н.а.з.п. и приложенията към нея са връчени на длъжника Сдружение „Р.Б.-С.” и в срок е постъпил от същия писмен отговор, с който оспорва вземането на кредитора, като счита, че не са налице основанията сочени от молителя за откриване на производство по несъстоятелност на Сдружение „Р.Б.-С.”.

НАП, иска обявяване на неплатежоспособност и откриване на производство по несъстоятелност по отношение на Сдружение с нестопанска цел "Романи Бах- Самоков, като излага твърдения, че ответникът не е изпълнил задълженията си за заплащане на сумата от 3720лв. главница и 422,70лв лихва, по акт № 9 от 14.06.2017г. за установяване на частно държавно вземане срещу сдружението.

С отговора на ответника е оспорен акт № 9 за установяване на вземането, предвид, че същият не му е връчан надлежно. Доказателства за надлежното му връчване в хода на производството не са представени от НАП.

От събраните по делото писмени доказателства и назначената и приета ССЕ се установи, че коефициента на общата за финансова задлъжнялост на СНЦ „Романи бах“ е 0 и длъжникът е бил в състояние да покрива краткосрочните си вземания.

Видно от удостоверението за задължения на СНЦ „Р.Б.-С.”, е Изх. № 230371901193753/08.05.2019г., издадено от НАП задължението на дружеството е само 120,74лв за осигурителни вноски за УПФ.

С оглед представените писмени доказателства е опровергано становището на вещото лице, изразено в предходното с.з., че коефициента за ликвидност би се променил, ако се изключи вземането от 5070,33лв. Видно от представените писмени доказателства беше установено надлежното осчетоводяване на вземането, произтичащо от преведената от МОН по проекта по-малка сума от дължимата и банковите такси, заплащани от сдружението, които не се отчитат по проекта.

С оглед на изложеното счита, че безспорно е установено, че не са налице предпоставките за обявяване на неплатежоспособността на сдружението и откриване на производство в несъстоятелност на същото.

Ето защо, моли да се отхвърли молбата на Национална агенция по приходите, за обявяване на неплатежоспособност и откриване на производство по несъстоятелност по отношение на Сдружение с нестопанска цел "Р. Б.- С., и обща възбрана и запор върху имуществото на сдружението, като неоснователна и недоказана.

Претендира разноски.

Софийският окръжен съд, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съгласно разпоредбата на чл.235 ГПК намира за установено следното от фактическа  и правна страна:

Тъй като молбата за откриване на производството по несъстоятелност е подадена от НАП, не се изисква уведомление по чл.78 ДОПК до НАП. Внесена е дължимата държавна такса.

Молбата на НАП по чл.625 ТЗ е допустима, но неоснователна.

По делото се представи ДОГОВОР ЗА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ с регистрационен №ВG051P0001-4.1.05-0226 от 17.09.2013г. с договарящ орган Министерство на образованието и науката и бенефициент Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”.

С писмо от №1103-201/02.12.2015г. уведомява Ж. И. председател на Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”, че не са верифицирани разходи в размер на 4832,54лв.

С писмо №1103-5/22.01.2016г. МОН уведомява г-жа Р. Ч. координатор проект относно резултатите от направена проверка и за определената в Методологията за определяне на финансови корекции размер на финансови корекции.

С писмо №1103-5/12.02.2016г. МОН уведомява г-жа Р. Ч. координатор проект относно окончателния размер на финансовите корекции.

С писмо №1103-201/08.04.2016г. МОН уведомява г-жа Р. Ч. координатор проект №ВG051P0001-4.1.05-0226 за налагане на окончателна финансова корекция в размер на 10% върху проведената обществена поръчка по верифицирани разходи от 37200лв. корекция в размер на 3720лв. и кани доброволно да бъде възстановена в двуседмичен срок.

С писмо от 03.05.2016г. Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.” до Главния директор на главна дирекция структурни фондове и международно образователни програми при МОН се оспорва налагането на финансова корекция от 10 %, като се изразява становище, че писмо от 12.02.2016г. не е получавано.

 С акт №9 от 14.06.2017г. за установяване на частно държавно вземане НАП установява съществуването на частно държавно вземане срещу Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”, в размер на 3720лв. главница и 422,70лв. за периода 30.04.2016г. до 13.06.2017г. като се предоставя седемдневен срок за доброволно изпълнение. Актът е изпратен за връчване на  Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.” с писмо с обратна разписка. На 21.06.2017г. и на 27.06.2017г. куриерската служба „М .Б. Е.“ е залепила уведомяващи стикери. Съгласно отбелязването на гърба на посоченото известие за доставяне, актът е върнат в НАП като „Непотърсен“.

По делото се назначи съдебно-счетоводна експертиза, видно от която задълженията на Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.” по към 31.07.2018г. задълженията на акт №9 от 14.06.2017г. възлизат на 3720лв. главница и 1061,78лв. лихва. Дължими са осигурителни плащания за 120,74лв. Структурата на активите може да се проследи до 31.12.2015г. като сдружението от 2016г. не развива дейност. Вещото лице определя показатели за ликвидност за 2013г., 2014г. и 2015г.  

Съдът приема заключението на назначената ССЕ за компетентно, но не го кредитира, тъй като не намира за доказано съществуването на частно държавно вземане, произтичащо от посочената по-горе претенция за финансова корекция.

Съдът намира, че писмата №1103-5/22.01.2016г., №1103-5/12.02.2016г., №1103-201/08.04.2016г., са изпратени до физическото лице г-жа Р.Ч., а не до юридическото лице Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”, което е страна по договора. Съдът намира, че акт №9 от 14.06.2017г. като неполучен с отбелязване непотърсен не представлява редовно връчване, тъй като отбелязването установява единствено, че лицето не е намерено от връчителя на адреса, но не означава че не би могло да бъде намерено на него, поради промяна на му, за да се приложи чл.50 ал.2 ГПК. По делото ответникът е призоваван и намиран на посочения адрес, който е адреса по седалището на сдружението в регистъра на търговците и ЮЛНЦ.

Видно от разменената кореспонденция между страните по договора МОН и Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.” е налице правен спор за наличието на основанията за претенцията на МОН за облигационно взимане в размер на 3720лв. главница представляваща финансова корекция в размер на 10%. Правните спорове между страните по договор се решават в съда с влязло в сила съдебно решение, което евентуално би установило неизпълнение на задължение от една от страните по договора и възникването на материално право на вземане в полза на изправната страна. Така вземането ще стане ликвидно-установено по основание и размер и изискуемо, подлежащо на изпълнение. Ето защо не се установява по безспорен начин съществуването в полза на МОН, а оттам и на НАП на изискуемо частно държавно вземане, което им отнема качеството на кредитори на Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”. Поради това не следва да се изследва дали юридическото лице е в състояние да го изпълни или не. Вземането за осигурителни вноски от 120,74лв. е публично вземане, чл.162 ДОПК, но то не е наведено основание за искането за откриване на производството по несъстоятелност. В настоящия процес за откриване на производство по несъстоятелност НАП не установи, че е кредитор с изискуемо частно държавно вземане по чл.608 ал.1 т.3 ТЗ, поради което молбата следва да се отхвърли.

На основание чл.78 ал.3 ГПК НАП следва да понесе направените от Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.” разноски в размер на 800,-лв.  адвокатско възнаграждение.

По изложените съображения и на основание СОФИЙСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХВЪРЛЯ на основание чл.631 ТЗ молбата на Н.а.з.п. с адрес *** за откриване на производство по несъстоятелност на търговското дружество Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”, с ЕИК ********* със седалище *** да се обяви неплатежоспособността на сдружението и началната й дата, да се обяви в несъстоятелност да се постанови прекратяване на дейността му, да се наложи обща възбрана и запор върху имуществото на С. „Р.Б.- С.“***.

            ОСЪЖДА на основание чл.78 ал.3 ГПК Н.а.з.п. с адрес *** да заплати на Сдружение с нестопанска цел „Р.Б.-С.”, с ЕИК ********* със седалище *** сумата 800,-лв. (осемстотин лева), деловодни разноски.

            Решението може да се обжалва пред Апелативен съд гр.София в седемдневен срок от връчването му на страните, чл.633 ал.2 ГПК.

                                                                    

 

Съдия: