Решение по дело №82/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2022 г. (в сила от 10 август 2022 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20227090700082
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 59

гр.Габрово, 19.07.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на двадесет и първи юни две хиляди двадесет и втора година  в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря  Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 82 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

         Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 107, ал. 2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП). Образувано е по жалба с вх. № 801/9.05.2022г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на М.К.А. с ЕГН **********,***, с посочен съдебен адрес *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № РД-14-1817/21.04.2022г. на Началник областен отдел  „Автомобилна администрация” – Габрово, към Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Плевен.

         С обжалваната заповед на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка 1.“временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на нарушението, но за не повече от 10 месеца чрез сваляне и отнемане на предната табела с регистрационен номер ЕВ**** и отнемане на свидетелството за регистрация № ********* на лек автомобил Дачия Логан с рег. № ЕВ**** собственост на жалбоподателя” на основание чл. 106а, ал.1, т.1, б. „б“ и ал.2 т.1 от ЗАвтП 71, т.2а, б. „а“ от ЗДвП и 2. временно отнемане на свидетелството за управление на МПС № ********* на водача М.А. до отстраняване на нарушението, но за не повече от 10 месеца на основание чл. 106а, ал.1, т.4, б. „б“ и ал.2 т.3 от ЗАвтП. Видно от мотивите на обжалваната заповед, мярката е наложена заради това, че при извършена проверка на 21.04.2022г. е установено, че водачът М.А. е осъществил превоз на пътници срещу заплащане на лицето П.К., който бил заплатил сумата 4,- лева за да бъде закарано определен от него маршрут, като лекият автомобил с който е бил извършен превоза не е бил включен в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз.

         В жалбата и в пледоарията по същество основен довод е, че между жалбоподателя и лицето, което било превозено не е имало уговорка за заплащане на превоза, превозеното лице не било заплащало никаква сума. Алтернативно се развива тезата че дори да е налице подобна договорка, то превозът не отговарял на легалните дефиниции по §1, т.1 и т.3 от ЗАвтП – жалбоподателят се позовава на редакцията действала до 7.07.2020г. и изискваща превозът да бъде извършен от физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец и превозното средство да е специално конструирано и оборудвано. Иска се отмяна на обжалваната ЗППАМ и присъждане на разноски.

         Ответният административен орган - Началник областен отдел  „Автомобилна администрация” – Габрово, към Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Плевен се явява лично в проведеното съдебно заседание. Оспорва жалбата. Изразява становище, че заповедта е законосъобразна, поради което следвало оспорването да бъде отхвърлено.

         Административен съд – Габрово, след като прецени допустимостта на жалбата и изложените в нея доводи, както и данните по делото, приема за установено следното от фактическа страна.

         На 21.04.2022г. жалбоподателят А. е превозил със собствения си лек автомобил /подробно описан по-горе/ разпитания като свидетел П.К. по посочен от последния маршрут – от „площада с ракетата“ до ДАП. Не се установява водачът да е определял цената на превоза, но свидетеля заявява че е знаел че трябва да плати. Дал е на водача четири лева, но той е отказал да ги вземе Казал е да си прибере парите защото ги е следял бял „Опел Астра“. От своя страна жалбоподателят твърди, че е видял, че човекът на спирката е инвалид, решил да му помогне и тъй като е желаел да стигне до място което съвпадало с посоката му на движение се е съгласил да го откара.

         Както нееднократно е имал възможността да се произнесе, ВАС приема, че за да са налице предпоставките за налагане на ПАМ от вида на процесните е необходимо да бъде извършен обществен превоз на пътници в нарушение на изискването на закона, в случая - без разрешение за извършване на таксиметров превоз. Съгласно действаща редакция на § 1, т. 2 от ДР ЗАвтП "Превоз на пътници" е дейност на лице, което извършва услуги по извършване на превоз на пътници с моторно превозно средство за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага. Административният орган, чиято е тежестта на доказване по чл. 170, ал. 1 АПК, е длъжен да докаже, че е извършено плащане или има уговорка за извършване на плащане на превозната услуга. В настоящия случай се установи, че водачът не е искал да бъде извършвано плащане, не е определял цена и е отказал да получи предложената от пътника сума. Каква е причината за отказа – „защото е знаел че не бива да получава пари за това че е превозил някого“, „защото не е искал да се компрометира“, „защото виждайки че го следва автомобил /вероятно служебен/ ако вземе тази пари ще бъде установено нарушение“ и др.п., няма никакво значение за настоящия случай. Административния орган не е ангажирал никакви доказателства, които да оборят показанията на свидетеля и обясненията на жалбоподателя. Ответникът не се справил с посочената по-горе доказателствена тежест - по делото не е установено да е договаряна цена на превоза, както и плащането на такава цена.

         Следователно в случая не е установено извършването на "Превоз на пътници" срещу заплащане или друга икономическа облага.

         Оспореният административен акт следва да бъде отменен, а в полза на жалбоподателят следва да бъдат присъдени сторените от него и своевременно претендирани разноски в размер 510,- лева.

 

         За пълнота на изложението следва да се отбележи, че нормата на чл.106а, ал.1, т.1, б. „б“ от ЗАвтП се нуждае от спешна промяна. В редакцията на тази норма в сила от 7.07.2020г. до настоящия момент липсва израза „с което се извършва обществен превоз на пътници“, който израз е съществувал преди последното изменение на нормата. Ако нормата на б. „б“ бъде приложена стриктно от органите на ИА „АА“ в Република България ще останат в движение само таксиметровите автомобили. Всички останали автомобили, които не са регистрирани за извършване на таксиметров превоз, независимо за какво се използват, следва да бъдат спрени от движение.

 

          

         Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2, предл. второ от Административнопроцесуалния кодекс Административен съд – Габрово.

 

         Р Е Ш И:

 

         ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № РД-14-1817/21.04.2022г. на Началник областен отдел  „Автомобилна администрация” – Габрово, към Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Плевен.

 

         ОСЪЖДА Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация“ – София, да заплати на М.К.А. с ЕГН **********,***, направените от него разноски в настоящото производство на обща стойност 510. 00 /петстотин и десет/ лв., от които 10. 00 лв. заплатена държавна такса и 500. 00 /петстотин/ лв. договорен и изплатен адвокатски хонорар.

 

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, подадена чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето на настоящия съдебен акт.

 

         Препис от настоящото да се изпрати на страните.    

 

 

                                               СЪДИЯ: