Решение по дело №181/2017 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 февруари 2018 г. (в сила от 25 ноември 2020 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20177090700181
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юни 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 21

гр.Габрово, 15.2.2018 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на шести февруари две хиляди и осемнадесета година в състав:      

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря Радослава Кънева и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдията РАЧЕВ адм. д. № 181 по описа за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

         Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по жалба с вх. № 945/22.06.2017г. по описа на Административен съд – гр. Габрово, на Народно читалище „Дряновска пробуда-2008”, гр. Дряново, представлявано от секретаря Р.Ж.К., против Решение по Протокол №1 от 12.06.2017г. на Временната комисия за разпределение на средствата от годишната субсидия за дейността на читалищата на територията на Община Дряново.

Според жалбоподателя така оспореното Решение било неправилно и незаконосъобразно, постановено при съществено нарушение на материално правни разпоредби и несъответствие с целта на закона, които обуславяли неговата отмяна. В състава на комисията влизали 12 представители на читалища, със задача разпределение на държавните средства за дейност „Читалища”. В състава влизали три читалища, които нямали право до получат субсидия за 2017г., което било видно от разпоредбите на чл. 9, ал. 8 от ЗНЧ, както и от §34 от ПЗР на ЗНЧ. Същите нямали право да участват в обсъждането, гласуването и разпределението на субсидиите, като според жалбоподателя целта на включването на тези представители в състава на комисията била осигуряване на мнозинство за приемане на определени решения. По този начин се постигало заобикаляне на разпоредбите на ЗНЧ и игнориране волята на законодателя.

На заседанието на комисията, обективирано в Протокол № 34/28.04.2017г., се разглеждали докладите за осъществената читалищна дейност на девет от читалищата от дванадесетте, включени в състава на комисията, която не разглежда докладите на новите три читалища, а именно НЧ „******” – с. Керека, НЧ „******” и НЧ „Селянин-1902” – с. Руня, тъй като не са представени в съответствие с разпоредбите на Закона за народните читалища. НЧ „******” – с. Керека получава субсидия за 2017 година и въпреки че другите две нови читалища не получават такава, те участват в гласуването и с гласа си ощетяват НЧ „Дряновска пробуда-2008”.

На проведеното на 12.06.2017г. заседание не се било стигнало до разисквания по отношение предложените критерии и тяхното гласуване и изработване, на базата на които да се попълнят и разгледат анкетни карти, отразяващи дейността на читалищата, въз основа на които да бъдела разпределена държавната субсидия.

Предложените и единствено подложени на гласуване правила за работа на комисията, с които не били съгласни част от представителите на читалищата категорично променили начина на вземане на решения и постигане на целения резултат - справедливо разпределение на средствата, съобразно извършената, отчетена и документално доказана дейност на всяко от читалищата.

Твърди се, че временната комисия не работила като колективен орган и членовете ѝ не били равнопоставени. Били гласувани и обсъждани единствено предложенията, направени от председателя, което нарушавало принципа на равнопоставеност и участие на всяка заинтересована страна.

Жалбоподателят счита, че изготвения и оспорен административен акт приет при липса на конкретно обсъдени и приети критерии, отразяващи дейността на читалищата и наличие на представени безспорни доказателства за реализирането й. Решението на Комисията по чл. 23 от ЗНЧ за разпределение на държавната субсидия за 2017г. между читалищата на община Дряново било взето в нарушение на изискванията за форма, предвидена в чл. 59, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

Претендира се отмяна на Решението, прието с Протокол №1 от 12.06.2017г. на Комисията за разпределяне на годишната субсидия за читалищата на територията на Община Дряново за 2017г. и изпращане на преписката на административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Да бъде отменена заповед №226/12.06.2017г. на кмета на община Дряново, включваща читалища без право на участие и субсидия за 2017 година, като незаконосъобразна.

По жалба с вх. № 946/22.06.2017г. по описа на Административен съд - Габрово на Народно читалище „Надежда-1925”, с. Туркинча, общ. Дряново, чрез председателя М.П., срещу същия административен акт е образувано АД № 182/2017 г. С определение № 445 от 27.06.2017г., постановено от Административен съд – Габрово по АД №  182  по описа за 2017г., производството по същото дело е прекратено и присъединено към производството по настоящото дело.

По жалба с вх. № 947/22.06.2017г. по описа на Административен съд - Габрово на Народно читалище „Върбан Р. Генчев-1924”, представлявано от секретаря М.В., срещу същия административен акт е образувано АД № 183/2017 г. С определение № 446 от 27.06.2017г., постановено от Административен съд – Габрово по АД №  182  по описа за 2017г., производството по същото дело е прекратено и присъединено към производството по настоящото дело.

В съдебно заседание читалището жалбоподател НЧ „Дряновска пробуда-2008” се представлява от своя секретар. Народно читалище „Надежда-1925”, с. Туркинча, общ. Дряново, се представлява от  председателя М.П..  Поддържа се искането за отмяна на Решението, излагат се подробни мотиви по същество на спора. Третия жалбоподател - Народно читалищеВърбан Р. Генчев-1924” село Царева Ливада не се представлява.

             Ответната страна - Временна комисия за разпределение на годишната субсидия за читалищата на територията на Община Дряново се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата, читалищата които са участвали в състава на комисията имали право на това участие, а тези в чиято полза е разпределена субсидията са имали право на това. Прави се искане за отхвърляне на оспорването.           Заинтересованите страни Народно читалище „Наука-1922” – с. Зая, община Дряново, Народно читалище „Ботьо Пенев-1900” – с. Длъгня, община Дряново, НЧ “Св.Св Кирил и Методий-1934“ - с. Гоздейка, изразяват становище за основателност на оспорването и искат последното да бъде уважено, като бъде отменено оспореното Решение.

         Заинтересованите страни НЧ “Развитие-1869“ гр. Дряново, НЧ “Денчо Славов-1900“ с. Ганчовец, НЧ “******“ с. Керека, Народно читалище „Христо Ботев-1894” – с. Гостилица, община Дряново, НЧ “Селянин-1902“ и Народно читалище „К. Фичето-2016” – с. Туркинча, община Дряново, не се представляват и не  изразяват становище по оспорването.

Административен съд – Габрово намира оспорванията за основателни, обжалваното решение на Временната комисия за разпределение на годишната субсидия за читалищата на територията на Община Дряново за 2017г. следва да бъде отменено, като незаконосъобразно по следните съображения:

 

 I.Относима нормативна база.

 чл.23 от ЗНЧ - Предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление

 чл.9, ал.8 - от ЗНЧ Народните читалища могат да кандидатстват за държавна и/или общинска субсидия след изтичането на едногодишен срок от вписването в регистъра по чл. 10.

 чл.10, ал.1 от – ЗНЧ - В Министерството на културата се води регистър на народните читалища и на читалищните сдружения по ред, определен с наредба на министъра на културата. Регистърът е публичен, поддържа се в електронен вид, като достъпът до него е свободен и безплатен, включително онлайн, в машинночетим формат.

 чл.10, ал.5 от ЗНЧ - На читалищата, които не са вписани в регистъра по ал. 1, не се предоставят субсидии от държавния и общинския бюджет, както и държавно и общинско имущество за ползване.

 Тук следва да се посочи, че текстът на 10, ал.5 е създаден при първоначалното приемане на Закона за народните читалища, а ограничението по чл. 9, ал.8 и явявайки се коректив на посочената обща норма /чл.10,ал.5/ става част от позитивното право след изменението на закона публикувано в ДВ, бр. 42 от 2009 г.

 

II. Относими факти

1. Със Заповед № 226/29.5.2017г. Кметът на Община Дряново на основание чл. 23, ал.1 от ЗНЧ и във връзка с Решение № 230 по протокол 28 от 30.1.2017г. на Общински съвет –Дряново е назначил комисия, която да разпредели предвидените средства по бюджета на Община Дряново за дейност „Читалища“ за 2017г., насрочил е дата и час когато да бъде проведено заседание на комисията. /л.57-58/

2. На 12.6.2017г. назначената, с посочената заповед, комисия е провела свое заседание, взети са процедурни решения и е приела решението, предмет на съдебен контрол в настоящото произовдство /л.92-93/, с което решение е разпределена субсидията за 2017г., както следва:

НЧ „*********” гр. Дряново – *** лева

НЧ „*********” - Дряново – ***

НЧ „*********” с. Царева ливада – ***

НЧ "*********" - с. Гостилица – ***

НЧ „*********” - с. Ганчовец – ***

НЧ "*********" - с. Зая – ***

НЧ "*********" - с. Длъгня - ***

НЧ "*********" - с. Туркинча ***

НЧ "*********"- с. Гоздейка ***

НЧ "*********" - с. Керека – ***

3. Видно от представената от Министерството на културата справка /л.337/, коригирана с втора такава /л.342/ читалищата на територията на Община Дряново са вписани в нарочния регистър воден в Министерството на културата /става дума за първоначалното им вписване, а не за отразяване на извършени промени/ както следва:

НЧ „*********” гр. Дряново – 21.1.2008г.

НЧ „*********” - Дряново – 10.3.2009г.

НЧ „*********” с. Царева ливада – 27.4.2007г.

НЧ "*********" - с. Гостилица – 10.3.2011г.

НЧ „*********” - с. Ганчовец – 27.4.2007г.

НЧ "*********" - с. Зая – 27.4.2007г.

НЧ "*********" - с. Длъгня – 10.3.2011г.

НЧ "*********" - с. Туркинча 10.3.2011г.

НЧ "*********"- с.Гоздейка – 14.4.2016г.

НЧ "*********" - с. Керека – 23.6.2016г.

НЧ "*********" - с. Туркинча – 15.11.2016г.

НЧ "*********" - с. Руня – 27.4.2007г.

 

III. Изводи

1.Народните читалища могат да кандидатстват за държавна и/или общинска субсидия след изтичането на едногодишен срок от вписването им в регистъра по чл. 10. Решението, предмет на съдебен контрол, с което е разпределена субсидията е взето на 12.6.2017г. Към този момент НЧ "*********" - с. Керека не е отговаряло на посоченото изискване /вписано е в регистъра на 23.6.2016г./ а е участвало в разпределението на субсидията и е получило 5 840 лева.

Това е достатъчна причина решението да бъде отменено като незаконосъобразно.

2. Настоящият състав възприема по-широко тълкуване на ограничението съдържащо се в правната норма на чл.9, ал.8от ЗНЧ. Тъй като читалищата кандидатстват за субсидия, която се отнася за съответната година, то това означава, че за да има право да кандидатства дадено читалище, то едногодишния срок от вписването му в регистъра по чл. 10, следва да е изтекъл към първи януари на годината за която кандидатства. Погледнато през призмата на конкретния случай – имат право да кандидатстват за субсидия за 2017г. само читалища, които са вписани в регистъра по чл. 10, най-късно до 31.12.2015г. Само за такива читалища към началото на 2017г. ще е налице изискването да е изтекъл едногодишен срок от вписването им регистъра. Което означава, че освен НЧ "*********" - с. Керека, в разпределението на средствата от субсидията за 2017г. не е следвало да участва и НЧ "*********"- с.Гоздейка /вписано на 14.4.2016г./.

Обратното – като е участвало в разпределението и е получило съответната част от средствата,  е довело до незаконосъобразност на обжалваното решение на Комисията.  

3. Следва да се обърне внимание и на текста на чл. 23, ал.1 от ЗНЧ според който „Предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на съответната община, на всяко читалище от общината…“. Въпросът който следва да намери разрешение е дали в комисията следва да участват представители на всяко читалище или само на читалищата, които имат право да участват в разпределението на субсидията. Настоящият състав намира, че верен отговор е вторият.

Смисълът на израза „всяко читалище“ е че, на всяко читалище което има право да участва в разпределението на субсидията, следва да бъде дадена възможност да защити интересите си, чрез участието на негов представител в решаващия орган – Комисията. Ако до участие в комисията бъдат допуснати представители и на читалища по отношение на които не е налице условието на чл.9, ал.8 от ЗНЧ, то техните представители биха гласували произволно или биха могли да станат проводници на чужди интереси.

 Освен тези общи разсъждения в подкрепа на това, че в комисията имат право да участват само тези читалища, които отговарят на изискването на чл. 9, ал.8 от ЗНЧ е и следното. Текстът на чл. 23, ал.1 от ЗНЧ не следва да се разглежда самостоятелно и изваден от общите принципи на административното право. Тази правна норма следва да бъде обсъдена наред с нормите на АПК въвеждащи като основен принцип право на участие в производството по издаване на един административен акт, да имат само лицата чийто права и интереси биха били засегнати/облагодетелствани от съдържанието на акта. Наличието на интерес е абсолютна процесуална предпоставка за възникване на правото на участие в административния процес. В този смисъл са нормите на чл.8, ал.1; чл.26, ал.1; чл. 31, ал.2;  чл.153, ал.1 и т.н. от АПК.

Факта че комисията по чл. 23, ал.1 от ЗНЧ от една страна постановява решение на което по силата на закона е призната функцията на индивидуален административен акт, а от друга – че  тази комисия се състои от лица в чийто интерес ще бъде постановен административния акт не променя извода, достигнат с горните разсъждения. В състава на комисията /освен представителя на общината/ следва да вземат участие представители само на читалищата, отговарящи на изискването на чл. 9, ал.8 от ЗНЧ, които в конкретния случай са тези, вписани в регистъра в Министерството на културата не по-късно от 31.12.2015г. /с оглед изложеното в т.III.2/ Като са взели участие в работата на комисията и вземането на решения, представители на НЧ "*********"- с.Гоздейка /14.4.2016г./, НЧ "*********" - с. Керека – /23.6.2016г./ и НЧ "*********" - с. Туркинча /15.11.2016г./, които нямат правен интерес и по тази причина не са активно легитимирани да участват в комисията, се е стигнало да приемане на незаконосъобразно решение което следва да бъде отменено.

 

 Изложеното в III.1, III.2 и III.3 сочи три самостоятелни порока на обжалването решение, които поотделно и в тяхната съвкупност водят до извода, че решението следва да бъде отменено, а преписката – върната на ответната комисия за вземане на ново решение съобразно мотивите изложени по-горе.

 

  

         Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. “второ” и чл.173, ал.3 от АПК, Административен съд - Габрово

 

         РЕШИ:

 

         ОТМЕНЯ Решение по Протокол № 1 от 12.06.2017г. на Временната комисия за разпределение на средствата от годишната субсидия за 2017г. за дейността на читалищата на територията на Община Дряново, с което са разпределени предвидените средства по бюджета за дейност „читалища“.

 

         ВРЪЩА делото като преписка на ответната комисия за произнасяне в съответствие с дадените указания в мотивите на настоящото решение в едномесечен срок от уведомяването.

 

         Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването на страните, че същото е изготвено.  

 

         Препис от настоящото да се изпрати на страните.

    

 

 

                                     СЪДИЯ: