Решение по дело №1884/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1473
Дата: 15 ноември 2022 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20227050701884
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р      Е      Ш     Е      Н      И      Е

 

N……….

 

Гр.Варна………………2022г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи тричленен състав, в публично заседание на двадесети октомври две хиляди двадесет и втора година  в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                     ЧЛЕНОВЕ:ИВЕТА ПЕКОВА

                                        ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Елена Воденичарова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 1884 по описа на Административен съд гр.Варна за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр.  чл. 63в ЗАНН.

Образувано по касационна жалба на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите-Варна, представлявано от директора В.Д.К.Д.против Решение № 817/16.06.22г. по НАХД №20223110200018/2022г. на ВРС, 45 състав, с което е отменено наказателно постановление № **********-95/17.12.2021г. на директора на дирекция „Превантивна дейност“, за директор на РИОСВ, с което на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за нарушение чл.166 т.3 вр. чл.14 ал.4 от ЗООС на основание чл.165, ал.1 и ал.2 ЗООС е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. Касаторът твърди в жалбата си, че решението на ВРС е неправилно и необосновано. Твърди, че бланкетен е изводът на съда, че в АУАН и НП не е посочена дата на нарушението, като мотивите му са абстрактни и не съответстват на доказателствата по делото, както и че неправилно е приел, че е допуснато нарушение на чл.18 ЗАНН. Видно от административнонаказателната преписка, във връзка с аварийна ситуация със заседналия м/к „VERA SU“ и осъществяване на контролирано разтоварване на товара, и с цел недопускане замърсяването на околната среда, на основание чл.14 ал.4 ЗООС, с писмо изх.№ 24-00-7766/А35/19.10.21г. на РИОСВ-Варна е дадено предписание на ИА“Морска администрация“ при извършване на разтоварните дейности ежедневно да водят записи в дневник, относно консистенцията на товара, придружени със снимков материал, като копие от записите и снимковия материал да се изпращат на електронната поща на РИОСВ-Варна. Твърди, че решаващият състав няма изложени мотиви относно фактите и обстоятелствата, установени в хода на проверките, свързани с изпълнение на даденото предписание. Бездействието на задълженото лице се потвърждава от извършена проверка на място на 23.10.21г., при която е установено, че към момента на проверката се извършват товаро-разтоварни дейности. Безспорно е установено, че именно на тази дата се извършват такива дейности и за този ден не се водят записи в дневник, относно консистенцията на товара, придружени със снимков материал, които да се входират в РИОСВ-Варна. Извършена е и последваща проверка в деловодна програма „Акстър офис“ на 09.11.21г., която безспорно доказва, че даденото предписание не е изпълнено. АНО е оценил събраните доказателства и на база на тях е издал НП. Моли да бъде отменено решението на ВРС, а издаденото НП да бъде потвърдено или делото да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на съда. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касационната жалба – Изпълнителна агенция „Морска администрация“, чрез процесуалния си представител Главен експерт Н., оспорва жалбата и моли решението на ВРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила. Моли за присъждане на направените по делото разноски.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е основателна и решението на ВРС следва да бъде отменено, като бъде потвърдено издаденото НП. Счита, че безспорно е установено по делото, че е дадено задължително предписание, което не е било изпълнено на посочената в НП дата.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ против наказателно постановление № **********-95/17.12.2021г. на директора на дирекция „Превантивна дейност“, за директор на РИОСВ, с което за нарушение чл.166 т.3 вр. чл.14 ал.4 от ЗООС и на основание чл.165, ал.1 и ал.2 ЗООС му е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв.

За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че с АУАН от 23.11.21г. е констатирано, че Изпълнителна агенция „Морска администрация“ не е изпълнила предписание дадено в индивидуален административен акт – писмо с изх. № 24-00-7766/А35/19.10.2021г. на РИОСВ- Варна, а именно: ежедневно при извършване на разтоварни дейности с товара на м/к „VERA SU“ да се водят записи в дневник, относно консистенцията на товара, придружени със снимков материал, копия от които да се изпращат на електронната поща на РИОСВ Варна. Описаното било установено при извършена проверка в деловодната програма „Акстьр офис“, използвана от РИОСВ Варна, която е отразена в Констативен протокол № 015354/09.11.2021г. Съгласно комуникационната бележка от системата за вътрешен обмен на данни към деловодната  програма „Акстьр офис“ писмото с изх. № 24-00-7766/А35/19.10.2021г. на РИОСВ Варна, с което даденото предписание е получено от Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и е регистрирано с вх. № 1854/19.10.2021г. Бездействието на задълженото лице, касаещо товарно- разтоварните дейности по прехвърлянето на товара от хамбара на м/к „VERA SU“ се потвърждава от извършената проверка на място на 23.10.2021г., при която е установено, че към момента на проверката се извършват товарно-разтоварни дейности, като констатациите от проверката са обективирани в доклад с изх.№ 24-00-7766/А35/19.10.21г. на РИОСВ Варна. Деянието е квалифицирано от актосъставителя като нарушение на нарушение на чл.166, т.3 вр. чл.14, т.4 от Закона за опазване на околната среда. Актът е съставен в присъствието на представляващия дружеството, който в съответната графа в него не е посочил, че има възражения, като такива не са постъпили и в законоустановения срок по чл.44 от ЗАНН. Въз основа на съставения АУАН е издадено и обжлавното НП.

Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в срок, но е допуснато нарушение на чл.42, ал.1, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН. ВРС е приел, че неправилно е определена датата на нарушението, която е и датата на извършената проверка, тъй като даденото предписание изисква ежедневно да се водят записи в дневника, придружени със снимков материал и посочената дата не отговаря на изискването „ежедневно“ предприемане на активни действия при извършване на товаро-разтоварните дейности. Въззивният съд е приел, че жалбоподателят чрез бездействие не е изпълнил на няколко отделни дати непосочени и неиндивидуализирани изобщо в АУАН и НП задължителното предписание, което обосновава друго нарушение, а именно на чл.18 ЗАНН.

Касационният съд приема от правна страна за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

          С обжалваното НП на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е наложена имуществена санкция за това, че не е изпълнено задължително предписание, дадено от контролен орган.

          Районният съд е изяснил фактическата обстановка, но е достигнал до неправилни правни изводи относно допуснати процесуални нарушения при издаване на НП.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно е установено, че наказаното лице е извършило вмененото нарушение. В случая е дадено задължително предписание и същото не е било спазено на посочената в АУАН и НП дата.

Безспорно е установено, че на ИА“Морска администрация“ е дадено задължително предписание /с писмо с изх. № 24-00-7766/А35/19.10.2021г. на РИОСВ- Варна/ ежедневно при извършване на разтоварни дейности с товара на м/к „VERA SU“ да се водят записи в дневник, относно консистенцията на товара, придружени със снимков материал, копия от които да се изпращат на електронната поща на РИОСВ Варна. Безспорно е устновено и че на посочената дата 23.10.2021г., когато е била извършена и проверка на място, адресатът на предписанието не го е изпълнил. Отговорността е ангажирана за деяние, осъществено чрез бездействие на 23.10.2021г.

Извършеното деяние съставлява описаното в НП нарушение по чл.166 т.3 вр. чл.14 ал.4 ЗООС, поради което законосъобразно неговият извършител е бил санкциониран, като му е наложена санкцията по чл.165 ЗООС в предвидения минимален размер. Нарушението е описано със съставомерните му белези както в АУАН, така и в НП. Нарушението е безспорно установено, същото е правилно квалифицирано съобразно предвидените законови норми визиращи състава и наказанието за извършено такова нарушение. Задължителното предписание е дадено от компетентен орган и същото не е изпълнено, поради и което правилно и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на санкционираното лице, като адресат на предписанието. Правилно е определен и размера на наложената санкция. Не се установи, а и не се твърди, че даденото задължително предписание е било изпълнено към датата на съставяне на АУАН.

Дали бездействието е осъществено и на други дати е обстоятелство ирелевантно към деянието, за което е наложена санкция с обжалваното НП. В съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП е констатирано едно нарушение, на конкретно посочена дата и за установеното нарушение е наложена предвидената в закона санкция.

Разпоредбата на чл.18 ЗАНН изисква когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

В случая е констатирано едно нарушение и е наложено едно наказание. Дали е констатирано нарушение – неизпълнение на предписанието на други дати не е предмет на настоящото производство. В случай, че такива са констатирани с АУАН и сътоветно санкционирани с НП, то те са предмет на оспорване и разглеждане в друго производство.

          С оглед гореизложеното, съдът намира постановеното решение е неправилно и незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а издаденото НП да бъде потвърдено.

Предвид изхода на спора и направеното искане, съдът намира, че на ответната страна следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. на основание чл.27е НЗПП вр. чл.63 ал.5 ЗАНН вр. чл.37 ЗПП.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р       Е        Ш         И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 817/16.06.22г. по НАХД №20223110200018/2022г. на ВРС, 45 състав, с което е отменено наказателно постановление № **********-95/17.12.2021г. на директора на дирекция „Превантивна дейност“, за директор на РИОСВ, с което на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за нарушение чл.166 т.3 вр. чл.14 ал.4 от ЗООС на основание чл.165, ал.1 и ал.2 ЗООС е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № **********-95/17.12.2021г. на директора на дирекция „Превантивна дейност“, за директор на РИОСВ, с което на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за нарушение чл.166 т.3 вр. чл.14 ал.4 от ЗООС на основание чл.165, ал.1 и ал.2 ЗООС е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Морска администрация“ да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите-Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:     1.

 

2.