Решение по дело №385/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2019 г. (в сила от 18 януари 2020 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20197160700385
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 399

 

гр. Перник, 01.10.2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                        

                                                СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

          При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА и прокурора НИКОЛАЙ ЦВЕТКОВ, като разгледа административно дело № 385/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 203 – 207 от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ по иск с правна квалификация чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, във вр. с чл. 204, ал. 1 от АПК.

          Образувано е по искова молба, предявена от И.В.В., ЕГН ********** *** К. *****против Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Перник, с адрес: гр. Перник, ул. Самоков № 1, представлявана от директора Д.И.П..

          Ищецът твърди, че с наказателно постановление № 18-0361-000217/18.12.2018 г. на началника на РУ „Полиция“ – гр. Т. при ОД на МВР – Перник му е наложена глоба в размер на 500 лв. за нарушение по 178в, ал. 5 от ЗДвП. Сочи, че наказателното постановление е отменено с решение № 8/08.03.2019 г. по АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд - Т., влязло в сила на 02.04.2019 г. Твърди, че в хода на съдебното производство е упълномощил адвокат, който да го представлява, за което е заплатил адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. Сочи, че посочената сума представлява претърпяна от него имуществена вреда в резултат на отмененото, поради незаконосъобразност наказателно постановление.

          Искането към съда е да осъди ответника да му заплати сумата от 300 лв., представляваща обезщетение за имуществени вреди – заплатени съдебни разноски, причинени в резултат на незаконосъобразен акт на администрацията – наказателно постановление № 18-0361-000217/18.12.2018 г. на началника на РУ - Т. при ОД на МВР – Перник, отменен със съдебно решение № 8/08.03.2019 г. по АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд - Т., влязло в сила на 02.04.2019 г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба – 04.06.2019 г. до окончателното плащане. Заявена е претенция за присъждане на направените по делото разноски.

          Исковата молба с приложенията е връчена на ответника и на Окръжна прокуратура – Перник.

          В срока по чл. 131 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК е постъпил писмен отговор от ответника – ОДМВР – Перник. Искът е оспорен като неоснователен. Ответникът твърди, че наказателното постановление не представлява акт, действие или бездействие на администрацията, поради което не могат да се търсят вреди от адресата му, в случай, че същото е отменено. Сочи, че съгласно ЗАНН в производствата по административно наказателни дела страните нямат право на разноски, затова с претендирането им в отделно исково производство се заобикалят процесуалните правила. Оспорва наличието на причинно-следствена връзка между отмененото наказателно постановление и твърдяната от ищеца имуществена вреда. Заявява възражение за прекомерност на заплатения в административно-наказателното производство адвокатски хонорар, което основава на обстоятелството, че наказателното постановление е отменено частично, а в останалата част е потвърдено.      Искането към съда е да отхвърли предявения иск, евентуално – да го уважи в по-нисък размер.

          В срока по чл. 131 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК Окръжна прокуратура – Перник не е изразила становище.

          В съдебно заседание ищецът, чрез пълномощника си адвокат К., поддържа иска. Моли съда да го уважи. Претендира присъждане на направените в производството разноски съгласно списък по чл. 80 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК.

          В съдебно заседание ответникът, редовно призован не е изпратил представител.

          В съдебно заседание, представителят на Окръжна прокуратура – Перник – прокурор Цветков счита предявения иск за основателен. Предлага на съда да го уважи.

          Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и обсъди събраните по делото доказателства, намери следното:

          Искът е предявен от надлежно легитимирана страна по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ срещу надлежен ответник съгласно чл. 205 от АПК, във вр. с чл. 37, ал. 2 от ЗМвР и при спазване условията на чл. 204, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустим.

          Разгледан по същество е частично основателен по следните съображения:

          За уважаването му, в тежест на ищеца е да установи, че акт на  администрацията, чийто адресат е той, е отменен като незакосъобразен и че в резултат на издаването му е претърпял имуществени вреди.

          От изисканото и представено АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд – Т. се установява, че с Решение № 8/08.03.2019 г., постановено по АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд – Т., влязло в сила 02.04.2019 г., е отменено наказателно постановление № 18-0361-000217/18.12.2018 г., в частта, с която на ищеца на основание чл. 178в, ал. 5 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лв. и е потвърдено в частта, с която на основание чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер а 20 лв. за нарушение по чл. 70, ал. 3 от ЗДвП.

          Частичната отмяна на наказателното постановление обуславя наличието на първата предпоставка за уважаване на предявения иск.

          Неоснователно е възражението на ответника, че наказателното постановление не е акт на администрацията по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, във вр. с чл. 203, ал. 1 от АПК и по тази причина отмяната му не е основание за търсене на отговорност, за причинените с него вреди. Действително, наказателното постановление не съдържа белезите на индивидуален административен акт по чл. 21 от АПК и не се издава по реда на АПК. По естеството си то е правораздавателен акт, тъй като е издаден в резултат на дейност на администрацията, насочена към разрешаване на правен спор, възникнал по повод на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Тя е осъществена в защитата на реда на държавното управление. Представлява санкционираща управленска дейност, която е една от формите на административна /изпълнителна/ дейност, извършвана по административен ред, чрез властнически метод, въз основа на законово предоставена административно-наказателна компетентност. Затова в обхвата на незаконосъобразните актове, обуславящи отговорността по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ попадат и наказателните постановления, отменени с влязло в сила съдебно решение. За преценка приложното поле на цитираната законова норма, определяща е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, който го е издал. Затова независимо че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК, то е властнически акт, издаден от административен орган, в резултат на изпълнение на нормативно възложени задължения, в рамките на административната му правосубектност. Следователно наказателното постановление е резултат от изпълнение на административна дейност и отмяната му като незаконосъобразно е основание за търсене на отговорност по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В посочения смисъл са и мотивите на Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. по т. д. № 2/2014 г., постановено от ОСГК на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС.

          Неоснователно е и възражението на ответника, че твърдените имуществени вреди не се намират в причинна връзка с издаването на незаконосъобразния акт на администрацията. Видно от приложеното АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд – Т., жалбата срещу наказателното постановление е изготвена и подписана от адвокат В.К.. Тя е представлявала ищеца, в качеството му на жалбоподател по АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд – Т., като е участвала в открито съдебно заседание, получавала е призовки и съобщения. Процесуалните действия са извършвани въз основа на извършено упълномощаване от ищеца и сключен на 02.02.2019 г. договор за правна защита и съдействие. За процесуалното му представителство, ищецът е заплатил на адвокат К., в брой, сумата от 300 лв. Това е отразено в представения договор. Следователно, съдът приема, че в резултат на издаването на незаконосъобразния акт на администрацията ищецът е претърпял имуществени вреди, които следва да бъдат обезщетени.

Настоящият състав не споделя становището на ответника, че е недопустимо претендирането на съдебни разноски в настоящото производство, при положение, че ЗАНН и НПК не предвиждат присъждането на такива. Направените в административно-наказателното производство разноски се претендират от ищеца като вреди от незаконосъобразна изпълнителна дейност. Допустимостта на претенцията се основава на общия правен принцип да не се вреди другиму, регламентиран в чл. 45 от ЗЗД. Той почива на правилото, че всеки трябва да обезщети вредите, които е причинил. Точно затова отсъствието на законова норма, уреждаща правилата за разпределяне на разноските в административно – наказателното производство, обуславя допустимостта на претендирането им в отделно исково производство, основано на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и представляващо частен случай на задължението за обезщетяване на причинените на другиму вреди.

Неоснователни са и възраженията на ответника, че твърдените вреди не са в причинно-следствена връзка с отменения акт, тъй като защитата от адвокат в производството по съдебно обжалване на наказателно постановление не е задължителна. Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК условие за допустимост на предявения иск е отмяната на акта на администрацията по съответния ред. „Съответният ред“ за отмяна на незаконосъобразно наказателно постановление е съдебното обжалване. Правото на ползване на адвокатско защита в административните и съдебните процедури е гарантирано от чл. 56 от Конституцията на РБ и е уредено в ЗА. За предоставената адвокатска защита, освен в изрично уредените в ЗА хипотези, се дължи заплащане на адвокатско възнаграждение. По тази причина и доколкото ищецът не би направил разход за ангажирането на адвокат, ако незаконосъобразното наказателно постановление не е било издадено, то заплатеното възнаграждение за оказаната правна защита и съдействие, представлява пряка и непосредствена имуществена вреда по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ./в този смисъл Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. на ВАС по т. д. № 2/2016 г., ОСС, I и II колегия/.

 Основателно е оспорването на ответника досежно размера на предявения иск. Видно от административно-наказателното дело, адвокатското възнаграждение заплатено от ищеца е в размер на 300 лв. и е за предоставяне на правна защита и съдействие във връзка с изцяло обжалваното наказателно постановление № 18-0361-000217/18.12.2018 г., издадено от началник на РУ – Т. към ОДМВР – Перник. Съгласно чл. 18, ал. 2, във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1/2004 г., това е и минималният размер на адвокатското възнаграждение, дължим за процесуално представителство по посоченото АНД. С наказателното постановление, негов предмет, са наложени две административни наказания глоба в размер съответно 500 лв. и 20 лв. Със съдебното решение е отменено наказателното постановление досежно една от наложените глоби и е потвърдено по отношение на другата. Затова съдът приема, че заплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение от общо 300 лв., представлява имуществена вреда, причинена му с незаконосъобразен акт на администрацията само до размера от 150 лв., тъй като той е съответен на частичната отмяна на наказателното постановление. Затова предявеният иск е основателен до тази сума и за нея следва да се уважи. За останалата част до пълния предявен размер от 300 лв. следва да се отхвърли като неоснователен.

Основателен е и акцесорният иск за присъждане на законна лихва върху уважената част от главния иск, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане.

С оглед изхода на делото и на основание 10, ал. 3 от ЗОДОВ в тежест на ОДМВР – Перник следва да се присъдят направените от ищеца разноски в настоящото съдебно производство в размер на общо 310 лв.

Мотивиран от горното, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОСЪЖДА на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, във вр. с чл. 203, ал. 1 от АПК Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Перник, ЕИК *********, с адрес: гр. Перник, ул. Самоков № 1 да заплати на И.В.В., ЕГН ********** *** К. *****сумата от 150 лв./сто и петдесет лева/, представляваща обезщетение за имуществени вреди – заплатено адвокатско възнаграждение, причинени в резултат на незаконосъобразен акт на администрацията – наказателно постановление № 18-0361-000217/18.12.2018 г., издадено от началника на РУ - Т. при ОД на МВР – Перник, частично отменено със съдебно решение № 8/08.03.2019 г. по АНД № 6/2019 г. по описа на Районен съд – Т. относно наложена на основание чл. 178в, ал. 5 от ЗДвП глоба в размер на 500 лв., влязло в сила на 02.04.2019 г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба – 04.06.2019 г. до окончателното плащане, като ОТХВЪРЛЯ иска за разликата над тази сума до пълния предявен размер от 300 лв., като неоснователен.

ОСЪЖДА на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Перник, ЕИК *********, с адрес: гр. Перник, ул. Самоков № 1 да заплати на И.В.В., ЕГН ********** *** К. *****сумата от 310 лв. /триста и десет лева/, представляваща направени по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                      СЪДИЯ: /п/