Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 1765 23.10.2019
г. гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и пети
септември две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание в следния
състав:
Председател: Атанаска
Атанасова
при секретаря М.В., като разгледа докладваното от
съдията Атанасова административно дело № 530 по описа за 2019 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния
кодекс (АПК) и е образувано по повод жалбата на И.Ж.К. с ЕГН **********, с
адрес: ***, против мълчалив отказ на началника на сектор „Пътна полиция” при
ОДМВР- Бургас за пререгистрация на МПС марка „БМВ 525 Д“ с рег. № СТ ****РА, с
рама WBANJ51040B429867, формиран по заявление с вх. №
76900-22398/27.12.2018 г.
След депозиране на жалбата е издадена заповед №
769з-19 от 06.03.2019 г. на началника на сектор „Пътна полиция” при ОДМВР-
Бургас, с която е постановен изричен отказ по заявлението с вх. №
76900-22398/27.12.2018 г. за пререгистрация на автомобила. Доколкото е налице изрично
произнасяне на административния орган по заявлението на жалбоподателя, съдът
приема, че посочената заповед е предмет на съдебната проверка за
законосъобразност.
Жалбоподателят счита, че оспорената заповед е незаконосъобразна,
поради противоречие с материалния закон. Твърди, че е установен автентичният
идентификационен номер на рама на процесния автомобил, поради което не са
налице пречки същият да бъде регистриран. Счита, че административният орган е
издал оспорения акт, без да изясни в цялост фактическата обстановка по случая. Моли
за отмяна на заповедта.
В съдебното заседание пълномощникът на жалбоподателя поддържа
жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на заповедта. Претендира
разноски.
Ответникът не се явява и не изпраща представител в
съдебното заседание, редовно уведомен. Не заявява становище по жалбата. Представя
административната преписка.
Жалбата е подадена от надлежна страна в
законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по
същество, съдът намира за установено следното:
На 03.08.2018 г. жалбоподателят И.Ж.К. е сключил с лицето П.Каварджиков договор за покупко-продажба на лек
автомобил марка „БМВ“ с рег. № СТ 26 44
РА с идент. номер на рама WBANJ51040B429867 и номер на двигател 306D234345707.
На 06.08.2018 г. същият е депозирал заявление № 180769028436 за промяна на
регистрация, поради зачисляване в региона и промяна на собственост, и е
представил закупения автомобил в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Бургас. Към
заявлението е приложил сключения с Каварджиков договор за покупко-продажба на
МПС от 03.08.2018 г. и свидетелство за регистрация № *********. Заявлението за
регистрация е било разгледано от комисия, която е счела, че не е установена по
несъмнен начин автентичността на номера на рамата. По случая е била изготвена
докладна записка до началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Бургас. С
протокол рег. № 3388р-9236/09.08.2018 г. автомобилът е бил предаден доброволно
от жалбоподателя на служители от 05 РУ- Бургас.
В хода на административното производство е била извършена
трасологична експертиза, възложена на експерти-криминалисти в сектор „БНТЛ” при
ОД МВР- Бургас. При оглед на представения за изследване автомобил вещите лица
са констатирали, че номерът на рамата е заличен и на негово място е щанцован
номер WBANJ51040B429867, като същият е незаводски изпълнен. При извършеното
химично изследване е бил открит оригиналният номер на рамата- WBANJ710Х0B514854. В представеното заключение експертите са
посочили, че двигателят на автомобила е с № 306D2/34345707
и по него не се констатира заличаване или промяна.
С постановление от 27.11.2018 г. прокурор при Районна
прокуратура- Бургас е отказал да образува досъдебно производство по случая. Прокурорът
е констатирал, че първоначалната регистрация на автомобила с рама № WBANJ51040B429867 и двигател № 306D2/34345707 е извършена в сектор „Пътна полиция“ при
ОДМВР- Русе на името на „ИП АУТО“ ЕООД, а на 24.01.2018 г. автомобилът е
пререгистриран в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Стара Загора със собственик
праводателя на К.- Пламен Стоянов Каварджиков. Отбелязал е също така, че по
данни от системите на МВР- АИС „Издирвателна дейност“ автомобили марка „БМВ“ с
рама № WBANJ51040B429867 и рама № WBANJ710Х0B514854 не се издирват.
При тези данни началникът на сектор „Пътна полиция“
при ОДМВР- Бургас е издал оспорения административен акт, с който е отказал да
пререгистрира автомобила на основание чл. 143, ал. 1 и чл. 140, ал. 5 от ЗДвП, поради
констатирана интервенция на автентичния идентификационен номер на рамата на
автомобила. Органът е посочил, че заявителят не притежава документ за
собственост на автомобил с установения автентичен идентификационен номер,
поставен от завода производител.
От
представените в хода на съдебното производство доказателства се установява, че
при първоначалната регистрация на автомобила в Република България- в сектор
„Пътна полиция“ при ОДМВР Русе е била извършена реда на Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. проверка, във връзка с идентификацията на рамата на автомобила, за
резултатите от която е бил съставен протокол № 20 от 26.07.2017 г. При извършването
и́ е било установено, че е набит номер на рама WBANJ51040B429867, а върху корпуса на бордовия компютър е
открит фабричен стикер с номер на рама WBANJ710Х0B514854. Върху
представеното оригинално свидетелство за регистрация, издадено в Италия, не са били
констатирани промени, поправки и заличавания. Наред с това е било установено,
че автомобилите с двата идент. номера не са обявени за издирване. От получена
информация от МВР, дирекция „Международно оперативно сътрудничество“,
проверяващите лица са установили, че за автомобил с рама № WBANJ710Х0B514854 е издаден документ за регистрация № A044702VR04 и рег. табели CP913CR, както и че рама № WBANJ51040B429867 принадлежи на автомобил „БМВ“ 5-та серия с рег.табели
EX019CD и същият е снет от регистрация поради
извършен износ за България от 27.05.2016 г. От получените данни от завода
производител е било установено, че автомобил с рама № WBANJ51040B429867 има следните идентификационни номера:
двигател № 37295891, скоростна кутия № 4030937ZLD, като същият е бил регистриран в Германия и снет от
регистрация през 2010 г., а автомобил с рама № WBANJ710Х0B514854
има следните идентификационни номера: двигател № *********, скоростна кутия №
0367893ZKM, произведен за Италия и не е бил регистриран
в Германия. Двата автомобила не са били обявени за издирване. При тези данни и
предвид представените документи за извършено плащане, проверяващата комисия е счела,
че се касае за извършен ремонт на автомобила, който не е отразен в
свидетелството за регистрацията му и е било дадено становище за регистриране на
автомобила с рама № WBANJ51040B429867.
При първоначалната регистрация на автомобила е било
представено в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Русе и удостоверение №
А011486/05.10.2017 г., издадено от Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“, за изменение в конструкцията на регистрирано пътно превозно
средство, изготвено на основание Наредба № 3-Н от 18.02.2013 г., съдържащо отбелязване,
че регистрацията на автомобила може да бъде извършена без допълнително
одобряване в България.
По делото е представено удостоверение №
3112402/30.06.2016 г., издадено от „Ауторек“ АД (регистрирано на основание § 1,
т. 16 от закона за управление на отпадъците), според което автомобил БМВ, серия
„525Д“ с рама № WBANJ51040B429867 е собственост на „ИП Ауто“ ЕООД.
При тези фактически данни съдът намира от правна
страна следното:
Условията и редът за регистриране на моторните
превозни средства са регламентирани с Наредба № І-45/2000 г. на министъра
вътрешните работи (Наредбата), издадена въз основа на законовата делегация на
чл. 140, ал. 2, изр.1 от ЗДвП. Съгласно нормата на чл. 3, ал. 1, предл.1 от
Наредбата, моторните превозни средства се регистрират в 14-дневен срок от
придобиване на собствеността, а на основание чл. 3, ал. 3 от Наредбата пред
съответните звена „Пътна полиция“ се заявява и всяка промяна в данните за вече
регистрирано моторно превозно средство и собственика му, в 14-дневен срок от настъпването
и́. Процесната заповед е издадена от началника на сектор „Пътна полиция“
при Областна дирекция на МВР- Бургас, който е компетентният съгласно цитираните
норми административен орган. Издадена е в предвидената от закона писмена форма
и съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК, в т.ч. фактически и
правни основания за издаването и́. При извършената служебна проверка съдът не
констатира съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
Според настоящия съдебен състав отказът на
административния орган да извърши поисканата регистрация на пътно превозно
средство е законосъобразен. Съобразно изискванията на чл. 5, ал. 1, във вр. с
чл. 15, ал. 1, т. 5 от Наредбата в документа за придобиване на превозното
средство следва да се съдържат данни за поставения от производителя
идентификационен номер и марката на МПС. Несъответствието на отразените в
документите идентифициращи данни с тези на представеното за регистрация превозно
средство, не позволява да се направи извод за идентичност (в този смисъл Решение
№ 10101 от 28.09.2016 г. на ВАС по адм. д. № 11350/2015 г., VII отд.). Жалбоподателят И.К. се легитимира като
собственик с договор за покупко-продажба, в който МПС е индивидуализирано с
идентификационен номер WBANJ51040B429867. При извършената проверка с цел
идентификация на превозното средство е установено, че е извършена интервенция върху поставения от
производителя идентификационен номер, като същият е заличен и е поставен номерът,
посочен в договора за покупко-продажба.
Съгласно чл. 143, ал. 3 от ЗДвП и чл. 7, ал.1 от
Наредбата не се регистрират превозните средства с подправен, заличен или
повреден идентификационен номер, докато не бъде установен автентичният
идентификационен номер, с изключение на изоставените, конфискуваните или
отнетите в полза на държавата и предоставени за нуждите на бюджетна
организация- тяхната регистрация се извършва след поставяне на нов
идентификационен номер. Възстановяването на идентификационния номер се извършва
по ред, определен от министъра на вътрешните работи (ал. 4). В случая е
установено по несъмнен начин заличаване на автентичния идентификационен номер на
превозното средство и няма данни този номер да е установен по предвидения от
законодателя ред- в нарочно административно производство по Наредба № 8121з-1
от 2.01.2018 г. на МВР, приета въз основа на законовата делегация на чл. 143,
ал. 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 3 от Наредба № 8121з-1 от 2.01.2018 г. възстановяването
на идентификационен номер представлява повторно нанасяне на оригиналния ИН по
механичен начин върху рамата (купето или шасито) на ППС. То се извършва въз
основа на заповед на директора на ОДМВР (чл. 10), каквато за процесния
автомобил няма данни да е издавана. Няма данни и за инициирано от
заинтересованото лице производство по възстановяване на идентификационния
номер. Независимо от това, дори да се приеме, че е установен поставеният от
производителя автентичен номер (WBANJ710Х0B514854), то не са изпълнени
останалите изисквания за регистрация, доколкото не са представени от заявителя
доказателства за собственост върху автомобил с такива идентификационни данни,
съобразно изискванията на чл. 143, ал. 1 от ЗДвП и чл. 5 от Наредбата, според
които пътното превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя
идентификационен номер. Ето защо съдът приема, че жалбата е неоснователна и
следва да се отхвърли.
Мотивиран от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Ж.К. с ЕГН **********, с адрес: ***,
против Заповед № 769з-19 от 06.03.2019 г., издадена от началника на сектор
„Пътна полиция” при ОДМВР- Бургас
Решението може да се обжалва пред Върховния
административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчване на съобщението.
СЪДИЯ: