Определение по дело №977/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 януари 2023 г.
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20227260700977
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№19

гр.Хасково, 09.01.2023г.

 

Административен съд – Хасково, в закрито съдебно заседание на девети януари две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                  СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

като разгледа докладваното от съдия Костова адм.д. № 977 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Делото е образувано по жалба на Е.Г.Г. ***, против Заповед №РД-05-01-104/12.09.2022г., издадена от директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково, с която е отменена Заповед № РД-05-01-3/03.08.2022г. и жалбоподателката е определена да изпълнява длъжността „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, съгласно Заповед за назначаване № РД-05-01-24/12.05.2022г.

В жалбата се развиват доводи за незаконосъобразност на оспорения акт. За недопустимо се счита органът по назначаване да отменя заповедта от 03.08.2022г., с която жалбоподателката била преназначена на длъжност „главен експерт“ в ГД „Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“ – Хасково. По своята правна същност това представлявало прекратяване на служебното правоотношение за заеманата от нея длъжност. Разпоредбите на Закона за държавния служител и Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие“ не позволявали такова прекратяване. Със заповедта се извършвало преминаване на оспорващата на работа на друга длъжност. Претендира се отмяна на заповедта и присъждане на разноски по делото.

Допълнителни съображения в насока незаконосъобразност на обжалвания акт се излагат в съдебно заседание и в писмено становище, чрез пълномощник.

Ответникът, Директор на ОД „Земеделие“ – Хасково, чрез процесуален представител изразява становище за неоснователност на жалбата, респ. за законосъобразност на заповедта. Претендира разноски по делото.

Настоящият състав на Административен съд – Хасково, като съобрази съдържанието на жалбата и данните от представената по делото административна преписка по издаване на оспорения акт, намира от фактическа и правна страна следното:

Видно от Протокол №4 от 04.05.2022г. (л.55) жалбоподателката Е.Г.Г. е била класирана на първо място в проведения в ОД „Земеделие“ – Хасково конкурс за длъжността „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ – Хасково, като е била предложена за заемане на длъжността.

Със заявление ЧР-14-13/09.05.2022г. (л.54) Г. изрично е изразила желанието си да бъде назначена на длъжността „главен експерт“ в ОС „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово.

Със Заповед № РД-05-01-24 от 12.05.2022г. на директора на ОД „Земеделие“ – Хасково (л.46) жалбоподателката е била назначена за държавен служител на длъжността „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ – Хасково. На датата на издаване на заповедта на лицето е била връчена Длъжностна характеристика за длъжността „главен експерт в общинска служба земеделие“.

На 03.08.2022г. е била издадена Заповед №РД-04-148/03.08.2022г. (л.76), с която директорът на ОД „Земеделие“ – Хасково утвърдил ново длъжностно разписание на ОД „Земеделие“ – Хасково, в сила от 03.08.2022г. Съгласно последното в ОД „Земеделие“ – Хасково щатните бройки за длъжността „главен експерт“ стават 11, вместо досегашните 8, а съществувалата до тази дата една щатна бройка за длъжността „главен експерт“ в офис Стамболово е закрита.

Със Заповед №РД-05-01-3/03.08.2022г. (л.25) на директора на ОД „Земеделие“ – Хасково, Е.Г.Г. е била преназначена от длъжност „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ – Хасково, в длъжност „главен експерт“ в Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“, гр.Хасково.

Със Заповед №РД-04-164/02.09.2022г. (л.14) на директора на ОД „Земеделие“ – Хасково са били отменени Заповед №РД-04-148/03.08.2022г., с която било утвърдено ново длъжностно разписание на ОД „Земеделие“ – Хасково, в сила от 03.08.2022г., и Длъжностно разписание – Приложение №1 към чл.11 НПКДА от ОД „Земеделие“ – Хасково, в сила от 03.08.2022г., като е разпоредено всички заповеди, издадени по прилагане на длъжностното разписание, в сила от 03.08.2022г., да бъдат отменени.

С оспорената Заповед №РД-05-01-104 от 12.09.2022г., на основание чл.3, ал.3, т.1 и т.3 от Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие“ и в изпълнение на Заповед №РД-04-164/02.09.2022г., директорът на ОД „Земеделие“ – Хасково отменил Заповед №РД-05-01-3/03.08.2022г. и разпоредил Е.Г.Г. да изпълнява длъжността „главен експерт“ в ОС „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, съгласно Заповед за назначаване №РД-05-01-24/12.05.2022г.

Следва ясно да се посочи, че видно от утвърденото със Заповед №РД-04-115/18.04.2022г. Длъжностно разписание, в сила от 19.04.2022г. (л.72), в ИРМ, офис Стамболово е била определена 1 щатна бройка за длъжността  „главен експерт“. Последната не е разписана в Длъжностно разписание, в сила от 03.08.2022г. (л.77), утвърдено със Заповед №РД-04-148 от 03.08.2022г.

Съдът, като съобрази изложеното и приложимата в конкретния случай правна уредба, приема, че жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

До този правен извод настоящият състав достигна, след като установи, че с оспорената заповед се възстановява правното положение, съществувало по-рано между страните и възникнало по изричната воля на жалбоподателката, тъй като на 09.05.2022г. същата е подала заявление за заемане на длъжността „главен експерт“ в ИРМ, офис Стамболово към Общинска служба „Земеделие“ – Хасково. С процесния административен акт не се нарушава по никакъв начин правото на труд на лицето, а отново се удовлетворява първоначалното му искане, заявено на 09.05.2022г.

Преназначаването на оспорващата със заповедта от 03.08.2022г. от длъжност „главен експерт“ в ИРМ, офис Стамболово към Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, в длъжност „главен експерт“ в Главна дирекция „Аграрно развитие“ в ОД „Земеделие“ в гр.Хасково, е извършено по инициатива на административния орган. В този смисъл не може да се счита, че с оспорения акт е възникнало ново правоотношение, за чието изменение да е необходимо „преварително писмено съгласие“ на държавния служител по смисъла на чл.82, ал.1 от ЗДСл, дори и да се приеме, че тази норма е приложима в случая.

Наред с горното следва да се има предвид, че в случая предпоставките за съществуването на заеманата от жалбоподателката длъжност в съответната дирекция на ОД „Земеделие“ в гр.Хасково, са отпаднали. Това се установява от представените по делото длъжностни разписания на ОД „Земеделие“ – Хасково, в сила от 19.04.2022г. и от 03.08.2022г. (л.72, 77). Видно е, че с последното длъжностното разписание – от 03.08.2022г., е било предвидено длъжността „главен експерт“ в Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ – Хасково да бъде заемана от 11 служители, вместо от 8, както е било до последно посочената дата, като едновременно с това се е предвиждало в ИРМ офис Стамболово тази длъжност да се закрие. Казано по друг начин, предвидено е било една щатна бройка за длъжността „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, да се трансформира в една щатна бройка за длъжността „главен експерт“ и да се прехвърли в Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ в гр.Хасково (вж. л.97). Това длъжностно разписание обаче (от 03.08.2022г.) е било отменено, предвид отмяната на заповедта за утвърждаването му със Заповед РД-04-164/02.09.2022г. на директора на ОД „Земеделие“ – Хасково (л.14). Следователно, макар и формално по силата на длъжностното разписание от 03.08.2022г за жалбоподателката да е било налице свободно щатно място в Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ в гр.Хасково, реално такова вече не се допуска да съществува по решение на органа по назначаване. Издаденият по волята на административния орган акт – Заповед №РД-05-01-3/03.08.2022г., е бил оттеглен на 02.09.2022г. със Заповед РД-04-164 по реда на чл.99, т.1 от АПК, което е допустимо и е изцяло в правомощията на органа. С това правно действие на ответника, на практика към дата на издаване на оспорената заповед  - 12.09.2022г., в сила е било длъжностното разписание от 19.04.2022г., в което е разписана една щатна бройка за длъжността „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, на която Е.Г. е била назначена на 12.05.2022г., и 8 щатни бройки за същата длъжност в ОД „Земеделие“ в гр.Хасково. В този смисъл издаването на оспорения акт е следствие от издадената на 02.09.2022г. заповед, от която става ясно, че директорът на ОД „Земеделие“ – Хасково е преценил, че откритите по-рано 3 щатни бройки за длъжността „главен експерт“ в ОД „Земеделие“ в гр.Хасково, в които попада и жалбоподателката, не следва да съществуват в тази дирекция.

Следователно от фактическа и правна страна оспорената заповед не рефлектира върху правната сфера на жалбоподателката до степен, обосноваваща оспорването й по съдебен ред. Нещо повече, обжалваната заповед е благоприятна за оспорващата, тъй като с нея е било запазено служебното правоотношение между служителя и административния орган. Последният в конкретната хипотеза на практика е защитил правото на труд на жалбоподателката. Въпреки, че със Заповед РД-04-164/02.09.2022г. реално е било извършено закриване на 3 щатни бройки за длъжността „главен експерт“ в Главна дирекция „Аграрно развитие“ при ОД „Земеделие“ в гр.Хасково, административният орган не се е възползвал от предвидената в чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл правна възможност при съкращаване на длъжността да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие, а е предпочел да защити интересите на служителя, нареждайки същият да изпълнява длъжността, която е заемал по-рано по свое желание и след спечелен конкурс преди преназначаването.

Предвид изложеното, не може да се сподели поддържаната от пълномощника на оспорващата теза, че атакуваната заповед по естеството си представлява прекратяване на служебното правоотношение.

Твърденията в насока прилагане по делото само на част от материалите по административната преписка, в частност за представяне на данни за осъществена комуникация между оспорващата и администрацията на ответника, която била „удобна“ само за административния орган, са неоснователни с оглед факта, че от страна на жалбоподателката пред съда не се представиха данни или доказателства за допълнителна кореспонденция между страните, освен съдържащата се в кориците на делото, която да е в подкрепа на твърденията в жалбата.

Освен това следва да се отбележи, че в случая чл.82 от ЗДСл е неприложим, тъй като същият засяга изпълнението на друга държавна служба в рамките на същата администрация, като е налице изменение на служебното правоотношение, свързано с промяна на длъжността, но в рамките на същата администрация, което в случая не е налице.

Подходът, който ответникът е приложил в конкретния казус, е от организационно естество, като използването му е в рамките на оперативната самостоятелност на административния орган. В този смисъл органът по назначаването би носил отговорност (дисциплинарна/имуществена) за евентуално допуснати нарушения при издаване на оспорената заповед, но те не обуславят възникване на правен интерес от оспорването й от държавния служител, за който тя е благоприятна. Този акт не засяга негативно законни интереси на служителката, нито противозаконно създава задължения за нея като адресат. Поради това настоящият състав на съда приема, че за жалбоподателката не е налице правен интерес от оспорване на Заповед №РД-05-01-104/12.09.2022г., издадена от директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково.

Правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за упражняването на правото на жалба, отсъствието му прави жалбата недопустима и е основание за прекратяване на съдебното производство съгласно чл.159, т.4 от АПК.

При този изход на делото, основателна се явява претенцията на ответника за присъждане на разноски, поради което на основание чл.143 АПК, във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ, на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

По изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 ОТМЕНЯ определение от о.с.з., проведено на 09.12.2022г., с което е даден ход по същество по адм. д. № 977 по описа на АдмС – Хасково за 2022г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Г.Г. ***, против Заповед №РД-05-01-104/12.09.2022г., издадена от директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково, с която е отменена Заповед № РД-05-01-3/03.08.2022г. и жалбоподателката е определена да изпълнява длъжността „главен експерт“ в Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ, офис Стамболово, съгласно Заповед за назначаване № РД-05-01-24/12.05.2022г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 977 по описа на АдмС – Хасково за 2022г.

ОСЪЖДА Е.Г.Г. ***, ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция „Земеделие“ – Хасково, разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                               СЪДИЯ: