Решение по дело №534/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 декември 2018 г. (в сила от 21 декември 2018 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20187140700534
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

                                 Р   Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                          № 636/ 05.12.2018г.

                                                                                          

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА, ІІІ СЪСТАВ, в публичното  заседание на двадесет и шести ноември,  през две хиляди и осемнадесета  година в състав :

                                                                         

                                                                        Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова , като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА, административно дело№534/2018г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по чл.194,ал.2,т.1 от ЗМВР ,във връзка с чл.197,ал.1,т.2 във връзка с чл.199,ал.1,т.5 от ЗМВР, във връзка с чл.204,т.3 във връзка с чл.211 от ЗМВР във връзка с чл.145 и сл. от АПК .

Образувано е по подадена  жалба на А.Е.И.  ,действащ чрез пълномощника си адв. Г.Г.,*** против Заповед №1808з-94/02.10.2018г.на началника на РУ-Монтана ,с която на жалбоподателя ,в качеството му на мл. инспектор –младши автоконтрольор ІІ степен  в група „Охрана на обществения ред“на сектор „ОП“ към РУ-Монтана при  ОД на МВР-Монтана  ,е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца,считано от датата на връчване на заповедта.В жалбата си твърди,че заповедта е незаконосъобразна,поради съществено нарушение на административно-производствените правила ,материалния закон и несъответствие с целта на закона  ,а в съдебно заседание,чрез процесуалния си представител адв.Г.  иска нейната отмяна  ,по подробно изложени съображения в писмени бележки.

Ответната страна- началника на РУ-Монтана  при ОД на МВР-Монтана  не изпраща представител и не взема становище.

Административният съд, след проверка на оспорения административен акт  , предвид твърденията на страните   и приложените доказателства,  приема  следното:

 Жалбата срещу заповедта на началника на РУ-Монтана е  подадена от легитимирано лице-адресат на акта,в предвидения в чл.149,ал.1 АПК четиринадесет дневен  срок за обжалване/заповедта е връчена лично на жалбоподателя на 02.10.2018г.в деня на нейното издаване ,а жалбата срещу нея е депозирана пред съда ,чрез административния орган на 15.10.2018г.тоест в срок/,поради което е допустима за разглеждане,а по същността си се явява и основателна ,по изложените по-долу съображения.

От фактическа страна по делото е установено ,че на 28.07.2018 г. в 02.20 часа в гр. Монтана на ул. „Г*** М*** " е спрян за проверка лек автомобил с peг. № М 8691 ВМ с водач М*** с ЕГН * * водача е взето отношение по чл. 21, ал. 1 и чл. 21, ал. 2 от ЗДвП и са му връчени фишове с № К 1496856 и № К 17441500, но при проверката младши инспектор А.Е.И.-младши автоконтрольор в група „Охрана на обществения ред", сектор „Охранителна полиция" към РУ-Монтана е пропуснал да приложи изискванията на точка 6.9. „Всяко начало на проверка или контакт с граждани задължително се маркира чрез еднократно натискане на бутона „REC от микрофон 2. Краят на проверката се маркира oт същия микрофон с еднократно натискане „REC от раздел II „Работа със системите и тактика за контрол“ на „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в автомобил. Технически характеристики и правила за работа“, утвърдени със заповед № 8121з-1155/01.09.2017 г. на Министъра на вътрешните работи.Действията на А.Е.И. са квалифицирани като  дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност",изразяващо се в пропуск при изучаването и прилагането на точка 6.9. „Всяко начало на проверка или контакт с граждани задължително се маркира чрез еднократно натискане на бутона „ REC" от микрофон 2. Краят на проверката се маркира от същия микрофон с еднократно натискане „REC" от раздел II „Работа със системите и тактика за контрол" на „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в автомобил. Технически характеристики и правила за работа.", утвърдени със заповед 8121з-1155/01.09.2017г. на Министъра на вътрешните работи, за което се npeдвижда налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“.За извършеното нарушение на служебната дисциплина е

£


 сигнализирано ръководството на ОД на МВР-Монтана с писмо УРИ 7855р-7399/05.09.2018 г. по описа на Дирекция „Вътрешнa сигурност“ – МВР. С писмена резолюция на директора на ОДМВР - Монтана е назначена проверка, резултатите от която са отразени в Докладна записка 1808p-19397/25.09.2018 година.Изискани са писмени обяснения от служителя ,отразени в сведение №УРИ 1808р-19769 от 02.10.2018 година . Със Заповед №1808з-94/02.10.2018г.на началника на РУ-Монтана на жалбоподателя ,в качеството му на мл. инспектор –младши автоконтрольор ІІ степен  в група „Охрана на обществения ред“на сектор „ОП“ към РУ-Монтана при  ОД на МВР-Монтана  ,е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца,считано от датата на връчване на заповедта.Тази заповед се обжалва от жалбоподателя и е предмет на настоящето съдебно производство. Така установената  фактическа обстановка е безспорно установена по делото и не се оспорва от страните.От тази фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи.

Предмет на обжалване в настоящето производство е Заповед №1808з-94/02.10.2018г.на началника на РУ-Монтана ,с която на жалбоподателя ,в качеството му на мл. инспектор –младши автоконтрольор ІІ степен  в група „Охрана на обществения ред“на сектор „ОП“ към РУ-Монтана при  ОД на МВР-Монтана  ,е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца,считано от датата на връчване на заповедта,и нейната законосъобразност.

 По своя характер оспорената заповед представлява индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21,ал.1 АПК,тъй като с нея се засягат права и законни интереси на жалбоподателя.

При служебна преценка за законосъобразност на заповедта на основание чл.168 от АПК ,на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК Съдът констатира следното.Заповедта е издадена  от началника на РУ-Монтана при ОД на МВР-Монтана ,в съответствие с разпоредбата на чл.204,т.4 от ЗМВР, който е компетентен орган да издава заповеди за налагане на дисциплинарни наказания по чл.197,ал.1,т.1-3 от ЗМВР , а именно:служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 –3.В заповедта обаче погрешно е записано като основание чл.204,т.3 ЗМВР ,даваща правомощие на директорите на ОД на МВР да налагат  наказания по чл.197,ал.1-3 ЗМВР на служителите на младши изпълнителски длъжности.Заповедта е издадена от началника на РУ-Монтана ,при спазване нормата на чл.204,т.4 ЗМВР ,длъжността му е ръководна ,съгласно  заповед№8121з-140/24.01.2017г.на Министъра на вътрешните работи, за утвърждаване на Класификатора на длъжностите в МВР ,при което началникът на РУ-Монтана ,като служител на ръководна длъжност  може да налага наказания по чл.197,ал.1,т.1-3 от ЗМВР. В този смисъл ,  началника на РУ-Монтана  при ОД на МВР-Монтана се явява компетентен орган да издаде процесната заповед за налагане на дисциплинарно наказание по чл.197,ал.1,т.2 от ЗМВР. Заповедта е  мотивирана, с посочени са в нея правни и фактически основания за налагане на дисциплинарното наказание,а именно на основание чл.194,ал.2,т.1 от ЗМВР ,във връзка с чл.197,ал.1,т.2 във връзка с чл.199,ал.1,т.5 от ЗМВР, във връзка с чл.204,т.3 от ЗМВР ,последното от които невярно по гореизложените съображения,доколкото заповедта е издадена от началник на РУ-Монтана ,не и от директора на ОД на МВР-Монтана,като ръководител на структура по чл.37 от  ЗМВР.В този смисъл ,същата не страда формално от порок във формата на акта.

По отношение изследване от страна на съда доколко органът е спазил процесуалните правила при издаване на заповедта ,процедурата е уредена в гл.осма „Дисциплинарна отговорност“ /чл.194-215а от ЗМВР/ .   Заповедта е връчена на държавния служител лично срещу подпис ,с отбелязване датата на връчване, при спазване разпоредбата на чл.210,ал.2 от ЗМВР. Спазен е и срокът по чл.195,ал.1 от ЗМВР,в който наказващия орган може да наложи наказание ,който е два месеца от откриване на нарушението, но не по-късно от 1 година от неговото извършване. Установено е,че са налице „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност" изразяващо се в пропуск при изучаването и прилагането на точка 6.9. „Всяко начало на проверка или контакт с граждани задължително се маркира чрез еднократно натискане на бутона „ REC" от микрофон 2. Краят на проверката се маркира от същия микрофон с еднократно натискане „REC" от раздел II „Работа със системите и тактика за контрол" на „Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение, монтирана в автомобил. Технически характеристики и правила за работа."/л.43/, утвърдени със заповед 8121з-1155/01.09.2017г. на Министъра на вътрешните работи/л.42/, за което се npeдвижда налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. За извършеното нарушение на служебната дисциплина е сигнализирано ръководството на ОД на МВР-Монтана с писмо №7855р-7399/05.09.2018  по описа на Дирекция „Вътрешна

£


 сигурност“ – МВР. С писмена резолюция на директора на ОДМВР - Монтана е назначена проверка, резултатите от която са отразени в Докладна записка 1808p-19397/25.09.2018 година.Изискани са писмени обяснения от служителя на основание чл.206 ЗМВР ,отразени в сведение №УРИ 1808р-19769 от 02.10.2018 година ,където същия е записал ,че се е запознал с констатациите в докладната записка ,а досежно извършеното нарушение отказва да даде допълнителни сведения.Няма проведено изслушване на служителя на основание чл.206 от ЗМВР. Прави впечатление ,че писмените обяснения са дадени на 02.10.2018г. тоест в деня на издаване на заповедта ,без да е запознат служителя ,че по отношение на него се е развило административно производство  по налагане на дисциплинарно наказание.Не е спазен чл.205,ал.3 от ЗМВР , даващ право на държавния служител да участва в производството самостоятелно или да бъде подпомаган в защитата си от посочен от него служител на МВР,да се запознае с материали по производството и да прави необходимите извлечения;да представя доказателства; да прави искания, бележки и възражения;да дава или да откаже да дава обяснения/чл.207,ал.8 от ЗМВР/.Така приложеното сведение ,в което  жалбоподателя ,заявява ,че не е съгласен с констатациите в докладната записка ,с която му се вменява извършено нарушение по чл.199,ал.1,т.5 ЗМВР –пропуски в изучаване на разпоредбите ,регламентиращи служебната дейност ,и в което е записано ,че същият отказва да даде обяснения по случая,доколкото има характер на писмени обяснения по чл.206 ЗМВ , не е ясно пред кой орган е извършено-дали пред дисциплинарно-наказващия орган или пред органа ,извършил проверката и изготвил докладната записка.Съгласно разпоредбата на чл. 206,ал.1 от ЗМВР Дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения.Смисълът на посочената разпоредба е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание,при което в заключение съдът  намира ,че  дадените писмени обяснения,респ. изслушване са  чисто формални ,без да е ясно доколко същите са направени пред дисциплинарно –наказващия орган ,както изисква закона ,в съответната форма ,както изисква Инструкция №8121з-470 от 27.04.2015г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания ,събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в МВР/чл.25,т.1-4/,с протокол по образец ,с оформени реквизити ,като дата ,място и час ,орган ,осъществил изслушването,респ. орган, пред който са дадени писмените обяснения ,данни за присъствали лица и данни за служителя ,и за това, че е изслушан относно обстоятелствата ,при които е извършено нарушението ,респ. за отказа да даде обяснения.Неспазването на разпоредбата на чл.206 ЗМВР във връзка с чл.25,т.1-4 от Инструкцията на МВР е винаги съществено процесуално нарушение ,което прави наложеното наказание незаконосъобразно и е основание за неговата отмяна.Не е спазен и чл.206,ал.4 от ЗМВР ,задължаващ наказващият орган да събере и оцени всички доказателства, включително събраните при други проверки, както и доказателствата, посочени от държавния служител ,при което цялата процедура по налагане на дисциплинарното наказание е опорочена .

 Основните възражения ,наведени от жалбоподателя в жалбата се свеждат до това ,че заповедта е издадена при съществени нарушения на административно-производствените правила и материалния закон ,и целта на закона.По делото е изискана от съда и приложена заповед№8121з-1155/01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи ,с която са утвърдени Указания за работа на полицейските служители със система за видеонаблюдение ,монтирана в автомобили.Технически характеристики и правила за работа ,в които в т.6.9. е записано ,че „Всяко начало на проверка или контакт с граждани задължително се маркира чрез еднократно натискане на бутона „ REC" от микрофон 2. Краят на проверката се маркира от същия микрофон с еднократно натискане „REC" .По разбиране на съда ,дори да не е спазено това изискване ,от неспазването му не биха могли да произтекат никакви последици за гражданите при проверката ,и в този смисъл ,неправилно дисциплинарно-наказващия орган го е квалифицирал по чл.199,ал.1,т.5- „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност“,вместо по чл.199,ал.1,т.3 ЗМВР – „небрежност в служебната дейност, забавено или лошо изпълнение на заповед“.Като не е анализирал това обстоятелство и му наложил дисциплинарно наказание с погрешна правна квалификация,органът е нарушил материалния закон и административно-производствените правила. Отделно от това ,при определяне на вида и размера на наказанието,следва да се обсъди кадровото досие на служителя  и цялостната му дейност в системата на МВР ,за да се прецени адекватно ли е същото за това нарушение.Възраженията в жалбата в тази насока са основателни, по разбиране на съда ,доколкото не са изложени съображения от дисциплинарно наказващия орган досежно вида и размера на наложеното наказание на жалбоподателя,липсват данни ,че е информиран за образуваното срещу него дисциплинарно производство ,липсва заповед ,с която се слага началото на такова производство /макар ,че при налагане на леки дисциплинарни наказания това не е задължително съгласно чл.208 ЗМВР и се явява несъществено процесуално нарушение,/.Самият факт обаче ,че не му е дадена възможност да се запознае с материалите по производството ,да участва в него с представяне на доказателства ,да даде своевременно обяснения, не и в деня на издаване на заповедта ,си е съществено процесуално нарушение ,доколкото накърнява негови права и интереси да се защити срещу наложеното му дисциплинарно наказание.Всички тези нарушения на процедурата от дисциплинарно наказващия орган при налагане на наказанието са съществени и обуславят отмяна на заповедта ,на основание чл.146,т.3 от АПК. Заповедта противоречи и на целта на закона- осигуряване спазването на служебната дисциплина в структурите на МВР, чрез налагане на предвидените в този закон наказания на държавните служители в МВР, които са нарушили служебната дисциплина,при което същата ,като незаконосъобразна, следва да се отмени на основание чл.146,т.3 ,т.4 и  т.5 от АПК. Не без значение е и фактът ,че административният орган не е приложил вярната материално-правна разпоредба относно компетентността на органа да наложи дисциплинарно наказание ,по вече изложените по-горе мотиви, при което заповед, издадена на невярно основание, особено касаещо компетентността на органа , се явява незаконосъобразна.

 

В предвид гореизложеното Съдът намира,че заповедта ,макар и издадена от компетентен орган и при спазване на установената форма на акта ,е постановена при неспазване на материалния и процесуалния закон, и целта на закона и като такава се явява незаконосъобразна ,при което следва да се отмени.Жалбата като основателна следва да се уважи. Водим от гореизложените мотиви, административният съд

                                                             

                                                            Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед №1808з-94/02.10.2018г.на началника на РУ-Монтана ,с която на жалбоподателя ,в качеството му на мл. инспектор –младши автоконтрольор ІІ степен  в група „Охрана на обществения ред“на сектор „ОП“ към РУ-Монтана при  ОД на МВР-Монтана е  наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца,считано от датата на връчване на заповедта.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението  му на страните.

 

                                                            

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: