Решение по дело №2293/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260115
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 27 май 2021 г.)
Съдия: Ростислава Янкова Георгиева
Дело: 20203630202293
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

260115/11.3.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, единадесети състав

На седемнадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                                Председател: Ростислава Георгиева

 

Секретар: Ил.Давидкова

Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД №2293 по описа на ШРС за 2020 год.,

За да се произнесе взе предвид следното:

            Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Обжалвано е наказателно постановление №23-0001040 от 25.11.2020 год. на Началника на Отдел „Контрол“ в РД “АА”, Варна, с което на „НВ ТРАНС ГРУП“ ООД, с ЕИК200423753, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен, ул.”Северна” №4, вх.1, ет.1, ап.3 е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 200 /двеста/ лева на основание чл.105, ал.1, от ЗАвтП. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно, като в жалбата излага конкретни доводи в тази насока. В съдебно заседание представляващия дружеството не се явява лично. За него се явява упълномощен представител, който поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

            За РД “АА”, Варна -административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН, в съдебно заседание не се явява представител.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима. 

            Разгледана по същество, съдът намира че жалбата е неоснователна,  поради следните правни съображения:

ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

Дружеството-жалбоподател на „НВ ТРАНС ГРУП“ ООД осъществява транспортна дейност, като притежава Лиценз на Общността №0710/14.06.2012 год. за обществен международен превоз на товари. На 02.09.2020 год. в офиса на превозвача била извършена проверка комплексна проверка на дейността на дружеството по документи, при която било установено, че на 22.10.2019 год. в гр.Шумен превозвачът е извършил обществен превоз на товари с товарен автомобил марка „Рено“ от категория №3, с рег.№Н0525ВМ, управляван от  водача Г.В.В., с ЕГН**********, за който бил съставен пътен лист №323892/22.10.2019 год. В същото време било констатирано, че за посоченото МПС към момента на извършване на превоза е нямало издадено валидно удостоверение за периодичен преглед на техническата му изправност. От справка, направена в база данни на ИА „АА“ било установено, че посоченото МПС е било без валидно удостоверение за периодичен преглед на техническата му изправност в периода от 16.10.2019 год. до 29.10.2019 год.

За констатираното нарушение на дружеството-жалбоподател бил съставен Акт за установяване на административно нарушение серия А-2019 №277696 от 02.09.2020 год., в който актосъставителят е посочил, че с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл.87а, ал.1, т.1 от Наредба №33 от 03.11.1999 год. на МТ. Актът е бил съставен в присъствието на представляващия дружеството и е подписан от него, без да изложи възражения. Впоследствие не се е възползвал от законното си право и не е депозирал допълнителни писмени възражения в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено наказателно постановление №23-0001040 от 25.11.2020 год. на Началника на Отдел „Контрол“ в РД “АА”, Варна, с което на „НВ ТРАНС ГРУП“ ООД, с ЕИК200423753, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен, ул.”Северна” №4, вх.1, ет.1, ап.3 е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 200 /двеста/ лева на основание чл.105, ал.1, от ЗАвтП.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени доказателства и от гласните доказателства, събрани в съдебно заседание чрез разпита на свидетеля К.Н.К., както и от присъединените на основание чл.283 от НПК писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл.87а, ал.1, т.1 от Наредба №33 от 03.11.1999 год. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България Лицето по чл. 2, ал. 1 извършва превозите на товари само с превозни средства, на които е извършен предпътен преглед за проверка на техническата изправност и за които има издадено валидно удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност. Безспорно установено по делото е че дружеството-жалбоподател представлява лице от категорията на посочените в разпоредбата на  чл.2, ал.1 от наредбата, доколкото е юридическо лице, което извършва обществен превоз на товари въз основа на издаден лиценз на Общността за обществен международен превоз на товари, поради което същото е имало задължение да извършва превозите само с превозни средства, на които е извършен предпътен преглед за проверка на техническата изправност и за които има издадено валидно удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност.

Видно от материалите по делото разпечатка от дигитална карта на водача от 22.10.2019 год. и пътен лист №323892/22.10.2019 год. на посочената дата 22.10.2019 год. е бил извършен превоз от името на превозвача „НВ ТРАНС ГРУП“ ООД  с товарен автомобил марка „Рено“ от категория №3, с рег.№Н0525ВМ, който е бил управляван от  водача Г.В.В., с ЕГН**********. В същото време от представените по делото справки от информационната система на ИА „АА“ се установява, че посоченото МПС към посочената дата не е имало валидно удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност, доколкото последното налично удостоверение в системата е било издадено на 15.04.2019 год. и същото е имало валидност до 15.10.2019 год. В периода от 16.10.2019 год. до 29.10.2019 год. по отношение на посоченото МПС не е имало удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност, доколкото последващо такова е било издадено на 30.10.2019 год. 

В подкрепа на изложеното са и събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства чрез разпита на свидетеля К.Н.К., който в съдебно заседание заявява, че лично е присъствал по време на извършената проверка и от направената справка в информационната система са установили, че към датата на извършване на превоза – 22.10.2019 год. по отношение на посоченото МПС не е имало валидно удостоверение за преглед на техническата изправност.   

Нарушението не се оспорва и от страна на жалбоподателя, който в жалбата и съдебно заседание чрез процесуалния си представител заявяват, че обжалват наказателното постановление поради изрично посочени процесуални нарушения, допуснати в хода на административното производство, но не отричат факта на самото нарушение. В същото време от страна на дружеството-жалбоподател не са представени доказателства, които да оборват или поставят под съмнение изложената по-горе фактическа обстановка, в частност липсата на валидно удостоверение към датата на извършване на превоза. 

Поради изложеното настоящият състав намира, че дружеството-жалбоподател, в качеството си на юридическо лице по смисъла на чл.2, ал.1 от Наредба №33 от 03.11.1999 год. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България е осъществило състава на нарушението, визирано в разпоредбата на чл.87а, ал.1, т.1 от същата наредба, поради което нарушението е било правилно посочено от страна на актосъставителя в акта за установяване на административно нарушение.

Административно - наказващият орган правилно е издирил и приложил действащата за това нарушение обща санкционна разпоредба, а именно чл.105, ал.1 от ЗАвП, доколкото за конкретното нарушение не е предвидена изрична такава. Съгласно посочената правна норма за нарушения на ЗАвП и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага „глоба” или „имуществена санкция” в размер 200 лева. Административно-наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението и го е санкционирал съобразно посочената разпоредба, като е наложил наказание „имуществена санкция” в нейния абсолютен размер.

Съдът не кредитира твърденията на дружеството–жалбоподател, изложени в жалбата за допуснати съществени процесуални нарушени в хода на административното производство и по-конкретно нарушение на нормите на чл.42, т.5 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, изразяващи се в неправилно посочване на нарушените правни норми.  Независимо от обстоятелството, че дружеството-жалбоподател е притежавало лиценз на Общността за извършване на международен превоз на товари, доколкото от материалите по делото се установява, а  и не се спори от страна на нарушителя, същото е санкционирано за извършване на обществен превоз на товари, извършен на територия на Република България, поради което по отношение на същия са приложими разпоредите на Наредба №33 от 03.11.1999 год. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България,  не тези на Наредба №11 от 31.10.2002 год. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, издадена от МТС, която урежда условията и редът за извършване на международен превоз на пътници и товари с автомобили с българска регистрация и за достъпа на автомобили с чуждестранна регистрация до и през територията на Република България, които не са приложими към осъществения на 22.10.2019 год. превоз от страна на превозвача.

Съдът не споделя и доводите, изложени в жалбата за допуснато нарушение на нормите на чл.42, т.3 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, изразяващо се в неправилно посочване на мястото на извършване на нарушението. В тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че действително, както в акта за установяване на административно нарушение, така също и в издаденото въз основа на него наказателно постановление за място на нарушението е посочен адресът на офиса на дружеството в гр.Шумен, където същото е било констатирано. В същото време обаче съдът намира, че посоченият пропуск, доколкото самото нарушение е описано достатъчно пълно и ясно, не  е съществено, доколкото не е довело до невъзможност дружеството да разбере както нарушени есе твърди, че е било извършено, кога е извършено, а от тук и до невъзможност да организира защитата си по един адекватен начин. 

Същото се отнася и до твърдяното в жалбата нарушение, изразяващо се в посочване на нормата на чл.53 от ЗАНН, вместо тази на чл.83 от ЗАНН. Действително в наказателното постановление е посочено, че се издава на основание чл.53 от ЗАНН, която се явява обща разпоредба, регламентираща условията, при които за административно-наказващият орган възниква задължението да издаде наказателно постановление. Нормата на чл.83 от ЗАНН е изрична норма, която предвижда за юридически лица и еднолични търговци административно наказание „имуществена санкция“ за неизпълнение на задължения, свързани с осъществяваната от тях дейност. В настоящия случай, независимо, че изрично не е била посочена нормата на чл.83 от ЗАНН, същата е била правилно приложена от страна на административно-наказващият орган, доколкото на дружеството-жалбоподател е било наложено административно наказание „имуществен санкция“ в размера, предвиден в нормата на чл.105, ал.1 от ЗАвтП.    

При преценка на направените от страна на дружеството-жалбоподател възражения за допуснати процесуални нарушения съдът съобрази константната практика на ШАС, съгласно която „няма как да са допуснати съществени процесуални нарушения, след като съдът е достигнал до извода, че извършеното от нарушителя нарушение е безспорно установено. Нарушенията на процесуалните правила са съществени само когато, ако не са допуснати, би могло да се стигне до друг извод относно извършено ли е нарушение и от кого". В този смисъл е Решение №208/07.07.2016 год., постановено по КАНД№167/2016 год. на ШАС и др.

Съдът не споделя и твърдението на жалбоподателя, че настоящият случай следва да бъде квалифициран като маловажен по смисъла чл.28 от ЗАНН. В случая деянието, обявено за наказуемо е свързано с осъществяване на дейност, свързана с обществен превоз на товари, за която нормативната база предвижда строги правила и условия за нейното осъществяване. С деянието се засягат обществени отношения, касаещи законово регламентирания ред за извършване на превоз, който ред, предвид завишените изисквания при осъществяването му и предвидените високи за нарушаването му санкции, се ползва с висока степен на защита. Неспазването на посочените правила, водещи до осъществяване на превоза с непроверени по предвидения в закона ред моторни превозни средства, крие съществен риск за живота и здравето на водача, а и на останалите участници в движението. Именно с оглед необходимостта от извършване на  проверка и контрол на техническата годност на превозните средства,  чрез които се осъществява посочената дейност от съответните водачи е предвидена и изричната и абсолютна забрана за извършване на каквито и да е превози с непроверени и технически неизправни превозни средства. Неслучайно за този вид моторни превозни средства е предвиден и по-кратък срок за извършване на периодичните прегледи на тяхната техническа годност – 6 месеца, а не 1 година, както е за останалите превозни средства. Следователно по този начин би се застрашило нормалното осъществяване на значими обществени отношения, свързани с безопасността на движението, съответно здравето и живота на гражданите. С оглед на изложеното се налага извода, че въпросното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други подобни случаи, поради което не са налице условията същото да бъде квалифицирано, като маловажен случай.             

С оглед на изложеното, обжалваното наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

Предвид изхода на делото и обстоятелството, че от страна на административно-наказващия орган е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът съобрази обстоятелството, че съгласно разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН /в сила от 03.12.2019 год./, в съдебните производства по обжалване на наказателно постановление страните имат право на разноски по реда на АПК. В същото време обаче такива се дължат единствено в случаите, в които страната е била защитавана от юрисконсулт. В настоящия случай видно от материалите по делото страната не е упълномощавала юрисконсулт, който да е участвал в производството, като липсват и каквито и да е действия, извършени от името на такъв. А с оглед на изложеното разноски на страната не се дължат, независимо от изхода на делото, поради което и искането в тази насока следва да бъде оставено без уважение.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №23-0001040 от 25.11.2020 год. на Началника на Отдел „Контрол“ в РД “АА”, Варна, с което на „НВ ТРАНС ГРУП“ ООД, с ЕИК200423753, със седалище и адрес на управление: гр.Шумен, ул.”Северна” №4, вх.1, ет.1, ап.3 е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 200 /двеста/ лева на основание чл.105, ал.1, от ЗАвтП.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Директора на РД „АА“ – Варна за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: