Решение по дело №3029/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 997
Дата: 20 май 2019 г. (в сила от 26 февруари 2020 г.)
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20187050703029
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                 №…………………../……………………….гр.Варна 

 

              

                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –гр.Варна, XXXIV състав, в публичното заседание на деветнадесети април, през  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

               Административен  съдия: Елена Янакиева

 

при секретаря Галина Владимирова, като разгледа докладваното от съдията адм.дело №3029 по описа за 2018 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.76 ал.5 от ЗЗО вр.чл.146 и сл.от АПК.

Образувано е по жалба на  МБАЛ“ЕВРОХОСПИТАЛ“ООД с ЕИК ********* с представляващ д-р А. С.С., срещу Заповед за налагане на санкции №РД-09-1686/26.09.2018г., постановена от директор РЗОК-Варна, с която поради неизпълнение на диагностично - лечебния алгоритъм на клинична пътека № 218 от приложение № 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. и приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г., е възприет извод, че е нарушен чл. 280 и чл. 288 т. 6, буква „б“ от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. за ИЗ № 801/2018 и И3№ 878/2018 и чл. 277 и чл. 286 т. 6, буква „б“ от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. за ИЗ № 949/2018 и ИЗ № 975/2018 и с която е наложена финансова неустойка  в общ размер от 3400лв.

В жалбата се излагат съображения за допуснати съществени нарушения на приложими материални разпоредби. Според жалбоподателя, Приложение 17а е относимо само към спешните случаи, каквито описаните в заповедта не са. Отделно описаният в т.2 от заповедта случай на пациент с ИЗ№878 касае пряк роднина на д-р Маринов, който е ортопед към лечебното заведение и бил отлично запознат с данните, свързани със заболяването. Представени са допълнителни молби, в които са направени допълнение на мотивите. Въведено е окончателно искане за отмяна на обжалваната заповед.

В съдебно заседание, чрез представител по пълномощие жалбоподателят поддържа жалбата и моли за присъждане на сторените в производството разноски.

Ответникът по жалбата чрез процесуалния си представител  поддържа становище за неоснователност на жалбата. Моли да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

 След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните, в рамките на задължителната проверка по чл. 146 АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

 

Със Заповед № РД-09-1005/12.06.2018г. директорът на РЗОК-Варна е наредил извършването на проверка в МБАЛ“ЕВРОХОСПИТАЛ“ООД, по вид- планова, тематична, първична, самостоятелна, със задача- контрол на изпълнението на договорения обем дейности по КП от приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. вр.чл.357 ал.3 от НРД за МД между НЗОК и БЛС за 2018г., чл.10 ал.1 и чл.13 ал.1 и ал.4 от Правила за условията и реда за прилагане на чл.4 ал.1, ал.2 и ал.3 от Закона за бюджета на НЗОК за 2018г. и констатирано надвишаване на определените за дейност м.април  индикативни стойности за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ.

За резултатите от извършената проверка от 22.06.2018г. до 04.07.2018г. е съставен Протокол № РД-13-530/04.07.2018г., в който са обективирани констатациите на длъжностните лица. Постъпило е възражение № 29-02-1141/12.07.2018г. срещу констатациите в протокола. Арбитражната комисия  по  чл.75 от ЗЗО, като компетентна да се произнесе по възражението, не е стигнала до решение, „поради равен брой противоположни гласове“ / л.105 от делото/.

Лечебното заведение е упражнило правото си да възрази срещу констатациите в протокола от извършената проверка, като именно това е наложило и разглеждането на процесните случаи от Арбитражна комисия. След като последната не е стигнала до решение, Директорът на РЗОК, действайки в условията на оперативна самостоятелност, упражнява правомощието си да наложи санкция, мотивира акта, като обсъжда направените в хода на административното производство възражения. Административният орган е изложил мотиви защо счита, че изпълнителят на медицинска помощ е допуснал нарушения на задълженията си, като въпреки възраженията му по констатациите на медицинския протокол, е обосновал приложените санкции съобразно материалноправните норми, в изпълнение на задължението закрепено нормативно в чл. 34, ал. 3 и чл. 35 от АПК.

В обжалваната тук заповед ответника е възприел изцяло  констатациите на контрольорите в Протокол № РД-13-530/04.07.2018г., свързани с установяването, че е извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинската помощ по отношение на четири пациента, както следва:

От извършената проверка на медицинската документация на пациент с ИЗ № 801/2018, отчетена по КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“ от приложение № 16 към НРД за МД между НЗОК и БЛС за 2017г., е установено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, определени в НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. - неизпълнен диагностично - лечебен алгоритъм по КП № 218. Констатирано е, че от 24.03.2018г. /дата на постъпване/ до 26.03.2018г. /дата на оперативната процедура/ МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ” ООД не е изпълнила диагностично лечебния алгоритъм на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение № 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., тъй като не е провела клинично обсъждане за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово. Пациентът е жена на 49 г., която е постъпила в ЛЗ за планово оперативно лечение с диагноза „Първична коксартроза двустранна“, М 16.0. Оплакванията й били от няколко години с постепенно засилващи се болки в двете тазобедрени стави, по изразено вдясно, с ограничение в движенията в ставите. На 26.03.2018г., съгласно оперативен протокол № 315/26.03.2018г. е извършена оперативна процедура с код 81.51 „тотална смяна на тазобедрена става” с вложено медицинско изделие на фирма „Фаркол“. Констатирано е, че в ИЗ липсват данни за проведени клинични обсъждания за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово. Пациентката е дехоспитализирана на 02.04.2018г.

Възоснова на гореизложените фактически установявания е формиран извод, обоснован с разпоредбата на чл. 280 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., че изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, несъобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр. Посочено е, че съгласно чл.288 т.6 б.“Б“  от НРД за 2017г., основен компонент на КП , който е задължителен за изпълнение от лечебните заведения и е съобразен с утвърдените медицински стандарти или консенсусни протоколи е диагностично-лечебния алгоритъм. Изложени са мотиви, че съгласно ii,т.2 „Диагностично - лечебен алгоритъм” на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение №16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. след провеждане на изследванията и стабилизиране състоянието на пациента за ендопротезиране, се провеждат клинични обсъждания, на които се обсъжда и приема както вида на предстоящата оперативна процедура, така и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложената регламентация е мотивиран извод, че са нарушени  чл. 280 и чл. 288 т. 6, буква „б“ от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., като е отбелязано, че нарушението е извършено трети път и са съобразени издадени от директора на РЗОК-Варна и влезли в законна сила заповеди за налагане на санкция № РД-09-1946/01.12.2017г. и № РД-09- 255/12.02.2018г..

     От извършената проверка на медицинската документация на на пациент с ИЗ № 878/2018, отчетена по КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“ от приложение № 16 към НРД за МД между НЗОК и БЛС за 2017г., е установено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, определени в НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. - неизпълнен диагностично - лечебен алгоритъм по КП № 218. Констатирано е, че на  31.03.2018г. /дата на постъпване/ до 02.04.2018г. /дата на оперативната процедура/ МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ“ ООД не е изпълнила диагностично лечебния алгоритъм на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение № 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., тъй като не е провела клинично обсъждане за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово. Пациентът е  жена на 81 г., постъпила по спешност в ЛЗ, с диагноза „Счупване на бедрената шийка", S 72.0 след падане, ден преди хоспитализацията със силни болки в лява ТБС. На 02.04.2018г., съгласно оперативен протокол № 362/02.04.2018г. е извършена оперативна процедура с код 81.52 „частична смяна на тазобедрена става” с вложено медицинско изделие на фирма „Фаркол“ - бедрена глава и стебло. Дехоспитализирана на 10.04.2018г. В ИЗ липсвали данни за проведени клинични обсъждания за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложените фактически установявания е формиран извод, обоснован с разпоредбата на чл. 280 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., че изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, несъобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр. Посочено е, че съгласно чл.288 т.6 б.“Б“  от НРД за 2017г., основен компонент на КП , който е задължителен за изпълнение от лечебните заведения и е съобразен с утвърдените медицински стандарти или консенсусни протоколи е диагностично-лечебния алгоритъм. Изложени са мотиви, че съгласно ii,т.2 „Диагностично - лечебен алгоритъм” на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение №16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. след провеждане на изследванията и стабилизиране състоянието на пациента за ендопротезиране, се провеждат клинични обсъждания, на които се обсъжда и приема както вида на предстоящата оперативна процедура, така и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложената регламентация е мотивиран извод, че са нарушени  чл. 280 и чл. 288 т. 6, буква „б“ от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЯС за 2017г., като е отбелязано, че нарушението е извършено трети път и са съобразени издадени от директора на РЗОК-Варна и влезли в законна сила заповеди за налагане на санкция № РД-09-1946/01.12.2017г. и № РД-09- 255/12.02.2018г..

     От извършената проверка на медицинската документация на на пациент с ИЗ № 949/2018, отчетена по КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“ от приложение № 17а към НРД за МД между НЗОК и БЛС за 2018г.,  е установено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, определени в НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. - неизпълнен диагностично - лечебен алгоритъм по КП № 218. Констаирано е, че от  11.04.2018г. /дата на постъпване/ до 16.04.2018г. /дата на оперативната процедура/ МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАП“ ООД не е изпълнила диагностично лечебния алгоритъм на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение 17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г., тъй като не е провел клинично обсъждане за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово. Пациентът е  жена на 81 г., постъпила по спешност в ЛЗ, с диагноза „Счупване на бедрената шийка“, S 72.0, която 10 дни преди хоспитализацията при падане почувствала силна болка в лява ТБС. Крайникът станал нестабилен. На 16.04.2018г., съгласно оперативен протокол № 413/16.04.2018г. е извършена оперативна процедура с код 81.52 „частична смяна на тазобедрена става” с вложено медицинско изделие на фирма „Фаркол“. Дехоспитализирана е на 21.04.2018г. В ИЗ липсват данни за проведени клинични обсъждания за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложените фактически установявания е формиран извод, обоснован с разпоредбата на чл. 277 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., че изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр. Посочено е, че съгласно чл.286 т.6 б.“Б“  от НРД за 2018г.,основен компонент на КП , който е задължителен за изпълнение от лечебните заведения и е съобразен с утвърдените медицински стандарти или консенсусни протоколи е диагностично-лечебния алгоритъм. Изложени са мотиви, че съгласно ii, т.2 „Диагностично - лечебен алгоритъм” на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. след провеждане на изследванията и стабилизиране състоянието на пациента за ендопротезиране, се провеждат клинични обсъждания, на които се обсъжда и приема както вида на предстоящата оперативна процедура, така и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложената регламентация е мотивиран извод, че са нарушени  чл. 277 и чл. 286 т. 6, буква „б“ от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г.

От извършената проверка на медицинската документация на пациент с ИЗ № 975/2018, отчетена по КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“ от приложение № 17а към НРД за МД между НЗОК и БЛС за 2018г., се констатира нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, определени в НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. - неизпълнен диагностично - лечебен алгоритъм по КП № 218. Констатирано е, че на  13.04.2018г. /дата на постъпване/ до 16.04.20187г. /дата на оперативната процедура/ МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ“ ООД не е изпълнила диагностично лечебния алгоритъм на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение 17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г., тъй като не е провела клинично обсъждане за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово. Пациентът е жена на 79г., постъпила по спешност в ЛЗ, с диагноза „Счупване на бедрената шийка“, S 72.0, която седмица преди хоспитализацията при падане почувствала силна болка в дясна ТБС. Крайникът станал нестабилен, не можела да стъпва на него.  На 16.04.2018г., съгласно оперативен протокол № 409/16.04.2018г. е извършена оперативна процедура с код 81.52 „частична смяна на тазобедрена става” с вложено медицинско изделие на фирма „Титаника“. Дехоспитализирана е на 23.04.2018г. В ИЗ липсвали данни за проведени клинични обсъждания за вида на предстоящата оперативна процедура и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложените фактически установявания е формиран извод, обоснован с разпоредбата на чл. 277 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г., че изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр. Посочено е, че съгласно чл.286 т.6 б.“Б“  от НРД за 2018г., основен компонент на КП , който е задължителен за изпълнение от лечебните заведения и е съобразен с утвърдените медицински стандарти или консенсусни протоколи е диагностично-лечебния алгоритъм. Изложени са мотиви, че съгласно ii,т.2 „Диагностично - лечебен алгоритъм” на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. след провеждане на изследванията и стабилизиране състоянието на пациента за ендопротезиране, се провеждат клинични обсъждания, на които се обсъжда и приема както вида на предстоящата оперативна процедура, така и вида на оперативното лечение - спешно или планово.

Възоснова на гореизложената регламентация е мотивиран извод, че са нарушени  чл. 277 и чл. 286 т. 6, буква „б“ от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г.

След анализ на съдържанието на т. I, т. 1, т. 1.1, т. 1.2, т. 1.3 и т. 1.4 от Протокол № РД-13-530/04.07.2018г., приложените към него доказателства, писменото възражение от управителя на  МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ“ ООД и Протокол № 67/26.07.2018г. от заседание на Арбитражната комисия, постъпил в РЗОК - Варна с вх. № 11-00-92/1/27.08.2018г., ответникът не е възприел като основателни доводите, изложени в депозираното  възражение.

В хода на съдебното производство е изслушано заключението на ортопед-травматолог. Според д-р Р. Б.М., всеки от гореописаните случаи се отнася за планово приети пациенти с предварително уточнени диагнози и лечебен план от ортопеда, който извършва операцията. Няма нужда от лекарски колегиум за уточняване на диагноза и лечебен план, тъй като от такъв имат нужда само пациенти с неуточнено състояние и неуточнен лечебен план. Необходимите документи, изискващи се по КП били попълнени според правилата. Изпълнен, според вещото лице бил и диагностично-лечебния алгоритъм по КП 218 от Приложение 16 към НРД за 2018г.

В съдебно заседание експертът уточнява, че лекарски колегиум се прави само за пациенти, които по спешност постъпват за лечение. А спешността не била дефинирана, но се възприема, че неотложност е случай, в който е заплашен живота на болния, а счупването на стави не попадало в тази хипотеза. Вещото лице уточнява, че в нито един от гореописаните случаи не е проведен колегиум, неговото становище било пожелателно, въпреки изискването на клиничната пътека, свързано било с документалната бюрокрация. Заключението е оспорено от представителя на РЗОК-Варна. 

 

В аспекта на гореизложеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

В случая, релевантните за разрешаването на административноправния въпрос факти и обстоятелства са установени от материално компетентни органи на РЗОК - Варна в хода на проверка, осъществена по реда на глава втора, раздел десети от ЗЗО. В тази насока е необходимо да се посочи, че съгласно чл. 72, ал. 2 от ЗЗО непосредственият контрол по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършвани от длъжностни лица от РЗОК - финансови инспектори, лекари - контрольори, и лекари по дентална медицина - контрольори, въз основа на заповед на директора на РЗОК. От представената по делото Заповед № РД-09-1005/12.06.2018г. на Директора на РЗОК – Варна, се установява, че д-р В.П– лекар – контрольор и Св.Д са извършили проверката на лечебното заведение – изпълнител на болнична медицинска помощ и са надлежно овластени по смисъла на чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, именно от Директора на РЗОК - Варна. Определеният със заповедта орган на районната здравноосигурителна каса, е издал горецитирания Протокол № РД-13-530/04.07.2018г. въз основа на който е издадена и оспорената в настоящото производство Заповед за налагане на санкции от Директора на РЗОК – Варна, който в случая се явява компетентен орган по смисъла на чл. 418 ал.4 от НРД 2018 МД, действал през процесния период.

Заповедта е издадена в условията на оперативна самостоятелност, в унисон с разпоредбата на чл.76 ал.3 от ЗЗО.

  В обобщение на изложеното съдът приема, че проверяваният административен акт е издаден от компетентен орган, в предвидената за валидността му от формална страна писмена форма, съдържаща минимално изискуемите реквизити, при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила като самостоятелни отменителни основания.

Като безспорно от страните се установява, че в нито един от описаните в заповедта четири случая не е проведен лекарски колегиум.

    Според Наредба №2/2017г. за утвърждаване на медицински стандарт „ортопедия и травматология“ - 1.3.2.2.2. Клиничният преглед за оценка на оперативния риск (КПООР) уточнява общото състояние на пациента, наличието на придружаващи заболявания, шансовете да понесе необходимата анестезия и хирургична намеса, в резултат на което се уточняват оперативният риск и факторите, които го повишават. Клиничният преглед за оценка на оперативния риск е задължение на ортопед-травматолога и анестезиолога при уточнени показания за операция и взето решение за извършване на планова или спешна хирургическа намеса. Стандартният КПООР включва задължителни консултации със специалист по вътрешни болести, а за деца до 18 години – и с лекар с придобита специалност "Педиатрия". Този процес завършва с преданестезиологичен преглед/консултация с оценка на оперативния риск по скалата на АSA (Аmerican Society of Anaestesiologists) или друга възприета система, изграждане на становище за безопасността, индикациите и контраиндикациите на предстоящата анестезия, планиране на възможните анестетични техники и средствата за тяхното провеждане.

     1.3.2.2.3.- Окончателната преценка на оперативния риск се прави от ортопед-травматолога – оператор – при условия на спешност, и/или от лекарски колегиум. Тази преценка се съгласува с анестезиолог, а при наличие на специфични причини – и с други специалисти-клиницисти (лекарски консилиум).

     Гореизложената регламентация налага извод за незаконосъобразност на обжалваната тук заповед, поради противоречие с материалния закон.

Действително съгласно II, т. 2 „Диагностично - лечебен алгоритъм” на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. и съгласно II, т. 2 „Диагностично - лечебен алгоритъм” на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става” от приложение N9 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. след провеждане на изследванията и стабилизиране състоянието на пациента за ендопротезиране, се провеждат клинични обсъждания, на които се обсъжда и приема както вида на предстоящата оперативна процедура, така и вида на оперативното лечение - спешно или планово. Но в посочените текстове от Наредбата се детайлизира начина на клиничния преглед за определяне на вида на оперативното лечение до степен, че изрично е регламентирана компетентността на окончателната преценка на оперативния риск и тя се прави от ортопед-травматолога – оператор – при условия на спешност, и/или от лекарски колегиум. Очевидна е алтернативността в регламентацията, провеждането на само лекарски колегиум не е задължително, а е един от възможните два варианта на преценка. Още повече- провеждането на лекарски консилиум / не колегиум/ е предвидено само в случаи на установено наличие на специфични причини, каквито в описаните ва заповедта четири случая не се излагат от ответника.

При тази установеност на регламентацията, съдът съобразява заключението на вещото лице, което изрично формира извод, че всеки от гореописаните случаи се отнася за планово приети пациенти с предварително уточнени диагнози и лечебен план от ортопеда, който извършва операцията. Необходимите документи, изискващи се по КП били попълнени според правилата. Изпълнен, според вещото лице бил и диагностично-лечебния алгоритъм по КП 218 от Приложение 16 към НРД за 2018г. Въпреки направеното оспорване на заключението от представителя по пълномощие на ответника, доказателства в противен аспект не са събирани. Същевременно , в преписката са приложени и за четирите пациента Предоперативни епикризи / л.26, л.44, л.65 и л.84/, в които е направена оценка на оперативния риск, именно каквато се изисква по 1.3.2.2.3 от Наредба №2/2017г. за утвърждаване на медицински стандарт „ортопедия и травматология“. Тоест, регламентираното задължение е изпълнено от оператора, съобразно нормативно установената компетентност.

Гореизложените установявания  на вещото лице, в съвкупност с неоспорената му експертна подготовка  и компетентност, в аспекта на констатираната регламентация, обосновават извода за липса на нарушение на приложимите материални разпоредби. Провеждането на лекарски колегиум е в условие на алтернативност, но не е задължително. Преценката на оперативния риск, както и каква да е оперативната процедура и изобщо да се подходи ли до операция е направена от компетентно лице – оператор, в изпълнение на т. 1.3.2.2.3 от Наредба №2/2017г.

На гореизложените основания съдът приема, че жалбата подадена срещу Заповед за налагане на санкции №РД-09-1686/26.09.2018г., постановена от директор РЗОК-Варна, с която поради неизпълнение на диагностично - лечебния алгоритъм на клинична пътека № 218 от приложение № 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. и приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. е наложена финансова неустойка  в общ размер от 3400лв. е основателна, обжалваният административен акт е незаконосъобразен, поради което следва да бъде отменен.

С оглед правния резултат в производството и заявената претенция от жалбоподателя за присъждане на сторените в производството разноски, по арг.на чл. 143 ал.1 от АПК, на МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ“ ООД, съобразно представените доказателства и списък по чл.80 от ГПК следва да се присъдят разноски в размер от 650.00лв., представляващи 50.00лв. заплатена държавна такса, 400.00лв. заплатено възнаграждение на представител по пълномощие и 200.00лв.- заплатено възнаграждение за вещо лице.

Мотивиран от изложеното и на осн.чл.172 ал.2 от АПК съдът

 

                   Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкции №РД-09-1686/26.09.2018г., постановена от директор РЗОК-Варна, с която на МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ“ ООД, поради неизпълнение на диагностично - лечебния алгоритъм на клинична пътека № 218 от приложение № 16 към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2017г. и приложение №17а към НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2018г. е наложена финансова неустойка  в общ размер от 3400лв.

 

ОСЪЖДА Районната здравноосигурителна каса гр.Варна да заплати на МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ „ЕВРОХОСПИТАЛ“ ООД,  ЕИК ********* с представляващ д-р А.С.С. разноски по делото в размер на 650.00лв. /шестотин и петдесет лева/.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

На страните да се връчат преписи от решението.

 

 

                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: