Определение по дело №1386/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1343
Дата: 11 август 2022 г.
Съдия: Нели Тодорова Стоянова
Дело: 20227040701386
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 8 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

  1343         11.08.2022 г.        град Бургас

 

Административен съд – гр. Бургас, XXІV-ти състав, на единадесети август през две хиляди двадесет и втора година, в закрито заседание в следния състав:

 

                Съдия: Нели Стоянова

 

като разгледа адм.дело № 1386 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба с вх.№ 7571/08.08.2022г. на Г.С.Ч., ЕГН ********** с адрес: ***, чрез пълномощника - адвокат С.Ц. от БАК, със съдебен адрес: ***, против Предписание изх.№ К-995 от 10.04.2020 г. на Изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД - Бургас („ВиК“- Бургас), с което собствениците на сграда, находяща се в гр.Бургас, ул.“Цариградска“ № 41 са задължени да приведат вътрешната водопроводна мрежа според изискванията на Наредба № 4/14.09.2004г. на МРРБ.

           С жалбата е поискано спиране на осн.чл.166, ал.2 от АПК на изпълнението на предписанието с твърдението, че за жалбоподателя биха настъпили значителни или трудно поправими вреди.

            Съдът намира, че молбата за спиране изпълнението на предписанието, следва да се остави без разглеждане поради липса на правен интерес. Съгласно разпоредбата на чл. 60, ал.1 АПК, в административния акт, респ. след издаването му – ал.3, може да се включи разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

           В случая от преписката става ясно, че липсва акт в който да е допуснато предварително изпълнение, следователно, по аргумент на противното от чл.166, ал.1 от АПК, подаването на жалбата против административния акт спира неговото изпълнение по силата на закона.

Чл.166 от АПК изрично придава суспензивен ефект на жалбата на индивидуални административни актове. В закона са предвидени изключения с допускане на предварително изпълнение, надделяващо над този суспензивен ефект. То обезпечава прилагането на акта, за да бъде удовлетворена неотложната обществена нужда, за която е издаден. На първо място, суспензивният ефект по чл. 166, ал.1 АПК се дерогира, когато със специален закон изрично се предвиди предварително изпълнение на определен вид административни актове. На второ място, суспензивният ефект по чл. 166, ал.1 АПК на жабата не настъпва, когато с разпореждане на административен орган се допусне предварително изпълнение на издаден от него административен акт при условията на чл. 60 АПК. На трето място, чл. 166, ал.1 АПК не се прилага и ако съдът допусне предварително изпълнение по чл. 167 АПК. Спирането може да се иска, ако е приложен някои от тези варианти, тъй като тогава е необходима временна защита на застрашените от административния акт права и законни интереси на оспорващия. Тогава чрез спирането като обезпечителна мярка на жалбата се възпрепятства възможността да се попречи, докато делото е висящо, да настъпят порочно възникнали последици от оспорения административен акт, като се запазва фактическото и правно положение преди издаването му. В посочените хипотези абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на искането и по чл. 166, ал.2, и по чл. 166, ал.4 АПК е наличието на предварително изпълнение, независимо дали произтичащо от административно или нормативно основание, което съдът да може да се спре. Тези предпоставки в случая не са налице.

В настоящият случай в Наредба № 4 от 14.09.2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребители и клиенти за ползване на водоснабдителни и канализационни системи и в Закона за водите не е уредено допускането на предварително изпълнение на издаваните предписания, поради което се прилага общата регламентация на АПК, според която, подаването на жалба срещу акта спира неговото изпълнение.

 Ето защо, молбата за спиране изпълнението на предписанието е лишена от правен интерес, тъй като спирането на акта е настъпило по силата на законовата норма. Това налага молбата за спиране изпълнението на Предписание изх.№ К-995 от 10.04.2020 г. на Изпълнителния директор на „ВиК“-Бургас да бъде оставена без разглеждане.

           Мотивиран от горното, Бургаският административен съд

 

                                                            О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

  ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ молбата на Г.С.Ч., ЕГН ********** за спиране изпълнението на Предписание изх.№ К-995 от 10.04.2020 г. на Изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД.

        

           ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва от жалбоподателя в 7- дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

                                          СЪДИЯ: