Определение по дело №93/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 97
Дата: 15 февруари 2022 г. (в сила от 5 март 2022 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  97

 

гр.Стара Загора, 15.02.2022 година

 

 

 

Старозагорският административен съд   в закрито  заседание                                       на        петнадесети февруари

през      две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

    Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА

                                                               

като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА  адм.дело   № 93  по описа  за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството по делото е образувано по жалба от „ЕС ПРОПЪРТИ“ ЕООД със седалище и адрес на управление с.Стряма, м-т Перселик, административна сграда на „ИНСА ОЙЛ“ общ.Брезово против Акт за установяване на задължение по декларация  /АУЗД/ № 80424/ 20.01.2022г, издаден от орган  по приходите при Община Стара Загора.  В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на акта по съображения за постановяването му при съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон. Направено е искане за отмяната му като незаконосъобразен. 

 

След преценка на материалите по делото съдът намира, че подадената жалба е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

С оспорения АУЗД № 80424/ 20.01.2022г, издаден от орган  по приходите при Община Стара Загора, на основание чл.107, ал.3 от ДОПК на жалбоподателя са определени задължения за данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин  за 2021г в размер на 344 402.84лв и лихва за просрочие към 20.01.2022г в размер на 18 420лв.

 

В глава четиринадесета от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 ДОПК, какъвто е конкретният случай, и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 ДОПК. Установяването по данни от декларация е регламентирано в чл.107 ДОПК, като в ал. 1 е предвидено, че когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон; в ал.3 е предвидено, че размерът на задължението по ал.1 се съобщава на задълженото лице; по искане на задълженото лице органът по приходите издава акт за установяване на задължението в 30-дневен срок от искането; акт може да се издаде и служебно при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл.103 (регламентиращ действията след приемането на декларацията при установяване на несъответствия между съдържанието на подадената декларация и изискванията за попълването й или несъответствия между данните в декларацията и данните, получени от органите по приходите от трети лица или администрации), както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. В ал.4 на чл.107 ДОПК е предвидено, че актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция. Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.5 от ЗМДТ, компетентният горестоящ административен орган в това производство е ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, който има качеството на териториален директор на Националната агенция за приходите.

 

Установяването на задължения с ревизионен акт е предвидено в чл. 108 ДОПК, а в разпоредбите на глава петнадесета - "Данъчно-осигурителен контрол" са регламентирани подробно процесуалните правила за извършване на проверки и ревизии, за събиране на доказателства, за актовете, които се издават в ревизионното производство и т. н. В чл. 152, ал. 1 ДОПК е предвидено, че ревизионният акт може да се обжалва изцяло или в отделни негови части в 14- дневен срок от връчването му, според ал. 2 решаващ орган е съответният директор на дирекция "Обжалване и управлението на изпълнението" при ЦУ на НАП, в чл. 155 ДОПК са регламентирани правомощията на решаващия орган в производството по обжалване на ревизионния акт. Според чл. 156, ал. 1 ДОПК ревизионният акт в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен срок от получаване на съобщението, а според ал. 2, ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред.

 

В чл.144 ДОПК е предвидено, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго, според ал.2, разпоредбите на тази глава (глава седемнадесета, озаглавена "Общи разпоредби" от дял трети, озаглавен "Обжалване") се прилагат в производствата по обжалване, уредени в другите дялове на този кодекс, ако не е предвидено друго.

 

Въз основа на цитираните законови разпоредби, които намират субсидиарно приложение при установяването на задължения за местни данъци, предвид препращащите разпоредби на чл.4, ал.1 - 5 ЗМДТ и чл.144, ал.1 ДОПК, се налага извод, че задълженията за местни данъци се установяват чрез акт за установяване на задължение по декларация по чл.107, ал.3 ДОПК или чрез ревизионен акт по чл.108 ДОПК. В двата случая актът подлежи на задължителен административен контрол, като за случаите, при които задължението е установено с акт по чл.107, ал.3 ДОПК компетентният горестоящият орган /в ДОПК наречен "решаващ орган"/ е ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община /според чл.4, ал.5, предложение второ ЗМДТ/, а в случаите, при които задължението е установено с ревизионен акт, решаващ орган е кметът на общината (според чл.4, ал.5, предложение първо ЗМДТ). На обжалване пред съда подлежи първоначалният административен акт само в частта, която е обжалвана по административен ред и е потвърдена при това обжалване /чл. 156, ал. 1, 2 и 3 ДОПК/.

 

Следователно обжалването по административен ред на АУЗД е абсолютна процесуална предпоставка за възникване правото на съдебно оспорване. В случая не може да намери приложение разпоредбата на чл.148 от АПК, регламентираща възможността административният акт да се оспори пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорване по административен ред, тъй като е налице  императивен процесуален ред, предвиден в специален закон, какъвто е ДОПК.

 

 От съдържанието на постъпилата в съда жалба е видно, че оспореният АУЗД № 80424/ 20.01.2022г, издаден от орган  по приходите при Община Стара Загора, не е обжалван пред ръководителя на звеното за местни приходи в Община Стара Загора. Поради това съдът е длъжен да изпрати жалбата на Началника на отдел „Местни данъци и такси” в Община Стара Загора, тъй като от изхода на административния контрол за законосъобразност зависи възникването на правен интерес за оспорване на административния акт пред съда.

 

 Предвид гореизложеното съдът намира, че жалбата като подадена срещу акт, който не подлежи на пряко съдебно оспорване, е процесуално недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да се прекрати. Жалбата следва да се изпрати за разглеждане на компетентния административен орган – Началника на отдел „Местни данъци и такси” в Община Стара Загора.

 

     Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 във вр. с чл.130 от АПК, съдът

 

                                    О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

     ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ЕС ПРОПЪРТИ“ ЕООД със седалище и адрес на управление с.Стряма, м-т „Перселик“, административна сграда на „ИНСА ОЙЛ“ общ.Брезово против Акт за установяване на задължение по декларация  № 80424/ 20.01.2022г, издаден от орган  по приходите при Община Стара Загора, като недопустима. 

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 93/ 2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

ИЗПРАЩА жалбата на „ЕС ПРОПЪРТИ“ ЕООД със седалище и адрес на управление с.Стряма, м-т „Перселик“, административна сграда на „ИНСА ОЙЛ“ общ.Брезово против Акт за установяване на задължение по декларация  № 80424/ 20.01.2022г, издаден от орган  по приходите при Община Стара Загора, на Началника на отдел „Местни данъци и такси” в Община Стара Загора, по подведомственост.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

        

                                                       

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: