Решение по дело №351/2017 на Районен съд - Свиленград

Номер на акта: 183
Дата: 7 септември 2017 г. (в сила от 14 октомври 2017 г.)
Съдия: Елена Златанова Тодорова
Дело: 20175620200351
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 април 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер                                        07.09.2017 година                       Град Свиленград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Свиленградският  Районен съд                                                    наказателен състав

На        07.06                                                                                    2017 Година

В публично заседание в следния състав:

Председател: Елена Тодорова

Членове

Съдебни заседатели

Секретар         Ан.Добрева

Прокурор        ……………………….

като разгледа докладваното          от        Председателя- съдия        Тодорова

Административно-наказателно  дело       351     по описа  за    2017      година,

За да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на  С.Д.К. ***, против  Наказателно постановление № 5617/22.03.2017г. на  Заместник Директора на Регионалната дирекция по горите - Кърджали, с което на жалбоподателя за извършено  нарушение по чл. 84,ал.1 от ЗЛОД са наложени кумулативни административни наказания, а именно: ГЛОБА в размер 50лв, на основание чл. 84,ал.1 ЗЛОД  и „ЛИШАВАНЕ от ПРАВО на ЛОВУВАНЕ” за срок от 3 години” – за нарушение по чл. 57,ал.1,вр. чл.43,ал.3,т.1 с закон. Инвокирани са оплаквания за незаконосъобразност на НП, поради издаването в противоречие със закона, като конкретно твърдят се допуснати съществени процесуални нарушения в административнонаказателното производство – съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя, без да е отправена покана за явяването му,  неясно и непълно фактическо описание на твърдяните нарушения  и неясни съответните нарушени разпоредби, както и  липса на компетентност на наказващия орган  издал НП. По същество на нарушенията, жалбоподателят отрича тяхното извършване. С тези доводи от жалбата се претендира цялостна отмяна на санкционния акт (НП) за всяко от наложените административни наказания.

Редовно призован за с.з. жалбоподателят - не се явява, като се представлява от свой процесуален пълномощник, упълномощен по делото, който от негово име поддържа жалбата, на посочените в нея основания. Представят се писмени доказателства, правят се и доказателствени искания. В хода на съддебните прения пълномощникът пледира да бъде уважена жалбата, съотв. отменено НП-изцяло, развивайки пространни доводи същото да е незаконосъобразно на процесуално основание, поради недостатъци в неговото съдържание, касаещи описанието на вменените нарушения –непълно, при липса на указано мястото на нарушението, така и неточна и неясна дадената правна квалификация на същото, в разрез с процесуалните изисквания на чл. 57 ЗАНН. Идентични пороци се твърдят за налични и в АУАН, наред  и с допуснато нарушение при неговото съставяне – в отсъствие на нарушителя, но без да е доказано основанието по чл.40,ал.2 ЗАНН. Поддържат се и правни аргументи да не е доказано по изискуемия и категоричен и несъмнен начин което и да е от вменените административни нарушения, досежно техните съставомерни признаци – обективни и субекти,  обосновано с анализ на доказателствената съвкупност по делото излагайки и критика на показанията на св. К., които претендира  да не бъдат кредитирани от съда. съдът да не кредитира за достоверни същите.

Въззиваемата страна – РДГ – Кърджали,  чрез своя процесуален си представител -  юрисконсулт оспорва жалбата,  със становище да е неоснователна и се претендира потвърждаване на НП. В подкрепа на тази си процесуална теза, застъпена при прения си, пълномощникът на страната представя писмени бележки с конкретните свои съображения, подробно развити. Последните са в насока , да са спазени стриктно процесуалните правила на ЗАНН в проведеното производство по издаването на оспореното НП, така и тези досежно предпоставилия го АУАН във връзка с неговото съставянее, предявяване и връчване, твърдейки да е надлежно извършено, оспорва се и съществеността на твърдяните процесуални нарушения изразили се в неясно описание на вмененото нарушение. Поради това и считайки за убедително доказано осъществяването на деянието и авторството на същото, наред с аргументация и за правилно индивидуализиране на всяко от наложените административни наказания, пълномощникът на въззиваемата страна,  моли съдът да постанови решение с което да потвърди обжалвания санкционния акт, отхвърляйки жалбата. 

РП –Свиленград, редовно призована по реда на надзора за законност – не изпраща свой представител в о.с.з.

Съдът приема за установено от фактическа страна, въз основа  на извършената преценка на събраните по делото доказателства- писмени и гласни, следното:

Административнонаказателното производство против жалбоподателя  С.Д.К.,  е започнало със съставянето на 16.01.17г на АУАН №(сериен) 028045, серия КОО 2013/ 16.01.17г от свидетеля З.С.-  горски инспектор в РДГ –Кърджали.  Инициирано повторно,  след прекратяване на първоначално образуваното по АУАН № 045924/22.10.16г, на основание чл. 54 ЗАНН с писмена Резолюция  от 22.11.16 на Директора на РДГ- Кърджали. С настоящия  втори по ред  констатиращ акт  от 16.01.17г,  лицето е привлечено към административнонаказателна отговорност за извършено  нарушение по Закона за лова и опазването на дивеча /ЗЛОД/ свързано с неправомерно упражняване правото на лов – извън определеното място в разрешителното.  Конкретно, според словноматериализираното  в АУАН фактическо описание, деянието –обективно се изразява в следното: ловува, като извършва престой с извадено от калъфа и сглобено ловно  оръжие, извън определените места в разрешително за лов № 055679, без да е убил или уловил дивеч.  Така описаните нарушения, по време и място се твърди  да са  извършени на 22.10.16г,  в землището на с.Костур, държавен ловен район „Сакар”, по тракторен път минаващ през подотдел 42”д” и 43”и”,  а неговата  правна квалификация е свързана с разпоредбите на чл. 84,ал.1,вр. чл. 57,ал.1 и чл.43,ал.3,т.1 ЗЛОД и чл. 65,т.15 от ЗЛОД, които актосъставителят е посочил за нарушени в АУАН – вписвайки ги цифрово.

Актът –констатиращия с горепосочен номер е съставен на 16.01.17г в отсъствието на нарушителя – жалбоподател,  като липсват данни за неговото предявяване и надлежното му връчване, по правилата на ЗАНН, доколкото обективен факт – пряко установим от съдържанието на самия АУАН е отсъствието на положен негов подпис, както под основното съдържание, така и в разписката за връчване, респ. получаване на препис от същия, инкорпорирана в  документа. Относно обстоятелствата по откриване на нарушението, установяване на нарушителя и за съставянето на акта свидетелстват в показанията си, разпитаните по делото свидетели – З.С., който е актосъставител, така и св. И.К. и А.А., както и допуснатите допълнително – Румен Радев и Николай Адамов. В административно наказателната преписка не се съдържат писмени доказателства нарушителят Ст.К. да е бил поканен за съставяне на акта на датата, на която е изготвен -16.01.17г, а от приетите в хода на съдебното производство се установява, че изпратената му, респ. връчена по пощата покана е за явяване на др., различни дати – 20.12.16г  и  резервна,втора – 21.12.16г., с указано място – ДГС –Свиленград. Според свидетелските показанияя депозирани от св. С.,  видно и от приетия в с.з. Протокол от 21.12.16г на комисия от служители на РДГ Кърджали,  лицето –нарушител не се явило на която и да е от тези дати, поради което  акта се съставил задочно-в негово отсъствие, но вече на по-късна дата и др. място – в РДГ –Кърджали, както изяснява именно актосъставителя –св.С.. В точно обратен смисъл, обаче са показанията на втората група свидетели – Радев  и Адамов, които при разпита си са категорични и поддържат еднозначно твърдения да са се явили в ДГС -Свиленград, както те лично, така и  жалбоподателя Ст.К., като членуващи в същата ловна дружина, именно на резервната дата вписана в поканата -21.12.16г, там изчакали до обяд, но служителите на РДГ –Кърджали така и не се появили.  Наличните писмени доказаателства относно връчването, т.е. изпращането и съответно получаването на съставения АУАН от адресата – сочения за нарушител, се изчерпват с приложените - придружително писмо изх.№ 931/07.02.17г и  известие - обратна разписка № ИД PS 662000E54 G Y, в която обаче не е  отбелязано съдържанието на пратката –писмо, конкретно вкл. акт, като разписката е оформена с дата и подпис, без да е вписано и качеството на получателя –лично или упълномощено лице. Поради недостатъчно конкретното си съдържание, документът не установява несъмнено и категорично обстоятелството за получаването от жалбоподателя на препис от съставения АУАН.

Откриването на самото нарушение, станало в предходно време – на дата на извършването му 22.10.16г, при  и повод изпълнение на служебните задължения на свидетелите – Иванн К. и А.А. – горски инспектори в РДГ –Сливен, към посоченото време, на които е била възложена конкретната проверка за спазване ЗЛОД от ловната дружина на с.Костур, след сигнал,  с която цел и те командировани в този ловностопански район. В дадените при разпита си показания св. К. твърди, че в деня на проверката, заедно с колегите  отивайки в  района  на с.Костур заели място, позволяващо им видимост, както към ловната територия на дружинката, така и към държавния ловностопански район – ДЛС„Сакар”. От там наблюдавали и започването на лова в  тяхното ловище, първоначално придвижвайки се към м.”Ходжов връх” от землището на селото, по –късно, обаче цялата група ловци била локализирана от контролните органи на територията на ДЛС „Сакар” към ДГС -Тополовград, т.е. в различен ловен район от посочения в издаденото им разрешително за групов лов на конкретната дата, макар и намиращ се в съседство с ловището на  дружинката.  Отново, според твърденията на св. К., именно той придружаван и от колегата си Мустанов(Меджнун)  минал по пътя, по линията на ловците – стрелците, който  уточнява като тракторен път, в близост до който  били паркирани и автомобилите на ловуващите, в района на чешма, находяща  се на около 200м в ДЛС „Сакар”. Същият свидетел поддържа този тракторен път, да се намира изцяло в територията на ДЛСР и по неговото протежение разположени-„наредени” всички 10 човека ловци, всеки с оръжието си. Тогава  той предприел и проверката им на място, като проверил всеки един поотделно за ловен билет, разрешително за носене на оръжие, членска карта и разрешително за ловуване, след което връщал  документите и им указал да се събират при автомобилите, където до този момент др. от проверяващите - св. А. ги изчаквал, оставяйки там при др. двама ловци от дружината от които само един с оръжие. Докато местооткриването на ловците, според  дадените от него показания (на св. А.), сочи и изяснява за  горски път, който според него е границата на двата участъка – районите на ловищата на ловната дружинката и това на ДЛС”Сакар”, по  същия този път  колегата му  тръгнал да проверява. А относно представите си за мястото на ловуването,  А.  твърди да се изградени само по картата, признавайки да не видял лицата да ловуват, не чул и изстрели,  но те носили пушки, когато се събрали на мястото където той изчаквал, там се върнал и К. с последния намерен в гората ловец. Впоследствие на това място, където се събрали ловците (при автомобилите им), повторно се извършила проверка на документите за ловуването, персонално на всеки от тях и  предвид установените нарушения последвало  съставянето на АУАН – персонално на всеки един от ловците. Отделно за своите констатации, контролните органи съставили и Констативен протокол сер.300А № 001618/22.10.16г, изготвен в присъствието на Стефан К., в качеството му на ръководител на лова. В съдържанието на посочения документ, приет по делото в препис, е отразено фактическото обстоятелство, ловната дружина да провежда групов лов в ДЛСР „Сакар”, за което няма издадено разрешително за лов, при уточнен вида и  предмета на притежаваното от тях, а именно разрешително за групов  лов на дива свиня № 055679 за ловище „Ходжов връх” с.Костур и съотв. вписаните в него ловци -10бр., наред и с др. констатации.

Документът  Разрешително за групов лов с №055679  е приет като доказателство по делото и видно от неговото съдържание  ловната дружинка на с.Костур би трябвало да ловува на 22.10.2015г. в ловностопански районен Костур, ловище №1, местност Ходжов връх. Видно от съдържанието на документа, сред поименно изброените в него ловци фигурира и жалбоподателят – С.К..

Първият съставен във времето АУАН от тази проверка на 22.10.16г, след  администрирането му с изпращане  на териториално компетентния орган – директора на РДГ – Кърджали е бил прекратен,  в хипотезата на чл. 54 ЗАНН, както вече се посочи с писмена резолюция от 22.11.16г, поради констатирани формални нередовности на същия. Вече впоследствие, въз основа на документите от тази преписка и събраните допълнително доказателства  е бил съставен и процесния АУАН  от 16.01.17г със сериен №  065535, предпоставил и издаването на обжалваното НП № 5618/22.03.17г от Заместник – директора на РДГ Кърджали.  Това процесуално действие е извършено – задочно, в отсъствието нанарушителя Ст.К.. Относими към обстоятелствата по неговото изготвяне, редът и хипотезата на съставянето му, са свидетелските показания на св. Здр.С. – актосъставител, така и вече обсъдените на св. А. и К., с чието участие той е бил съставен, както и отчасти кредитираните показания на св. Радев и  Адамов.

С издаденото и предмет на обжалване НП  на жалбоподателя С.Д.К. са наложени административни наказания –кумулативно, за извършеното от него нарушение по чл. 84,ал.1,вр.чл. 57,ал.1,вр. чл.43,ал.3,т.1 ЗЛОД, а именно: ГЛОБА в размер 50лв, на основание чл.84,ал.1 ЗЛОД и „ЛИШАВАНЕ от ПРАВО на ЛОВУВАНЕ” за срок от 3 години”, на основание чл. 94,ал.1 с.закон.   В НП наказващия орган е  възприел изцяло и по идентичен начин е възпроизвел фактическите констатации на контролните органи, както и дадената от тях правна квалификация на нарушенията. Последното е редовно връчено  -на жалбоподателя на 31.03.17г, по пощата, с  обратна разписка –известие за доставяне, надлежно оформена – датирана и подписана от получателя –упълномощено лице.

За доказване материалната компетентност на издателя на НП в качеството на наказващ орган с делегирана компетентност , за което по делото са представени и приети надлежните писмени доказателства, от които се установява възлагането на  санкционна власт от наказващия орган по закон – министъра на земеделието и храните, съгласно чл.96,ал.1 от ЗЛОД на определен кръг длъжностни лица от РДГ, извършено със Заповед № РД-49-199/16.09.11г, при установени и фактът на заеманата длъжност  и възникнало основание за заместване на оправомощения орган – Директорът, към датата на постановяване на санкционния акт.

В хода на съдебното производство, по искане на жалбоподателя се допуснати до разпит допълнително и свидетелите  - Румен Радев  и Н. Адамов, членуващи в същата ловна дружина от която е и жалбоподателя и против, които също са били съставени актове за нарушения по ЗЛОД, аналогични на вменените на К.. И двамата свидетели, безпротиворечиво поддържат в показанията си, че са ловували единствено в тяхното ловище, съгласно разрешителното за групов лов, отричат да са навлизали в това на ДЛС „Сакар”, както на конкретната дата, така и по др. време. Поддържат, още проверката да е извършена след приключването на лова, когато са се придвижвали с прибрани в  калъфи оръжия, към мястото за обяд,  тогава били пресрещнати от св. К., който след като им се представил, извършил проверка на  документите им.  А мястото на срещата си с контролните органи, признават  да е била на конкретния тракторен път, но отричат той да е част от ДЛСР „Сакар”, а се явявал граница между последното и ловището на тяхната дружинка в землището на с.костур. Отново тези двама  свидетели, дават сведения да възникнал конфликт между Председателя – св. Адамов и св. К., като според тях последният нямал точна представа, къде точно се намирали, съотв. неправилно цитирал пред тях името на местността, в която би трябвало да са. Показанията на св. Радев и Адамов, съдът не кредитира в частта им, ловците да не са носили сглобено оръжие и за възникнал конфликт с контролния орган водещ проверката, в която те се очертават в противоречие с останалите свидетелски показания и се опровергават от тях. За тази си преценка, съдът съобрази наличието на обстоятелства, индициращи заинтересоваността им от изхода на делото, доколкото същите членуват в една ловна дружина с жалбоподателя, участвали са съвместно и в конкретния лов, така и факта против тези лица също да са били съставени АУАН за нарушения по ЗЛОД, което основателно поставя под съмнение добросъвестността и достоверното пресъздаване на случилите се събития. В останалата част, оставайки неопровергани от  доказателствените средства, съдът ги кредиттира.  Показанията на др. разпитани по делото свидетели – К., А. и С., съдебният състав  възприема изцяло с доверие, поради тяхната безпротиворечивост, взаимно допълване и систематиката им, при липса на основания за предубедеността им. Критика в тази насока не се налага и относно показанията на първия, доколкото наведеното твърдение за възникнал конфликт между него и ловците, дори и да се приеме за вярно, то както се изяснява от гласните доказателства,  той не е такъв от естество да  предпостави превратно интерпретиране на действителността, единствено за да бъде уличен жалбоподателя в извършване на административно нарушение. Въз основа на така интерпретираните и кредитирани гласни доказателства –частично за св. Радев и Адамов, както и  приобщените писмени доказателства по реда на чл. 283 НПК, съдът изведе гореизложената фактическа обстановка.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Депозираната жалба е процесуално допустима – подадена е в преклузивния срок за обжалване и от легитимирано лице. Преценена по същество тя е и основателна, за което съдът привежда следващите правни аргументи.

При служебна проверка за законосъобразност на обжалваното НП, включително и такава относно акта, въз основа на който последното е издадено, обсъждайки ги първо от процесуалноправна страна, съдът констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила  и то в неговата начална фаза по установяването и образуването му, така и недостатъци в съдържанието на актовете- АУАН и НП. Същите се изразяват в неспазването на императивни процесуални предписания от ЗАНН, установени с разпоредбите на чл.40, ал.1, 2; чл.43,ал.4 ЗАНН,  чл.52,ал.2 и чл. 42,т.4 и т.5 и  чл.57,ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН, които норми , субсумират правната квалификация на нарушенията допуснати от административните органи – контролният и АНО. Посочените са съществени и в съвкупността си обуславят незаконосъобразността на обжалваното НП, а от тук и неговата отмяна. В тази насока основателни са възраженията и доводите на защитата на жалбоподателя, които  се споделят от решаващия съдебен състав.

Първото от констатираните процесуални нарушения, касае неизпълнение на процесуалното правило, визирано в чл. 40 ЗАНН. В процесния случай, констатиращият акт, поставил началото на административнонаказателния процес за ангажиране отговорността на физическото лице – С.К. е съществено опорочен, т.к. е съставен в негово отсъствие на 16.01.17г, при неустановена хипотеза на ал.2 от чл.40 ЗАНН и отбелязване за отсъствието на нарушителя не е направено в акта и не се съдържа.  Фактът е установим от съдържанието на самия АУАН, сериен № КОО 2013г 028045/16.01.17г, в който липсват положени подписи от страна на жалбоподателя, удостоверяващ съставянето на акта в него присъствие, такъв не е налице и в разписката за връчването му –получаване на препис, инкорпорирана в същия документ. От друга страна, потвърждава се категорично и от показанията на разпитаната свидетели – З.С., Румен Радев и Н.Адамов, за последните двама кредитирани частично, видно е и от писмените доказателства. Действително такава възможност е предвидена в чл.40,ал.2 ЗАНН, но фактът за отсъствието на нарушителя, следва изрично да бъде отразен в акта, най-малко с оглед последваща проверка и преценка за наличието на законните предпоставки от този ФС, при които е допустимо неприсъствено съставяне на АУАН, от тук и за законосъобразното приложение на разпоредбата на чл.40,ал.2 ЗАНН, като процесуално условия за валидността и редовността на акта. Отделен е въпросът, в конкретния случай, доказани ли са предпоставките на този ФС към датата и в момента на изготвяне на констатиращия акт и доколко правилно е приложението му, след като нарушителят е бил поканен да се яви на друга, съвсем различна дата пред контролния орган, установи се последната е 20.12.16г и резервната- 21.12.16г, а не на тази на която фактически той е оформен/датиран, сътов. и е вписана в съдържанието му – 16.01.17г, почти месец по –късно. При тези фактически данни, следва да се приеме, че не е изследвана –изобщо волята му и възможността за явяването му на по-късната, последваща дата, за да се обезпечи спазването на принципното правило за съставяне на  АУАН с негово лично участие, след като не се отзовал на поканата, според показанията на св. С. и отсъствието на нарушителя е констатирано дори в нарочен писмен документ – Протокол от 21.12.17г, но така или иначе контролния орган не предприел извършването на  процесуалното действие, за което лицето е било уведомено. Ето защо, необяснимо  остава, защо при липса на каквито и да пречки за съставянето на  акта, в този момент и на посочената дата –при неявяването му, това не е сторено и действията се предприемат в значително по-късен момент, без да се известява, уведомява и кани нарушителя.  С тези правни съображения, съдът счита за недоказани предпоставките –кумулативно изискуеми от хипотезата на чл. 40,ал.2 ЗАНН, към релевантния момент, а именно датата на която е съставен АУАН против лицето сочено за нарушител С.К., т.к. не е изпълнено формално условие от този  ФС. Поради това незаконосъобразно е приложена тя, от тук и изводът, че констатиращия акт е незаконосъобразно състав в отсъствието на нарушителя, с което е консумирано процесуалното нарушение, изразило се в отклонение от императивното  предписание –процесуалното правило на чл. 40,ал.1 ЗАНН. Правилото – посоченото е императивно и само по изключение, при строго определени в процесуалния закон условия, е допустимо отклонение от този принцип-лично в присъствие съставяне на АУАН. Последното, винаги и във всички случаи води до ограничаване правото на защита на субекта –нарушител, който се санкционира.  Едновременно с това, съдът констатира и неизпълнение на задължението за предявяване на акта и връчването му по надлежния ред, който в конкретната хипотеза- съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя, е този, предвиден в чл.43,ал.4 ЗАНН. По пряк аргумент от тази правна норма, се налага извод, че задочното – неприсъствено съставяне не изключва и не освобождава органа от процесуалното му задължение да предяви и връчи акта на лицето, против което е съставен. По делото не се доказа – убедително и категорично и с надлежните годни доказателствени средства изпълнението на процесуалното правило на чл. 43,ал.4 ЗАНН, което също е императив, респ. приемането на действия за изпращане на АУАН за връчване на нарушителя К., както и получаване на екземпляр от акта. Последният документ, в собственото си съдържание,  след описателната си част не съдържа негов подпис, удостоверяващ предявяването му и запознаване със съдържанието, нито е налице положен подпис и в разписката за връчването му, инкорпорирана в самия акт. Фактът на обективната липса на материализиаран подпис на нарушителя в акта, наред с липсата и на др. доказателства за изпращането му до адресата, по др. начин и способ, са пряка индициия невръчването на същия. Този извод на съда не се променя и приложеното в преписката придружително писмо и  приетата в о.с.з. обратна разписка –известие за доставяне от 13.02.17г, предвид липсата на данни за конкретното съдържание на пощенската пратка и качеството на лицето, подписало се за получател в разписката, поради което не може да се приеме, че е изпратен конкретно съставения против него АУАН и той е получен лично от нарушителя- Ст.К..  Процедурата не е спазена, с оглед липсата на разписка, удостоверяваща получаването на преписа, в смисъла на предходните разяснения, а наред с това в самия акт отсъства отбелязване за датата на неговото връщане, респ. подписване. След като това е така, не е доказано по безспорен начин предприемането на действия за изпращане на АУАН за връчване, както и получаване на екземпляр от него, т.к. съответната пощенска разписка  по своето съдържание и начин на оформяне /съставяне не е годна да установи надлежно изпращането за предявяване на индивидеализирания с № 028045/16.01.17г АУАН на установения нарушител-К., както вече се посочи и личното му получаване.   Поради това, налага се несъмнено  изводът, че не е налице валидно извършено предявяване на АУАН, по смисъла на чл. 43,ал.1 ЗАНН, разбирано като действие по запознаване със съдържанието на фактическите констатации на контролния орган, материализирани в процесния акт и довеждането им до знанието на правния субект, комуто се вменява в отговорност конкретна простъпка/административна/ , а с това и се гарантира правото му на защита – да узнае в какво е обвинена, и да възрази срещу констатациите в него преди издаване на НП, правото да участва в производството до издаване на НП, което макар и опростено е състезателно.Установеното изискване в разпоредбата на чл.43,ал. ЗАНН е императивно и то очевидно не е изпълнено, с което безспорно е допуснато процесуално нарушение, което следва да се квалифицира като особено съществено. Непредявяването - изобщо, и невръчването на акта на нарушителя, както се доказа в процесния казус, опорочава съществено целия процес по налагане на административното наказание на жалбоподателя Ст.К. и съставлява абсолютно основание за незаконосъобразност на НП. Това е така, защото разпоредба на чл.43 ЗАНН е императивна и свързва предявяването, подписването и връчването на АУАН единствено с административнонаказателноотговорното лице, т.к. всички последващи права и задължения са свързани с него, основно реализирането на правото на защита, за това и неизпълнението им съставлява винаги съществено процесуално нарушение, произтичащо от неспазването на задължителните процесуални норми, така и защото сериозно накърнява, или поне ограничава правота на защита.

Незаконосъобразността на АУАН, в посочената форма, обуславя и процесуална незаконосъобразност на последващия санкционен акт-НП, като издаден в изначално порочно учреден административнонаказателен процес. При така констатираните и обсъдени процесуални нарушения актът е лишен от сезиращата си функция на официален инструмент за образуване на производството. Поради това, АНО не е бил надлежно сезиран и като е продължил производството, той от своя страна е допуснал нарушение на друга императивна разпоредба-чл.52,ал.2 ЗАНН. За спазването на посоченото процесуално правило, от страна на наказващия орган по делото не се събраха категорични доказателства, което сочи, неизпълнение на това негова задължение. Същият е бил длъжен след получаване на преписката да провери предявен ли е актът на нарушителя и ако не е, както следва да се приеме и в  случая, следвало е да го върне на актосъставителя, за да бъде предявен –лично на нарушителя. В нарушение на нормата на чл.52,ал.2 ЗАНН, като е пристъпил към издаване на НП, АНО е допуснал процесуално нарушение и в резултат на това на нарушителя е наложено административно наказание, без да му бъде дадена възможност да се запознае със съдържанието на акта, да направи своите възражения при съставянето на акта, да направи и писмени такива и да представи доказателства в предвидения от закона срок, и в крайна сметка е нарушен принципът на правото на защита. Ето защо и съдът приема, че нарушението е особено съществено, то и не може да бъде санирано в съдебната фаза на производството, поради което и съставлява достатъчно основание за отмяна на обжалваното НП, като незаконосъобразно от процесуалноправна страна, в смисъла на гореизложените правни аргументи за неизпълнение на императивни процесуални изисквания, свързани и с правото на защита.

Процесните АУАН и НП са формално незаконосъобразни и на др. процесуално основание, касаещо  тяхното минимално изискуемо им съдържание и реквизити, съгласно чл. 42,т.4 ЗАНН – за акта, сътов. за НП –чл. 57,ал.1,т.5 и т.6 ЗАНН,  т.к. не са съобразени  и не удовлетворяват изискванията на цитираните процесуалнии норми. И в двата акта липсва, респ.не се съдържа дължимото - пълно, ясно  и изчерпателно фактическо описание на твърдяното административно нарушение, както и на обстоятелствата по извършването им  и доказателствата които го потвърждават. Обективирраното  в същите  словноматериализирано изложение на фактите и деянието не е достатъчно, доколкото,   не съдържа основни, съществени обективни признаци от фактическия състав на нарушението, вкл. и такива релевантни за неговата индивидуализация и противоправно поведение на дееца, твърденния за които факти изобщо –липсват. Конкретно в АУАН не е посочено точно и надлежно  индивидуализирано мястото на нарушението, от една страна, от др. –отчасти и противоречиво –вътрешно, с оглед взаимно изключващи се административни белези.  Възприетият подход и начин на неговото описание,  при едновременно посочване –землище с.Костур и ДЛР”Сакар”, наред с указани тракторен път и отделите –подотдел 42”д” и 43”и”, но без  да се визира  планът или картата по който те съществуват очертани с границите си, респ. или се създават и чрез който е възможно технически определянето  на същите, прави абсолютно неясно и квалифицирането им  като територия  на определен ловен район, пък бил той и ДЛС, различни от селищна-урбанизирана територия, т.е.находяща се извън населено място или представляваща ДГФ, с които обичайно се дефинират местата разрешени за ловуване. Още повече предвид факта, териториите, районите и площта  на ДЛС да се определят, независимо от землищните и фондовите границите. Релевантно обстоятелството в тази насока, за конкретния казус е и твърдяната форма на изпълнителното деяние  лов – престой, със сглобено оръжие, при която по дефиниция от закона – чл. 43,ал.3,т.1 ЗЛОД за да е съставомерно  предполага местонахождение извън населено място. В този смисъл, без отсъстващия ориентир - план или карта, действащи за районирането, нито пък от и спрямо населено място или др. теренни белези –форми или съоръжения, установяващи границите или поне позволяващи определянето им с технически средства, предпоставят основателно объркване  и прави неразбираемо, без специални знания, дори и неопределяемо  конкретното място на нарушението, като допълнително задълбочават недостатъка, с оглед твърдяната форма на  изпълнително деяние. Ето защо, съдът приема за неконкретизирано надлежно местонарушението, като част от територия, попадаща в границите на ДЛС”Сакар” съобразно посочените подотдели(без даннии за план или карта), в който се твърди ловуването и който е различен,т.е. не попада в ловището съгласно разрешителното за лов –  в ловностопанския район на ловна дружина с.Костур. Едва ли има спор, местонарушението е основният обективен елемент за индивидуализацията на всяко противоправно деяние и във всички случаи, съобразно изискването на чл.42,т.4 и това на чл. 57,т.5 ЗАНН, задължително следва да фигурира както в АУАН, така и в НП, като ясно и конкретно посочен или поне определям признак, в рамките на фактическото административнонаказателно обвинение, очертаващо предмета на доказване по делото. Последното, обаче не е сторено, нито от контролния орган – актосъставителя, нито от АНО, като преодоляването не е постигнато и допълнително събранитее и представените доказателства  в о.с.з. – Протокол от 20.12.16г и  графична карта –без наименование, в която не съдържа и наименованието на плана, който технически материализира. А протоколът е едностранно съставен от въззиваемата страна, съотв. нейни служители,  без участието на жалбоподателя или др. представител на ловната дружина. Същевременно, налице са пропуски в описанието на нарушението, относими и към др. съставомерни признаци от обективната страна на административнонааказателния състав,сочен за осъществен – чл. 84,ал.1,вр.чл. 43,ал.3,т.1 ЗЛОД. И в акта и в НП описано е фактическо деяние –ловува, извършвайки престой с извадено от калъфа и сглобено оръжие, без да се посочва че е   извън населено място –по пряк аргумент от чл. 43,ал.3,т.1 ЗЛОД въвеждащ легална дефиниция на понятието лов, освен това  не се конкретизира и вида или др. индивидуализиращи белези на оръжието, което е използвано. Такива фактически твърдения, обаче липсват и не са изложени в актовете, от тук и изводът за отсъствието на   изискумото посочване на съставомерни елементи от обективната страна, поради което съдът приема липса на надлежно –пълно и изчерпателно описание на нарушенията с техните  съставомерни признаци. Иначе казано, фактическото изложение на обстоятелствата, очертаващо и  рамките на административнонаказателното обвинение, не се явяват достатъчни за обосноваване на административнонаказателната отговорност на жалбоподотеля Ст.К. по вменения състав на нарушение -84,ал.1,вр.чл. 43,ал.3,т.1 ЗЛОД, включително и санкционните такива – чл. 84,ал.1. В смисъла на тези разяснения и при това съдържание на АУАН, налице е негов процесуален недостатък, касаещ реквизита по чл.42,ал.1,т.4 ЗАНН, относим към принципа за неограничаване правото на защита.Последното е несъвместимо и с юридическия му ефект, поради което съставлява пречка за проявление на сезиращата и обвинителна функции, с последица опорочаване на образуваното административнонаказателно производство.    Поради това и съдът приема, че допуснатото процесуално нарушение, се явява съществено такова , обуславящо и неговата процесуалноправна незаконосъобразност, като същото и е непреодолимо в хипотезата на чл. 53,ал.2 ЗАНН. С идентичен порок е обременено и съдържанието на НП, което не удовлетворява  изискването  на чл. 57,ал.1,т.5 ЗАНН - за пълно и изчерпателно описание на твърдяното административно нарушение. И това е така, защото, спазването на законодателното изискване за описание на нарушението, по смисъл на посочената процесуална норма се преценява с оглед това, дали са изложени фактически твърдения за осъществените елементи от състава на административната/ите норма, която/ито според АНО е нарушена от санкционираното лице и за което то се наказва.  А последното не е сторено в случая и както вече се посочи в НП – в неговата обстоятелствена част,  отново липсват констатации за факти, относими към съставомерните признаци от ФС на вмененото нарушение, изводими от хипотезата на сочените за нарушени материални разпоредба – чл. 43,ал.3,т.1 ЗЛОД, вр.чл.84,ал.1 ЗЛОД.  Това дава основание на съда, да приеме, че обжалвания санкционен акт е процесуалнонезаконосъобразен и не отговаря на изискването за формата си, досежно този от реквизитите си - по чл. 57,ал.1,т.5 ЗАНН.

От своя страна НП, е незаконосъобразно и на собствено основание, тъй като е издадено в при неспазване императивнита разпоредби на чл.57,ал.1,т.6 от ЗАНН,  поради неправилна правна квалификация на нарушението. Да се квалифицира правно деянието е едно от основните задължения на АНО и то не е изпълнено. В частност, приетата цифрова правна квалификация, свързана с разпоредбата на чл. 84,ал.1,вр.чл. 43,ал.3,т.1 и чл. 57,ал.1 ЗЛОД според съда не е изцяло правилна и точна, в този смисъл липсва  адеекватна дейност по квалифицирането, което не предполага посочване на произволна законова разпоредба, а на такава относима към описаното нарушение.. Последното изисква конкретно деяние с неговите фактически белези да се подведе под диспозицията на административнонаказателна разпоредба, която е нарушена. АНО твърди нарушение  едновременно на чл. 84,ал.1 , чл. 43,ал.3,т.1 и  чл. 57 ЗЛОД, като на основание и първата наложено е и наказание. На първо място,  най-общото цитиране на чл. 84,ал.1 ЗЛОД без да е посочено и не се конкретизира, кое от точно от нейните предложения е консумирано с деятелността на нарушителя, при предвидени в нея няколко различни хипотези, всяка от които представлява отделен състав на административно нарушение, очевидно не е достатъчно и не изчерпва правната квалификация. Последното евентуално само може да се презюмира от обстоятелствената част на НП, доколкото все пак е налично фактич(еско твърдение за ловуване на място, извън разрешителното на лов, но извличеното по тълкувателен път на правната квалификация на вмененото нарушенние не е допустимо, с оглед принципите на административнонаказателния процес, несъвместимо е и с правораздавателния характер на санкционния акт. Нито, от др. страна изчерпва задължението на АНО да даде правната квалификация на деянието и то правилната такава. Извън, обсъденото опущение, налице е и позоваване на неотносима разпоредба съобразно приетите в НП за установени факти и това е нормата на чл. 57 ЗЛОД, която  въвежда изискване във връзка с упражняването правото на лов –правомерно, за което се изисква писмено разрешително, но самата тя не  представлява, съотв. и не установява административнонаказателен състав, като основание за наказване. Отговорността за осъществяване на лов на забранено място, в случая – извън определените в разрешителното за лов е предмет на регламентация в чл. 84,ал.1,предл.3-то ЗЛОД и от нея е изводимо правилото за поведение – забрана за тази дейност, за което и е предвидена санкция –наказание. Цитираната правна норма според доктринерното разбиране съдържа и диспозицията/правилото за поведение/ и санкцията, при отсъствие на хипотеза. В тази връзка не е дължимо изобщо препращане към разпоредбата на чл. 57,ал.1 ЗЛОД.  Що се отнася до включването в правната квалификация на чл. 43,ал.3,т.1 ЗЛОД, като пояснителна спрямо твърдяната форма на ловуване, чрез извършване на престой, в този смисъл и оттносима към изпълнителното деяние по аадминистративнонаказателиня състав на чл. 84,ал.1 ЗЛОД, критика не се налага. В контекста на тези разяснения, с направената от АНО привръзката между разпоредбите на чл. 84,ал.1 ЗЛОД и чл. 57,ал.1 с.закон се предпоставя объркване и неяснота на приложения закон, така и за конкретната съставомерна изпълнителна форма на вмененото административно нарушение, прави отчасти неясни и съображенията на АНО за налагане на опредеелното наказание за това ото нарушениятта. Предвид изложеното, съдебният състав приема, че НП, в частта си по т.1, не отговаря изцяло на изискването за форма относно реквизита по чл. 57,т.6 ЗАНН, което също е основание –процесуално, рефлектиращо върху неговата законосъобразност и достатъчно за отмяната му, т.к. се свързва с ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Последният не би могъл да се защитава срещу административнонаказателно обвинение, чиято правна квалификация е неясна и противоречива.

По изложените до тук доводи, съдът счита, че е опорочено цялото производство по ангажиране административнонаказателната отговрност на жалбоподателя, като в съвкупността обсъдените множество установени процесуални нарушения, са съществени и неотстраними в във фазата на съдебното производство, поради което обуславят процесуалноправна незаконосъобразност на НП и представляват отменително основание. Ето защо, същото следва да се отмени и без да се обсъжда правилността му досежно приложението на материалния закон.

Водим от изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

           

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ, Наказателно постановление № 5617/22.03.2017г. на Заместник директора на РДГ - Кърджали, с което на С.Д.К. с ЕГН **********,***,  са наложени следните административни наказания:  ГЛОБА в размер 50 лв, на основание чл.84,ал.1 ЗЛОД и „ЛИШАВАНЕ от ПРАВО НА ЛОВУВАНЕ” за срок от 3 години, на основание чл.94,ал.1 ЗЛОД, за извършено нарушение по чл.84, ал.1 вр.чл.57, ал.1 и  чл.43,ал.3 т.1 от ЗЛОД, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: