Решение по дело №105/2019 на Окръжен съд - Ловеч

Номер на акта: 87
Дата: 15 октомври 2019 г. (в сила от 23 ноември 2019 г.)
Съдия: Поля Стоянова Данкова
Дело: 20194300900105
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 17 септември 2019 г.

Съдържание на акта

                            Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                           

град Ловеч, 15.10.2019 г.

 

                                   

ЛОВЕШКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение в     закрито съдебно заседание на петнадесети октомври през  две хиляди и деветнадесета година в състав:    

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ПОЛЯ  ДАНКОВА

                                        

при секретаря ………………….. като разгледа докладваното от съдия П.ДАНКОВА  т. дело № 105 по описа за 2019 година,  съдът за да се произнесе, взе предвид:

 

             Производството по чл.25 от Закона за търговския регистър

 

                     Подадена е жалба 20190912193404/12.09.2019 г. от Сдружение „Център за регионално развитие и инициативи”-Троян против  отказ №20190905112055/ 09.09.2019 г. на АВ-София  за вписване на промяна на адреса на управление, заличаване на управителния съвет като колективен орган на управление и членовете му и вписване на  управител и представляващ сдружението. Жалбоподателят обсъжда текста на чл. 39,ал.1 от ЗЮЛНЦ и счита, че заключението на длъжностното лице относно колективния управителен орган е неправилно и няма такова изискване. В жалбата излага възможността по чл. 30,ал.3 от ЗЮЛНЦ функциите на управителен съвет да могат да се изпълняват от едно лице-управител. Позовава се на съдебната практика, при която са били регистрирани управители на  много сдружения. Молят атакувания отказ от 09.09.2019 г. на АВ-София да бъде отменен и да бъде и бъде указано на АВ-София да извърши исканото вписване.

                       Видно от уведомително писмо рег. 20190912193404/ 13.09.2019 г. на АВ-София жалбата е подадена на 12.09.2019 г., а отказа е постановен на 09.09.2019 г..При това положение е спазен срока по чл. 25, ал.1 от ЗТР, производство е допустимо и жалбата следва да се разгледа по същество. 

                    Ловешки окръжен съд обсъди документите по преписката на  Сдружение „Център за регионално развитие и инициативи”-Троян в АВ-София по заявление А15№20190905112055/05.09.2019 г. за вписване промяна на адреса на управление, заличаване на управителния съвет като колективен орган на управление и членовете му и вписване на  управител и представляващ сдружението. Представена е покана публикувана в печатно издание Троян 21 р.26,стр. 6 за участие в общо събрание на сдружението на  за 18.07.2029 г. -10 часа в с.Орешак Ловешка област, от управителния съвет с конкретизиран дневен ред- 7т.Приложен е протокол на общото събрание от 18.07.2019 г. на сдружението „Център за регионално развитие и инициативи” с дневен ред,  който съответства на обявения в поканата , в т.ч. освобождаване на членовете на УС и председателя му , вземане на решение функциите на управителния съвет да се изпълняват от едно лице –управител с мандат 18.07.2019 г. -18.07.2023 г. и изменение на устава. В преписката е включен списък на присъствалите членове на сдружението – 7 члена,декларация за истинност на заявените обстоятелства и приемането на представените актове от Ц.С.,декларация – спесимен  на Ц.С., решение на управителния съвет от 18.07.2019 г. за изменение на адреса на управление на сдружението , три заявления за приемане в сдружението, устав на сдружението.

          Длъжностното лице по вписванията е постановило отказ №20190905112055/ 09.09.2019 г. на АВ-София  за вписване промяна на адреса на управление, заличаване на управителния съвет като колективен орган на управление и членовете му и вписване на  управител и представляващ сдружението. В мотивите е изложено,че управителният орган на сдружението на основание чл. 30,ал.1 от ЗЮЛНЦ е колективен, както и че не е приложен актуален списък на членовете на сдружението по чл. 33р,ал.1 от Наредба №1/14.02.2007 г. 

        Настоящата инстанция преценява, че атакувания отказ на длъжностното лице по регистрация от 09.09.2019 г. е законосъобразен и следва да бъде потвърден. Съдът изследва процедурата по подготовка, мотивите към законопроекта и стенографските протоколи за приемане на Законът за юридическите лица с нестопанска цел. ЗЮЛНЦ е обнародван в Държавен вестник брой 81, на 05 октомври 2000 г. За съда от съществено значение е да се определи целта на законодателя и разбиранията на законодателя  относно вида на управителния орган на сдруженията с  нестопанска цел за обществено полезна дейност.Със ЗЮЛНЦ се създават два вида сдружения с нестопанска цел- в частна и в обществена полза, урежда се статута и на фондациите. Доколкото сдруженията в уредбата на  ЗЛС/отм./ бяха с общественополезна дейност, новата уредба реално касае създаването на сдружения с нестопанска цел в частна полза. В закона има общи разпоредби за сдруженията, раздел досежно фондациите и самостоятелна уредба по някой въпроси относно сдруженията в обществена полза, по които има отклонение от общите правила.Сдруженията за осъществяване на общественополезна дейност  имат двустепенна системна на управление – чл. 39,ал.1 от ЗЮЛНЦ, специфични общественополезни цели, ограничения за предоставяне на имуществото след удовлетворяване на кредиторите и ликвидация, специални правила за разходване на средства, изискване за вписване в централен регистър при МП, отчетност, публичност на отчитане и задължение за водене на книги с протокол. Всички тези особености  навеждат съдебния състав на позиция, че изискванията за контрол върху дейността на този вид сдружения са завишени, предвид дейността им в обществена полза. При анализ на разпоредбата на чл. 39,ал.1 и ал.2 от ЗЮЛНЦ от настоящия съдебен състав се приема въвеждането колективен орган на управление.Същевременно в отклонение от уредбата за управителните органи на сдруженията в частна полза, където е посочено,че това боже да са управителен съвет или управител, при сдруженията в обществена полза е дадена възможност на сдружението да определи наименованието-управителен съвет, централен съвет и др.

         Законът за юридическите лица с нестопанска цел е приет на второ четене на 15-ти септември 2000 година на пленарно заседание на 39-то народно събрание в частта относно чл.1 до чл.40 на Закона,а останалите разпоредби са приети на второ четене  в последващо пленарно заседание. Първоначалната реакция на ЗЗЮЛНЦ, предложена от правната комисия, относно разпоредбата на член 39, ал.1 съвпада с приетата.В законопроекта член 39,ал.2  гласи, че колективния управителен орган не може да взема решенията си по реда на член 32 алинея трета от закона. В пленарно заседание при гласуване на разпоредба на член 39,ал.2 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел от депутат е поставен въпрос-Кой от двата управителния органа има предвид комисията.  Същевременно друг депутат /М.Б./ предлага нов текст на член 39,ал.2 -  управителният съвет да не може да взема решение и по реда на член 32, алинея 3 от закона. В последствие този депутат посочва, че следва да се измени алинея втора и да бъде уредено вземането на решение не в негативен план, а в позитивен като се уточни по кой ред могат да се вземат решения. В краен аспект председателят на правната комисия С.Л. предлага от първоначалната редакция на правната комисия да отпадне думата управителен досежно колективния орган и да има позитивна редакция, като е приета  разпоредбата в текста, в който е и понастоящем. Тези подробни бележки досежно законодателната техника и начина на приемане на разпоредбите на член 39,ал.2 от ЗЮЛНЦ не са самоцелни, а имат значение с оглед установяване на волята на законодателя относно състава на управителния орган на  сдруженията за осъществяване на общественополезна дейност. Видно е, че законодателят е имал предвид при гласуване на разпоредбата на член 39 ал..1 и 2 от ЗЮЛНЦ въвеждането на двустепенна система на управление на този вид сдружения. Към момента на внасяне на законопроекта не е имало никакъв спор или неяснота относно състава на управителния орган като колективен и това е било изрично уредено. С оглед промяната на предложената от правната комисия първоначална редакция на разпоредбата на член 39, ал.2 от ЗЮЛНЦ се е достигнало  до неяснота относно вида на управителния орган в текста на действащата разпоредба.При анализ обаче на обсъжданията на чл. 39,ал.2 от ЗЮЛНЦ за съда се изяснява идеята на законодателя и няма колебание, че се е целяло въвеждане на колективен управителен орган.  В такава насока съдът съобразява и обстоятелството, че е предложен  Законопроект за изменение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, входиран с №454-01-47 от 22 юни 2004 година в регистъра на Народното събрание. В него изрично е било предвидено изменение на член 39,ал.2 от ЗЮЛНЦ с добавката на текста в края :” който да бъде и едноличен”. Това предложение обаче не е гласувано в пленарна зала и не е залегнало в нито едно от последващите изменения на ЗЮЛНЦ, включително и в изменението с брой 42 от 2005 година, обнародван на 17 май 2005 година. От този факт за съда е видно че законодателят не е променил позицията си досежно състава на органа за управление на сдруженията за осъществяване на общественополезна дейност и не е счел, че е необходимо той да бъде определен като едноличен такъв. За настоящата инстанция извода,че при сдруженията в обществена полза е установен  колективен управителен орган се  подкрепя и от въведения ред за вземане на решения в член 39, алинея 2 от ЗЮЛНЦ.С тази бланкетна правна норма се препраща към чл. 32,ал.4 от ЗЮЛНЦ, който касае дейността на управителния съвет.Изискването относно състава на управителния орган, за съда, е обосновано и с целите на сдружението-общественополезна дейности и необходимостта от завишени изисквания при формиране на решенията на управителните органи. Нещо повече съдът намира, че и при граматично тълкуване на чл. 39,ал.1 от ЗЮЛНЦ е видно,че израза колективен върховен орган не се отнася до общото събрание, което по подразбиране винаги е колективно, а касае управителния орган. Тълкуването на чл. 39,ал.1 от ЗЮЛНЦ в противен смисъл би обезсмислило необходимостта от самостоятелна разпоредба, тъй като в общите правила за сдруженията-чл. 30, чл. 31 и чл. 32 от ЗЮЛНЦ  подробно са уредени състава и правомощията на управителните органи, в т.ч. и изпълняване на функциите от  управител-чл.30,ал.3 от ЗЮЛНЦ. Аргумент в полза на съжденията на съда е и уредбата на управителните органи при фондациите, където също е изрично предвидена възможността за едноличен управителен орган- чл. 35,ал.1 от ЗЮЛНЦ. Законодателният подход следователно бележи ясно разграничение между състава на управителните органи за трите вида сдружения и конкретното му посочване за всеки един от тях. В подкрепа на настоящите мотиви съдът възприема  и утвърдената съдебна практика, която споделя- решение №179/05.12.2011 г. по т.д. №1023/2010 г. на ВКС.    

               Следва да се отбележи, че в устава на сдружението не е отразено исканото изменение относно управителния орган-чл. 17 и чл. 18 от устава, което също е основание за отказ на вписването. Посочено е , че председателят на сдружението е член на управителния съвет и се избира от управителния съвет за срок от четири години. Същевременно в правомощията на председателя е предвидено, че организира дейността на сдружението съобразно решението на управителния съвет, свиква и ръководи  заседанията на управителния съвет и председателства Общото събрание, изпълнява и други функции от управителния съвет.     

               При тези съображения Ловешки окръжен съд намира,че атакувания отказ на Агенция по вписванията гр.София №20190905112055/ 09.09.2019 г. за вписване на промяна на адреса на управление, заличаване на управителния съвет като колективен орган на управление и членовете му и вписване на  управител и представляващ сдружението е законосъобразен и следва да бъде потвърден.

                Воден от изложените съображения, съдът

                         

 

                               Р  Е  Ш  И:

 

 

               ПОТВЪРЖДАВА  като законосъобразен отказа на Агенция по вписванията гр.София №20190905112055/ 09.09.2019 г. на АВ-София  за вписване на промяна на адреса на управление, заличаване на управителния съвет като колективен орган на управление и членовете му, вписване на  управител и представляващ Сдружение „Център за регионално развитие и инициативи”-Троян.

               Да се изпрати препис от решението на Агенцията по вписванията.

                      Решението е обжалваемо в седемдневен срок от съобщението му пред Апелативен съд – гр.В.Търново.

 

 

                                                         ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: